OrdetSmag og se
at Herren er god
Sl 34,9

Shafan
Dette siger Herren:
" ... spørg efter de gamle stier .. " Jer.6,16
At klamre sig til Jesus - Matt 15,21-28

Winrich Scheffbuch - Wer Jesus hat, hat das Leben

Jesus svarede hende og sagde: »Din tro er stor. Det skal ske dig, som du vil«

Jesus havde brysk afvist kvinden.
Det må have været et chok for hende. Hun havde skyndt sig gennem gader og landsbyer for at fortælle Jesus om sin nød. Så fandt hun ham endelig. Han kan hjælpe. Han skal hjælpe. Andre havde fortalt hende om de store ting, Jesus havde gjort. Siden da vidste hun, at han, som åbnede de døves øre, ikke ville vende det døve øre til hendes bøn.

Men nu sagde Jesus fuldstændig uventet: »Nej!« Guds planer er anderledes. Jesus blev alene sendt til Israels folk og ikke til hedningerne. Endnu ikke! Med et stærkt billede forklarede Jesus hende, at hun ikke var en af Israels udvalgte.

Hvad skulle hun nu gøre? Har hun ikke svigtet sin tro på det groveste? Det er vel kun alvorlige kristne, der forstår ordet 'anfægtelse'. Det forvandler vores hjerte til en slagmark. Troens vished udfordres. Man synes, man kan høre djævelens hånlige latter: »Der kan du se, at alt er bedrag.«

Men denne kvinde tror alligevel. Hvad sætter hun sin lid til? Kun en levende tro tør være så modig, at den trænger ind i Jesu hjerte og griber hans kærlighed. Hun siger »ja«. Hun modsiger ikke Guds veje, som er højere, end vi kan begribe. Men hun beder om et lille stykke ufortjent nåde, som også stadig må gælde for hende.

Jesus bønhørte hende. Ydmyg, men sikker tro kan endda ændre Guds begreber. Men uden tro er det umuligt. Man kan kun overvinde anfægtelser ved at klamre sig til Jesu uendelige barmhjertighed, som han åbenbarede den på korset for alle.

Kvinden havde endnu lang vej hjem. Var hun i tvivl undervejs? Ville hendes datter virkelig være rask? Nej, hun kunne ikke længere være i tvivl. Jesus havde lovet hende det. Ham troede hun på.

(Andagt nr.43 af Winrich Scheffbuch -  Wer Jesus hat, hat das Leben - Hänssler-Verlag Neuhausen bei Stuttgart 1977 - på Sermon-online - med forfaterens tilladelse  Shafan (02-10-24))



Nyt Liv 24/2Nyt Livs blad 2024-nr.2 - PDF format.

Lever vi før eller efter pinse? - Lever vi før eller efter pinse? Er vi ikke prægede af netop det, der karakteriserede disciplene før pinsedagen? Er vi ikke forsagte og rådvilde? Mangler vi ikke troens myndighed? Hvorfor ...   
Hans Erik Nissen

Send bud til Jesus
- Der sker ikke noget tilfældigt i mit liv! Der sker ikke noget, som er uden for Guds ledelse af mig. Og Guds formål med det, der sker, er altid godt.
Henrik Gren Hansen

Bøn og gudsfrygt - Når vi går ind i vores lønkammer, skal vi tænke på, at vi nu går ind i Guds helligdom. Vi skal vide, at her er Guds hus og Himlens port. Lad os, som Jesus siger, lukke vores dør, så...
Christian Scriver
Bibelsk Tro
Bibelsk Tro nr. 4 2024

Fra mørket til Guds forunderlige lys
Han døde en stedfortredende død på Golgata, ble begravet, men sto opp fra de døde den tredje dagen. På denne måten åpnet han vegen til himmelen som før hadde vært stengt på grunn av synd.
Olav Hermod Kydland

Gjennom død til liv
Å leve i Kristus vil si at min sjel er så avhengig av Kristus som mine lunger av luften. Når jeg ånder om morgenen, så venter jeg ikke å leve av den luft til middag.
Ole Hallesby

Trengselen – velsignelsens kongevei
Alt i ditt liv som binder deg sterkere til Jesus, er medgang, selv om det umiddelbart kan oppleves som motgang.
Hans Erik Nissen
Bibelsk Tro
Bibelsk Tro nr. 3 2024

Fremmed ild -
Mye av vår tids lovsang og gudstjeneste må karakteriseres som selvvalgt gudsdyrkelse. Vi akter ikke på Guds ord, vi akter ikke på at vi skal fram for Den Hellige, og at det er Han som setter vilkårene for vår framtreden.
Per Bergene Holm

Den sten som bygningsmennene forkaste – Det skal ikke bestå noen rettferdighet, ikke noen gjerning, ikke noen hellighet uten den ene som er Kristus, denne hjørnestenen. Det er jo ingen annen hjørnesten.
Martin Luther

Den Hellige Ånds innsegl  - Å åpenbare Jesus er Den Hellige Ånds oppgave. Jeg kan høre og lese om ham, men jeg kan ikke gi meg selv troen. Hvis Guds Ånd ikke fører Jesus inn i hjertet mitt, kommer han aldri inn
Hans Erik Nissen
Bibelsk Tro
Bibelsk Tro nr. 2 2024

Jesu Kristi oppstandelse under angrep
På langfredag avvæpnet Jesus Kristus maktene og myndighetene og stilte dem frem i deres nederlag. Satan var slått. Påskemorgen viste Jesus Kristus seg som dødens overvinner og at hans fullkomne offer var godtatt av den evige Gud og Far.
Eivind Gjerde

Gleden som ventet Under korsets uutholdelige smerte kjente han gleden over hva som ventet. Etter vanhelligelsen og opplevelsen av forbannelsen, så han fram til forherligelsen.
Kjell Dahlene

Tenk at jeg fikk full pakke!  “Jeg har aldri vært i en sånn begravelse før,“ underforstått: Jeg har aldri opplevd at noen kan ha sånn trøst i sorgen, og en slik tro på å få møtes igjen i evig glede.
Marit Gundersen
Nyt Livs bNyt Liv 24/1lad 2024-nr.1 - PDF format.

I er verdens lys - Jesus sagde: ”Det er for mit navns skyld.” Det er navnet Jesus, der er kilden til det hele. At de er verdens lys, siger nemlig ikke noget om, hvordan de betragtes af verden.
Frank Jacobsen

Han lever, han lever endnu!
  - ”O salige stund uden lige” er en herlig påskesang. Måske en af de allerbedste opstandelsessange, vi har på norsk. Født i dyb smerte. Men fyldt til randen af glæde og lovsangsjubel!
Johnn Hardang

Jesus havde magt -  Jesus er ikke længere på korset. Korset er tomt. Det er graven også. Jesus lever, og han har al magt. For mange kristne hænger Jesus stadig på korset. ”O, lad aldrig nogensinde korsets træ mig gå af minde, . . .
Hans Erik Nissen