skrevet
Shafan
Dette siger Herren:
" ... spørg efter de gamle stier .. "
Jer.6,16

Enhver Joh 3,16 (3)

Thomas Teglgaard - Andagtsbogen - JOHN 

»For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv« (Joh 3,16).

»For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv« (Joh 3,16).

Nu er det aldrig til at forudsige, hvem der kommer til at læse ens bog. Er det en ældre herre med briller eller en ung kvinde med fregner og en bums på kinden? Er det en, der er lidt tyk, eller er det mon et fuldstændig gigantisk fedtbjerg, som knap kan se bogstaverne for dobbelthager? Har læseren mon kinesisk eller japansk afstamning?

Det gode er, at alt det dér er fuldstændig ligegyldigt!

Budskabet om, at Gud sender sin søn til jorden for at frelse enhver, som tror på ham, det budskab er til enhver, det vil sige til alle mennesker i hele verden. Det er - og jeg beklager gentagelsen, for den har desværre vist sig nødvendig! - til hvem som helst, ingen er undtaget, heller ikke forfatteren og læseren her, nej, for budskabet er til alle mennesker alle steder på jorden (og i rummet for den sags skyld) til alle tider.

Forresten betyder det også, at i tiden før Jesus fødsel var dette gældende, ligesom det også betyder her i tiden efter Jesu fødsel, hvor videnskabenjo har »bevist« Big Bang og Bibelens utroværdighed, alt sammen efter at aberne engang i urtiden så på hinanden og pludselig udbrød: »Hey, gider vi de træer mere? Skal vi ikke bare gå på jorden, på benene her, så kan vi bruge hænderne til at bygge huse med, og en dag opfinder vi en raket, der kan flyve os til månen!«

Evangeliet er for enhver. Og enhver - det er også dig. Uanset hvem du er, eller hvad du har gjort eller ikke gjort, ligegyldigt hvad din historie er, hvem dine forældre eller børn er (eller fætter, for den sags skyld, for hvem har ikke en vild fætter?) - evangeliet er for dig.

Og evangeliet er dette:

Gud sendte sin søn Jesus for at leve det liv, du skulle have levet, og for at lide den død og fortabelse, som ellers havde været din. Tror du, at Jesus er Guds søn, tror du, at han blev født som menneske, levede, døde, opstod og fór til himmels, sådan som vi for eksempel siger det i trosbekendelsen, så er alt evigt godt?

Behøver det at være en særlig stærk og brændende tro? Nej. Men ham, som troen griber om, han er stærk, og hans kærlighed brænder som ilden i tornebusken på Moses' tid.

Behøver du at vide alting? Er det en forudsætning at have fuldstændig styr på alle kristendommens læresætninger og teologiske spidsfindigheder for at eje evigt liv? Nej. Men ham, som troen griber om, han er selve visdommen her i verden, om så alle videnskabsfolk i hele verden har bragt endegyldige »beviser« imod ham. Faktisk antyder Jesus, at det, der her i verden betragtes som visdom og klogskab, er noget helt andet i virkeligheden, nemlig djævelens forføreriske fristelser til stolt indbildskhed.

Evangeliet er for enhver - det er derfor, vi driver mission.

Evangeliet er for enhver - det er derfor, Jesus kaldte apostlene til at gå med det glade budskab helt fra Jerusalem til Rønne på Bornholm, som må være verdens ende

Evangeliet er for enhver - også selv om ikke alle vil tage imod det.

Evangeliet er for enhver og til enhver - det er Guds vidunderlige budskab til dig og mig og alle tilstedeværende mennesker på den nærmeste tankstation.

(Andagt fra - JOHN - Et år med Johannes evangeliet - af Thomas Teglgaard Lohse 2016 -  Shafan 10/12-22)


Webmaster, Andreas Michelsen  
- - www.shafan.dk



skrevet