Brydninger og bibelsk sandhedstroskab
Mikkel Vigilius, Hillerød
Intet kristent fællesskab undgår indre
brydninger. Vel kan der være kortere eller længere perioder med
stærk åndelig enhed og trygt broderfællesskab. Men det varer ikke
ved i ubegrænset tid. Før eller siden vil der komme brydninger,
konflikter og spændinger.
Hvorfor er det sådan?
En hovedårsag er, at vi som kristne fortsat er
syndere, der er begrænsede både i vores åndelige indsigt og i
vores indbyrdes kærlighed. Derfor kommer der konflikter mellem os.
En anden hovedårsag er, at vi har en mægtig åndelig modstander,
som til stadighed søger at ødelægge den kristne menighed ved at
nedbryde vores enhed i troen på og tjenesten for Jesus.
Ikke alle vore indre brydninger er i
udgangspunktet lige alvorlige og farlige for troens liv. Som
kristne har vi forskellige temperamenter, og vi har også
forskellige vurderinger af spørgsmål, som der ikke gives noget
bestemt bibelsk svar på. Det kan skabe spændinger imellem os, og
fordi vi er syndere, kan det også udvikle sig til alvorlige
konflikter. Her det afgørende, at vi møder hinanden med et
broderligt sind, så vi på den ene side giver plads og rum for det
fulde spektrum af sund menneskelig forskellighed og på den anden
side tager hensyn til hinanden, så vi ikke udsætter medkristne for
noget, der sårer dem eller krænker dem: ”
For sårer du din broder,…lever du ikke mere efter
kærligheden” (Rom 14,15). Den formaning har vi brug for
at blive mindet om igen og igen. Tager vi den til os, kan vi leve
godt med disse forskelle i det kristne fællesskab.
Helt anderledes forholder det sig med
uenigheder om den kristne lære og forkyndelse. Her er vi til
enhver tid kaldet til at ”
kæmpe
for den tro, som én gang for alle er overdraget de hellige”
(Jud v.3). Ikke mindst i vor tid kan der være grund til at minde
om dette - af to grunde: dels fordi uevangelisk og ubibelsk lære
breder sig i sammenhænge, der tidligere var bibeltro, og dels,
fordi tidsånden ansporer os til at give plads for de nye tanker.
Vi skal se på begge disse forhold.
Den evangelikale bevægelse
Igennem størstedelen af det 20. århundrede har
det været muligt at skelne forholdsvis klart mellem to grupper i
den kristne kirke både i de nordiske lande og i den vestlige
kristenhed i øvrigt: bibeltro og bibelkritikere, konservative og
liberale.
På internationalt plan og ikke mindst i den engelsktalende verden
har de bibeltro kristne fundet sammen i det, som er blevet kaldt
’den evangelikale bevægelse’. Denne bevægelse har bekendt sig til
Bibelen som Guds sande ord og har på dette grundlag ønsket at
kalde mennesker til omvendelse og frelse ved tro på syndernes
forladelse i Jesus. Bibeltroskaben har ytret sig i, at man har
fastholdt mange sandheder, som er stærkt anstødelige for den
menneskelige fornuft og følelse: skellet mellem vantro og troende,
omvendelsens nødvendighed, hedningernes fortabte tilstand, den
uløselige sammenhæng mellem forkyndelsen af Guds dømmende lov og
Guds frigørende evangelium, menneskets dybe syndefordærv og
strafskyldighed over for Gud, helvedes pine som de vantros evige
straf.
Troskaben mod disse anstødelige og ’mørke’ dele
af Guds ord har imidlertid været en afgørende forudsætning for
det, der må betegnes som den evangelikale bevægelses vigtigste og
mest centrale kendetegn: en levende glæde over og en kraftfuld
forkyndelse af det bibelske evangelium om syndernes forladelse i
Jesus; om Jesus som Guds offerlam og vor stedfortræder; om hans
blod, der renser os for al synd; om vores fulde og uforanderlige
retfærdighed for Gud i ham; om det trygge barnekår i Jesus med en
fri samvittighed og en åben adgang til Gud; om den troende
menighed som et fællesskab af skrøbelige syndere uden ydre pragt
og herlighed, men med en evig rigdom, herlighed og kraft i
Kristus; om det velsignede liv som kristen i verden under en åben
nådehimmel, i tjeneste for Gud og næsten, med kamp og strid og
modstand, men i fællesskab med Jesus og på vej mod en evig
forløsning og en herlig ny jord.
Dette er evangeliet! Det vil lyde uforandret
helt frem til Jesu genkomst, og i hver generation vil det vinde en
høst af mennesker, som kommer til tro og ved troen får Guds børns
særlige kendetegn: hjertets taknemmelige og glade lovsang til
Jesus som Guds lam, der har købt os til Gud med sit blod (Åb
5,9-10; 14,3)!
Læreopløsning
I det 20. århundrede har den evangelikale
bevægelse i høj grad været tjener for dette evangelium. Men der er
dybt foruroligende tegn på, at store dele af bevægelsen nu bevæger
sig væk fra Bibelens ord og dermed fra sin tidligere åndelige
linie.
Et stigende antal af evangelikale ledere,
hævder nu synspunkter, som for få årtier siden med fuld bibelsk
ret ville blive betegnet som falsk lære og åndelig forførelse: at
det er uvæsentligt, om man er bibeltro eller bibelkritiker; at
Bibelen er uklar og åben for mange forskellige fortolkninger; at
vi bør søge at møde Gud og få åndelige oplevelser uden om Bibelens
ord; at Gud ikke er alvidende og uforanderlig, men i proces; at
evangeliet i vor tid ikke handler så meget om at få syndernes
forladelse i Jesus som om at leve godt med Gud og mennesker; at
det er underordnet, om vi har en protestantisk eller en katolsk
frelseslære; at hedningerne kan blive frelst uden at høre om
Jesus; at der næppe findes nogen evig straf og pine; at vi skal
være mindre optaget af at redde andre og os selv til himlen og
mere optaget af at forbedre denne verden.
Læreopløsningen i den evangelikale bevægelse
har været tiltagende igennem de sidste tre årtier. Inden for de
sidste par år har den fået et særligt klart og radikalt udtryk i
det, som kaldes Emergent Church-bevægelsen. Bevægelsens ledende
repræsentant er den amerikanske præst Brian McLaren, som ikke
mindst er kendt for bogen ’Kristen på en ny måde’.
McLarens ønske er at reformulere kristendommen,
så den bliver forståelig og opleves relevant for det postmoderne
menneske. Der er ingen grund til at betvivle hans oprigtighed, og
han har uden tvivl god føling med vor tids mennesker – hvad de har
sympati for, og hvad de har modvilje mod. Problemet er, at det i
høj grad bliver dette, der bestemmer hans teologi. Han ender med
en kristendom, som nærmest er fuldstændig renset for anstødelige
momenter.
Følelsesmæssig ærlighed er et centralt ideal
for McLaren. Han ønsker en kristendom, som han følelsesmæssigt kan
stå inde for. Her oplever han sig tydeligvis i opposition til de
kirker og kristne, som kæmper for at fastholde og forkynde de
’mørke’ dele af Bibelens ord. At der kan være svagheder og fejl
ved sådanne kirker og folk, og at deres lidenskab for den bibelske
lære kan være kødelig og ukærlig, skal ikke benægtes. McLaren
synes blot at være ganske og aldeles blind for, at kampen for at
bevare og videregive det bibelske budskab i hele sin fylde er en
apostolsk formaning og en absolut betingelse for, at den kristne
kirke kan bevare sit åndelige liv og og virke som et lys og salt i
verden. Han synes at tage for givet, at mennesker, som kæmper for
at fastholde de anstødelige dele af Guds ord, enten er
følelsesmæssigt usunde eller uærlige. Selv vil han være ærlig, tro
mod sit hjerte, autentisk, og resultatet bliver en kristendom, som
uden tvivl vil opleves sympatisk af mange i vor tid, men som er
uden bibelsk og evangelisk forankring, radikalt åndeligt
forførende og rummer alle de synspunkter, som er gengivet ovenfor.
Hvordan bør vi stille os til denne udfordring?
Den nordisk-lutherske menighed er ingen ø i den vestlige
kristenhed. Vi påvirkes af det, som sker i den evangelikale
bevægelse. De nye tanker kommer også til os. Hvordan skal vi
forholde os til dem?
Det er et vigtigt spørgsmål, som ikke skal
besvares for hurtigt. For ofte vil vore umiddelbare tanker og
vurderinger i betydelig grad være præget af tidens almindelige
holdninger og værdier, det vi kalder ’tidsånden’.
Tidsånden
’Tidsånden’ i dag er kendetegnet ved en dyb
mistillid til, at det er muligt at finde og kende sandheden. Man
kan højst finde en personlig sandhed. Ingen kan hævde at kende
sandheden på en sådan måde, at han eller hun kan gøre den gældende
for andre, og da slet ikke på det åndelige område. Derfor må vi
give hinanden frihed til at tænke og mene forskelligt. Vi kan lære
af hinanden, men aldrig belære hinanden. Vi må være ’rummelige’ og
give plads for forskellige syn og holdninger, som så kan udfordre
og berige hinanden i en dynamisk proces.
Vi kender tankegangen, og ingen af os er immune
over for dens påvirkning. Over tid kryber den under huden på os og
kommer i større eller mindre grad til at bestemme vore følelser.
Vi føler, at den er rigtig. Vi føler, at rummelighed er en god og
positiv ting - også i den kristne menighed. Og det er jo sandt, et
stykke på vej, for så vidt der er tale om rummelighed for den
sunde menneskelige forskellighed, som det er omtalt ovenfor. Men
hvis rummeligheden udstrækkes til uevangelisk og ubibelsk lære, er
det fatalt.
Bibelen lader os ikke i tvivl om, at den falske
lære er en kanal for forførende og trosnedbrydende åndskræfter.
Giver vi falsk lære plads hos os, vil den med en naturlovs
nødvendighed og kraft virke nedbrydende på vores tro og åndelige
liv og dermed på vores enhed. Giver vi den vore ører, finder den
vore hjerter. Den falske læres farlighed bliver kun så meget
større af, at den ofte virker sympatisk, kærlig og god. Netop
derfor kan den vinde lydhørhed – og føre mange vild.
Med god grund formaner Jesus os igen og igen
til at være på vagt over for de falske profeter og understreger
netop, at de typisk kommer i en sympatisk og tilforladelig
skikkelse: ”
Tag jer i agt for de
falske profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men indeni er
glubske ulve” (Mt 7,15).
Jesu ord er ikke i samklang med tidsånden, og
vi kan måske også mærke en reaktion mod dem fra i vort eget sind:
Er det virkelig en ret kristne holdning – at forholde sig vagtsomt
og kritisk efterprøvende til det, vi møder fra folk, der bekender
sig som kristne og virker oprigtige? Skal vi ikke være åbne for
Ånden? Jo, det skal vi! Vi skal være åbne for den Ånd, der taler i
Skriften, og den Ånd formaner til at være på vagt over for falske
lærere, prøve dem, afsløre dem og afvise dem:
”
Jeg formaner
jer, brødre, til at holde øje med dem, der i modstrid med den
lære, I har taget imod, skaber splittelse og fører andre til
fald. Hold jer fra dem” (Rom16,17)!
Når vi vurderer andres lære, vurderer vi deres
ord og ikke deres hjerter. Kun Gud kender hjerterne. Men det er en
uløselig del af kampen for det sande evangeliums udbredelse i
verden, at vi afslører og fælder dom over den falske lære. Vi må
gøre det for troens skyld, for missionens skyld og for at bevare
den sande åndelige enhed i menigheden.
Menighedens sande enhed er ’Åndens enhed’ i en
fælles tro på og glæde over den fred, vi ejer med Gud i Jesus (Ef
4,3). Denne hjerternes åndelige enhed kan kun bevares ved Guds
sande ords forkyndelse og modtagelse. Dette er målet for al sund
bibelsk sandhedstroskab: At Guds sande og levende ord vedblivende
må blive forkyndt uforfalsket og uafkortet, så vi ledes til tro på
og glæde over Jesus, vokser i troen på ham og tjener ham med
glæde, indtil han kommer!
Gud give, at vi må forblive sandheden tro - i
kærlighed! (Ef 4,15)
(Gengivet med tilladelse af
forfatteren - på norsk i Bibelsk
Tro nr.3,2007)