Helliggørelse - at være hellig.
De 2 store hovedstykker i den kristne lære er det om Kristi
forsoning og tilegnelsen ved tro på den ene side – og
helliggørelse i os på den anden. -
Den, som har mødt den hellige Gud og hans hellige vilje, har
opdaget, at kristendom er
over evne. Kristendom er ikke engang et
tillæg til vort liv, men et nyt liv, som endda er
væsensforskelligt fra vort naturlige.
Vi magter ikke retfærdiggørelsen fra Gud. Vi kan intet lægge til
den. Den findes endda uden for os ved en retfærdighed, vi ikke har
i os eller får i os. Den er
uforskyldt – et af de allersværeste ord at
stave for os. Retfærdiggørelsen er at vi fremstilles for Gud som
retfærdige i Kristus,
som var retfærdig, som om vi aldrig havde syndet (Pontoppidan).
Det sker ved den tro, vi ikke har, men som kommer ved Ordet om
Kristus, når ordet om syndernes forladelse forkyndes os
(Ap.G.13,38-39). En tro, som ikke lader sig analysere, men som
eksisterer ved Ordet om Kristus alene.
Men vi magter heller ikke helliggørelsen. Helliggørelsen er, at
Kristus og hans liv åbenbares for mennesker gennem de troende.
Begge dele beror på, at Kristus er død og oprejst fra de døde for
os - (Gal.2,20 og 2.Kor.5,14-15).
”Kommer helliggørelsen af retfærdiggørelsen” spurgte en elev
engang.
Ja, helliggørelse er ikke en ny lov, noget vi nu skal og i nogen
måde kan. Retfærdiggørelse og helliggørelse hører organisk sammen
– det er en gave i og med Kristus; men de hører ikke automatisk
sammen. De hører så meget sammen,
1) at den, som ikke er retfærdiggjort for Gud
og dermed i sin samvittighed er friet fra syndens dom og i Kristus
salig, hellig, ren og god, den skal aldrig bekymre sig om
helliggørelse. Det har ingen interesse. - Vil man ved
helliggørelse befri sig for sine synder lever man i mørke og uden
Gud. -
De hører så meget sammen
2) at er talen om retfærdiggørelsen i Kristus
uklar og usand, bliver helliggørelsen det også, og så bliver den
en ny byrde, noget man vil magte, men kommer dårligt eller
forræderisk fra.
Dansk kristenliv står i fare for at tale afsvækket om
retfærdigheden i Kristus og derfor falsk om helliggørelsen. "Er
læren om retfærdiggørelsen god, bliver alt andet godt". siger
Luther.
Helliggørelse er ganske vist ikke en forbedring eller en
opbyggelse af det gamle menneske i den troende. Det gamle menneske
er uforbederligt og uigenkaldeligt vanhelligt. Men helliggørelse
er at leve i det, som skete på korset, og som tager form i deres
liv, som tror på Kristi kors, at det gamle menneske blev
korsfæstet med Kristus (Rom6,6).
Det må ejes i daglig anger, bod og tro. Den gamle natur i mig har
ingen eksistensret set i frelsesforholdet til Gud. Det må daglig
antages i tro. Uden klart syn på denne korsfæstelse bliver
helliggørelse til fromhedsøvelser og forsøg på at måle den grad af
facadeoppudsning, man har nået i forhold til sin nabo.
Alt, hvad der hører kødet til, er på grund af forsoningen med
Kristus virkelig korsfæstet. Det er helliggørelsens inderside.
Den, som med navn af troende, af Guds barn, af hellig, stadig
forsvarer det i sit liv, som trods alt er dømt, som f.eks. had til
en broder, hovmod over evner eller anlæg, gerrighed, en hemmelig
synd eller udpræget, den lyver for sig selv, når det gælder hans
tro og fred. Helliggørelse og retfærdiggørelse hænger også
sammen i omvendt orden.
Troen, freden med Gud kan ikke bestå sammen med en eneste frigivet
og hyldet synd. Troende, som hylder utugtige handlinger eller
lever løgnagtigt er på vej mod at fuldende i kødet. Det er nok
værd at være vågen, vi må erindre, at Guds gaver til sejr i vort
liv skaber vort åndelige liv, om de får lov til at råde. Det
gælder ved ånden at døde legemets gerninger. Vi er døde til
Kristus - en daglig død i os.
Vi er ikke frit stillede. Så langt er det rigtigt: Vi skal
helliggøres, men trangen er ikke et bud. Den kommer af det
Kristus er i os
(Ef.3,17 - Kol.3,1-4).
Helliggørelse er nemlig dernæst, at
Kristus råder i os (1.Pet.3,14-15) han
antages som herre - og at
Kristus åbenbares i vort daglige liv.
Kristus råder i os, lever nu i os. - Hans sind er født ind i os,
da vi fødtes påny ved Ordet til et levende Håb. Hans sind er
helligt. Hans ydmyghed vil gøre os til det vi er,
intet. Hans fred
råder i vore hjerter (Kol.3,15). Hans barmhjertighed i vore
handlinger, som han har tilgivet os (Ef.4,22)
Hans vilje vor vilje. -
Det er mærkelig nok i praksis at øve vold mod sig selv, for vi vil
helst slå igen, ses tydeligt, bestemme farten, sætte de andre på
plads og selv have en mening.
Helliggørelse kan synes for en, som om man sættes fra bestillingen
og bliver en anden Per Tot - og så sker der det, at man af Guds
lønlige veje oplever, at på Herrens veje kommer der et åndeligt
rigtigt facit.
Helliggørelse sker i kraft af, at den, som intet er i sig, er sat
retfærdig for Gud, og den helliggørelse skaber de
sande åndelige mennesker,
som er udrustede med den mærkelige ydmyge myndighed, den blide
fasthed, den smittende kærlighed, disse åndelige mennesker, som er
verdens dårlige samvitighed., og samtidig åndeligt inspirerende.
Helliggørelse skaber aldrig pralende mennesker, aldrig overmodige,
men den holder mennesket på den platform, hvor Gud har anbragt
det, at det er i
ntet i
sig selv, men har alt i Kristus.
Helliggørelsen udfører det kæmpearbejde at holde et menneske på
retfærdiggørelsens grundlag - fordømt, fordærvet i mig selv - og
samtidig lade Kristus lyse i dem.
Helliggørelse er da også, at Kristus forherliges i vore legemer,
være sig ved liv eller ved død.
Når skriften taler om, at vi helliges ved tugt - Hbr.12,10: "
For vore fædre tugtede os for en
kort tid, som de nu ville, men Gud gør det til vort bedste, for
at vi skal få del i hans hellighed." føjes det til,
han tugter os til vor gavn, for at vi skal få del i hans
hellighed. Helliggørelse er da kort sagt: Kristus levendegjort i
os ved Den Hellige Ånd.
Den helliggørelse kan aldrig ske ved, at vi tager formaninger
alvorligt. Mange kristne regner med, at alle skriftens
formaninger, råd, advarsler er kraftkilderne til at leve helligt.
Der er ikke mere kraft i en formaning som f.eks. den: Vær
brændende i ånden (Rom 12,11) end der er at spise en vejviser ved
en skovvej. Formaninger er
vejvisere. Jesus selv er kraftkilden. På det
punkt er der begået mange fejl i kristen forkyndelse. Vi behøver
alle formaninger, vi
må endda tage os dem til hjere. De er i overensstemmelse med Guds
vilje - men Kraften er i Jesus, i det samliv med ham, som aldrig
tåler at blive vanemæssigt, og som beror på, at vi lever i
sandhedserkendelse, lever i lyset, intet skjuler - og derfor lever
åndeligt. I åndelige. I os opfyldes lovens krav - (Rom.8,4).
Helliggørelsen viser mig også udadtil deri, at den skiller mig fra
synden og verden (2.Kor.6,14-7,1). Det er det sværeste at få fat
i, særlig for moderne mennesker. Der er et skel, ikke det, der tit
tales om, men det, der er sat ved Kristi kors (Gal.6,14).
Han har korsfæstet verden for mig.
Vi er de troende mennesker for at helliges til mesterens brug.
(Uddrag - foredrag 1954 af
Frits Larsen. Original tekst - venligst stillet til
rådighed af familien til gengivelse på Shafan.)