Martin Luther (Jesu
afskedstale 1.del)
Her angiver han grunden til de foregående ord, da han
begyndte sin formaning om at være fortrøstningsfuld og
uforfærdet. ”Lad jer ikke skræmme eller hjertet være modløst,
selvom jeg legemligt må skilles fra jer,” siger han, ”og
efterlader jer under verdens og Djævelens herredømme, som vil
trykke og kue jer og volde jer alle mulige ulykker. Men stå
frimodigt og fast imod alt, hvad der vil møde jer. Som kristne
skal I jo ikke være bekymrede og mismodige, for I hører
hverken til de vantro eller til de vankundige, som ingen trøst
og intet håb har, når lidelser, ulykke og modgang rammer. Den
slags folk tror ikke og kender heller ikke Guds ord, men
sætter deres lid til timelige ting, og deres hjerter hænger
kun ved det, som er nærværende og synligt. Når disse ting slår
fejl, svigter deres mod og tillid også. Så snart lykken vendes
til ulykke, bryder de pludselig sammen og giver helt op, som
om det helt og aldeles var ude med dem. Det er mennesker, som
ingen Gud har, og som ikke ved af at sige og aldrig har
erfaret, at der findes en trøst, som kan bestå og vinde sejr
midt i den dybeste nød og elendighed, selv når alt det
timelige og forgængelige, man kan skaffe og sætte sin lid til,
ophører.”
”Sådanne mennesker,” siger han, ”skal I ikke være. For I har
jo Guds ord, og ved det har I lært ham at kende og at tro på
ham. Lad jer derfor ikke overvælde eller overvinde af frygt. I
stedet skal I modigt og mandigt stå imod og vise, at I kender
en helt anderledes sikker trøst og tilflugt i det høje, end
verden ejer, og kan sætte jeres lid til en langt større kraft
og magt end verdens og Djævelens herredømme og styrke. Lad
andre kun holde sig til deres timelige magt og lykke; men
trøst I jer med, at I har en Gud og kender ham. Stol på, at
han er hos jer og kan hjælpe jer, sådan som han i sit ord har
lovet jer. Det skal aldrig slå fejl, skønt alt er imod jer.
Nej, han vil hjælpe, beskytte og udfri jer, fordi I lider det
alt sammen for hans skyld.
Tror I da på Gud og har I tillid til ham, så tro også på mig.
Er jeres tro ægte, så I venter jer alt godt af Gud, så hav
også den samme tillid til mig! Den trøst og hjælp, som I søger
og venter af ham, den skal I også vente af mig. Jeg vil
sandelig lige så lidt som Gud selv svigte jer. Har jeg hidtil
hjulpet jer og stillet ethvert savn, og har jeg i ord og
gerning bevist, at I kan stole og dristigt forlade jer på mig,
og har jeg aldrig ladet jer mangle noget, vil jeg også blive
ved med at gøre det fremover og ikke slippe jer, skønt jeg
ikke bliver hos jer legemligt. For jeg har stadig den samme
kraft og magt fra Gud og i Gud, så jeg både kan og vil gøre
det. Men I skal ikke tvivle og miste modet, som om I havde
mistet både Gud og mig. Stå derimod fast i troen og lad ikke
tilliden dale og svækkes, omend I nu ser mig lide og dø, og I
lades alene tilbage.
Ligesom I hidtil har set og erfaret min legemlige hjælp og
beskyttelse, sådan skal I nu tro på den, selvom den ikke på
samme måde vil være synlig. For er I mine disciple og ægte
kristne, må I ikke til stadighed blive hængende ved synet og
følelsen af udvortes trøst. Derimod skal I se til, at I lærer
den kristne kunst at tro fuldt og fast på, at jeg både kan og
vil hjælpe jer der, hvor I hverken ser eller føler det, men
ser og føler det modsatte, nemlig midt i lidelser og al slags
nød, og alligevel holder fast ved den trøst, at selv når alt
andet glipper og brister, har I dog Gud og mig.”
Her ser du tydeligt, hvordan Kristus taler om sig selv og bevidner, at han er Gud den Almægtiges ligemand, eftersom han forlanger, at vi skal tro på ham, ligesom vi tror på Gud. Hvis han nu ikke var sand Gud sammen med Faderen, var troen falsk og et afguderi. For menneskehjertet må ganske enkelt ikke stole og forlade sig på noget som helst andet end på Gud alene. Enhver anden fortrøstning og tillid er det rene afguderi. Som når en rigmand stoler og bygger på sit gods: Fordi han ved, at han har en formue i baghånden, bliver han dristig og stor i slaget. En anden stoler på en eller anden god ven eller nådig herre og tænker: ”Hvis alt andet slår fejl, har jeg dog denne ven tilbage.” Dette kalder Skriften også ”at forlade sig på”1. Men at stole på mennesker eller fyrster er at gøre dem til afgud, fordi man bygger på dem og selv bliver hovmodig og sikker, som om man havde Gud og ikke behøvede nogen anden.
Af den slags og andet lignende afguderi ser og lærer man, at
disse to - fortrøstning og Gud - hører sammen. Hvad et hjerte
bygger og stoler på, dét er i egentligste forstand dets gud,
også selvom det er en afgud. Det står fast, at der er en afgud
til – Kristus den Mammon (Matt 6,24) – og i hele verden
regerer lutter afguder lige til den dag, hvor den eneste
sande, store Gud, som Paulus kalder ham (Tit 2,13), vil
åbenbare sig. Men for øjeblikket afhænger alt af den store
afgud. Den, der har ham, er stolt og sikker og spørger ikke om
nogen anden. Det må altså stå klart, at der ikke kan være
nogen stolthed, ros eller sikkerhed, uden at man bygger på en
gud. Den, hvis gud er ægte, hans fortrøstning er det
ligeledes, og omvendt.
Vi, som er kristne og ikke af verden, bør da hente vores
fortrøstning og modstandskraft hos Gud, så vi siger: ”Jeg er i
verden, den og Djævelen bekæmper mig, og selv min egen
samvittighed nager og bedrøver mig og vil gøre mig ængstelig
og mismodig. Hvad skal jeg tænke om det? Jeg vil tænke: Når
jeg ser en rig mand, der lever i sus og dus, blive trådt for
nær, eller nogen vil skade ham, holder han sig straks til og
stoler på sin Mammon i det faste håb, at der ikke er nogen
fare, fordi han har sin afgud. Bør jeg da ikke langt mere
sætte mit håb til og stole på den sande, evige Gud?”
Kristus vil altså formane os til at lære af den afguderiske
verden, hvordan vort håb og vor tro skal være rettet imod den
sande Gud. Når vi derfor ser, hvordan én i tillid til sin
Mammon eller sin fyrste sætter sig op imod sin næste, lad os
da også i tillid til vor Herre og Gud trodse Djævelen og hans
pak og sige: ”Hvad kan du gøre, der kan skræmme og skade mig –
om du så prøver nok så meget at få held til at overvinde mig?
Ved du ikke, at jeg har en Herre, som er langt stærkere end
du, og som kan indgyde mig langt større mod, trøst og glæde,
end du med dine plager kan skræmme mig? Kan du gøre mig
fattig, har han nok til at ernære mig i rigt mål. Kan du
bagtale, vanære og myrde mig, kan han give mig æren og livet
tilbage.” Således skal vi altid trodse ham og sige: ”Selvom
alt slår fejl, har jeg dog min Gud. Hvorfor skulle jeg da
bekymre mig om alt det, der er mig imod? Lad den, der ikke vil
le, være vred. Lad den, der ikke vil give, lade være. Far bort
med dit hovmod, had og misundelse, og far til Djævelen med din
afgud, men lad mig beholde min Gud!”
”Ja,” siger verden og dens herre, Djævelen, ”jeg vil tage
dig i nakken og kaste dig i fængsel og pine dig til døde på
alle mulige måder. Lad os så se, hvad din Gud gavner dig!”
”Nuvel! Så kom og gør det, du ikke kan lade være med. Men hvad
får du ud af at pine mig og slå mig ihjel? Hvor meget du end
myrder mig, kan Gud dog gøre mig levende igen. Hvor megen
skam, skade og pine du end tilføjer mig, kan han dog betale og
gengælde mig det tusind gange.”
Se, sådan skal en kristen rose sig, hverken af sig selv eller
af noget menneske eller af Mammon, men af Gud. Det er, hvad
Kristus har kaldt at tro på Gud og ikke at lade sig
forskrække, uanset hvad modgang og modstand der møder os. ”For
al den skade,” vil han sige, ”som kan ramme jer på jorden, er
jo for intet at regne mod den gavn og fordel, I har af denne
tro. I har jo en Herre og Gud, som for hver en mønt, de tager
fra jer, kan give jer hundrede igen. Tager de ære, velfærd,
liv osv. fra jer, kan han give jer erstatning i rigt mål. Og i
stedet for dette korte liv, som I må forlade uden alt det, kan
han give jer et andet, uforgængeligt, evigt liv, som ingen kan
tage fra jer eller bestride.”
Derfor bør man regne ethvert jordisk tab for småting i
sammenligning med den store skat, som Gud giver os. For hos
Ham har vi evigt liv, rigdom, magt og ære som erstatning for
den sølle jordiske ejendom, der alligevel må efterlades,
ligesom jo mange hundredetusinder allerede er gået bort uden
at tage en trævl med sig og er styrtet ned i afgrunden med
deres afgud, som de havde sat deres lid til. Vi har intet her
på jorden, som vi kan prale af. Kan man tage livet af os og
øve alskens skarnsstreger imod os, gør man det. Og hvor længe
lever vi, når vi lever længst hernede? Det varer kun som en
dans på torvet. Derefter bliver det anderledes, for da vil
Gud, som vi har troet på, afsige denne dom: ”Man har plaget og
hånet dig, men jeg vil ære dig for evigt, så du for hver ond,
hovmodig bonde eller anden plageånd, du har haft, skal få
tusinde engle til venner, ja til tjenende ånder.”
Her ser du da, hvad det vil sige at tro på Gud: At få et
hjerte, der urokkeligt og frimodigt modstår alt, hvad Djævelen
og verden kan gøre, såsom fattigdom, ulykke, skændsel, ja
synden selv. En kristen må være et menneske, der kan lade hånt
om alt, hvad verden ejer af lykke og ulykke, og ikke tage sig
af alt det, som Djævelen kan friste og lokke eller skræmme og
true med, og som kan stå alene i kampen mod hele hans hær og
blive en ægte ridder og helt, der besejrer og overvinder alt.
”Hvis I nu har sådan en tillid til Gud,” siger han, ”så hav
også samme tillid og fortrøstning til mig!” Her stiller han
sig, som allerede påvist, lige med Gud og kræver den samme
ære, som tilkommer Gud. Ikke at han stiller en ny Gud ved
siden af og i tillæg til den eneste sande. Men han vil hermed
kundgøre, at han først nu vil oprette sit rige på jorden, og
netop derfor tager af sted, for at han kan overtage sit rette
embede og herredømme. Det er, som om han vil sige: ”Her på
jorden regnes jeg endnu for et stakkels, elendigt, afmægtigt
menneske” - hvilket Herodes og Pilatus og ypperstepræsterne jo
også regnede ham for dengang - ”men når jeg er blevet ophøjet,
vil jeg” - som han siger et andet sted (Joh 12,32) - ”drage
alle menneskehjerter til mig, så de lader mig være deres trøst
og tilflugt, deres håb og deres et og alt. Da skal I erfare,
hvilken skat I har i mig, for jeg vil bevise min kraft sådan,
at I ikke forgæves skal have sat jeres lid til mig og troet på
mig lige så fuldt som på Gud.” (...)
Men der var en lille flok, som troede på Guds ord og ikke
fulgte med strømmen, ligesom de sande kristne heller ikke skal
tage sig af, hvad de andre foretager sig, der har navn og ry
af at være hellige mennesker og kaldes Guds tjenere og kirken.
Derimod skal de sige: ”Her er min Gud! Jeg vil alene tro på
den Gud, der er Himlens og jordens skaber, og på ham, der er
ét med ham, nemlig Jesus Kristus. På ham skal jeg forlade mig,
så ved jeg, at jeg har den sande Gud. Når jeg har ham, kan jeg
stå Djævelen og verden imod. Selvom den tager penge, ejendom,
ære, liv og lemmer fra mig, har jeg dog Kristus, der er Herre
over liv og død, over verden og alt andet. Hvis Djævelen vil
forskrække mig ved tungsindighed eller en ængstelig
samvittighed, får han intet ud af det. For her er min Herre,
som jeg tror på; og tror jeg på ham, da tror jeg på Gud,
eftersom han selv er den sande Gud. Hvad der end måtte ramme
mig af timelig og legemlig skade, det regner jeg for et tomt
hylster eller hul nød, som han giver mig evig rigdom og evigt
liv i erstatning for.”
Altså er disse ord også sagt til trøst for de kristne, som han efterlader i en elendighed, hvor de må have Djævelen til fjende, der plager og piner dem, og verden, der bekæmper dem med hovmod, pral, foragt, forfølgelse og mord osv. ”For at I nu midt i alt dette,” siger han, ”kan bevare modet og ikke lade jer overvinde, skal I kun tænke på, at jeg er den sande frelser og Gud. Stol på mig, så skal I finde den sande Gud og erfare min almægtige kraft og magt. Lad verden og de falske helgener trodse og fremture i, hvad de vil. Lad dem tro og gøre, hvad de vil! Det er dog alt sammen forgæves og udretter intet. Imod alt det behøver I ikke andet værn og rustning, end at I klynger jer fast til mig, for da klynger I jer til Gud, og så kan han ikke andet end hjælpe jer. Hvis de derfor hader, forfølger og myrder jer, vil vi elske, modtage, beskytte og levendegøre jer og til evig tid tage bolig hos jer,” som det fremgår af det følgende.(14,2-4)