Åndens besegling
Det er pinsetid, og vi glæder os i det håb, som er foran os, at
sommeren kommer med varme, med grøde og med høst. Vi har ikke
sommeren endnu, men vi regner med den. Foråret er tegnet.
Gud har givet alle dem, som tager mod Jesus i
troen, et pant på det, som kommer gennem og ved Jesus. Han har
givet Den Hellig Ånd som et segl, en besegling på noget, som er
tildelt, men endnu ikke modtaget i fylden.
I Skriftens betydning betegner et segl tre
bestemte forhold:
1. at en handling er afsluttet og rede til at føres ud i
virkeligheden. Profeten Jeremias købte en ejendom, skrev skøde og
forseglede det (
Jer.32,9-10
). Jesus siger:
»Jeg har
herliggjort dig på jorden ved at fuldføre den gerning, du har
giver mig at gøre.« Joh.17,4
, og han sagde.- »Det er fuldbragt.« Der er noget at forsegle.
2. Dernæst betyder seglet, at det nu er en andens eiendom. Sådan
var det for Jeremias. Sådan er det for Jesus. »I er jo købt, og
prisen betalt,«
1.Kor.6,20
, og Gud har beseglet grundvolden for hans hus her med ordene: »
Herren kender dem, der hører ham til,«
2.Tim.2,19
. Den Hellig Ånd, som gives de troende, besegler os som Kristi
ejendom.
3. Endelig betyder seglet sikkerhed. Det er ikke hvem som helst,
der kan åbne et beseglet brev. Det er sendt sikkert under segl. Vi
sendes gennem denne verden under Guds segl, og han vil, at vi skal
komme godt fra rejsen og nå vel hjem. Beseglingen skal garantere.
Vor adresse er himlen, og der skal brevets sande indhold blive
kendt for alle.
Lad os da glæde os også over denne side af gaven i Den Hellig Ånd.
Vi har fået noget færdigt i Jesus, vi hører ham til, og vi skal nå
hjem til ham.
Beseglingen siger også, at vi endnu ikke kan
følge helt med i, hvad det er at være en kristen, et Guds barn. Vi
lever i tro, men også i et levende håb ved opstandelsen fra de
døde, og opstandelsen betyder netop noget med, at det er ført
tilbage til det oprindelige igen.
Beseglingen gælder til forløsningens dag. Der er en sådan
forløsningens dag for os, både fordi vi er i et legeme, som endnu
ikke er forløst fra dødens magt, og legemet skal også forvandles.
Ånden er pant på det. Men der er endda en forløsning, en
verdensforløsning, når alt skal komme på rette plads, og da skal
vi alle finde ud af, at Jesu værk er et fuldkomment værk, og at
det ikke har været tilfældigheder i den store plan, men der er
mening i den i alle måder.
Vi bevæger os hen imod en stor åpenbaring, som
får både salige Guds børn og skabningen til at juble, men hvor
netop det fuldkomne tillige skal blive den egentlige smerte i
fortabelsen, når det fuldkomne skal ses, men aldrig ejes.
Gud give os en glad pinse i den fred, som Den Hellig Ånd giver os
ved Jesus. I ham er vor fred.
(Fra "Frits Larsen Biografi
og udvalgte artikler og foredrag" - Dansk Luthersk Forlag 1970
- Missionsvennen 1956 Shafan 02-05-08
Flere afsnit fra bogen på Stenslands hjemmeside)