Der skal komme dage, siger Gud Herren
Læser vi i Amos´ bog vil man uvilkårligt blive standset for ordene
i kap. 8,11-12 :
”Der skal
komme dage, siger Gud Herren, da jeg sender hunger over landet,
ikke hunger efter brød eller tørst efter vand, men efter at høre
Herrens ord. De skal flakke om fra hav til hav, og fra nord til
øst skal de strejfe rundt og søge efter Herrens ord, men de
finder det ikke.”
Den åndskamp vi i dag står i, lægger nogle alvorlige spørgsmål ind
over os. Os, som kalder os med kristennavnet. Og når vi f.eks.
læser i Guds ord om alvorlige begivenheder, så kan vi nemt komme
til at reservere os lidt. Ordene forekommer os nemlig både
upassende og ubehagelige. Med henblik på ovenstående bibelord må
vi derfor prøve os selv, om det er noget som vi, du og jeg, skal
tænke over og måske også tage med i vores forbøn med henblik på
vor åndssituation.
De to vers vi læste fortæller om en tilstand, der kan komme i Guds
folk, ved ikke at lade sig lede af Gud og hans ord. Men da mange
mennesker i vor tid ikke beskæftiger sig ret meget med Guds ord
kan det uhyggelige ske, at man får et forkert og entydigt billede
af Gud. Set med det menneskelige øje ser det derimod ikke forkert
ud.
Men, at få et forkert og fejlagtigt billede af Gud er dog mere
alvorligt end noget menneske kan forestille sig. Der findes vel
næsten intet, som er mere alvorligt. Alligevel er der nogen som
siger: ´Er det nu nødvendigt at gøre opmærksom på den slags. Det
er jo med til at gøre mennesker både urolige og bange.´
Da vil jeg svare, at det gør også mig, både urolig og bange, ikke
mindst for mit eget Guds-liv. Desuden siger Guds ord også ´at i de
sidste tider da er der mennesker, som skal falde fra troen.´
(1.Tim.4,1) Det siger os, at bliver der ikke talt om disse ting da
kan vi med rette blive anklaget for svigt i forkyndelsen. Og da
Guds ord også minder om konsekvenser i forbindelse med det vi her
taler om, da må vi desto mere gøre opmærksom på det. Også selv om
nogle måtte have et ønske om det modsatte.
I Hebr.3,12-13 læser vi:
”Se
til, brødre, at der aldrig i nogen af jer skal være et ondt
vantro hjerte, så der sker frafald fra den levende Gud, men
forman hinanden hver dag, så længe der er noget, der hedder ”i
dag”, for at ingen af jer skal blive forhærdet ved syndens
bedrag."
Og i Dommerbogen 16 læser vi om Samson, og syndens bedrag. Han lod
sig lokke og forføre. Der står om ham, at han troede, at han nok
en gang skulle kunne klare sig overfor filistrene. Men da læser vi
disse alvorsord i vers 20:
"Han vidste ikke, at Herren havde forladt
ham." Tænk, at blive forladt af Gud, uden selv at vide
det.
Og kommer det så langt, da må det hænge sammen med, at det Gud
taler, ikke alene bliver overhørt, men det bliver også forkastet.
Og måske uden at tænke over konsekvenserne, selv om de er
forudsagt i Guds ord.
Kan det ske i dag?
I den forbindelse er det vanskeligt at lade være med at stille det
spørgsmål: ´Kan dét, som vi møder i Amos´ bog, kan dét også komme
til at ske i vore lande i dag?´
Hertil må nævnes, at der findes ingen garanti i Guds ord for, at
det ikke også kan ske i vor tid. Og så må vi stadig huske de ord
fra 1. Kor. 10,11, om de advarende eksempler:
”Og det blev skrevet for at vejlede
os, til hvem tidernes ende er nået.” Og det må også gælde
ordene fra Amos´ bog.
Hvem var Amos?
Lad os først se lidt på hvem Amos var. Han skulle være samtidig
med profeterne Joel og Jonas og Hoseas. Og så læser vi om ham, at
han var fårehyrde, eller kvægavler. Og så står der om ham, at han
dyrkede morbærfigen. Hvad siger det os?
Det siger os, at Amos var en ganske almindelig mand og ikke som
sådan profet i almindelig forstand. Alligevel, så var det ham, en
morbærfigendyrker, en kvægavler, som Gud udtog til en opgave, som
Han/Gud ville have gjort og udført i sit folk.
På Amos´s tid var Israel inde i en rig materiel udvikling. Og på
overfladen syntes alt, at stå vel til. Men denne rige og
materielle udvikling bekymrede Amos. Og det var jo også fordi, at
med en rig og materiel tilstand følger der ofte noget ´andet´ med,
nemlig gudløshed og ringeagt for Guds ord. Det leder vore tanker
hen på menigheden i Laodikea (Johs. Åb. 3), som Herren måtte udspy
af sin mund, på grund af deres lunkenhed:
”Siden du siger: Jeg er rig, jeg har
samlet til huse og mangler intet, og du ikke ved, at hvis nogen
er elendig og ynkelig og blind og nøgen, er det dig.” (V. 17)
Synet Amos fik var, at han så Guds dom hænge over det gudløse
folk. Og det var da han så sig kaldet til at forkynde, som han
gjorde. Med advarsel og dom. Men det må understreges, at denne
forkyndelse, den kom ikke bare fra en morbærfigendyrker, en
kvægavler, men den kom fra Gud selv. Den Gud, som havde et
inderligt ønske om, at frelse sit vildførte folk. Og så tror vi,
at Gud vil det samme i dag. Frelse de vildførte.
Landet kan ikke bære forkyndelsen
Vil vi læse lidt mere i Amos´ bog, da vil vi også lægge mærke til,
at da Amos i sin profeti og forkyndelse vendte sig til folket, da
blev han anklaget for sammensværgelse.
I kap. 7,10 læser vi disse mærkelige ord:
"Landet, kan ikke bære alle hans
ord." Og hvad var det andet end udtryk for, at folket
ønskede ikke, at blive gjort opmærksom på deres farlige tilstand.
De ønskede ikke at blive gjort opmærksom på deres vildfarelse. Ja,
de ønskede reelt ikke at blive gjort opmærksom på deres synd. De
ville følge og fortsætte deres egne veje. Sådan som tilfældet også
er i dag. Og resultatet blev mærkelig nok dette, i første omgang,
at det var Amos, som blev udvist af Israel.
Med andre ord, så var det Gud, som tog den mand der kunne hjælpe
folket, det var ham Gud tog fra dem, på grund af deres ulydighed.
´Landet kunne ikke bære Guds
ORD.´ Og det vil i realiteten sige, at Gud tog
forkyndelsen af ordet fra dem.
Med henblik på vore egne lande og den situation vi befinder os i,
som land og folk i dag, med en tiltagende gudløshed i både kirke
og samfund, så er det yderst alvorligt at tænke på, at udvisningen
af Amos den kan vel også ske på lignende måde i dag? Sådan, at
Herrens sande forkyndere må tages fra os. For alvorligt er det, at
ringeagte Gud og hans ord.
En trang tid
Der er mange ting der tyder på, at vi nu oplever en meget trang
tid med hensyn til advarsler og formaninger. Noget som Guds ord
ellers ikke sparer på. C. O. Rosenius siger:
”Så længe der endnu er lidt olie på
lampen, så elsker Guds børn FORMANINGEN.”
Som udviklingen har formet sig i snart mange år, også i
kristenfolket, så kan den frygt melde sig: Må Gud en dag flytte
den lysestage vi har haft i vore lande i mere end tusind år?
Flytte den fordi vi ikke længere ´
kan bære hans ord.´ Og noget værre kan vel
næsten ikke tænkes, om det skulle gå sådan, som Amos profeterede,
og som lød:
”Der
skal komme dage, siger Gud Herren, da jeg sender hunger over
landet, ikke hunger efter brød eller tørst efter vand, men efter
at høre Herrens ord.”
Det er ikke sikkert, at der bliver mangel på forkyndere. Det er
heller ikke sikkert, at møder og samlinger fremover bliver en
mangelvare. Men kan det komme til at gå sådan, at vi fremover
kommer til at mangle forkyndere med en forkyndelse, som tør stå på
Skriftens evige og klare grund og fundament og sandhed, og som
klart og utvetydigt tilkendegiver dét, som Gud har talt i sit ord?
Ingen ved hvordan det kommer til at gå. Derfor er det ikke så
enkelt at give et svar på spørgsmålet. Men det er alvorligt og det
er tankevækkende. Ikke mindst på grund af den alvorlige
åndssituation, som vi befinder os i, og hvor slet ikke så få må gå
skuffede hjem fra et møde. De fik ingen føde for deres sjæl.
Og når bekymringen for mange af os opstår hænger det jo også
sammen med, at når vi ser på det kirkelige landskab da er vi jo
langt på vej kommet ind i en blindgyde. Og det, som dér
forekommer, det bliver jo ikke bare i statskirken, men bevæger sig
også udenfor med en smitte som sniger sig ind i forsamlingerne.
Flere ledende mænd, som vi tidligere har haft tillid til, har nu
indtaget nye og anderledes holdninger.
Nye vinde
Den tid vi oplever i dag vil for mange, som kender lidt til
fortiden, og som kender lidt til historien, forekomme meget
anderledes end tiden gjorde før. Der blæser nemlig i dag vinde ind
over os, som har formået at ændre på mange ting. Og den arv vi
talte om før i tiden, arven fra både Luther og Rosenius, den tales
der ikke så meget om længere. Og ser vi på bogsalg mange steder er
de i høj grad præget af bøger af meget tvivlsom karakter.
Den belejlige tid
I Johs. Sandveds kommentar til Amos´ bog står flg. skrevet:
”I sin store godhed havde Gud gennem
århundreder sendt sine tjenere til Israels folk. Da var det en
belejlig tid. Da var Gud at finde. Men nu forkynder Herren med
rystende alvor, at nådetiden har en slutning.” Det vil
sige, at der kan komme tider, da det ikke længere er muligt at
finde Gud –
i FORKYNDELSEN?
Da spørger vi:
´Er vi i dag,
flere steder, ved at nærme os denne tilstand? Vel, mange
mennesker samles. Store møder og arrangementer, med forskellige
indslag. Men, findes Guds sandhedsord til tugt og formaning, trøst
og opbyggelse?
I snart mange år har der lydt en forkyndelse i blandt os, som har
betonet Guds kærlighed så stærkt, at den anden side af Gud, hans
hellighed og vrede over synden, næsten ikke er kommet frem. Og en
sådan forkyndelse er nok langt farligere end de fleste forestiller
sig. Og hvad kan dette ikke resultere i?
Hunger efter Ordet
Men endnu er der nogen som tørster efter Livets Ord. Der er
stadigvæk mennesker, som hungrer efter brød. Og i den sammenhæng
kan vi ikke lade være med at tænke på apostelen Peter.
Han havde været inde i store vanskeligheder. I Johs. 21 læser vi
om en uvurderlig samtale han får med sin Frelser. Og samtidig får
han pålagt en opgave, nemlig at forkynde Guds Ord til liv og
trøst.
Efter Jesu gentagne spørgsmål, om han elsker Jesus mere end de
andre gør, siger Jesus til ham:
”Vogt
mine får!” På norsk:
”Fø
mine
får.”
Og det er netop dette, det drejer sig om. Vi må alle have føde for
vore sjæle. Og får vi ikke den sande føde, da dør vi. Og
sjæleføden, som vi alle behøver er nu engang ikke noget, som
forkyndere bare kan ´plukke´ ud af Guds ord, efter eget
forgodtbefindende. Og det gælder også den føde, som ikke passer og
smager det naturlige menneske.
Der må næsten, som aldrig før, fordi vor tid er så ond, forkyndes
både lov og evangelium, forkyndes om synd og nåde, frelse og
fortabelse om vi skal ´overleve´ den afslutningstid vi er inde i.
Bliver en sådan forkyndelse ikke praktiseret, og bliver den ikke
hørt, da kan vi næppe påregne at nå frem til det himmelske mål.
Lad os bede om flere forkyndere til denne vigtige opgave.
Indbydelse – fra Gud
Vi tror at Guds ord har en særlig indbydelse til os i
afslutningstiden. En indbydelse til IKKE at ringeagte hverken hans
advarsler eller formaninger. Men derimod, at lytte til dem. Og
også gøre det sådan, at budskabet fra Amos´ bog om, at søge
Herrens ord, ikke bliver en forgæves søgen, fordi vi ikke tog imod
Guds ord, som Guds ord.