Advent: at Jesus kommer til vore hjerter!
Det er adventstid. Adventstidens budskab kan sammenfattes i
treklangen: Jesus kom, Jesus kommer nu, og Jesus kommer igen!
Det første led handler om julen, og det sidste
om Jesu genkomst. Det midterste led, handler om Jesu indtog i vore
hjerter ved troen og Åndens gerning.
Vi mindes ofte om, at der er en indre
sammenhæng mellem jul og påske, og med god grund. Jesus kom til
jorden for at dø. Det var hele hensigten med, at Gud blev
menneske. Det skete for vor frelses skyld.
Men der er faktisk også en nær sammenhæng
mellem jul og pinse. Den frelser, som kom til jorden i julen, han
drager ind i hjerterne til tro og frelsesvished i pinsen.
Det er bemærkelsesværdigt, hvor mange af vore
adventssange der fremholder dette perspektiv. De er båret af
bønnen om, at Jesus, som kom til vores frelse i julen, også vil
komme til os nu og skabe tro på hans frelse i vore hjerter:
”Jeg
hjertets dør vil åbne dig,
o Jesus, drag dog ind til mig!
Ja, ved din nåde lad det ske,
at jeg din kærlighed må se!”
(G.Weissel)
|
”Hvorledes skal jeg møde
Og favne dig, min skat?
Du skønne morgenrøde
Mod al min jammers nat!
Min Jesus sig hvorledes
mit arme hjerte skal
opsmykkes og beredes
dig til en brudesal!”
(Poul Gerhardt)
|
”Vær velkommen du min fred,
Dig ske tak i evighed!
Drag, o Jesus ind til mig,
Vejen selv du bane dig!”
Med din trøst min sjæl opfyld
for min frygts og armods skyld,
at i troen idelig
jeg må hænge fast ved dig.”
(Heinrich Held)
|
Den bøn, som bærer disse adventssange, er i
grunden en bøn om, at Gud vil lade sin Ånd gøre den gerning hos
os, som tog sin begyndelse pinsedag. I adventstiden vender vi os
til Gud i bønnen om, at vi må erfare hans Ånds gerning i vore
hjerter – til tro på Jesus og vished om frelse ved ham.
I denne artikel skal vi se nærmere på dette
perspektiv.
Gud kommer til vore hjerter!
Der er afsnit i Bibelen, som kan få det til at
svimle for en i ærefrygt og undren. Det sker ikke, hvis man læser
let og hurtigt hen over dem, men hvis man et øjeblik standser op
og grunder over deres indhold. Et af disse ord er
Galaterne
4,6:
”Fordi I er børn, har Gud
sendt sin søns Ånd i vore hjerter...”
Vi undrer os med god grund i julen over, at den
evige, hellige og højt ophøjede Gud bliver menneske og tager bolig
i blandt os. Det er et ubegribeligt under, som vi må møde i
undren, tilbedelse og tak. Men er det et mindre under, at Gud ved
sin Ånd tager bolig i vore hjerter? Det er svært at forestille sig
et mere uværdigt sted for Gud at tage bolig end i vore snuskede,
fordærvede og forvendte hjerter. Men det gør han.
Det citerede vers nævner kun Guds Ånd, men Gud
er treenig. Han er Fader, Søn og Helligånd. Hvor den ene person i
Gud er, der er også de to andre, for Gud er én. At det er den
treenige Gud, der tager bolig i vore hjerter, fremgår af Jesu
forudsigelser om Talsmanden:
”Den,
der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil
elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham” (
Joh.14,23
).
Gud bor i vore hjerter ved troen! Det er en
bibelsk sandhed, hvis indhold vi aldrig vil kunne fatte, og hvis
dybde vi aldrig vil kunne lodde. Men vi må tage den til os som en
mægtig og herlig bekræftelse af evangeliet om Jesu frelse.
Jesu frelsergerning, der begyndte julenat og
fuldendtes påskemorgen, har skabt fred mellem ham og os. Den synd,
som skilte, er sonet og fjernet, og derfor kan Gud allerede nu
komme og tage bolig i vore hjerter. Fjendskabet er væk! Vi er
forenede med Gud - nu!
Som kristne mærker vi stadig synden i os. Når vi ser indad, finder
vi kulde, overfladiskhed, verdslighed og åndelig ligegyldighed, og
det kan anfægte os. Men Guds ord står ved magt. Gud kommer til
vore hjerter som et herligt og stærkt vidnesbyrd om, at selvom
synden er der, så skiller den os ikke længere fra ham!
Åndens gerning
Det er pinsens store gave, at Gud selv kommer
til os og tager bolig i os. Det var det, som skete for disciplene
pinsedag og for dem, som de vidnede for. Men det skete ikke ud af
den blå luft. Det skete ved evangeliet om Jesus.
Det skelsættende ved pinsen var med Grundtvigs
ord, at der faldt ’lys over nådestolen’. Helligånden kom og
kastede lys ind over hele Jesu frelsergerning, så det blev klart
for disciplene, at de ved Jesu død og opstandelse havde fred med
Gud. Jesus blev åbenbaret for dem, som deres frelser, forsoner og
fred med Gud. Før pinsedag så de det kun glimtvis og dunkelt. Men
ved Ånden gerning blev - som Paulus formulerer det - sløret over
Skriften fjernet, så lyset fra evangeliet om Jesus kunne stråle
klart ind i menneskers hjerter til tro og vished (
2.Kor.3,14-4,6
). Herved blev Jesus troet og modtaget – i hjerterne. Det skete
ved Åndens gerning. Han førte Jesus ind i hjerterne ved åbenbare
ham som menneskers herlige frelser. Og netop det var det helt
centrale i hans gerning. Som Jesus selv forudsagde det: ”
Han skal herliggøre mig!” (
Joh.16,14
).
Hvor Ånden taler og virker, bliver Jesus stor
for hjerterne til fred, frihed og frelsesvished. Det er på dette
grundlag, Paulus kan sige, at ’
hvor
Herrens
ånd er, dér er der frihed” (
2.Kor.4,17
).
Som Ånden virkede i den første pinse, virker
han også i dag. Han herliggør Jesus for vore hjerter, så vi finder
trøst og hvile i ham alene. ”Du kommer Jesus til mig ind, og så er
solen tændt!” (N.P.Madsen). Enhver som har gjort denne erfaring,
har oplevet Åndens gerning i hjertet.
Ånden gør sin gerning ved evangeliet om Jesus.
Ved dette ord rettes vor opmærksomhed bort fra os selv mod Jesus
og hans frelsergerning for os. Vi ser, at vi har fred med Gud og
barnekår hos ham ved Jesus alene, og Ånden gør det levende og
stærkt for vore hjerter, at vi ved Jesus må kalde Gud for far! Med
Paulus´ord: ”...
fordi I er børn,
har Gud sendt sin søns ånd i vore hjerter, og den råber: Abba,
fader!” (
Gal.4,6
).
Det er ikke altid, vi mærker Åndens indre
vidnesbyrd om Jesu frelse lige stærkt. Den følbare frelsesvished
kan veksle. Luther taler sågar om, at evangeliets sande frihed og
glæde er en ’sjælden gæst’ i hjertet. Det er trøstende at læse for
en, der oplever det på samme måde. Vi er forskellige som kristne,
og vores trosliv ytrer sig på forskellig vis. En svag
frelsesvished behøver ikke at være udtryk for et svagt trosliv.
Det afgørende er ikke, hvordan vi oplever frelsesvisheden, men
hvad vi bygger den på. Guds Ånds grundlæggende gerning i vore
hjerter er at nedbryde vor tro på alle falske frelsegrunde hos os
selv og minde os om Jesus som vores eneste, urokkelige og evige
frelsesgrund.
”Mig til frelse jeg intet ved, uden dig
Guds lam!” (Jonas Pettersen) Det er den tro og bekendelse, Ånden
skaber i hjertet. Den kan leve i hjertet, også når den følbare
frelsesvished er væk! Den kristnes sande og blivende kendetegn er,
med Søren Kirkegaards ord, dette ene: At behøve Jesus!
Årsager til svigtende frelsesvished
Samtidig må det siges, at en svigtende
trosvished og frelsesglæde, kan have sin årsag i konkrete
misforhold i vores eget åndelige liv. Det er afgørende at være
vågen over for dette. Vi står i en stadig fare for at svækkes i
troen, føres på afveje og falde fra.
I adventstiden synger og beder vi om en ny
erfaring af, at Jesus kommer til vore hjerter med sin trøst og
fred. Men skal sangen og bønnen være ærlig, må vi være villige til
at ransage os selv, om vi selv står i vejen for Åndens gerning. Vi
skal se på to mulige årsager til svigtende erfaring af evangeliets
trøst og glæde.
1) Der kan for det første være tale om, at vi
trodser Gud ved at leve i strid med hans vilje. Vi ved, hvad Gud
vil, men vi går vores egen vej. Vi danner vore egne meninger og
holdninger i modstrid med Guds klare ord. Eller vi vælger en
livsførsel, som er uforenelig med Guds bud og formaninger – og vil
ikke omvende os. I sådan en situation er det umuligt at få sand
vished om frelse. Ånden vil ikke tillade det! Og det er i
virkeligheden en overordentlig trøstende side af Åndens gerning.
Når han bor i vore hjerter, vil han gøre os urolige, når vi
trodser Gud. Han vil ikke lade os gå ud ad frafaldets vej, uden at
han råber os op.
I sit første brev skriver Johannes om, at den
åndelige salvelse vi har fået ved troen, er et værn imod
vildfarelse fra troen, for indefra ved vi, hvad der er sandt (
1.Joh.2,26-27
). Det er på dette grundlag, Johannes kan skrive, at den, som er
født af Gud ikke kan synde (
1.joh.3,9
). En kristen kan ikke med ro i sind og hjerte fremture i synd.
Når en kristen falder i synd, så falder han med Rosenius’ ord ’som
i ild og vand’. Det er et fremmed element for ham. Han kan ikke
trives i det. Han må ud af det. Det minder Ånden ham om! Først når
synden er bekendt for Gud, kan den troende ånde frit igen og have
en indre vished om, at han er Guds barn ved Jesus!
Øivind Andersen påpeger, at det er denne sag,
Paulus taler om i
Rom.8,16
:
Ӂnden selv vidner sammen med
vores ånd om, at vi er Guds børn.” Når vi bevæger os ud
i syndens zone, taler Guds Ånd til vor egen ånd i samvittigheden
og minder os om, at vi er på vej væk fra Gud. Ånden giver os uro
og ufred, og det er godt! For han vil redde os tilbage i
barnekåret hos Gud, og der går ingen anden vej tilbage end
omvendelsens vej!
Med Øivind Andersens ord: ”Du kan bede, læse i
Bibelen, kæmpe, være med i arbejdet, og hvad der i øvrigt hører
med til en kristens liv. Det nytter intet, du ved alligevel, at du
står Gud imod. Men fra det øjeblik, du opgiver din modstand mod
Gud og uden betingelser bøjer dig for sandheden, sådan som han ved
sin Ånd viser dig den, får du en indre vished for, at du har
overgivet dig til Gud...Han venter ikke, at du skal løse dig selv
fra det, der binder dig, men kun, at du erkender sandheden sådan,
som den er. Han tager imod dig og hjælper dig.” På grundlag af det
ærlige opgør med Gud, vidner vor egen ånd sammen med Guds Ånd om,
at vi er Guds børn for Jesu skyld.
2) Svigtende frelsesvished kan også have sin
årsag i forsømmelse af det middel, som Ånden taler igennem:
evangeliet om Jesus. Det er ved dette middel, Ånden vender vores
blik bort fra os selv mod Jesus til tro, fred og vished!
”Det, som du har din opmærksomhed rettet mod,
det får magten over dig!” Sådan lyder ét af de vigtigste
grundprincipper for det åndelige liv. Det ligger i vores kødelige
natur at bedømme vores tilstand som kristne ud fra det, vi ser og
erfarer hos os selv. I samme grad, vi gør det, ender vi enten i
mismod eller hovmod, og i begge tilfælde ledes vi bort fra den
trosglæde og vished, der er grundet på Jesus alene.
Ånden vil det modsatte: Han vil vende vores
blik fra os selv mod Kristus og vise os, at vi for hans skyld må
komme til Gud, som vi er, og at vi i kraft af hans frelsergerning
alene bliver modtaget af Gud som hans elskede børn. I samme grad
vi ser dette, knyttes vi til Jesus i tro, glæde og lovsang!
”Hvornår hører man jer nu prise jer salige?”
Det var Paulus´ spørgsmål til galaterne, som det blev gengivet i
den tidligere danske oversættelse af
Gal.4,15
. Galaterne havde mødt evangeliet gennem Paulus, og det havde
skabt en overstrømmende glæde hos dem. Ånden havde vendt deres
blik væk fra dem selv mod Jesus og frelsens rigdom i ham, og det
havde skabt tro, frimodighed og frelsesvished i hjerterne.
Men så var der kommet andre forkyndere, som
havde betonet, at Jesus var en frelser for dem, som på visse
bestemte områder opfyldte Guds lov. Det var en forkyndelse, som
den gamle, kødelige natur var meget lydhør overfor. Sådan var det
dengang, og sådan er det i dag. Det virker så umiddelbart rigtigt
ifølge vores naturlige tænkning, at noget må være i orden hos os
selv, før vi kan komme til Jesus og blive frelst. Vi forestiller
os ikke, at vi skal være fuldkomne, men visse minimumsbetingelser
må være opfyldt. Om det er trosglæde, et godt bønsliv, helhjertet
tjeneste, evangelisation eller noget helt femte er egentlig ganske
underordnet. Den grundlæggende virkning er den samme. Blikket
flyttes fra Jesus og vendes mod os selv. Vi prøver og vurderer os
selv, for at se, om vi i tilstrækkelig høj grad klarer kravene. Og
hvad enten vi ender i mismod eller i hovmod, mister vi den tro,
glæde og vished, som grunder sig på Jesus alene. Derfor har vi
også i dag brug for at høre Paulus’ vækkerråb:
”
Uforstandige
galatere! Hvem har forhekset jer? Jesus Kristus er dog blevet
aftegnet for øjnene af jer som den korsfæstede. Dette ene vil
jeg vide af jer: Fik I Ånden ved at gøre lovgerninger eller ved
at høre i tro? Er I så uforstandige? I begyndte dog i Ånden, vil
I nu ende i kødelighed?” (
Gal.3,1-3
).
Husk tilbage! Hvordan fik du først troen og
Ånden? Hvad var grunden til, at du engang kunne prise dig salig og
være vis på din frelse? Hvad var grundlaget for, at du af et helt
hjerte og med dyb glæde kunne synge med på ’Salige vished”? Var
det ikke af én eneste årsag: Fordi du havde hørt evangeliet om
Jesu frelsergerning for dig? Var det ikke, fordi du vidste dette
ene: Jesus er min!”
Kom tilbage, hør det igen! Tag
ordet om Jesus til dig! Det har den samme kraft også i dag!
Åndens vidnesbyrd om Jesus
Hvad er det, Ånden siger om Jesus? Jesus
sammenfatter det selv i en af sine forudsigelser om Talsmanden:
”Når
han kommer, skal han overbevise verden om synd og om
retfærdighed og om dom” (
Joh.16,8
).
Ved første øjekast virker det ikke just som
trøstende og trosstyrkende ord: synd, retfærdighed og dom. Men det
er det i højeste grad, når vi ser nærmere på, hvad Ånden siger om
disse ord.
”Om synd: at de ikke tror på mig” (
Joh.16,10a
).
Helligånden overbeviser om mange synder. Som
nævnt vækker han os og gør os urolige, når vi bevæger os ud i
syndens zone. Og på hjerteplanet vil han livet igennem afsløre
stadigt mere af syndens fordærv. Hvor Ånden kommer ind, der kommer
lyset ind, og der afsløres synden. At blive fyldt af Guds Ånd er
en ydmygende erfaring. ”Åndens fylde opleves som syndens fylde”,
siger Ole Hallesby. Men når Ånden gør denne gerning, har han et
velsignet godt mål for øje: Han vil drive os til Jesus i en
stadigt fornyet og uddybet glæde over frelsen i ham. Herved holdes
troen levende. For hvad vil det sige at tro? De gamle gav et godt
svar: At tro er at komme til Jesus med sin synd! Det er dette
Ånden holder levende hos os. Enhver synd, som vi bringer til
Jesus, er tilgivet. Men dermed bliver det også klart, at der i
sidste ende kun er én synd, der kan fordømme os: At vi ikke vil
komme til Jesus - at vi ikke vil tro på ham! Det er dette, Ånden
først og sidst vil lære os om synd: at vi ikke må blive borte fra
Jesus! Han vil råbe det i vore hjerter: Kom med synden til Jesus!
Da tror du, og da er du under det blod, der renser dig for al
synd! (
1.Joh.1,7
)
”Om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke
længere” (Joh 16,10b)
Helligånden har meget at sige os om
retfærdighed. Det er Ånden, der taler i loven og minder os om alt
det vi skal gøre og være og sige og mene rigtigt. Men endemålet
med loven er ikke, at vi skal blive retfærdige ved at opfylde
loven. Endemålet er, at vi skal se sandhedens om os selv som
fortabte, fordærvede og grundlæggende uforbederlige syndere over
for Gud. Loven vil stille os strafskyldige over for Guds domstol
med lukket mund (
Rom.3,19
). For først når vores mund er lukket og vi ikke har mere at sige
til vores forsvar, er vi i stand til at høre, hvad Ånden har at
sige om en helt anden retfærdighed, en retfærdighed uden for os
selv – den fuldkomne og frelsende retfærdighed i Jesus. Det er
denne retfærdighed, Ånden vil vende vores opmærksomhed imod. Denne
retfærdighed har Jesus vundet til enhver synder på denne jord!
Lige så sandt det er, at alle mennesker blev syndere og udstødt af
paradis ved Adams fald. Lige så sandt er det, at alle mennesker
har adgang ind til Guds himmel og det nye paradis ved Jesu
lydighed mod loven: ”
Ligesom en
enkelts fald blev til fordømmelse for alle mennesker, sådan er
en enkelts retfærdige gerning også blevet til retfærdighed og
liv for alle mennesker. For ligesom de mange blev syndere ved
det ene menneskes ulydighed, sådan skal også de mange blive
retfærdige ved ét menneskes lydighed” (
Rom.5,18-19
). Vi synger det, og det er sandt: ’Én er for alle retfærdig og
ren!’ Ved Jesu retfærdighed er der adgang ind i Guds himmel for
hver eneste synder på denne jord. Denne retfærdighed ser vi ikke.
Men det er heller ikke så vigtigt. Det afgørende er, at Gud ser
den! Og det gør han: ”Ja, min retfærdighed deroppe sidder ved
Herrens højre hånd på tronen hist, og fjenden selv om han er grum
og bitter, ej den kan skade med sin argelist” (C.O.Rosenius). Og
så er det aller bedste alligevel, at jeg heller ikke selv kan
skade min retfærdighed. Jeg kan ikke nå den, ødelægge den,
besmitte den. Den er i himlen og er lige så urørlig og
uforanderlig som min frelser. Han er den samme i går og i dag og
til evig tid! (
Hebr.13,8
). Det fortæller Ånden mig, og det er grundlaget for en sand
vished om frelse i går, i dag og til evig tid!
”Om dom: at denne verdens fyrste er dømt” (
Joh.16,11
).
Helligånden taler meget om dom i Bibelen, og
her er det altid lovens ord, der lyder – undtagen når der tales om
Jesus. For den dom, som ramte ham, var vor dom. Det var vor synd,
som bragte ham til korset. Det var vort oprør mod Gud, som fik
himlen til at lukke sig over ham. Det var for vor skyld, han måtte
råbe mod en lukket himmel: ”
Min
Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?” (
Matt.27,46
). Det var forfærdelige ord, men samtidig gælder det, at der
ganske enkelt ikke findes mere trøstende og befriende ord i hele
Bibelen. For det var ikke for sin egen synd og skyld, Jesus hang
der og blev dømt og forladt af Gud. Det var det ikke. Det var for
vor skyld - for min skyld! ”For min skyld blev du så forladt og af
Guds vrede taget fat, at aldrig jeg forlades skal, i dødens grumme
dybe dal” (Thomas Kingo). Det er virkeligheden! Dommen er faldet,
synden er sonet fuldt og helt, og vejen er banet for syndere ind i
Guds himmel! ”Nu står mig åben himlens port, for mig har Jesus
fyldestgjort!” (Thomas Kingo). Der er kun én, Gud nu ønsker at
dømme – denne verdens fyrste. Helvede er beredt for ham og hans
engle (Mt 25,41). Men for os har Gud noget andet for øje:
”Gud har ikke bestemt os til at
rammes af hans vrede, men til at opnå frelsen ved vor Herre
Jesus Kristus!” (
1.Thess.5,9
). Det er dette, Ånden vil minde os om og indprente i vore hjerter
ved evangeliet ord: at vi ved Jesus er frikøbt fra lovens
forbandelse til evigt barnekår hos Gud! At vi hører dette og tager
det til os i tro, det er endemålet Guds frelsesgerning!
Fra jul til pinse
Der går en lige linie fra julenat frem til
Åndens vidnesbyrd i hjertet om frelsen i Jesus! Gud kommer til
verden julenat for i vort sted at bære syndebyrden ind under sin
egen dom, og han gør det med henblik på ved Ånden at komme til os
og forkynde det i vore hjerter: I har fred med mig ved min egen
frelsergerning for jer!
Der er et dybtgående fællestræk i Guds
frelsesgerninger fra jul gennem påske til pinse: Vor hellige, højt
ophøjede og almægtige Gud ydmyger og fornedrer sig på en måde, som
vi aldrig vil begribe, men som vi evigt må takke og prise ham for,
af kærlighed til os og for vor frelses skyld.
I julen lader han sig føde som et hjælpeløst, skrigende spædbarn –
vor Gud!
I påsken lader han sig nagle til et kors som en synder og en
forbandelse – i vort sted!
I pinsen kommer han til os og tager bolig i vore fordærvede
hjerter - for at forvisse os om vort frie barnekår i evighed!
Hvilken mægtig, ubegribelig og forunderligt god
Gud, vi har! Ham være ære, tak og pris i evighed!
Den dybe indre sammenhæng i Guds
frelseshandlinger fra julenat til pinsedag kommer meget klart til
udtryk i det, som med god grund er blevet kaldt Paulus’
juleevangelium. Han taler om julen, men han fører linien videre
over påsken til pinsen, fordi det i Guds perspektiv dybest set er
én samlet frelsesgerning, hvis samlede mål er give os fred med Gud
og vished herom i troen på Jesus:
”
Men da
tidens fylde kom, sendte Gud sin søn, født af en kvinde, født
under loven, for at han skulle løskøbe dem, der var under loven,
”Ak, kom jeg vil oplukke
mit hjerte, sjæl og sind
med tusind længselssukke,
kom Jesus, kom her ind!
Det er ej fremmed bolig,
Du har den dyre købt,
Her skal du blive trolig
I kærligheden svøbt.”
Brorson
for at vi skulle få barnekår. Og fordi I er børn, har Gud sendt
sin søns ånd i vore hjerter, og den råber: Abba, Fader!”
(
Gal.4,4-6
).
Julenat peger frem mod både påske og pinse.
Hjertets tilegnelse af Jesus til tro på og vished om det frie
barnekår i ham var Guds endelige mål for det, som skete julenat.
Det er også Guds mål med os i denne juletid! Lad os derfor gå
julen i møde med den bøn, som Brorson lægger ord til i en af sine
dejlige julesalmer:
Med tilladelse af Mikkel
Vigilius