Bibelstudium IX - Den Hellig Ånd - i Det nye Testamente.
I. Den Hellig Ånd, den tredje Person i Guddommen.
Fra skabelsens morgen er Gud åbenbaret
for os som en treenig Gud. Faderen,
der skabte alt ved sit: Bliv. Sønnen, Ordet, ved hvem alle Ting er
blevet til og Ånden, som svævede over vandene.
I Jesu taler, særlig
hen mod hans livsafslutning, åbenbarer han de store sandheder om den
Hellig Ånd, der giver os lys over et vigtigt afsnit af frelsen.
Vi
læser
Joh.14,16-17
,
26
, og
Joh.15,26
. Den Hellig Ånd udgår fra
Faderen Johs.15,26, og den er guddommelig, evig Joh.14,16. Den
bliver hos Folket, som lovet
Haggai
2,5
. Ånden er en
anden
Talsmand,
der sendes i Jesu Navn, Johs.14,26, og i kraft af Jesus: Johs. 15,26
og
Gal.3,13-14
. Ånden er den naturlige gave til os efter forliget
på korset. På græsk bruges et hankønsord om Den Hellig Ånd; ikke et
upersonligt intetkønsord, og det vil sige, at Ånden er en person. Det
må aldrig glemmes.
Læs
Joh.16,15.
Faderen, Sønnen og Ånden er eet,
ikke bare een. De er eet væsen, men tre i person. De er eet i vilje til
vor frelse og eet i vidnesbyrd, men forskellige i tid og
åbenbaring.
Om
Faderen
kan vi bl.a. læse
Matt.3,17
og
Matt.17,5
;
Joh.12,28
og
Rom.1,4
m. fl.
Om
Sønnen:
Joh.1,1-18;
Joh.3,11...
-
Åb.1,5
m.fl.
Om
Ånden:
Luk.1,35
,
Matt.3,16
og
Matt.12,28
,
Ap.G.10,28
.
Jesus siger: Jeg og Faderen, vi er eet,
Joh.10,30,40
, eet, ikke een.
Joh.3,31-32
;
Joh.8,26
. Fællesskabet er i
Himlen i Guds bolig og tilværelse; men det viser sig i sine ytringer
på Jorden gennem sakramenterne og i de troendes hjerter: Vort samfund
er med Faderen og hans søn Jesus Kristus,
1.Joh.1,3
.
Ånden er bundet
ved Jesu mund, Johs.14,26, og den lærer da, hvad han vil
have lært, den er eet med Sønnen, Guds søns ånd,
Gal.4,6.
Ånden
taler altid, hvad Jesus vil have talt; men den taler det, han ikke
kunde få sagt, som vi skal se i næste afsnit, og som er gemt i
udtrykket: En anden Talsmand.
Ånden er også Faderens ånd.
Rom.8,9
.
Gud er ånd, og ånden udgår fra Faderen, men kan aldrig skilles fra
Faderen,
Matt.10,20.
Åndens gerning bliver at føde åndeligt liv på
Jord i mennesker,
Joh.3,6
, og Ånden fører altid mennesker ind i
Faderen og Sønnen, da den er Faderens og Sønnens. Den nye fødsel ved
Ånden fører et fra Gud bortvendt menneske ind i den af Faderen fra
evighed planlagte og i Jesus hvervede salighed. Denne fødsel sker ved
en åndsdåb, den enesle ene, som er omtalt i Skriften, og som er den
guddommelige forflyttelse af et fordærvet menneske fra død til liv, fra
Satans magt til Gud. Åndsdåben fører altid til Kristus og til Kristus
alene. Alt det, som peger andet steds hen, er ikke ovenfra. Mere om
dette i senere afsnit. Ånden gør mennesker lærte af Gud,
Joh.6,44-46
, ligesom ånden altid helliger,
1.Pet.1,2
, alt, fordi den er
Guds og Kristi ånd.
Dens store Tjeneste er, at
1) vise
kendte og ukendte sandheder i større lys,
2)
overbevise om den evige frelses tryghed,
3)
indplante Kristus i os. Se
Ap.G.5,31-32
.
Endelig skal vi se på den guddommelige
sammenhæng i sendelsen.
Jesus beder Faderen sende Ånden,
Joh.14,16
. Han fremhæver sikkert sin fortjeneste i Himlen. Der er Jesus,
den store talsmand, med sit blod og sin forsoning,
Rom.8,34
,
1.Joh.2,2
,
Hebr.7,25.
I Kraft af, at han har gjort fyldest for alle Faderens
evige ønsker for alle mennesker, kræver han en anden talsmand til os,
en anden. Der står på græsk en parakletus, og det betyder en, som
havde lært at føre de anklagedes sag overfor retten. Sådan en paraklet
er Jesus først og fremmest,
1.Joh.2,1
, men Jesus viderefører navnet
på den ånd, Faderen sender i anden sending.
Denne talsmand er altså
en gave fra det himmelske råd, en talsmand, som fører vor sag med
uudsigelige sukke over for Gud,
Rom.8,26
, og over for vore samvittigheder med hele sin hjælpetjeneste over for
syndens og
Satans
anklager.
II. Talsmandens gerning.
Vi læser grundigt og gentagende
Joh.16,7-15
. Jesus sender den talsmand, som ene kan gøre den vundne frelse til vor
personligt grebne.
Ingen - end ikke de 12 disciple - kunne se for sig, at det skulle være
nødvendigt med mere end Jesus. Verden i dag aner det heller ikke. Du
ved måske heller ikke, at du ikke i og af dig selv kan tro på Jesus
eller komme til ham. Du ved måske ikke, at det er dit onde hjerte med
al dets naturlige fromhed, som hindrer dig i at blive salig, og at
Jesus har overdraget Ånden alene den gerning at bryde dig i
stykker og holde dig brudt, så Jesus ved troen kan holde dig i live,
han alene. Når du ser det, forstår du Jesu ord: Det er eder gavnligt,
at jeg går bort, ellers kommer talsmanden ikke. Johs. 16,7.
1. På dansk står der i Ordet: Ånden
skal overbevise. Det er knapt så let at udtrykke det, som står i
grundordet. Det kunne siges: straffe eller klarere: med grunde
overbevise eftertrykkeligt.
Åndens første talsmandsgerning overfor
os, vi, som er døde i overtrædelser og synd, skilte fra Gud trods vore
fromme talemåder, er at overbevise os så kraftigt, at vi ligefrem
føler det som en straf, og sådan at vi kommer til den sandheds
erkendelse om os selv, som intet andet og ingen anden kan give os det.
Det græske ord indeholder netop: at fastholde, så han ikke kan løsrive
sig, gøre aldeles vis på sagens rigtighed. Det er denne erkendelse af
sandhed, som er fra Gud, og som ene kan kaldes vækkelse. Det er ingen
lejlighedvis fremkaldt stemning fra en
missionsuge, en lejr eller et
højskoleophold, men en guddommelig fastholden af en i en dyb
erkendelse af, at i mig er jeg dødsens fortabt. Den overbevisning er et
Guds værk ved den anden talsmand.
Åndens første gerning er da at
overbevise straffende om synd, fordi de (vi) ikke tror, at Jesus er
sendt til slægtens forløsning. Ånden sætter os i knæ ved afgjort at
overbevise os om, at vi ikke kan og ikke vil tro. Den gerning er
ovenfra. At vantro i den forstand at have glemt Gud er synd kan vor
forstand aldrig indse uden Ånden. Vantro er den sidste og umiddelbare
årsag til fordømmelse. Vantro,
Joh.3,18,
36
,
Mark.16,16
, er den
sjælstilstand, der gør, at mennesket dels ikke kender Gud til frelse,
dels lader Gud ude af øjesyn og i stedet for hænger med kærlighed ved
sig selv og skabningen, så synden hersker i livet i stedet
for, at Kristns gør det.
Vantro er egentlig årsag til alle synder
og al jammer i tid og evighed,
Rom.14,23
,
Hebr.11,6
, og det
er måske det eneste, jeg absolut ikke magter at besejre, mens vi nok
kan bedre lidt på vore handlinger hist og her.
2. Overbevise om »Relfærdighed, fordi
jeg går til min Fader«, siger Jesus.
Ingen mennesker kasserer sin egen
retfærdighed, før Ånden (ovenfra) overbeviser med stærke grunde om, at
den må kasseres. Og ingen på jord kan vidne om Jesu retfærdighed uden
Ånden fra Gud, for jeg går bort til min Fader, siger Jesus. Ånden
må åbenbare den hos Gud fremstillede og for os gældende retfærdighed.
Lad os læse
Jer.23,5
-
6
;
Dan.9,24
;
Rom.3,26
m.
m. og forstå, at nu er Gud tilfreds l Kristi retfærdighed. Der
er
Guds nådestol, så han kan gøre alle dem salige, som kommer til Gud
ved ham.
Hebr.7,23.
Jesus gik med blod ind i helligdommen. Det er ikke
hans persons renhed, men hans offers gyldighed, som er hans
retfærdighed, og hvem at os forstår eller tror det, før Ånden
overbeviser os. Han unddrog os forskning af forsoningens retfærdighed,
selv om lærde kan drøfte Jesu persons ophøjethed. Den tilregnede
retfærdighed,
Rom.3,4-24
;
4,5-6
, må helt igennen åbenbares os ved
Ånden til tro. Se
1.Kor.2,10-13
og
Rom.10,17
. Uden denne Åndens lys over retfærdigheden i Kristus og uden Åndens
overdragelse af
Kristi for alle gyldige retfærdighed til os ville vi trods Kristi
fuldbragte værk alle være evigt fortabt. Det er os i sandhed gavnligt
med den anden talsmand.
At søge anden retfærdighed end den i
Kristus afføder altid Åndens straffende overbevisning.
3. Overbevise om dom.
Vi mennesker træller under denne verdens
fyrste, men tit er det os umuligt at se de fine bånd, som holder os
der. Ingen af os mennesker kan ved sin egen forstand se, at denne
verdens fyrste er dømt; vi tror da også nu i denne tid, at slutter
krigen, kommer alt nok i orden igen. Og hvem tror, at pæne, fromme
mennesker kan være i Djævelens vold, når de gør alt tilsyneladende
rigtigt. Nej, Ånden må vise os, at frugten af Golgatha er, at Satan
er kastet ud,
Joh.12,31
;
Joh.14,30
;
2.Kor.4,4
;
Ef.2,2
. Vi må
overbevises stærkt ovenfra og indefra om, at Satan ikke kan skade de
troende, om vi bliver i Jesus.
Satan har ødelagt verden med talløse
falske meninger og religioner, og han er mægtig i vantroens børn, en
løgner; men vi kan ikke se ham uden ved den anden talsmand. Ånden
taler straffende overbevisende mod Satans bedrageri i os og bliver ved
med det til vor dødsdag.
Ånden, Talsmanden, frigør os, når den får ført os ind i den
retfærdiggørende tro på Kristus. Sang Nr. 229.
4. »I kan ikke bære det nu«, sagde
Jesus.
Han giver os ved Ånden oplysning lidt
efter lidt; men han gemmer endda de allerbedste samtaler til Himlen, og
det glæder vi os meget til. Det er det fuldkomne, endnu bedre end
Golgatha og end den anden talsmand.
5. Sandhedens ånd skal vejlede os i al
sandhed,
som når en Moder lærer sit Barn mere og mere i livet år for år.
Vejledningen giver den fuldkomne oplysning, den rette prøvelse af de
rette ord, den rette brug af udtryk til mundtligt og skriftligt budskab
eller videreførmg af Guds åbenbaring gennem os. Ved den Hellig Ånd
talte (og skrev) hellige Guds mænd,
2.Pet.1,21
, Bibelens ord og
selvfølgelig også brevene er derfor Guds sande ord trods al
bibelkritik. Bibelkritikken er ung og f. eks. for Mosebøgerne først
begyndt 1753 ved en fransk rationalistisklLæge, og den viser netop
menneskeåndens fallit overfor Guds ånd. Men det hører til et andet sted
at gå i enkeltheder i den sag. Når grundtvigianere har råd til
at ringeagte Bibelen og navnlig Pauli breve, fordi disse ikke efter
grundtvigske præster (Lund-Sørensen f. Eks.) er Jesu ord, viser det
netop, at det med Guds ånd er over vor ånd. - Det er os gavnligt med
en anden talsmand.
Sandheden er som en lang kæde af led. Vi
ledes ved Ånden fra led til led, dybere og dybere ind i det, vor
forstand aldrig kan fatte uden Åndens gavnlige oplysning. Det er så
velsignet at erfare, at det ene ord i Skriften fører til det næste, den
ene sandhed ind i den næste og sådan i det uendelige. Intet menneske
er nogen sinde blevet færdig med at trænge ind i Ordet. Sandhedens Ånd
må lede os led for led. Kender du til det. Give Gud, at vore
bibelstudier tjener til hjælp under Åndens ledelse. Unge må begynde,
ældre aldrig gå i stå.
Trak Ånden sig tilbage fra os,
slukkedes alt sandt lys, al eviggyldig prædiken, al andagt, al
tilbedelse, al omvendelse, al frelsende tro.
6. Han skal ikke tale af sig selv, men
hvad han hører.
Det er den evige Guds Råd og den
enbårne søns frelse, der bærer Åndens budskab. Ånden taler af Guds,
Matt.10,20
,
Ap.G.2,16-18
;
13,2
. Fordi Ånden er eet med Faderen,
holder den sig altid til sit budskab, og den taler da kun det, som
peger på Kristus. Af budskabet kan man derfor kende Guds ånd, ja
prøve ånderne.
Ånden skal forkynde os de kommende ting.
Det, Ånden har sagt i denne sag, er lige så pålideligt som
Jesus selv. Læs
Ap.G.11,28
;
-20,29
;
-
21,11
;
Rom.11,25-26
,
2.Thess.2,3
;
1.Tim.4,1
;
2.Tim.3,1
;
2.Pet.2,1
m.fl.
7. Han skal herliggøre mig.
Joh.16,14
.
Ånden skal forklare Kristus, d.v.s.
fremstille ham i den herlighed, han virkelig har. Kristus korsfæstedes
som en falsk profet, men pinsedag forklarede Ånden Kristus i hans
herlighed som verdens frelser. Læs
Ap.G.2
om pinseunderet, pinseprædikenen, og pinsehøsten. Det blev ordet om
Kristus på korset og
fra påskemorgen, der blev pinsevækkelsen. Ånden bragte genløsningen
til folket. Sådan er det stadig. Forsoningen er Kristi herlighed. Når
synderen finder ind til den side i Kristus, genskabes det gudsbillede,
som gik uhjælpelig tabt i faldet. Der er ikke en rest af det, ikke en
splint, inden Ånden ved sin herliggørelse af Kristus har skabt nyt liv
i os, født os til at være børn hos Gud.
Men Ånden forherliger alle
salighedsskatte i Kristus for den troende. Al lære og al gudstjeneste,
som ikke fører til forherligelse af Jesus, men snarere til forringelse
af Jesus, er ikke af Gud. En udtalelse som den:»I er kun
kommet til
påsken, vi er kommet til pinsen«, vidner om en skæbnesvanger
misforståelse af hovedsandheden, jvnfr. at pinsen er netop forklaring
af påske. Stærk tale om åndsgaver som tegn på særlig åndelig
udmærkelse er tegn på fejlsyn i det væsentlige.
Alt i himmel og på jord går ud
på at ære Sønnen,
Joh.5,22-23
;
Fil.2,9-11
. Faderens kærlighed, Sønnens offerdød og Åndens forklaring af det er
lige
væsentlige for vor evige frelse. Det er os vel nok gavnligt, at Ånden
blev os sendt.
III. Ånden og den første kristenhed.
Jesus lovede at sende Ånden og gav Ånden
et nyt Navn,
Ap.G.1,8
. Pinsedag skete det første store under.
I Ap.G. 2 læses om pinseunderet, pinseprædikenen og pinsehøsten.
Ånden levendegjorde Jesu frelsesværk, mens Peter talte om den
korsfæstede og opstandne. Ånden trængte ind i hjerterne og viste, at
dens gerning netop var, hvad Jesus havde sagt, den skulde overbevise,
sætte fast. Og Ånden levendegjorde, herliggjorde Jesu gerning og
skabte tro hos 3000.
Åndens gerning fortsattes fra dag til
dag, og den første menighed grundlagdes.
Læs så hele Apostlenes Gerninger og læg
godt mærke til, hvad der tales om Åndens indgriben under evangeliets
udbredelse.
Tag en blå blyant (eller rød) og sæt mærke ved
eller streg
under alle de vers, som handler om den Hellig Ånd og dens tjeneste i
og med mennesker. Bagefter samles versene i forskellige grupper efter
indhold:
1.Ånden
udgydes over mennesker.
2.Mænd,
som er fyldt med Ånden.
3.Ånden
udsender mænd i arbejdet, kalder, leder dem, hvisker i øret m. m.
4.Ånden
forudsiger fremtiden.
5.Ånden
sætter den første hedningemission gang (fra Kap. 13).
Apostl. Gern. er den rigeste beretning
om
den høst, Jesu fuldbragte værk fik på jorden under Åndens
ledelse.
IV. Åndsgaverne.
For mange kristne er emnet åndsgaver
blevet det mest interessante, og mange bedømmer andres og eget
kristenliv efter deres mere eller mindre indsigt i, hvad åndsgaver er
og betyder og i brug af dem. Så fremtrædende kan det være, at kristne
ringeagter andre, fordi de har et efter deres mening fattigere syn på
visse åndsgaver. Det er bare det tunge ved det, at når åndsgaver
bliver målet for ens kristendom, er man selv i fare for at komme uden
for den Hellig Ånds egentlige tjeneste: at herliggøre Jesus. I dette
korte bibelstudium skal vi ikke komme ind på alle stridsspørgsmål, kun
på hovedsagen.
1. Åndsdåb, som ofte bruges som tegn
på en særlig udmærkelse og en slags løn for særlig lydlghed og trofast
bøn og ihærdig længsel, er i virkeligheden kun lidt omtalt og aldrig i
samme forbindelse, som den sættes af mange kristne. Åndsdåb omtales
kun 7 gange i Ny Test., de 4 gange i evangelierne, 2 gange i Ap.G. og 1
gang i brevene, hvoraf der er 21. Det sidste sted, som altså
står i forbindelse med ordet om åndsgaverne, står i
1.Kor.12,13,
og der står:
Vi blev
alle døbte - og vi fik alle een ånd at drikke.
Og ser man i indledningen til korinthierbrevet, opdager man, at det
brev er af Ånden tænkt at skulle gælde alle troende til alle
tider.
Vi lever i brevenes -
missionsmenighedernes - tidsalder, og bør derfor agte på brevene.
Åndsdåb findes ikke med eet ord nævnet som noget, man skal
søge. Den
fås, når Ordet forløser en fra trældom til barneret.
2. Åndens Besegling. Læs
Ef.1,13-14
;
-
4,30
og
2.Tim.2,19
. Besegling betyder en garanteret
forslkring, indtil »Brevet« er kommet helt frem. Vi er ved Ånden
beseglede til forløsningens dag.
3. Åndsgaver i 1. Menighed. Læs
1.Kor.12-14
. Den genfødte kaldes åndelig. Til dem betror Gud åndsgaver,
der modtages i tro.
Gal.3,5
.
Åndelige
gaver (nådegaver) er mange slags. Nådegaverne (åndsgaverne)
afgrænses til 3 områder:
a) De
indre, særlige nådegaver, der fremmer det åndelige liv. Ved ånden
fødes den retfærdiggørende tro og ved Ånden skabes af idel nåde, og
uden at vore evner eller anstrengelser
lægger noget til, Åndens frugt,
se
Gal.5,22-23
.
b) De
undergørende nådegaver (energigaver) viser sig
i gaver som helbredelse ved bøn, undergerning ved tro, udføre kraftige
gerninger.
c) De
styrende, ledende nådegaver, omtalt i 1.Kor.12-14.
Disse nådegaver var særlig nyttige i den første menighed, hvor der
ikke var nogen organiseret menighedsordning, ingen Bibel, ingen prøvede
menighedsarbejdere og kun lejlighedsvis breve fra Paulus. I de første
menigheder var den profetiske gave, den lærende gave og evnen til at
bedømme ånder, tale i tunger og udlægge det mere påkrævet end i vore
menigheder, hvor Ånden har nedfældet megen hjælp i Ordet og tjeneste.
Det var stor nåde, at Gud gav så mange
gaver til menigheden - se
1.Kor.12,28
- og endnu større, at der kun var eet legeme og een Ånd.
Det vanskelige var at bruge dem ret og
vurdere gaverne ret. I korinthermenighedenn, hvor Paulus kom med
korsets evangelium -
1.Kor.2
- og megen synd mærkelig nok tåltes, vurderede man således den
mindste nådegave, tungetale, højest (ikke ulig visse menigheder i dag)
og kærlighedens nådegave ret lavt. Uden kærlighed er alle nådegaver
nytteløse. Vi har vel også svært for at vurdere nådegaven at styre
eller at hjælpe lige med at profetere og lære (tale lærende), men også
vi må vurdere ret. Om tungetale må vel siges, at den, som kom
Pinsedag, var noget helt for sig: En talte sit eget sprog, og Gud
oversatte det i tilhørernes sind til helt andre sprog. Det var næsten
et himmelsk tungemål, et sprog. Senere tungetale - og det meste hos
os - var en mere ekstatisk tale, der lignede den, der bruges blandt
hedningefolk, og intet har med Guds ånd at gøre. Anden mere personlig
tungetale er en slags henrykkelse, en nydelse i ånden for den, som har
det, men intet af værdi for andre og derfor stort set værdiløs.
Tungetalen er sikkert en nådegave, som ret tidlig er faldet bort i
menighedens opbyggelse. Den profetiske levede længst og lever stærkest
af de mere synlige og særlige nådegaver. At den findes hos os og
navnlig hos dem, som vidner, er vel uden for al tvivl. Den skal dog
næppe
personificeres, så en enkelt i en menighed blive profeten. Det går
praktisk talt altid galt.
I vort kristenliv er vi stadig afhængige
af
åbenbarelser. Hvem kan tale Ordet uden det: Vi tror på og regner med
Åndens åbenbaring, både når vi taler vækkende, evangelisk
frigørende, lærende og fremtidspræget, og vi regner med åbenbarelse,
når vi skal hjælpe syge og svage og styre Guds menighed, ja til al
sjælesorg og al tjeneste. Det er bare så usigelig ret, at vi ikke
sætter tjenesten i klasse, og al Åndens gerning hos os (i
søndagsskole, ungdomsarbejde, lejrarbejde,
højskolearbejde, missionsarbejde og mødearbejde) sker så stille og
stærkt, som det
må ske, hvor Ånden i alt viser hen til Jesus.
Vor tids store brist og tilsyneladende
ulægelige brist er, at Guds levende menighed er delt op i en mængde
kirkesamfund, menigheder, grupper og småpartier, at det synes umuligt
at råbe hinanden op. Det hindrer sikkert både de enkelte nådegaver
og navnlig den store kærlighedens nådegave at få magt blandt os. At
en gruppe taler højt om, at de har åndsgaver og åndsdåb gør ikke sagen
bedre, når disse kristne samtidig overser og ringeagter andre
troende og derved synder mod den store nådegave.
Nej, der er sket skade. En økumenisk
bevægelse hjælper intet.
Måske kristenforfølgelse kan forene alle Guds børn igen i een ånd og
eet synligt legeme med udfoldelse af Guds
store nåde til en folkevækkelse.
Før kærligheden går ud til dem, som vi
i dag ikke bryder os om, skal vi ikke vente de store bevægelser i
menigheden.
V. Åndens fylde i vort liv.
Mange spørger: »Hvordan får jeg mere af
Den Hellig Ånd?« I det spørgsmål er der det rigtige, at der for alle
Guds børn er tale om mere fylde af Ånden, d. v. s. mere lys over
Jesus. Og der er det rigtige, at det er noget af en personlig
indstilling, hvor nær man vil leve sin Frelser i dagliglivet, selvom
man erkender, at har jeg ham, har jeg ham helt, og er jeg hans, er jeg
det helt.
Kristenllvet er på samme tid fuldbåret
i Jesus og i bevægelse, for at Jesus må herske i hele vort
liv.
Det er Guds mening med os, at vi må
fyldes indtil hele Guds fylde,
Ef.3,16-19
, og den fylde beror bl. a.
på erkendelse af og fordybelse i Kristi kærlighed ved Ånden. For dens
skyld bøjer Paulus sine knæ.
Ved evangeliet om Kristus og hans
kærlighed fyldes vi med den Hellig Ånd. Se
2.Kor.3,17-18
.
Det kan så let gå sådan, at en
Kristen bliver lunken og føler sig rig i sine egne oplevelser
- se
1.Kor.4,8
og
Åb.3,15-17
. - Alt Liv skal fornyes. Daglig ny nåde. Daglig ny velsignelse,
erkendt og modtaget. Det er endda
farligt, når den åndelige hunger efter dybere samliv med Kristus dør.
Hvordan er det med dig?
Men higer vi ikke efter egne oplevelser,
men efter Jesus, oplever vi, at Ånden sætter fingeren på mange forhold
i vort liv. Jeg nævner:
1) En
synd, som ikke er bekendt.
2) Et
opgør med en anden, som er udskudt.
3) Et
forhold, som må brydes.
4) Noget
du mindes om, men ikke får talt ud med Gud om.
5) Din
underlige vantro og mistillid til Guds Ord, Blodets kraft og Jesu
trofasthed.
6) Ringe
omsorg for de ufrelste omkring dig.
7) Ingen
kærlighed til dine fjender.
8) Ingen
kamp og tårer i din forbøn.
9)
Egenkærlighed i dit kristenliv.
10) Et
slurvet dagligliv i hjem og tjeneste.
11) Liden
og forjaget bibellæsning.
Dette og meget, meget mere sætter Ånden
jævnlig fingeren på, og du mærker det, bedst når du er i enrum
eller går alene i arbejdet eller på vejen.
Åndens fylde er altid syndens fylde i
erkendelsen og i sindet.
Må jeg vise dig hen til, at vejen frem
er altid at se hen til Jesus, i hvem vi har alt, hvad der tjener til
liv og gudsfrygt. Han bar vore synder bort. Han er mere end
alt syndigt kan give dig. I hans hele hengivelse for dig er du
som ringest kristen helt retfærdig salig. Læs de gamle Ahnfelts Sange.
De er åbne døre til åndelig fylde ved Jesus.
Kristi blod renser vore samvittigheder.
Det kan nok også være befordrende for
den praktiske øvelse
i at leve åndeligt at erindre visse livsregler:
Blot en dag - et øjeblik ad gangen:
O, hvad trøst, hvad end der kommer på!
Skulle angest her mig tage fangen?
I min Faders hånd jo alt mon stå.
Han som har for mig et faderhjerte,
O han giver jo for hver en dag
Huldt dens lille del af fryd og smerte,
Såvel møje som behag
Lina Sandell
1) Jeg
vover mit liv på Jesus og hans ord.
2) Jeg
vil lade alt bero på Gud fra dag til dag. Blot een dag, eet øjeblik ad
gangen.
3) Jeg
vil prøve at bøje mig for min himmelske Fader, før jeg træffer en
bestemmelse.
4) Jeg
ville gerne have det sådan, at jeg svarer mindst muligt igen, når jeg
angribes eller bedrøves.
5) Jeg
vil gerne kunne takke meget i stedet for at klage.
8) Jeg
vil gerne færdes der, hvor min Frelser er og vil være.
9) Jeg
vil gerne øves i at forstå, at Guds kraft kun udfolder sig i min afmagt
og fattigdom.
Men først og sidst vil vi understrege,
at Åndens fylde aldrig går uden for rigdommen i Jesus. Det er ham,
som må herliggøres, ellers er det vildspor for os. Gud give, dette
bibelstudium ved ånden fører ind i
Vor Herres Jesu Kristi nåde.
Guds vor Faders kærlighed og
den Hellig Ånds samfund.
(Fra "Bibelstudium IX Den Hellig Ånd" af Frits
Larsen 1.jan. 1945 - venligst stillet til rådighed
af
familien til gengivelse på Shafan. - 12.09.08
Bibelhenvisningerne kan læses på Bibelen Online - Det danske
Bibelselskab)