Antikrist
Af Jan Bygstad - "Overgivet til
Herrens Ord"
Når verdenshistorien nærmer sig sin afslutning, fortæller Bibelen os,
at Antikrist vil fremstå. Han vil blive den store Forfører, den som
forfører hele jorden (Åb 13,3.8.14). Hans fremtræden forberedes igennem
det, som Bibelen kalder det store frafald (2 Thess 2.3.9ff.), et
udtryk, som ikke kan betyde andet end, at det store flertal skal vende
Kristus og Bibelen ryggen. Enkelte vil hævde, at der vil komme en stor,
verdensomspændende vækkelse i den sidste tid, men ud fra det, vi læser
i Åbenbaringsbogen og 2. Thessalonikerbrev, ser det ud til, at det stik
modsatte vil være tilfældet: Foranlediget af et massivt frafald lader
menneskeheden sig rive med ind i et dybt had til kristen tro og
bekendelse: »Da skal de udsætte jer for trængsler og slå jer ihjel, og
I skal hades af alle folkeslag på grund af mit navn. Da skal mange
falde fra, og de skal udlevere hinanden og hade hinanden« (Matt
24,9-10).
Det, som vi særligt skal mærke os, når det gælder personen Antikrist,
er, at han vil blive en legemliggørelse af menneskets selvforgudelse:
»Modstanderen, der ophøjer sig overalt, hvad der hedder Gud og
helligdom, så at han sætter sig i Guds tempel og udgiver sig selv for
at være Gud« (2 Thess 2,4). I personen Antikrist vil det, der er selve
grundsynden - »I skal blive som Gud« - nå sit yderpunkt. Menneskehedens
ønske om at afsætte Gud fra tronen vil i Antikrist blive koncentreret
som i et brændpunkt, og i ham samles menneskets behov for at tilbede
sig selv og sit eget. I Antikrist guddommeliggør mennesket sig selv, og
dermed vil også synden »nå sit mål« (se 1 Mos 15,16). Og dermed er
verden moden til dom! Det er derfor Skriften gør det klart, at Jesu
genkomst vil ske i Antikrists dage. Det er ham, som »Herren Jesus skal
dræbe med sin munds ånde og tilintetgøre, når han kommer synligt« (2
Thess 2,8).
Menneskets selvforgudelse - menneskedyrkelsen - møder vi i flere
sammenhænge i Skriften. Selve urtypen finder vi i beretningen om
Babelstårnet (1 Mos 11,1-9), hvor vi hører om hele kulturens fald i
selvdyrkelse og om, hvordan Gud Herren skrider ind til dom. Guds folk
får hos profeten Esajas en stærk advarsel imod disse ting: »Stol ikke
på mennesket, hvis åndedrag er et vindpust; hvad regnes det for?« (Es
2,22).
I de perioder af verdenshistorien, hvor mennesket oplever stor medgang
og velstand, møder det også en stadig fristelse til overmod og
selvtilstrækkelighed. Det er netop ind i en sådan tid, proferen taler
her. Mennesket er ikke andet end jord af jord, og skal vende tilbage
til den jord det blev taget af (1 Mos 3,17f.). Vi forstår, at
afslutningen på verdenshistorien bliver en meget vanskelig tid for Guds
folk. Både fordi de forførende kræfter i tiden vil være stærkere end
nogensinde før, og fordi det vil koste uhyre meget at bekende Jesu navn
(Åb 13). Ja, om Dyret (Antikrist) siges det tilmed, at »det fik givet
magt til at føre krig mod de hellige og besejre dem« (Åb 13,7).
»Besejre« betyder i denne sammenhæng formentlig, at Guds fOlks
indflydelse og selvstændighed bliver knækket, men ikke at de troende
bliver helt udryddet fra jorden. Jesus kender til alt det, der ligger
forude, og giver derfor også et bestemt løfte netop med henbIik på
denne tid: »Hvis de dage ikke afkortedes, blev intet menneske frelst;
men for de udvalgte s skyld vil de dage blive afkortet« (Matt 24,22).
Jesus drager omsorg for, at hans folk - som må bære korset i hans
fodspor og »igennem mange trængsler gå ind i Guds rige« (ApG 14,22) -
heller ikke i disse tider skal »frisies over evne« (1 Kor 10,13). Det
er godt at vide, at han, som »bar nøglerne til døden og dødsriget« (Åb
1,18), har lovet sine børn. at »dødsrigets porte skal ikke få magt
over« dem, som hører ham til (Matt 16,18). Selv i sådanne vanskelige,
ja næsten uuholdelige tider, skal Guds folk være frimodige. Frimodige,
fordi der står skrevet: »Han, som troner i himlen, ler, Herren spotter
dem« (SI 2,4).
Om så ondskaben raser, betyder det ikke, at Herren har mistet
kontrollen. Tværtimod er det Djævelens sidste krampetrækninger. før han
endelig er slået til jorden, og Guds søn regerer alene i
himmel og på jord, og hele skaberværket fyldes af hans velsignelse og
liv. Derfor siger Skriften også: »Når disse ting begynder at ske, så
ret jer op og løft jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig« (Luk
21,28).
(Fra
"Overgivet til Herrens Ord" -s.77.. af Jan Bygstad, Luthersk
Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 2004)