Øivind Andersen - I sjælesorg hos Jesus
I den del af Mattæus-evangeliet, som dette afsnit er hentet fra, hører vi gang på gang om, at Jesus færdes med sine disciple på afsides steder. Det kommer af, at modstanden mod Jesus efterhånden tilspidser sig, så han derfor koncentrerer sig om undervisningen af sine disciple.
Her har Jesus så trukket sig tilbage til landet omkring
Tyrus og Zidon sammen med disciplene. Der regner han med at
kunne fortsætte undervisningen af dem uforstyrret af
omgivelserne.
Men da hænder der noget uventet: »Og se, en kananæisk kvinde
kom fra de egne, råbte og sagde: Herre, Davids søn! forbarm
dig over mig! min datter plages slemt af en ond ånd.«
Denne kvinde var hedning. Alligevel tiltaler hun Jesus som Davids
søn, d.v.s. som Messias. Dette er højst
påfaldende. Det er det første, vi må marke os for at få den
rette forståelse af afsnittet. Men der er også en anden ting,
vi i samme forbindelse nøje må mærke os. Det vil vi pege på,
inden vi går videre: Jesus siger, at han ikke er udsendt til
andre end til de fortabte får af Israels hus (v. 24).
Dette er helt ud ment, som det er sagt. Det er ikke noget,
Jesus siger f.eks. af pædagogiske grunde. Under hans jordeliv
gjaldt hans virke alene Israel. Men Jesus siger ved en anden
lejlighed, at når han bliver ophøjet fra jorden, korsfæstet,
vil han drage alle til sig (Joh. 12,32-33). Indtil da skulle
han altså koncentrere sig om Israel. Hvad dette kommer til at
betyde for den kananæiske kvinde, vender vi tilbage til
senere.
Denne kvinde tiltaler som sagt Jesus som Messias. Det skete
ikke ofte i Israel. Om nogen troede på ham som Messias, vovede
de sjældent at sige det højt. Da en blind tigger råbte på
Jesus som Messias uden for Jeriko, så alle hørte det, truede
man ad ham for at få ham til at tie (Mark. 10,46- 52), Men
her, midt i hedningeland, er der en kvinde, som højt og
tydeligt påkalder Jesus som Messias.
Rygtet om Jesus havde ikke bare spredt sig i Israel, men også
til landene rundt omkring. Det ser vi i Matt. 4,24-25. Dette
rygte havde kvinden hørt, Mærkelige ting havde hun hørt om
Jesus - hvordan han helbredte syge, uddrev onde ånder og tog
sig af mennesker i al slags nød. Rygtet kunne også fortælle,
at Jesus havde tolv disciple, som stadig fulgte ham, og som
han underviste. Da hun derfor en dag så Jesus og disciplene,
forstod hun straks, hvem de var. Så påkalder hun Jesus som
Davids søn og beder ham om noget, som intet menneske, kun Gud
alene, kan gøre.
Til denne kvinde er det, at Jesus siger: »Kvinde, din tro er
stor!« Et underligt ord, ikke mindst i betragtning af, at
Jesus til sine disciple sagde: »l lidettroende!« (Matt. 6,30).
Den kananæiske kvinde fremstilles af Jesus som eksempel på et
menneske med stor tro. Dette ord er højaktuelt.
Mange spørger i dag: Hvad er egentlig en stor tro? Det giver
beretningen om den kananæiske kvinde os svar på Inden vi ser
nærmere på dette skriftafsnit, er det nødvendigt at være klar
over en meget vigtig kendsgerning: Det kommer ikke an på, om
troen er stor eller lille, men på, hvem man tror på,
og hvad man sætter sin lid til. Hverken troens
kvantitet eller dens kvalitet spiller nogen rolle. Alt beror
på troens genstand.
Som nævnt karakteriserer Jesus i Bjergprædikenen sine
disciple som lidettroende. Men han hjælper dem alligevel. Han
siger ikke - som det så ofte bliver sagt i dag - at bare de
havde tro nok, skulle de nok blive hjulpet. Tværtimod siger
han: »Skulle han (deres himmelske Fader) ikke meget snarere
klæde jer, I lidettroende« (Matt. 6,30). Jesus indprenter
alle, som har taget deres tilflugt til ham: Hvorfor er du
bekymret? Hvorfor stoler du ikke på mig? Tror du ikke, at jeg
kan hjælpe dig, selv om du kun har en lille tro? Jesus vil
ikke, at vi i tillæg til alle andre bekymringer også skal have
den bekymring at ikke være bekymrede. Han vil jo netop vise
os, at der i det hele taget ingen grund er til at være
bekymret, eftersom han har taget ansvaret på sig for alt, hvad
der angår dem, som har taget deres tilflugt til ham. Ordet om
ikke at være bekymret er ikke et krav, men et evangelium.
Ikke desto mindre er spørgsmålet om en stor tro aktuelt. Det
er jo Jesus selv, der bringer det på bane. (Sml. også Matt.
8,10).
Hvordan ser en stor tro ud? Hvad er det karakteristiske ved
den?
Ved det spørgsmål går manges tanker til ekstraordinære ting:
helbredelse ved bøn, undergerninger, tungetale, uddrivelse af
onde ånder og andre ting på linie hermed. Man tænker på store
nådegaver, som skal bevise troen, Ikke mindst tungetalen
bliver regnet som bevis på en stor tro.
Sandt nok - Gud har sat nådegaver af denne art ind i
menighedens sammenhæng. Det ser vi i 1 Kor. 12: »Gud har i
kirken for det første sat nogle til apostle, for det andet
nogle til profeter, for det tredje nogle til lærere; dernæst
undergerninger, dernæst nådegaver til at helbrede, til at
hjælpe, til at styre, og forskellig slags tungetale« (v. 28).
Sammenlign også v. 8-11
Men er disse nådegaver sat i menigheden for at bevise nogens
tro?
Nej, de er givet af Gud for at være til hjælp for mennesker og
for, at Guds menighed kan vokse sin rette åndelige vækst (Ef,
4). Og det vigtigste af alt ved nådegaverne er det, som 1.
Kor. 13 taler om: kærligheden. Uden den betyder
nådegaverne intet. Kærligheden er Jesus selv, som bor i sine
troendes hjerter og gør sin gerning gennem dem. Han er sin
menigheds hoved, det er ham, der dirigerer og leder
nådegaverne. De skal så vist ikke dirigere sig selv, og de
skal fremfor alt ikke fremhæve sig selv
Når ting som profetisk tale, undergerninger og uddrivelse af
onde ånder kommer i forgrunden og får et formål i sig selv, er
der fare på færde. Det ser vi af Jesu ord i Matt. 7,22-23
»Mange skal sige til mig på hin dag: Herre, Herre! har vi ikke
profeteret ved dit navn, og har vi ikke uddrevet onde ånder
ved dit navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved
dit navn? Og da vil jeg sige dem rent ud: Jeg har aldrig kendt
jer; vig bort fra mig, I, som øver uret.«
Dette er i sandhed et alvorsord! Det er ikke bare en og anden,
der skal møde med den slags på dommens dag. Det er mange.
Har disse haft en stor tro?
De har i hvert fald ikke haft en frelsende tro. De har aldrig
været kristne. For Jesus siger til dem: »Jeg har aldrig kendt
jer!«
At være kristen består i at kende Jesus og at være kendt af
ham. Det er to sider af samme sag: den, som kender Jesus, er
også kendt af ham - og omvendt. Den, som Jesus aldrig har
kendt, har heller ikke på noget tidspunkt hørt ham til
Det drejer sig her om mennesker, som har haft tro for at bruge
Jesu navn. Og Jesu navn har beholdt sin kraft, formidlet
gennem dem, Gud har brugt disse mennesker, og der er sket
store ting ved dem. Alligevel siger Jesus, at de øver uret. De
har ved at gøre kraftige gerninger og tale profetisk i Jesu
navn fremhævet sig selv. Det, Gud har brugt dem til, har de
selv brugt som bevis på deres egen position i Guds rige, Dette
er ikke stor tro. Det er at øve uret. Og de, som gør det, går
fortabt. Lad os ikke glemme, at det er Jesus, der siger dette!
Til hvem skal vi lytte i en sådan sag om ikke til ham?
Vi er hermed tilbage igen ved vort spørgsmål: Hvad er
egentlig en stor tro?
Som nævnt giver denne beretning os svar herpå, og vi skal nu
se lidt nærmere på den.
Her kommer en kvinde i nød og påkalder Jesus som Messias. Hun
beder om hjælp, som alene Gud kan give. Hvad sker?
Ingenting! Jesus svarede hende ikke et ord. Men det standser
hende ikke. Det er tydeligt, at hun fortsætter at råbe og om
og om igen fornyr sin henvendelse til Jesus, Disciplene finder
situationen lidt pinlig og henstiller til Jesus, at han skal
få hende til at gå sin vej.
Da svarer Jesus hende, men afvisende: »Jeg er ikke udsendt til
andre end til de fortabte får af Israels hus.«
Det er omtrent, som vil han sige: Jeg kan ikke hjælpe dig. Jeg
er ikke udsendt for at hjælpe dig. Du hører ikke til dem, jeg
er kommet for at tage mig af.
Men kvinden lader sig ikke afvise heraf. Hun kommer helt frem
til Jesus, kaster sig ned for ham og beder: »Herre, hjælp
mig!«
Da svarer Jesus endnu mere afvisende: »Det er ikke smukt at
tage børnenes brød og kaste det til de små hunde.«
Jesus siger lige rent ud, at det ikke ville være rigtigt af
ham at hjælpe hende. Men heller ikke nu lader hun sig standse.
Hun giver Jesus ret i det, han siger, og svarer: »Jo, Herre!
thi de små hunde æder dog af de smuler, som falder fra deres
herrers bord.«
Det er, som om hun vil sige til Jesus: Jeg ved, at det er
til Israel, du er sendt, Jeg ved, at du ikke ville gøre ret i
at gå uden om det, du er kommet for, Men det er med mig som
med de små hunde, der æder af smulerne fra deres herrers bord.
For de smulers skyld får jo ikke børnene mindre. Om du hjælper
mig, gør det intet skår i din gerning i Israel. Du går ikke
uden om det, du er kommet for. Det er så lidt, jeg behøver,
”en smule” er nok; til, at jeg får den hjælp, jeg beder dig
om. »
Da svarede Jesus og sagde til hende: »Kvinde, din tro er stor,
det ske dig, som du vil! »Og hendes datter blev helbredt i den
samme time.«
Jesus hjalp hende. Hun fik det, hun bad om. Men hun fik meget
mere: Ved at Jesus først tier og så svarer afvisende og så
endnu mere afvisende, er det sjælesorg, han øver over for
hende. Det resulterer i, at hun ikke bare får dét, som hun
beder om. Hun får også en stor tro! Så længe verden står, skal
hun stå som eksempel på et menneske, som Jesus siger det til:
Din tro er stor.
Efter dette kan vi give et positivt svar på spørgsmålet om,
hvad en stor tro er. Vi vil gøre det ved at pege på fire
karakteristiske træk ved den.
For det første: Man bliver hos Jesus, selv når det ser
håbløst ud at være hos ham.
Vi taler ikke her om det, at borte fra Jesus ser alt håbløst
ud for en kristen. Det hører jo selve kristenlivet til. Men
der kan komme tider for en kristen, hvor det ser ud, som om
heller ikke det at være hos Jesus hjælper.
I SL. 34,5 hedder det: »Jeg søgte Herren, og han svarede mig
og friede mig fra alle mine rædsler.«
Der kan komme tider, hvor en kristen fristes til at sige: »Jeg
søgte Herren, og han svarede mig ikke, og alle mine rædsler
syntes at ville slå sammen om mig for at gøre en ende på mig.«
Man er i en lignende stilling som kvinden her, og ingen
stilling synes mere håbløs end den: Først tier Jesus - så
svarer han afvisende - dernæst endnu mere afvisende, ja, han
siger rent ud, at det ikke vil være rigtigt af ham at hjælpe
hende. Kan noget se mere håbløst ud?
Den kananæiske kvinde blev alligevel hos Jesus. Og på samme
måde er det med en, som virkelig har stor tro til Jesus i dag:
Han bliver hos Jesus uanset, hvor håbløst det måtte se ud at
være hos ham. Han siger til Jesus i sit hjerte og med sine
ord: Du er den, du er, du er til at stole på, dine løfter
rokkes ikke, de står fast og holder, ganske uanset det, jeg
synes at opleve nu.
Man regner med, at Jesus er nær, han er ikke langt borte, om
end det ser sådan ud. For Guds ord siger: »Jeg vil aldrig
slippe dig og aldrig forlade dig.« Vel kan Jesus skjule sig
for os, men forlade os eller glemme os kan han ikke. Man
stoler ubetinget på, at det står fast, at Herren svarer den,
som søger ham, og frier ham fra alle hans rædsler.
Når en kristen således bliver hos Jesus, gør han netop det,
som Guds ord opfordrer til ved at stille Abraham op som et
forbillede for os:
»Han troede mod håb med håb, så han blev fader til mange
folkeslag, som det var sagt: »Således skal dit afkom være.« Og
uden at svækkes i troen kunne han se på, at hans eget legeme
allerede var udlevet (han var nær ved hundrede år), og at
Saras moderliv var udlevet; på Guds forjættelse tvivlede han
ikke i vantro, men han blev styrket i troen og Gud æren, fuldt
forvisset om, at det, Gud har forjættet, har han også magt til
at gøre.« (Rom. 4,18-21)
Mod håb betyder efter grundtekstens ord: uden for håb,
hinsides alt håb. Abraham var kommet i en situation, hvor det,
Gud havde lovet ham, menneskeligt set ikke længer var muligt.
Det var mod håb. I denne situation er det, at Abraham holder
sig til Guds løfte. Det håb, han holder sig til er at Gud har
sagt til ham: »Således skal dit afkom være.« Gud havde bedt
Abraham om at tælle stjernerne og sagt, at talrige som dem og
som sandet ved havets bred skulle hans afkom være. Og Abraham
vidste, at både hans egen og hele menneskehedens frelse afhang
af, at dette løfte blev opfyldt. Men tiden gik. Der skete
ingenting. Abraham og Sara fik ingen søn. Nu var det kommet så
langt, at det menneskeligt set ikke længer var muligt, det,
som Gud havde lovet, Menneskeligt set altså en fuldstændig
håbløs situation. Abraham er realistisk og vurderer
situationen, som den er. Men det får ham ikke bort fra Guds
løfte, På Guds forjættelse tvivlede han ikke i vantro. Om så
Abraham nok kunne gribes af tvivl, fik det ham ikke til at
vige bort fra løftet og ind i vantro. Ved at klynge sig til
løftet bliver han stærk i sin tro. Han får en stor tro. Og han
bliver ikke til skamme. Det gik, som Gud havde lovet.
At blive hos Jesus og klynge sig til Guds løfter på denne måde
er et afgørende kendetegn på den store tro,
For det andet kendes en stor tro på, at den venter sig alt af
Gud, men takker for og tager imod det, som ser ud til bare at
være »smuler« Sådan var det med den kananæiske kvinde. Hun
ventede sig det umulige, det, som alene Gud kunne gøre, men
holder for, at de smuler, som falder fra Jesu virksomhed i
Israel, er fuldstændig nok for hende til at få denne hjælp.
Sagt uden billede betyder det, at man stoler på Guds løfter.
Når en kristen er i en vanskelig situation og behøver hjælp,
kan et løfte fra Gud se ud som »en smule«. Faktisk er det
heller ikke mere, når vi tænker på, hvor lidt vi forstår af
Guds ord. Selv den, der forstår mest f.eks. Paulus, forstår jo
bare stykkevis (1. Kor. 13,12).
En stor tro takker for og tager imod løftet fra Gud uden at
spørge efter store oplevelser, varme følelser eller
ekstraordinære ting.
Det er ikke noget godt tegn, når en kristen begynder at spørge
efter undergerninger og sensationer og bliver indstillet på
ekstraordinære ting. Mange er vel af den opfattelse, at
sådanne ting er tegn på en stor tro, men det er i
virkeligheden modsat.
Med det kommer vi til det tredje og kan hænde mest afgørende
tegn på en stor tro: Den udspringer af et hjerte, som ikke går
på akkord i sin selverkendelse.
Da Jesus brugte billedet om de små hunde, som æder af de
smuler, der falder fra deres herrers bord, anvendte den
kananæiske kvinde det uden reservation på sig selv. Det siger
meget om hendes selverkendelse. For hunde er billede på noget
uværdigt, noget, man ikke regner med.
Når Jesus tier - og så svarer afvisende - og så igen mere
afvisende, da sker der noget med os: Vi afsløres af Gud. Da
ser vi vor synd, som vi aldrig har set den før. Da kommer det
uægte, det usande frem for vort blik. Vi ser vor æresyge, vort
hovmod, vor trang til at hævde os, vor urenhed, vor indre
usandhed, vor ondskab, ja, ret og slet vort fjendskab mod Gud
dybt i os selv. (Sm. Rom. 8,7).
Da siger det hjerte, som den store tro udspringer af: Det
er sandt, Herre! Sådan er jeg. En stor tro er altid
forbundet med selverkendelse og syndsbekendelse.
Vi har mange forbilleder på dette i Guds ord, her skal vi pege
på ét af dem. Det gælder en mand, som både var kendt for sin
store tro og sin store gudsfrygt: Daniel. Fra hans bøn i Dan.
9,5-6 citerer vi:
»Vi har syndet og handlet ilde, været gudløse og genstridige;
vi veg fra dine bud og vedtægter og hørte ikke pa dine tjenere
profeterne, som talte i dit navn til vore konger, fyrster og
fædre og til alt folket i landet.«
Daniel siger ikke, at folket har syndet, folket
har været gudløst osv. Han tager sig selv med og siger: Vi
har syndet. Daniel var en from og gudfrygtig mand, men vi
tager nok ikke meget fejl, når vi siger: Han følte sig som den
værste af dem alle.
Blandt mennesker er det ikke populært at tale om
selverkendelse og syndsbekendelse - ofte ikke engang blandt
folk, der bekender sig som kristne. Men i Himmelen, hos Gud,
er ingen bøn mere velset og bliver bedre modtaget end netop en
bøn som den, vi møder hos Daniel, Det ser vi i kap. 10:
»Daniel, du højt elskede mand, mærk dig de ord, jeg taler til
dig, og rejs dig op, thi nu er jeg sendt til dig! Frygt ikke,
Daniel, thi straks den første dag, du gav dit hjerte hen til
at søge indsigt og ydmyge dig for din Guds åsyn, blev dine ord
hørt, og jeg er kommet for dine ords skyld« (v. 11).
Når du og jeg kommer frem for Gud og siger: Jeg har syndet,
jeg er stor i mig selv, jeg har uret i hjertet, jeg har
svigtet, jeg er ond - når vi nævner vore synder ved deres
rette navne uden at prøve på at undskylde dem eller
bortforklare dem - da kan du være vis på, at den bøn er velset
og bliver vel modtaget i Himmelen. Det siger Guds ord.
I disse stunder føles det tit, som om Gud skulle forkaste os,
og som om det var den eneste retfærdige følge af vor
synd og utroskab. Men her betyder det intet, hvad man føler.
Vi har Guds ords egen forsikring om, at vi er renset fra vore
synder ved Jesu blod, og at Herren sender os hjælp fra
Himmelen til alt, hvortil vi har hjælp behov.
Som før nævnt er denne selverkendelse det væsentligste tegn
på en stor tro. Der er ingen hjælp i at tale om en tro, langt
mindre om en stor tro, hvis den ikke udspringer af et
sandfærdigt hjerte. En stor tro er altid forbundet med, at man
erkender, hvem man er, og hvad man er.
Gennem en sådan erkendelse bliver evangeliet alt for en
kristen. Det vil med andre ord sige, at Jesus bliver alt for
ham. En kristens tro er så stor, som Jesus er stor for ham.
Det er en underlig skole, en kristen går i. Den ligner ikke
andre skoler, Skoler går man jo i for at dygtiggøre sig, blive
perfekt. Men i Jesu skole bliver man tilintetgjort. Det giver
et vidunderligt resultat:
»Med Kristus er jeg korsfæstet, og det er ikke længer mig, der
lever, men Kristus lever i mig; og det liv, jeg nu lever i
kødet, det lever jeg i troen på Guds Søn, som elskede mig og
gav sig selv hen for mig« (Gal. 2,20).
En kristen, som har stor tro, er præget af Jesus. Han bliver
også et redskab for sin frelser. Jesus handler og virker
gennem ham. Og de mennesker, han møder, både kristne og
ikke-kristne, modtager indtryk af Jesus gennem ham,
Det fjerde kendetegn på en stor tro ligger i ordene: »Da
svarede Jesus og sagde til hende: »Kvinde, din tro er stor,
det ske dig, som du vil!« Og hendes datter blev helbredt i den
samme time.«
Den, der klynger sig til Jesus, som vi har prøvet at skildre
det her, bliver altid bønhørt. Man venter ikke forgæves på
Herren. Vel kan bønhørelsen komme i en anden form, end vi
havde tænkt, men Herren svarer os og hjælper os, Herren har
givet sine usvigelige løfter til den, som klynger sig til ham.
Således læser vi f.eks. i SL. 91:
»Da han klynger sig til mig, frier jeg ham ud, jeg bjerger
ham, thi han kender mit navn; kalder han på mig, svarer jeg
ham, i trængsel er jeg hos ham, jeg frier ham og giver ham
ære« (v. 14-15).
Han, som har givet dette løfte, er trofast, trofast til evig
tid, (Hebr. 10,23 og Sl. 146,6).
Om også bønhørelsen kommer anderledes, end vi havde tænkt, fylder den alligevel vort hjerte med taknemmelighed. Således, at vi af vort hjertes inderste trang kan sige: Jeg ville det ikke anderledes, end Herren har gjort det! På den måde siger Herren også til os: »Det ske dig, som du vil!«
( Øivind Andersen - I SJÆLESORG HOS JESUS, DANSK LUTHERSK FORLAG 1973 - Shafan 21.09-24)