Satans nederlag - Hebr.2,14
Satan er en person. Det er vi enige om. Han er det alligevel. Han
er virkelig, men usynlig. Han er fjernet fra Gud. Han er
midlertidig denne verdens hersker, så det ene åndelige nederlag
efter det andet sker her. Vi oplever alle hans angreb.
Satans nederlag
Efter Jesu dåb førtes han ud i ørkenen af den hellige Ånd for at
fristes af Satan. I sig selv en mærkelig situation. Men hele Jesu
tjeneste er præget af denne spænding mellem Satan og Jesus. Jesus
kom først og fremmest for at gøre den magtesløs, som har dødens
vælde, det er djævelen Hebr.2,14. Der var en sådan strid mellem
Jesus og Satan på alle felter. Det må vi erkende på tværs af al
teologisk forskning. Det var en komisk strid. Det er mørkets
fyrste og Det evige Ord i kamp. Sådan sagde Gud til Adam og Eva i
1.Mos.3,15
. Der er fjendskab mellem kvindens sæd (Kristus) og slangens sæd.
Det er Guds sæd og slangens sæd. Det er jomfrufødselen ført ind i
denne kamp. Den skal hugge dig i hælen.
Adam mødte Satan i paradisets. Der var det let
at tro på Gud. Jesus mødte Satan i en ørken og under sværd sult.
Men den første Adam faldt. Den sidste vandt. Den første Adam
savnede intet. Den anden havde intet. Men den anden Adam er også
Guds søn, vor stedfortræder. - Og Satan forlod ham for en tid.
Folket
Det jødiske folk var trods alt i Satans vold. Ja, Jesus sagde
endda om dem:
"I har Djævelen
til fader, og I er villige til at gøre, hvad jeres fader lyster.
Han har været en morder fra begyndelsen, og han står ikke i
sandheden, for der er ikke sandhed i ham. Når han farer med
løgn, taler han ud fra sig selv; for løgner er han og fader til
løgnen" Joh.8,44
.Det var en hård dom over det jødiske folks farisæere og over
Satan.
Israels skriftlærde kunne intet se af den
herlighed, som var i Jesus.
"Og
er vort evangelium tilhyllet, er det kun tilhyllet for dem, der
fortabes, for dem, der
ikke tror; deres tanker har denne verdens gud blindet, så de
ikke ser lyset, der stråler fra evangeliet om Kristi herlighed,
Kristus, som er Guds billede" 2.Kor.4,3-4.
Tænke sig: Jøderne havde fået Guds ord betroet (
Rom.3,1-2),
til
dem var Ordet fra Gud kommet (
Joh.1,1-4)
fuldt af nåde og sandhed (
Joh.1,14)
og denne verdens gud havde forblindet dem i tilgift. Så blinde var
de, at kun Jesu død kunne tilfredsstille dem. Jesus, som gjorde
vel mod alle: sultne, syge, sorgfulde, spedalske var hadet alle
dage. Satan ville slukke det lys. Et ocean af had væltede ind over
Jesus.
Jesus selv forstod, at farisæerne havde - trods
alt - "djævelen til fader, og hvad han har lyst til, det gør I".
Jødernes had steg og steg. Og Satan ville befri sig for denne
mand, som ville gøre slut på djævelens rige. Den mand skulle dø,
ja dø. -
Som om det var sejren.
Men læg mærke til, at farisæerne og saddukæerne arbejder sig ind i
et umætteligt had, et ocean af had, øst ud over Guds søn.
Se Golgata med Jesu blik
Fra den sjette til den niende time var der et tæt mørke over
landet. Der er ikke sagt noget om et naturfænomen af anden art.
Men der er alvor i det. Satan står ved det sidste slag. Jesus
havde - trods alt - alle tråde i sin hånd. Han havde tilsyn med
Peter. Han så den vigende discipelflok. Han trøstede den lidende
moder.
Jesus havde alt i sin hånd, da han som verdens
eneste forsoner, som alle menneskers mellemmand, som hele
skriftens opfylder, som alle menneskers frelser sagde: "Det er
fuldbragt" . Det er hele pagtens "ja". Det er Satans nederlag..
Det er hans hoved som er knust.
Satan er afsløret på Golgatha. Vi har svært for
at se det. Men i stilhed ser vi som høvedsmanden: "Det var Guds
søn!"
Hvad skete der med Satan?
For det første:
Jesus stod i vort sted, handlede på vore vegne. Før vi forstod
det, havde Jesus fået vor synd betroet.
"Gud lod alle vore synder ramme ham" Es.53,6
Og for den måtte Jesus dø. Han blev regnet som overtræder.
Og han måtte overgive sig i Guds hånd. "Fader i dine hænder
befaler jeg mig"
Luk.23,46.
Alt ondt var med Jesus da. Jesus korsfæstet - og han skulle ikke
vende tilbage.
For det andet:
Kristus udslettede den håndskrift, som var os imod. Det betyder
vel, at hans død var en forsoning, en udslettelse af skyld, selv
om vi ikke begriber den form.
Brødrenes anklager, Satan, kunne ikke mere pege på, at Guds vilje
ikke var fyldt, at Guds lov ikke var holdt. Vi kan ikke se, at
Jesus holdt Guds bud i et helt menneskeliv - men han har gjort det
for Gud. Han turde fremstille det fuldkomne på vore vegne. Også
det må tros, men det er troværdigt.
For det tredje:
Han døde som en retfærdig for uretfærdige. Han døde som en
uskyldig for skyldige. Han døde som den levende for dødsdømte. Han
døde for alle, så alle døde.
2.Kor.5,14.
Hans død er verdens dødsdag. En døde for alle og alle i en.
Det er det store opgør, som hører menneskeslægten til. "Du skal dø
døden."
Det er et forhold til Gud, som er brudt og nu bragt i orden i en
stedfortræder, som er rejst op fra de døde: "godtgjort at være
Guds søn ved opstandelsen fra de døde, Jesus Kristus vor
herre."
Rom.1,4.
Så stod Jesus op af graven. Det var en ny Jesus. Det var "Den
retfærdige"
1.Joh.2,1.
Det var Jesus, ham der er soning for alle vore synder 1.Joh.2,2.
En ejendommelig mand, en menneskesøn for Faderens ansigt og en,
som også er her.
For det fjerde:
Jesus lever uforklarligt for os alle i dem, som tror.
"For jeg er ved loven død for loven
for at leve for Gud. Jeg er korsfæstet med Kristus. Jeg lever
ikke mere selv, men Kristus lever i mig, og mit liv her på
jorden lever jeg i troen på Guds søn, der elskede mig og gav sig
selv hen for mig." Gal.2,19-20.
Den troendes magt over Satan.
Det er Satans nederlag her. Først når man bliver et troende
menneske, bliver man for alvor bange for Satan. Det er, som man
ikke rigtigt har mærket ham før. Man kunne leve uærligt - og det
gik godt. Og pludselig er situationen en anden. Det er som man er
lukket ind i noget nyt. En ny herre. En ny omgangskreds. En ny
forståelse af mennesker. En lønlig ledelse. En ny kamp. Pludselig
nye våben mod indre angreb. Angreb på ens sjæleliv og inde i ens
indre åndelige verden. Alt er nyt. Den, som ikke er kommet til tro
på den Jesus, som har sonet vore synder bort, ved ikke, hvad det
er. Det at stå for Guds ansigt og i tro på Jesus regne med at al
synd er slettet ud, at Gud, som ser alt, ser, at jeg er ren og
retfærdig, nej det er ikke engang til at forklare. Det er nyt. Det
er så nyt, at man tror, at andre let vil kunne tro det. Og så går
man i krig. Men, men, men - fader er stadig væk en moden
modstander, datteren smiler, når fader nævner navnet Jesus. Det er
ikke noget for hende.
Det første store tab for Satan er, at han
kommer til at indrømme Jesu sejr. Satan er faldet, slagen. Og han
ser det, hver gang et menneske tør tale ham imod og sige ham
farvel. Satan ved, at den guddommelige tanke om forsonings
udvælgelse i Kristus er åbenbaret i Jesus, og at den gælder ikke
bare jøderne, men hele verden. Han er en forsoning for vore
synder, ja for hele verdens. Det er Satans nederlag.
Det andet er, at hver den, som tror på Jesus,
ikke skal fortabes, men have evigt liv. Satan skal stødes ned i
helvede efter at være kastet til jorden. Skilt fra Gud er der en
eksistens, men ikke et guddommeligt evigt liv. Vi kan ikke lodde
forskellen. Alle, som i tro på Jesus er Guds børn, taler om Satans
nederlag. Du er ført uden om det helvede, som er beredt djævelen
og hans engle. Du bør triumfere.
Det tredje er, at helvedes porte skal ikke
besejre Guds menighed. Guds menighed har det svært. Den er tit
forsagt. Den er tit trængt tilbage.
Så står vi i striden, men Satan er besejret. Han skal gennem flere
afsløringer: Jesu genkomst - se sin sejrherre - miste sin magt -
turen til helvede -
Men Herrens troende skal opleve:
1) at vi er løst fra Satan. Vi anser os som
levende for Gud i Jesus.
Rom.6,11
2) vi takker os ind i Guds fred, for vi mere end
sejrer ved ham.
3) vi roser os af Jesus, som vandt. Kristus
lever nu i mig.
Herren er vort lys og vort liv.
(Fra manuskriptsamling "Prædikener" af Frits Larsen
- venligst stillet til rådighed af familien til
gengivelse på Shafan. - 04.03.08)
PS - Talen ligger nu som
lydfil på www.forkynn.no
26-11-09