Hellig Ånden
Den er sjælen i frelsesværket.
Den føjer intet nyt til frelsen, men giver os
del i Kristi fuldbragte soning. Den er endda selv en frugt af Jesu
værk. Dens gerning er som solens. Den giver liv, kraft og skønhed
til alle dele af frelsen, som solen gør det ud over landskabet.
Forsoningen på Golgatha, døden i mit sted bliver først lys ved den
Hellig Ånd. Hellig Ånden er derfor ikke lokalt bergrænset, ej
heller menneskebegrænset. Det er fra dens side uanede muligheder.
Som legemet er dødt, når det mister sjælen er
frelsen død uden Ånden. Som legemet tjener sjælen og sjælen igen
legemet, når de samvirker, så tjener Ånden Jesus, når han frelser
os og det samvirker hele vort liv igennem.Læs
Joh.14-16
Beseglede - "
I ham blev også I,
da I hørte sandhedens ord, evangeliet om jeres frelse – i ham
blev også I, da I kom til tro, beseglet med forjættelsens
hellige ånd,"
Ef.1,13
-
"Vold ikke Guds hellige
ånd sorg, den som I blev beseglet med indtil forløsningens dag."
Ef.4,30
-
Gal.3,2
Ved den Hellige Ånd giver Gud dem som tror, sit indsegl. Han
anerkender at
1)de er hans og
2) at
han vil indestå for deres liv.
De som ikke har Kristi Ånd, hører ham ikke til
Rom.8,9
Den Hellige Ånd giver os et særligt mærke. - Herren kender sine .
2.Tim.2,19
"Dog, den grundvold, Gud
har lagt, ligger fast, og den har et segl med denne indskrift:
»Herren kender dem, der hører ham til,« "
Forandringen er for dybtgående. Gud skriver under på, at den, som
tror på Kristus har Guds behag. Der er troens genstand
tilstrækkelig.
Man må fyldes af Ånden.
Det er Guds barnet, det gælder.
Ef.5,18
- Lader eder fylde - Det beror i nogen grad på os. Vi
helliggøres (frugtbargøres) ved Ånden.
Rom.8,4-6,
13,16,26,27 -
Ap.G.4,8
-
Ap.G.11,24
Den indiske kanalmester leder vandet ind i forskellige kanaler,
hvor det skal tilføre næring.
En pære er moden. Den ligger hen og omdannes. Stivelse til sukker
- enzymer sørger for det. Det tager sin tid.
Det er daglig kamp, skal Ånden råde. Enten søger vi vort eget
eller Herrens. Fyldes af Ånden er daglig ny handling. Det er
praktisk syndserkendelse.
a) over for hjem, omgangskreds, venner.
b) over for arbejde, troskab, tale.
c) tjeneste i Guds rige, sjælelivet.
Det er praktisk nådetilegnelse - med erkendt synd følger erkendt
nåde.
Der er dog svingninger, men al egentlig glæde i Herren,
tilfredshed med Jesus alene er Åndens værk. Den vil gøre nåden
dybere og dybere for os. Så langt vi når i retning af glæde over
at være Guds børn af uforskyldt nåde så langt er vi efter at være
fyldt.
Det er tillige at følge Jesus efter.
Den driver os -
"For alle,
som drives af Guds ånd, er Guds børn." Rom.8,14
Den hvisker os i øret -
"Ånden
sagde
til Filip: »Gå hen til den vogn og hold dig tæt op ad
den!«" Ap.G.8,29
"Mens Peter grundede over sit
syn, sagde Ånden til ham: »Her er tre mænd, som spørger efter
dig." Ap.G.10,19
Ap.G. 11,12 - Ap.G.21,4
Den påminder om tjeneste -
"Og
se, nu drager jeg til Jerusalem, bundet af Ånden. Hvad der vil
møde mig dér, ved jeg ikke;"Ap.G.20,22
Som jeg giver mig hen i Kristi kærlighed får jeg mere og mere af
Ånden.
2.Kor.3,8
Som jeg trækker mig tilbage lukker jeg af for min udvikling og
bliver fattig. Når
jeget
råder, bliver
jeg
mindre.
Det er ikke nok engang at have valgt. Han må have adgang til alle
rummene.
De private rum i fyrstehuse og på kontorer.
Det private i vort hjerteliv. Den synd, jeg kæler for, det
menneske, jeg ikke kan tåle, det arbejde, jeg ikke kan lide, den
form, der er mig imod, det samfund, som irriterer mig. Det parti,
som jeg kæler for på bekostning af andre o.s.v. er alt noget som
må renses ud, skal vi vokse i mit forhold til Gud (Åndsfylde).
Der pilles ved hovmod, egenkærlighed, selvretfærdighed,
farisæisme, o.s.v. og Åndens fylde betyder ydmygelse.
Den Hellig Ånd er pant på tro.
-
".. der også beseglede os og
gav os Ånden som pant i vore hjerter." 2.Kor.1,22
-
Ef.1,14
- til ejendom, forløsning.
Pantet siger, at der er noget til gode.
Der blier del i det fuldkomne.
Et forskud på arven.
En førstegrøde af arven
Rom.8
Et løfte om endnu mere
Ef.1,14
Den som får en særlig gerning salves af Ånden.
Jesus var salvet
Luk.4,18
-
Ap.G.10,38
med glædens salve
Hebr.1,9
Paulus salvet
2.Kor.1,21
Disciplene salvede -
1.Joh.2,20
Den gamle pagts tjenere (profeter, præster, konger) salvedes. Den
nye trænger det også
2.Kor.3,6
Det er en ny udrustning.
Ved Ånden udnyttes nådegaverne.
1.Kor.12,3-7
Åndsdåben
Johannes døbers udtryk
Matt.3,11
- Han så, at forskellen mellem ham og Jesus var som mellem vand og
ånd. Jesus var fyldt af ånd og ventede alligevel en særlig dag.
Han talte med disciplene om det.
Joh.14-16
og i
Ap.G.1,1-8.
De skulle bie i Jerusalem. Der skulle de døbes med Den Hellig Ånd.
Jesus skulle vende tilbage i en ny ved Ånden forherliget skikkelse
og grunde sin menighed på jorden.
Den eneste tilføjelse til pinsedagens store og eneste åndsdåb er
Ap.G.8,5-17
hvor samaritanerne får Ånden og
Ap.G.10,44
hvor Kornelius får det, men disse 2 tilfælde fører blot åndsdåben
ud til Jerusalem, Samaria og verdens ende. Dermed begynder så
menighedstiden på jorden.
Når mange taler om deres særlige åndsdåb, er det en
begrebsforvirring. Der er tale om særlig åndsfylde eller salvelse
til en særlig gerning eller da de gav sig hen til Herren.
Om Jesus siges ikke, at han døbtes med Den Hellig Ånd, men nok, at
han var beseglet og at han var fyldt (
Ap.G.10,38
og
Luk.4
Er vi tro mod Herrens Ord, vil vi blive vise til frelse ved troen
på Jesus Kristus
2.Tim.3,15
og vokse ved Ordets uforfalskede mælk
1.Pet.2,2
og vi vil belæres, tugtes o.s.v.
2.Tim.3,16-17
at Guds mennesket må vorde fuldkomment.
Det gælder for os
At vandre efter Ånden
Ikke at udslukke Ånden
eller bedrøve Ånden
men lade os fylde af den.
Den Hellige Ånd bor nu her 1.Kor.3,16
Den samler menigheden. Den enkelte er den Hellig Ånds tempel. Den
drager sig tilbage for nærmere undersøgelse. Kun den, som kommer
Jesus nær, ser hans herlighed. Lige så med Ånden.
Menigheden ligner en bygning under opførsel. Dog er det en levende
organisme. Den Hellige Ånd gør ikke alle mennesker ens. Man
bevarer særpræget. Den gerning er positiv - til at bære frugt.
Menigheden er forplantningsstedet. Den Hellig Ånd er tjeneren.
Nådegaverne tjener det fælles vel
1.Pet.4,10
Den Hellig Ånds kræfter skal vindes af os ved at give den rum. Vi
vil hellere have gaver (tungetale o.s.v.) end være skikkede til at
bruge dem.
Den Hellig Ånd bliver altid omkring Jesus.
Forhåne den er at føre Jesus bort.
(Fra manuskriptsamling "Ånden" af Frits Larsen -
venligst stillet til rådighed af familien til gengivelse
på Shafan. - 25.01.07)