ANFÆGTELSER
Ikke alle tider i vort liv er ens. Der er lyse tider, hvor solen skinner,
og hvor det er let at tro. Der er andre tider, hvor solen skjuler sig,
hvor Gud dækker sit ansigt til og ligesom trækker sig tilbage fra os.
Måske de lyse solskinsdage mere hører de første dage til, og de mere
skyede dage er tegn på, at opdragelsen sætter mere ind, i hvert fald er
der meget at lære, når Gud skjuler sig.
De tider, hver det er svært at se Himlen åben, kalder vi ofte
anfægtelsestider. Der er tider, hvor troslivet angribes, hvor Kristus
synes tabt, uden at han virkelig er tabt. For de gamle troende var det
ofte en prøve på deres kristentros ægthed, om de kom gennem prøvelser og
anfægtelser. Det syn på anfægtelser er nok rigtigt. Det er i hvert fald
meget sundere end det syn, at man er så stærk i troen, at man aldrig mere
kan plages af tvivl.
Det er svært at være i anfægtelens ovn. Det er svært at have kendt
Jesus og så synes, at han er blevet borte. Det er svært at være som glemt
af Gud, at ligesom ane, at han ikke mere tager sig af mig eller hører mig.
Mange læsere har nok erfaret sådanne tider, måske nogle er midt inde i
dem. Anfægtelser føles som den værste plage, sværere end sygdom, fattigdom
og forfølgelse. Den angst, at man er faldet fra Gud og er under Guds
vrede, er en tung sjelehyrde. Salmisten siger:
»Vandene
når mig til sjælen, jeg er sunket i bundløst dynd, hvor der intet
fodfæste er - træt har jeg skreget mig, struben brænder, mit øie er mat
af at bie på Gud«,
(
Sl. 69,2-4). Eller-
»Jeg sygner
hen, mine ledemod skælver. læg mig, Herre! Såre skælver min sjæl; o,
Herre, hvor længe endnu« (
Sl. 6,3-4).
Nu oplever ikke alle troende dette ens. Vi er ikke alle ens i
temperament og karakter, alderen spiller en stor rolle, livsforhold, kald,
ansvar og opgaver kan kræve forskellig opdragelse af os, og selv om de
fleste kender noget til anfægtelser, kommer vi ikke alle lige dybt ind i
dem. Det kan for enkelte være som en let sky, der går for solen en kort
tid, for andre som at blive hyllet i en natmørk sky, så sjælen klager i
angst:
»Jeg er bortstødt fra
dine øjne« (
Sl. 31,23).
Anfægtelser kommer ikke tilfældigt eller planløst. Det er en dyb,
alvorlig mening med dem, og selv om de kommer af mange årsager, skal de
alle passere Guds kontrol.
Mange anfægtelser kommer af vore nederlag. Vi fristes, en på et, en
anden på et ander område. Ofte falder vi, selv om det ikke er i grove
synder. For en er det uredelighed, for en anden usandhed, for en tredie
slurvethed og forsømmlse, for en fjerde urenhed, for en femte had. Det
direkte fald skaber sorg, mismod, ja, anfægtelse. David førtes ind i dyb
smerte, selvanklage og i et tavst håb om hjælp (
2. Sam. 16,10-12). Eller kampen rejser sig af, at man i årevis har
kæmpet med Gud om befrielse fra en bestemt fristelse, men der er ingen
bønhørelse, så kommer til sidst det mistrøstende håbløse, det tunge. Så
kan man ikke holde fast, og så tror man, at alt er tabt. Det er ikke let
at tro, at der ikke er sket det mindste skår i Guds kærlighed, trofasthed
og omsorg.
For enkelte består nederlaget
i, at man har ladet sig lede ind i noget falskt, noget opblæst, som
skuffer. Det kan nok skabe anfægtelse og sorg. Eller man er
blandet sådan ind i verdslige forhold, at det langsomt stjæler
frimodigheden, og i ensomme timer kommer angsten over, at alt måske er
tabt.
Det er ikke bare Peter, som går udenfor og græder.
Andre alvorlige anfægtelser kommer, af modgang. Når fattigdom og
sygdom slår sammen om en familie, kan hjertet nok skrige i angst- »Har Gud
glemt os?« Når onde tunger gør den tilværelse, som i forvejen var brydsom
nok, endnu tungere, og når mennesker, som før var så venlige. nu er så
kolde, kan det nok trykke en kæmpende ned, så han taber tro og håb. Før
var alle så venlige mod mig, nu kritiserer de stadig. Før lykkedes alt så
godt for mig, nu er der ingen ting, som vil gå. jeg kan ikke engang bede
til Gud. Andre har gode børn, mine bringer mig sorg, og jeg har endda bedt
for dem, fra før de blev født. Hvad er der i vejen? har Gud glemt at være
nådig? Ja, der klager sjælen mod Gud og siger:
»Det båder ikke en mand, at han har venskab med Gud« (
Joh 34,9). Da kan nøden blive så stor, at det er umuligt at gå ind i
helligdommen.
Sværere er dog de anfægtelser, som Gud direkte fører én ind i, -når
han lægger sin hånd på én.
Jeremias klager:
»Mig har han ledet
og ført i det tykkeste mulm, ja, hånden vender han mod mig dagen lang.
Mit kød og min hud har han opslidt, brudt mine ben, han mured mig inde,
omgav mig med galde og møje, lod mig bo i mørke som de, der for længst
er døde. Han har spærret mig inde og lagt mig i tunge lænker. Om jeg end
råber og skriger, min bøn er stængt ude« (
Klage 3,2-8).
Det synes underligt, at Gud kan tillade, at sådant sker, og at han
ligefrem vil det. Men mange Jesu venner har oplevet, at Gud har muret dem
inde. Tænk bare på Job og hans lidelser. Selv om nu det var Satan, som fik
tilladelse til at handle, blev Jobs lidelser store (
Job 2,13), og han blev stænget inde (3,23). Job gik gennem dybe
anfægtelser, men han kom sejrrigt ud af kampen. Satan kan da heller ikke
nå længere med os, end Gud vil, selv om Satan skyder de hvasseste pile ind
i det følsomme hjerte.
Det kan give voldsomme anfægtelser, når Gud blotter vort urene væsen,
og vi ser det, som rører sig i os. Angsten for, at det ikke holder for én
at nå målet, kommer.
Troen vil svigte, og håbet vil vakle,
solen er borte, i sjælen er nat.
De onde tanker, misundelse, had, hovmod, egenkærlighed og
selvoptagethed slider på erfaringer, følelser og opplevelser, så alt
bliver så koldt og dødt og tungt. Ja, til tider er det, som helvede åbner
sig under én. En gammel kristen har sagt: "Den, Gud vil gøre gudfrygtig,
gør han til en fortabt, den, han vil gøre vis, gør han til en dåre, den,
han vil gøre stærk, gør han afmægtig, og den, han vil gøre levende,
slipper han ind i helvedes gab. Den, han vil føre til Himlen, sender han
ned i helvedes afgrund."
Der er noget alvorligt sandt i det. Anfægtelserne kan være frygtelige
lidelser. Chr. Scriver siger: »Det er et tungt kors og den største
trængsel, som den retfærdige og hellige, vise og gode Gud sender et
kristent menneske. Det er åndelig lidelse og mørke, som griber sjælen.«
Undertiden må Gud lade sådanne svære timer komme over mig, fordi jeg
har svigtet evangeliet så meget, at jeg har følt mig bedre end andre, mere
villig, mere åndelig og mere brugbar.
Og det er svært at klage under anfægtelsen. Da gennemlever man på ny
den alvorlige sandhed, at man er fortabt. Når du som en gammel kristen
mister fodfæstet, at du ikke længere tør tro, at du er Guds barn, da lider
du nød, og den nød bærer du helst alene. Når du må klage for Gud, at Satan
har magt over dig og kaster dig i ovnen, da er du i anfægtelsens ovn.
Men hvad kan Gud mene med at føre sine venner ind i anfægtelse, kval
og nød?
Om målet med anfægelsen siger Lutber i en prædiken i kirkepostillen:
»Hvorfor lader Gud sådant vederfares sine kæreste børn? Det sker ikke af
vrede eller unåde, men af stor nåde og godhed for at vise os, hvorledes
han i alle stykker mener os det venligt og faderligt, og hvor troligt han
sørger for sine og fører dem, at deres tro stedse må mere og mere øves og
blive stærkere, men særlig gør han det:
1. For at bevare sine mod formastelighed og mod at forlade sig på sig
selv. Om de altid skal være stærke i Ånden og føle idel glæde, falder de
til sidst i hovmod og trodser på sig selv. Det må blive saltet og blandet
for dem, at de ikke stedse føler idel åndsstyrke, men at troen skælver og
hjertet bæver, så de må se, at de intet kan, når ikke Gud opholder dem med
sin nåde. Således bevarer han dem i ydmyghed og selverkendelse, at det
ikke skal gå dem som Peter. Således har salmisten sagt det:
»Jeg
tænkte i min tryghed: »Jeg rokkes aldrig i evighed!« Herre, i nåde havde
du fæstnet mit bjerg- du skjulte dit åsyn, og jeg blev forfærdet. Jeg
råbte, Herre, til dig, og tryglende bad jeg til Herren«
Sl. 30,7-9. Derfor er anfægtelserne nødvendige, ja mere nødvendige
end mad og drikke.
2. Gud anfægter de hellige, andre til eksempel til at forskrække de
sikre og trøste de forskrækkede.
3. Gud vil gennem anfægtelserne lære sine hellige, at de må søge al
trøst i Kristus alene.
Det er nu trods Guds vise mål med anfægtelserne meget svært at være
anfægtet, og det går oftest hårdest til med de bedste hellige. Paulus
havde det så svært, at han ligefrem mistvivlede om selve livet.
»Vi vil ikke, brødre, at I skal være
uvidende om den trængset, vi måtte gennemgå i provinsen Asien, at en
overvældende byrde, der oversteg vore kræfter, blev lagt på os, så vi
endogså opgav håbet om at redde livet. ja, i vore egne tanker havde vi
fældet dødsdommen over os selv, for at vi ikke skulle sætte vor lid til
os selv, men til Gud, der opvækker de døde. « (
2. Kor. 1,8-9).
Jo, den, som har så stærk en tro og er længere fremme i Guds skole end
de mange nådesøskende, kan komme frygtelig i klemme. Det er altid godt at
betænke, at man giver sig ydmygt og stille i sin Faders hånd og lader ham
råde for én helt og aldeles.
Men hvordan er det nu? Er der virkelig udgang af anfægtelserne?
Hvordan kommer man i frihed igen?
Den anfægtede forstår ikke sig selv. Når hjertet sidder dybt beklemt,
og der ikke synes meget håb, skriger sjælen endda fra det dybe. Det er en
hemmelighed, at det hjerte, som ved en ny fødsel er forenet med Jesus,
bærer på denne forbindelse, og når nøden vokser, vokser også længselen ud
af smerten. Jesus var tabt for Tomas. Han regnede ikke mere med
genoprettelse, men længtes i hjertet. Hans suk var der.
Sion
udrækker
hænderne (
Klages. 1,17).
Min hånd er om
natten utrættet udstrakt. (
Sl. 77,3). Ja, det et godt, det er sandt, som Luther siger, at Gud
ser dig længere ind i hjertet end du selv. - Han ser hver længsel i
sjælens dyb. Han våger ved vore sjæle. Mens jeg var overlegen og afvisende
mod Herren, da han søgte mig op i verden, så har jeg nu som anfægtet en
dyb, en lønlig længsel efter Jesus, så snart han bliver borte. Det er det,
Gud har tegnet for os i Højsangen, hvor bruden har mistet sin ven og
klager:
»Så lukked jeg op for min ven,
men min ven var gået sin vej. jeg var ude af mig selv ved hans ord. jeg
søgte, men fandt ham ikke, kaldte, han svarede mig ikke.« (
Højs. 5,6). Den længsel i hjertet fortæller om, at der er håb.
Men bedre er det, at Herren vor Gud aldrig hører op med at være nådig.
Han skal nok komme i rette tid med sin miskundhed. Det er da også
Jeremias, som fortsætter sin klage over, at Herren har muret ham inde med
at sige:
»Herrens miskundhed er ikke
til ende (har ingen ende), ikke brugt op, hans nåde er ny hver morgen,
hans trofastbed stor.« (
Klages. 3,22). Ja,
»har han voldt
kvide, så ynkes han, stor er hans nåde.« (Klages. 3,32). Ja, der
er udgangen. Gud, som lukkede til, lukker også op. Han har aldrig svigtet.
Han svigter heller ikke dig, kære broder eller søster, som sidder beklemt
i hjertet. Har han forladt dig et lidet øjeblik, så tager han dig til sig
i stor barmhjertighed. (Es. 54, gl. overs.). Du bliver ikke og er ikke
glemt. Herren siger selv til sin ængstelige ven:
»Da
han klynger sig til mig, frier jeg ham ud, jeg bjærger ham, thi han
kender mit navn; kalder han på mig, svarer jeg ham, i trængsel er jeg
hos ham, jeg frier ham og giver ham ære; med et langt liv mætter jeg ham
og lader ham skue min frelse.« (
Sl. 91,14-16). Nej, Herren vil ikke udslukke den rygende tande eller
bryde det knækkede rør. Han vil føre sin ret frem.
Også i livets mørkeste stund
gælder deroppe nådens forbund.
For den anfægtede vil det være godt at samle næring at de gamle sange,
som er blevet til hos Herrens venner, det selv har været anfægtede.
Således har Gud velsignet os med sange fra H. A. Brorson, fra Lina Sandell
og C. O. Rosenius, som nok kan hjælpe den ængstede sjæl. Hvad Ahnfelts
sange har betydet for Gud, når han ville løse sine vennet af nød, skal
først evigheden opklare.
Men anfægtelserne får altid et godt resultat. De giver hjælp. Da Job
var kommet gennem sin lange prøvetid, kunne han se Herren med nye øjne.
»Jeg havde kun hørt et rygte om dig, men nu
har mit øje set dig.« (
Job 42,5). Det er hemmeligheden. Man lærer sin Gud at kende
personligt. Man får set lidt af indersiden af ham. Ja, det går én, som det
gik Paulus, at man i stedet for at være stolt af sin uddannelse og
erfaring, roser sig af sin magtesløshed, fordi man netop ved den er stærk.
Da ser man Herrens kraft fuldkommet i vor afmagt.
Det kan for den sags skyld godt siges, at Gud rykker de venner, som
har stået anfægtelse igennem, en klasse op. Job blev forbeder - ham vil
jeg høre, sagde Gud. Paulus blev sjælevinder. -
Og du og jeg. Hvad skal Gud nå med os? Kan vi tåle at gå gennem
porten? Kan vi dannes til at blive forbedere og sjælevindere?
Sidder da i vanskelighed i Guds skole, så vid, at der er en god udgang
fra den ærefulde undervisning.
Ængstede hjerte, op af din smerte!
Kan da da glemme så rent, Hvad du har:
Frelserens venskab, nåde, bekendtskab!
Endnu han lever og er, som han var.
Den
Danske Salmebog nr.656
C.O. Rosenius 1847. Dansk 1895 (str. 1 - 3). Niels Møller
1951 (str. 4 - 5).
(Fra "Frits Larsen Biografi og
udvalgte artikler og foredrag" - Dansk Luthersk Forlag 1970 - Budskab
fra Nådens rige 1942 Shafan 15-01-10
Flere afsnit fra bogen på Stenslands
hjemmeside)