Bileams vej
Mikkel Vigilius - Hillerød
Profeten Bileam fremstilles som et advarende
eksempel på frafald. Både Peter (
2.Pet.2,15
) og (
Judas
v.11 ) advarer os mod at slå ind på Bileams vej. Bileams
synd bestod i at tilsidesætte Guds enkle og klare ord for en
personlig gevinst. Det er ransagende at se, hvordan det skete; ved
små skridt, næsten umærkeligt, men ikke desto mindre katastrofalt.
Det er en gammel beretning og samtidig uhyre aktuel.
Den hedenske kong Balak sender bud til Bileam
for at få ham til at forbande Israels folk (4 Mos 22).
Udsendingene lover ham en god løn, og Bileam er tydeligvis
fristet. Men Gud kommer i en drøm og giver ham klar besked: ”Du må
ikke gå med dem! Du må ikke forbande folket, for det er velsignet”
(
4.Mos.22,12
).
Alligevel tager Bileam dagen efter det første
skridt ind på ulydighedens vej. Han vil ikke direkte trodse Gud.
Det tør han ikke. Men han vil heller ikke som en lydig profet bøje
sig for Guds ord, gøre sig til ét med det og myndigt hævde det
over for andre. Hans svar til Balaks folk lyder: ”Drag hjem til
jeres land, for Herren vil ikke lade mig gå med jer” (4 Mos
22,13).
Bileam lader ikke udsendingene i tvivl om, at
han selv er på deres side. Han kan godt forstå dem, og personligt
ville han gerne følge dem, men Herren vil desværre ikke lade ham
gøre det!
Hvilken kristen kender ikke fristelsen til at
tale på denne måde? Forkyndere møder fristelsen til stadighed.
Meget af det, vi skal sige, vækker modstand hos vore tilhørere.
Det er svært at tale om Guds vrede, og hårdt at give vejledning i
spørgsmål, hvor Bibelens ord virker ude af kontakt med vor tids
holdninger. Vi mærker ikke kun en kritisk reaktion udefra, men
også indefra – fra vores eget hjerte og følelsesliv. Og hvad er da
mere naturligt end at give udtryk for dette i vores forkyndelse:
”Jeg forstår jer godt! Jeg synes også det er urimeligt og
uretfærdigt. Jeg kan slet ikke bære det. Hvis det stod til mig,
skulle det være helt anderledes! Men Gud har desværre sagt”
Hvad sker der, når vi taler sådan? Vi får en
gevinst! Vi undgår, at modviljen mod budskabet vender sig mod os
selv. Vi kan fremtræde som varmhjertede, gode og følsomme
mennesker. Så kan det godt være, at vore tilhørere vender sig mod
Gud og hans ord, men vi går fri! Det er jo tydeligt for alle, at
vi heller ikke selv bryder os om det, som ordet siger! Vi har et
bedre hjerte end Gud!
Jo, vi opnår en stor gevinst. Men vore
tilhørere betaler også en stor pris. De går glip af at møde Gud,
som han er! Den Gud, der forener hellig strenghed og evig
kærlighed på en måde, som overgår vor erkendelse og ikke kan
rummes af vore følelser. Den Gud, som taler både lov og evangelium
og mener begge dele! Den Gud, man ikke modererer og redigerer, men
bøjer sig for og giver ret – og derved frelses!
Pointen er ikke, at vi ikke må være ærlige over
for os selv og Gud om vores modvilje mod og smerte ved at skulle
prædike de anstødelige og dømmende sider af Guds ord. Jeremias var
hudløst og befriende ærlig på dette område (
Jer.20,7-18
). Men det var ikke noget, han tog frem i sin forkyndelse til
de uomvendte. Her gjorde han sig til ét med ordet, og oplevede
derfor som de andre profeter og apostle, at modviljen mod Gud
rettede sig mod ham. Som David formulerer det: ”Mig har spotten
ramt fra dem, der spotter dig” (
Slm.69,10
).
I beretningen om Bileam hører vi videre, at
Balak sender andre og mere fornemme udsendinge af sted med løfter
til Bileam om en rigelig betaling, hvis blot han vil forbande
Israel. Der er for så vidt intet nyt i deres forespørgsel, og
Bileam har én gang fået Guds klare og enkle svar. Han hørte og
forstod det første gang. Men i samme grad han retter blikket mod
muligheden for at blive anerkendt blandt de fornemme og opnå en
stor økonomisk belønning, fortoner det sig stadigt mere urimeligt,
at denne vej er lukket for ham. Allerede før han har talt med Gud,
har han overbevist sig selv om, at Gud må have noget andet og mere
at sige, end det enkle og klare: nej!
Hvem kender ikke til denne fristelse? Ønsket om
at få Guds ord til at sige noget andet, end det faktisk gør, så
vejen åbnes til det, vi ønsker. Fristelsen bliver dobbelt
alvorlig, når den kommer til en forkynder i relation til den lære,
han skal formidle til andre. Det kan forekomme så udsigtsløst og
meningsløst blot at stå fast og blive ved at sige det samme og
opleve, at stadigt flere døre smækkes i for os. Hvad fører det
til? Omvendt kan vi se for os, at så meget ville blive lettere for
os, og mange muligheder ville åbne sig, hvis bare vi kunne få et
’nyt syn’ på tingene. Det er ikke, fordi vi vil tilsidesætte og
opgive Bibelen som autoritet. Vi forstår os selv som bibeltro, og
det vil vi gerne kunne blive ved med. Men jo mere vi ser på
mulighederne, jo mere vokser Bileams tankegang sig stærk i vores
sind, og gradvist bliver vi overbevist om, at det faktisk er
muligt at få Gud til at sige noget andet og mere end det, han én
gang har sagt – og som vores samvittighed dybest set godt ved, er
sandt!
Der er mange alvorlige og ransagende sider af
Bileams historie. Men det uden sammenligning alvorligste er, at
Gud giver Bileam det svar, han vil have! Gud giver ham hen til
løgnen, og lader ham tro det, han vil. Han giver ham lov til at gå
med Balaks udsendinge.
Bileam er lykkelig. Han har fået det, som han
ville! Nu ligger vejen åben, og han går glad af sted. Men han har
Gud imod sig! Et æsel bliver hans redning fra Guds straffende
engel og døden (4 Mos 22,23).
To steder i GT møder vi det samme rystende og
ransagende udsagn om Gud: ”Du er oprigtig mod den oprigtige, men
over for den falske forstiller du dig” (2 Sam 22,27; Sl 18,27).
Går vi til Guds ord med en målsætning om at få
Gud til at sige noget andet, end det, vi allerede har hørt og
erkendt som sandheden, så er vi inde på falskhedens vej. Da kan
Gud handle mod os, som han handlede mod Bileam. Han forstiller
sig, og lader os høre det, vi selv vil. Med Paulus' ord sender Gud
”vildfarelsens magt” over os, så vi ”tror løgnen” (
2.Thess.2,11
). Noget værre kan man næppe forestille sig: at se løgnen som
sandhed og have Gud imod sig – uden at vide det!
Bileam fortsatte ad ulydighedens vej og endte
som en åbenbar forfører (4 Mos 25;
Åb.2,14
). Men vejen begyndte med de små og næsten umærkelige skridt:
uvillighed til at gøre sig til ét med Guds ord og uoprigtighed i
tilgangen til Guds ord.
Må Gud bevare os mod Bileams vej og fastholde
os i et oprigtigt og lydigt forhold til sit ord!
(Gengivet med tilladelse af
Mikkel Vigilius) (Shafan - 13.10.07 )