Troen kommer af det, der høres.
Hebræerbrevet siger, at ”
Guds
ord er levende og virksomt og skarpere end noget tveægget sværd;
det trænger igennem, så det skiller sjæl fra ånd og marv fra ben
og er dommer over hjertets tanker og meninger”
(Hebr.4,12).
Hvor dybt, dette ord kan trænge ind i sjælen, fremgår af apostlen
Peters ord, når han siger, at vi ikke er
”genfødt
af en forgængelig sæd, men af en uforgængelig sæd, Guds levende
og blivende ord” (1.Pet.1,23).
Guds Ord skaber åndeligt liv af døde. Det magter at genføde et
vantro menneske.
Guds Ord i GT
Allerede i Det gamle Testamente møder vi denne tro på, hvad Guds
Ord kan gøre. Til Esajas siger Gud:
”Sådan er mit ord, som udgår af min mund; det vender
ikke virkningsløst tilbage til mig, men det gør min vilje og
udfører mit ærinde” (Es.55,11).
Guds Ord udfører Guds vilje, for dette Ord er udstyret med den
samme virkekraft som Gud selv. Han har forbundet sig sådan med sit
Ord, at vi møder Ham selv i al Hans kraft og majestæt, når vi
møder dette Ord. Jeremias må bøje sig i ærefrygt for sin egen
tjeneste med Ordet, når Herren fortæller ham: ”
Er mit ord ikke som ild? siger
Herren, som en hammer, der knuser klippen”
(Jer.23,29).
Det var med dette mægtige Ord, at Gud engang
skabte alle ting:
”For han
talte, og det skete, han befalede, og det stod der” (Sl.33,9).
Men Guds Ord er også en hammer, der knuser klipper, og en ild, der
fortærer de ulydige, hører vi (Jer.5,14). Derfor skal vi sammen
med Jeremias bøje os for dette Ord og ikke tage det let med,
hvordan vi hører det og hvordan vi tager det til hjertet.
Gud er i sit Ord
Overskriften på denne artikel er et citat fra Paulus, der i
Rom.10,17 siger: ”
Troen kommer
af det, der høres.” Men så tilføjer han en forudsætning;
nemlig at ”
det, der høres,
kommer i kraft af Kristi ord.” Troen på Kristus kommer
ikke af et hvilket som helst ord, men af ordet om Kristus. Dette
Ord bærer nemlig Kristus med sig. Ja, Johannes fortæller os, at
Guds Ord er Kristus (Joh.1,1). Det betyder, at den treenige Gud
selv kommer til os gennem det, som vi læser i Bibelen og hører i
forkyndelsen… forudsat altså, at forkyndelsen er et sandt
vidnesbyrd om Kristus. Guds Søn har forbundet sig sådan med Ordet
om Ham selv, at vi hverken behøver stige op til himlen for at
hente Kristus ned, eller stige ned i afgrunden for at hente
Kristus op. For Ordet, som er Kristus selv, er dig nær i din mund
og i dit hjerte; nemlig det troens Ord, som vi prædiker
(Rom.10,6-8).
Du møder Gud selv
Når du lytter til en sand, bibelsk forkyndelse, står du ansigt til
ansigt med Gud selv. Der er tale om en foregrebet dommedag, hvor
din evige skæbne kan blive afgjort. Han kan trænge ind i dit
hjerte og gøre det til sin bolig. Det er i så fald noget, Han gør
ved sit levende og blivende Ord. Går du til gudstjeneste eller til
et forkyndende møde, skal du forvente denne virkekraft i Guds Ord.
Men du kan også afvise Ordet. Det er i så fald
ikke bare ord, du afviser, men Ham selv levende til stede i dette
Ord. Gør du det, har du påbegyndt en rejse, som i Bibelen kaldes
forhærdelse. Det er derfor, Bibelen både taler om, at mennesker
forhærder sig og at Gud forhærder dem
(Ef.4,18
;
Rom.9,18
). Guds Ord virker altid på de ører og hjerter, som møder dette
Ord. Enten virker det til liv eller det virker til død, for det
vender aldrig virkningsløst tilbage til Gud.
Falsk forkyndelse
Der gælder næsten det samme om den falske forkyndelse. Vranglæren
rummer også åndskraft. Den trænger dybt ind og bemægtiger sig
vore hjerter. Men her er det ikke Gud, der virker. Vi møder
derimod Hans modstander, Djævelen, i den falske forkyndelse. Det
er ham, vi giver rum i vore hjerter, når vi åbner vore ører for
vranglæren.
Da jeg begyndte på teologistudiet i 1983, lød
der ofte i DBIposten og ved informationsmøder en opfordring til
DBIs venner om at bede for de teologistuderende, fordi vi var nødt
til at læse og lytte til megen falsk lære. Vi blev hele tiden
mindet om, hvor farlig en situation vi stod i. Det var godt! Uden
denne advarsel var endnu flere af os faret vild i løbet af
studietiden.
Men der gælder det samme for menighederne. Det
er livsfarligt at lytte til falsk forkyndelse. Det er ikke kun
troen, men også vantroen, som kommer af det, der høres!
Hold jer fra dem!
Djævelen har en frygtelig forbundsfælle i vore egne hjerter.
Jeremias siger om mennesket efter syndefaldet:
”Hjertet er det mest bedrageriske af
alt, det er uhelbredeligt, hvem kan gennemskue det?”
(Jer.17,9). Af natur vil vi ikke det, som Gud vil. Ordet om en
korsfæstet frelser er en dårskab og en forargelse for den
naturlige religiøsitet, som bor i os alle. Derfor er hjertet så
let at bedrage. Og derfor advarer Det nye Testamente os igen og
igen mod at lytte til falske forkyndere: ”Hold jer fra dem!” (
Rom.16,17
; se også
Tit.3,10
;
2.Joh.9-11
).
(Gengivet med tilladelse af
forfatteren, cand theol, Ph.D.studerende Peter Olsen - bragt i
DBIposten sept.2007 -Shafan 03-09-07)