"JEG TROR PÅ KØDETS OPSTANDELSE"
Gennem den kristne kirke er det gået som en ledelinie: Jeg tror på
kødets opstandelse. Det ord, kødets opstandelse, er måske et
mindre godt ord, idet vi kristeligt ser også tænker på noget mere
end kødet. Luther synes f. eks. ikke så godt om netop det udtryk
og finder, at det er et svagt ord. Om det svenske: De dødes
opstandelse er bedre, er ikke let at sige. Det, der ligger i den
kristne kirkes bekendelse, er troen på opstandelsen, troen på, at
vore legemer skal opstå, og at dette er fuldendelsen, det hele
skabningen venter på, vore legemers forløsning.
Opstandelsen er mere end at stå op. Ordet
indeholder også tanken om fuldendelsen eller genoprettelsen,
fuldkommengørelsen.
Opstandelsen er det centrale i urkristendom.
Det er oppstandelsen, de første kristne vidner om. Den var for dem
en kendsgerning, det var virkelighedsbeviset for deres tro, og det
var modbeviset for al anklage, at Jesus ikke var Guds søn. For dem
var kristendom ingen illusion, ingen indbildning, for han var
sandelig opstanden og set. Jeg mindes, hvad Skovgaard Petersen
fortæller i sin levnedsskildring om arbejderen fra Esbjerg. Han
sagde ganske enkelt: »Nu har man snart alt borgerligt, der er
borgerlig dåb, borgerlig konfirmation, borgerligt bryllup,
borgerlig begravelse, men så stopper det, der er ingen borgerlig
opstandelse.«
Opstandelsen er det store i kristendommen, som
ligger helt ud over, hvad vi kan, ja ud over, hvad vi kan forstå.
Det kunne forstås, om en eller anden måtte dø for andre, og det
kunne blive et vist evangelium for dem, vedkommende døde for, men
det er endnu ikke hændt med nogen religigionsstifter, at de har
sat sig ud over døden eller har besejret døden. Den, som ville dø
for sin sag, og som derefter ville stå op af graven, skulle regne
med efterfølgere. Den opstandne Jesus fører evangeliet om frelsen
ved ham ind i vort daglige og praktiske liv på denne jord. Uden
opstandelsen havde vor tro været tom.
Opstandelsen har et usædvanligt indhold for os
mennesker. Lad være, at professor Barth siger, den er hinsides
historien, så ved vi, at den hetyder noget for os her i dag. Den
forstås eller opfattes dog kun af dem, som tror. Enten lever vi
for den sætning: »Lad os spise og drikke, for i morgen dør vi.«
Eller også tror vi på opstandelsen og regner med vor egen
opstandelse og lever med Gud i tro på Jesus.
Hvad er da opstandelsens indhold?
Det ældste evangelium i de første kristne
menigheder, inden det nytestamentlige budskab tog skriftlig form,
var dobbelt.
1) om Jesu Kristi person.
2) om Jesu Kristi værk for os.
Men der var intet om, hvad vi skulle gøre.
Evangeliet er det frelsesverk, som er i Jesus alene, udført og
fuldført med og i ham. Og i den opstandne frelser er frelsen
fuldført. Skal vi samle det i nogle få sætninger, som vi vil gemme
i vort sind.
I den opstandne frelser er frelsen fuldført for
os.
I troen på Jesus er frelsen modtaget af os.
I kødets opstandelse er frelsen fuldendt med
os.
Da Jesus døde på korset, trængte han ind i den
verden, som har bundet os. Dommen over vore synder faldt på ham.
Forbandelsen bort fra Gud kom over ham. Han blev forladt af Gud,
som vi i synden må være det. Han smagte døden. Stedfortrædende
førtes han i døden, og det var Gud, som førte ham derhen. Gud
gjorde ham til synd for os eller i stedet for os, og idet han
døde, én for alle, var Gud i Kristus og forligte verden med sig
selv.
2.Kor.5,19
. Dermed var alt i orden hos Gud. Men hvordan med oss og
vor tro?
Jesus blev rejst op af graven ved Guds kraft,
døden kunne ikke holde ham. Han åbenbaredes på jorden som den
sejrherre over døden, vi behøvede. Han fremstilledes for Gud som
den stedfortreder, i hvem vi kunne retfærdiggøres. Thi han blev
givet hen for vore overtrædelsers skyld og opvakt for vor
retfærdiggøreles skyld.
Rom.4,25
. Da han opstod, var han befriet fra alt, han bar ind i
dommen. Vor synd var sonet og borte. Den skal ikke mere tilregnes
ham eller os. Thi Gud i Kristus forligte verden med sig selv, idet
han ikke tilregner dem deres overtrædelser. Så stor er den frelse,
som er ført frem i himmel og på jord ved den opstandne, at der
ikke er nogen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus, så
stor, at Gud er helt tilfreds. Løsesummen gælder. Skylden er
betalt. Det er vist og bevist ved Kristus.
Hav da trøst i al din
skrøb'lighed,
til Gud dig sender bud herned:
Den løsesum ej gælder.
Ved troen på Kristus får vi del i alt det, han
har vundet. Og det er forunderligt at erfare det, at som den
opstandne vandrede her i et nyt liv, sådan har vi del med ham i et
helt nyt levned. Det er ikke mindre. Vi tror ikke bare, at Kristus
døde for vore synder efter skrifterne, men vi får ligefrem del i
hans opstandelsesliv, ja, han lever ved troen i vore hjerter.
Gal.2,20
. Som døden er besejret i ham, er det mærkelige dødsliv, vi
lever uden ham, besejret, så vi i Jesus er delagtige i et nyt liv.
Var Kristus ikke blevet oprejst, havde vi endnu været i vore
synder, altså i et tomt liv, og vor tro havde været tom. Nu er det
en sandhed, at Jesus har løst os fra alle gamle forbindelser. Han
har løst os fra synden og dens magt og dom. Vi lider endnu under
synden, men den hersker ikke over os, så den kan fordømme, når
selv fordømt den er. Vi aner fortabelsens alvor, men vi aner også
i de helliges død, at der er en frihed fra fordømmelsen og
fortabelsen. Man kan jo ikke forklare for en, som ikke tror, hvad
det er værd at være vis på, at man ikke skal fortabes, men have
evigt liv.
Og han har løst os fra verden, dens væsen og
dens magt. Verdslige kristne er egentlig en protest mod selve
opstandelseshemmeligheden. I opstandelsen er vi skilt fra den
verden, som forgår. - Verdslige kristne er en ny synd mod det nye
liv. Og verden har forfærdelig magt over os i dag. Det hænger
meget sammen med, at vi ikke dvæler nok i, hvad opstandelsen er.
Så langt, som vi fjerner os fra de første kristnes tale om
oppstandelsen, så langt kommer vi bort fra det sande kristenliv og
Guds kraft.
Den sidste forbindelse, vi skal løses
fra, er legemet. Det skal også forløses i virkeligheden, som det
er ved korset. Det skal løses fra alle gamle love, som nu bindet
det, og fra alle plager, som nu lænker det. Jeg tror på kødets
opstandelse. Tror vi kun på Jesus for dette liv, så er vi de
ynkværdigste af alle mennesker, også fordi vi er frygteligt bundne
af vore legemer. De plager os dagligt meget. Og sandheden tro: Det
er vore legemer, som i særlig grad forårsager vore anfægteler og
fornemmelse af uretfærdighed i denne tilværelse. Hvorfor skal
nemlig nogle mennesker plages med så skrøbelige legemer, at de kun
er andre til byrde og intet kan? Jeg tænker f. eks. på gamle Beate
Andersson. Hun var i sandhed skrøbelig. Lam over hele kroppen,
benene uudviklede, arme og hænder slappe, halsmusklerne lamme,
hovedet hængende, ryggen også slap, øjnene blinde. Bare tungen
kunne bevæges. Talen var ikke tydelig, men forståelig, og så kunne
hun høre. Med øret opfattede hun livet, med tungen talte hun om
Jesus. Med tungen flettede hun perlekranse, som solgtes. Hendes
liv måtte synes fattigt. Hvem i denne verden af læger og vise
skulle kunne give et så skrøbeligt legeme indhold, noget at leve
for. Hvilket menneske skulle kunne forhindre hende i at klage over
tilværelsen og være utilfreds? Hvem skulle kunne afværge, at hun
bare ville lade alt stå til? Ingen anden end den opstandne frelser
kunne gøre det svage legeme til en så stor velsignelse, at alle i
hendes omgangskreds savnede hende umådeligt, da hun var borte. Hun
var en pryd for Herren. Men. Men. Det sidste er ikke sagt endnu.
Når hendes legeme opstår, og det er uden lyde, da skal det blive
fullkomment. Ja, da er frigørelsen kommet ved legemets forløsning
Da skal en før bundet tunge synge, da skal lamme ben springe, da
skal blinde øjne se og stråle, da skal alt være ret og rigtigt. Å,
for en hvile for troen, der er i opstandelsen.
Vi sukker efter forløsningen. »Vi selv, der har
Ånden som førstegrøde, også vi sukker ved os selv, idet vi bier på
barnekår, vort legemes forløsning.«
Rom.8,23
. Vi sukker, når legemet ikke vil, som Ånden siger. Vi sukker,
når legemet gør det, som sårer og bedrøver andre. Vi sukker, når
vorr liv mislykkes. Hele skabningen sukker, fordi den er i
trældom. Trældommen består ganske enkelt i, at opstandelsen endnu
ikke har gennemtrængt legemet. Hele skabningen venter på Guds
børns åbenbarelse. Rom. 8,19. Der ventes på en synlig
sønneudkårelse. Hvor må vore venner, vore egne børn, vore naboer
dog bære over med os, ofte lide med os, fordi vi, selv om vi er
Guds børn, alligevel viser så meget andet i sind og tanker og
handling. Vi bærer i sandhed skatten i lerkar. Men vore legemer
skal forvandles. Vore øjne er vendt mod det høje, og når Kristus,
vort liv, åbenbares, skal vi åbenbares med ham i herlighed. Ja, vi
forventer som frelser den Herre Jesus, der skal forvandle vort
fornedrelseslegeme til at være ligedannet med hans
herlighedslegeme.
Fil3,21
. Taber vi troen på denne opstandelsens herlighed, bliver vi
igen hedninger. Det er Guds børns klenodie, at de ejer dette håb,
som aldrig beskæmmer.
Tænk, når engang jeg uden synd
skal være
og fra mit kød og Satan ganske løst,
når hver en tanke er til Herrens ære,
og alle gerninger foruden brøst.
( Fra "Budskab fra Nådens
rige 1952" i bogen "Frits Larsen Biografi og udvalgte artikler
og foredrag" Dansk Luthersk Forlag 1970 - Shafan
17-03-08)