Død og opstandelse
Af Hans Erik Nissen - "Mellem liv & død"
Hvor er det ulykkeligt, når døden skilles fra opstandelsen. Det
sker tit i en kristens bevidsthed. Han ser bare døden. Det tapper
for glæde, fred og frimodighed.
Hvorfor ser vi kun døden?
Det er fordi den både kan ses og forstås. At syndens løn er døden,
er en livslov, som er åbenbar for ethvert tænkende menneske. Vel
er der mange, som søger at fortrænge den, men længst inde bor den
overbevisning, at synden kræver sin betaling.
Det gælder også en kristen. Der er en sammenhæng mellem synden og
døden og dens utallige fremtrædelsesformer.
Er døden bare noget ondt?
For en ikke-kristen er dødens mange spor et varsel om den anden
død, fortabelsen. Derfor er døden så uhyggelig. Men for et Guds
barn er dødens brod brudt. Det hænger sammen med, at døden og
opstandelsen hører sammen for et Guds barn.
Frelst ved døden
En kristen er frelst ved døden. Ikke ved sin egen død, men ved
Jesu død. Ved den får jeg livet. Uden langfredag ingen
påskemorgen.Jeg går ind til livet, fordi Jesus gik ind i dødens
mørke.
Er det mærkeligt, at ordet død ikke alene er et ord, som betyder
farvel og adskillelse, men også håb, liv og salighed?
Jesu død rører enhver form for død i et guds barns liv, ja, den
bringer opstandelsen ind. Når Gud rækker mig sønnens død, rækker
han mig samtidig sønnens opstandelse.
Den yderste dag
Der kommer en dag, som er den vigtigste af alle. Det er den
yderste dag. På den sker en synliggørelse af det, jeg allerede nu
ejer i troen, sådan at jeg og alle andre kan se det.
Da skal vi mødes til Lammets bryllupsfest, og det liv, som nu er
skjult med Kristus i Gud, skal være det eneste, der skal præge os.
Da er døden opslugt for evigt, og sejren er vundet. Også i
den evige opstandelse skal du mindes om døden, men du skal fryde
dig over den. Du skal se Lammet ligesom slagtet, og du skal prise
ham, fordi han med sit blod har købt dig til Gud.
Den daglige død
Indtil den dag skal du leve et kristenliv, hvor døden gør sin
gerning. Du mærker den på mange måder hver eneste dag. Syndens
legeme kæmper mod ånden, og ånden kæmper mod kødet. Aldrig har du
ro. Ydre synder har du vundet sejr over. Det er anderledes med
sindet. Vantro, ligegyldighed og modvilje gør sig gældende. Og
synden kræver sin betaling i form af død. Hvor er der meget dødt i
os og omkring os. Den er Guds straf over et mislykket liv.
Men den er også noget andet. Den er et middel i Herrens hånd. Han
bruger den til at give dig hunger efter livets brød. Døden skaber
plads i dit hjerte efter opstandelsen. Syndernes forladelse
indebærer fuld og hel oprejsning, og den giver Gud dig samtidig
med dommen over dit forspildte liv.
Selvlivets død
Jakob kendte døden som få. Døden i forholdet til sin bror,
forældrene, Laban og sine børn. Rakel måtte han begrave. Igen og
igen døde hans forhåbninger. Gennem mange år var Josef som død for
ham, og selv mødte han døden over sit initiativ, sin selvrådighed
og styrke ved Pnuel, hvor Herren gav ham et invaliderende slag på
hofteskålen.
Samtidig gentager Gud sine forjættelser. I troen tilegner han sig
opstandelsen. På en vidunderlig måde er det sammenfattet i
Hebræerbrevet kap. 11 vers 21: I tro velsignede Jakob, da han lå
for døden, begge Josefs sønner, og han bøjede sig i bøn over
grebet på sin stav.
Jakob er døende. Som døende støtter han sig til den stav, der var
blevet hans faste hjælper, siden Gud brød hans styrke. Alligevel
kunne han række velsignelsen til den kommende slægt, og hvad der
er lige så forunderligt: tilbedelsen var kommet ind i hans liv.
Hvorfor? Det hang sammen med, at han ikke alene blev fortrolig med
døden. Han blev det i lige så høj grad med opstandelsen. Hver gang
Gud rørte ham, gjorde Han det både med døden og opstandelsen.
Sådan er det også i dit liv. Død og opstandelse kan lignes ved en
mønt. Du kan ikke kun give den ene side af den. Gud giver aldrig
sine børn døden alene. Da han skænkede dig Jesus, fik du både den
døde og opstandne frelser. Da han knuste dig under lovens dom,
forkyndte han samtidig, at Kristus er lovens ophør for enhver, som
tror. Og når han rører dit liv, er det ikke bare for at bryde dig
ned. Det er samtidig for at skænke dig det største af alt:
opstandelsen og livet.
Åndelig balance
Mange kristne lever for lidt i opstandelseskraften. De ser mere på
deres egen svaghed og hjælpeløshed end på det vidunderlige, at de
har alt med Kristus. Det er ikke sagt som en bebrejdelse, men som
en opfordring: Lev i troen! Det vil sige, lev i alt det, som
allerede er dit i håbet. Vel er det sandt, at vi hernede kun
kender stykkevist, og at vi engang skal erkende fuldt ud.
Alligevel: Hvor har vi erfaret det tit! Gud gav en ny begyndelse.
Nåden rejste os ikke i kraft af os eller med forventning til det,
som vi formår. Nej, den gjorde det, fordi nåden er kommet og
kommer med Jesus.
Vore nederlag er kun tilsyneladende. Trængslerne virker
udholdenhed, og udholdenheden prøvet fasthed og den prøvede
fasthed håb, og håbet gør ikke til skamme!
Gud er tro imod sit ord også i dag. Med døden følger livet for
den, som hører Jesus til.
(Fra "Mellem liv & død"
af Hans Erik Nissen -Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 1998)