Egocentret -
Kristuscentret
Hans Erik Nissen - "Mellem liv & død"
I verden oplever vi, at mennesket for alvor er blevet sat i
centrum. Det har det været fra syndefaldets dag. Siden har der
været perioder, som hver på sin måde har understreget det, i
1500-tallet, i sidste halvdel af 1700-tallet og i vor egen tid.
Det er mig og min verden, alting drejer sig om. Det enkelte
menneske er centrum i sit eget univers. Alle tråde samles der, og
alt vurderes efter den betydning, det har for mig selv.
En ny betoning
Har den almene tidsånd på dette område haft indflydelse på den
kristne forkyndelse? Det er helt åbenbart. De sider af
kristendommen, som imødekommer behov i menneskets liv,
understreges igen og igen. Enhver har behov for at vide, at mit
liv ikke er planløst. Der er en vilje, der råder, en visdom, som
altid ved vej. Og så lever vi i skyggen af supermagters
ødelæggelsesvåben og ved, at der næppe vil være meget tilbage af
os eller det, vi kalder vort, når krigsmaskineriet først er
trumlet hen over os. Hvem vil ikke gerne høre ordene: Du kan være
tryg?
Menneskets egentlige problem
Vi er indfanget af tidens problemer, og megen forkyndelse hjælper
os til at fastholde dem. Vi tænker sjældent på, at det egentlige
spørgsmål for os er, hvordan det skal gå, når vi om kort tid skal
stå for Herrens domstol. Da skal der lyde ord, som er afgørende
for vores evighed. Og Herrens dom er inappellabel. Hans ord er det
sidste. Hvad betyder lidt mere eller mindre menneskelig lykke
sammenlignet med det? Hvad betyder en menneskelig tryg tilværelse
eller et rigt menneskeligt fællesskab?
Plan, tryghed og fællesskab er ikke ligegyldige ting i et
menneskeliv. Men på dommens dag tæller det overhovedet ikke. Da
drejer det sig om det ene: Kender Jesus dig?
Det vanskeligste af alt
Det allersværeste overhovedet er at tro, at der er nåde for en
fortabt synder som mig. Det bliver stedse mere ubegribeligt,
efterhånden som jeg ser mere og mere af fordærveIsens afgrund i
mig. Derfor hungrer min sjæl efter at høre om Guds nåde.
Det er forkyndelsen af det fuldbragte værk, som ikke alene skaber,
men også nærer troen i mit hjerte.
En kristen lever sit liv for Herrens åsyn. Derfor ser han
syndefordærvet i sit eget hjerte. Jeg ringe var er værre vorden,
ser stadig mere af hjertets dynd. Derfor hungrer og tørster en
kristen efter evangeliet. Hans tørst kan sammenlignes med hjortens
skrig efter rindende vand. Og der er kun et eneste, der kan slukke
den: Jesus selv, som er en soning for alle vore synder. Hvor
trænger vi til prædikener, der ikke bare ender ved forsoningen, og
hvor det ikke bare siges i nogle få sætninger, men hvor det er
selve budskabet: Din synd er borttaget, udslettet din gæld, og Gud
er forsonet med dig. Hans vrede forsvandt i det hellige væld, og
derfor forbarmer han sigg.
Giv de sultne brød
Bibelen lærer os, at enhver kristen har fået evangeliet betroet.
Der kommer en dag, da der skal aflægges regnskab for
forvaltningen. Dette regnskab bliver tungere for Ordets forkyndere
end for andre. Det kan nok fylde en forkynder med alvor.
Jesus vil ikke spørge, om du, der forkynder Herrens ord, har
imødekommet menneskers ønsker og forventninger, men Han vil
spørge, om du har givet dem livets brød.
Skal mennesker blive frelst, kan det alene ske, hvis de bestandigt
næres ved evangeliet. Derfor er intet så vigtigt som forkyndelsen
af Jesus som korsfæstet. Det er ikke alene en prædiken for
ufrelste og umodne kristne, det er det også for dem, som har nået
mands modenhed. Tænk blot på Rosenius' forkyndelse. Det er i
sandhed en forkyndelse til helliggørelse. Der er aldrig langt fra
nogen del af hans budskab til Jesus, der har gjort fyldest for
alle vore synder. Tværtimod: Alt, hvad han siger, peger frem imod
det uforskyldte nådeværk.
Bliv som børn
Nok er forkyndelsen af Jesus som stedfortræder og forsoner aldrig
noget, som er lige til for en prædikant. Samtidig fordrer det
intet af ham. Han skal som et barn med hele sin eksistens hvile i
det, som Jesus har gjort i hans sted. Og så skal han låne røst til
det, der i alle Skrifterne står om Jesus. Må Herren føre os
tilbage. Må han gøre os fattige ved at vise os vor sande stilling.
Må han mætte os med evangeliet.
(Fra "Mellem liv & død"
af Hans Erik Nissen - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 1998)