Etisk Vranglære
Carl Frederik Wisløff - "I evangeliets
tjeneste"
Luther har forklaret os, hvad vranglære er: En
vildfarelse, som er i strid med Skriften, og som hårdnakket bliver
fastholdt.
Bibelen er den kristne kirkes højeste
autoritet og rettesnor
i alt, som har med tro og livsførelse at gøre. Den, der lærer og
forkynder i strid med Skriftens ord i disse alvorlige spørgsmål, giver
sig af med vranglære.
Bibelen bruger de strengeste ord om dem,
som
forkynder et andet evangelium end det rette og sande budskab fra Gud
(
Gal.1,8f
og
2.Kor.11,4
). Lige så alvorligt advarer den mod dem, som
lærer de kristne at leve i strid med Guds vilje (
2.Tim.3,1-7
og
Jud.1,3f.
).
Vildfarelser, som vender sig imod Den
Hellige Skrift må kaldes
vranglære, enten det er troens eller livsførelsens spørgsmål, det
drejer sig om. Vranglære er forvrængning af Skriftens budskab.
Vi vil i
det følgende sige noget om etisk vranglære. I denne sammenhæng er der
ikke kun tale om synd mod Guds bud, men om falsk lære på det moralske
område. Al synd er ond og farlig og må bekendes for Gud i anger og tro,
hvis den ikke skal føre til fortabelse. Men etisk vranglære er noget
andet og mere. Den består i, at man ikke bare gør det, der strider imod
Guds Ord, men endog holder med dem, som gør det (se
Rom.1,32
).
I vort
århundrede har der været megen strid på grund af vranglære på troens
område. Den liberale teologi fornægtede eller omfortolkede Kristi
guddom, hans undfangelse ved Helligånden og jomfrufødslen, hans
opstandelse på den tredje dag osv.
Der har derimod ikke været megen uro
på grund af vranglære på moralens område. Den kristne moral har været
anfægtet af fritænkere og ikke-kristne retninger. Men blandt dem, som
ville kaldes kristne, har der stort set været enighed om de moralske
hovedspørgsmål.
Nu er situationen imidlertid blevet en
anden. I de
senere år er der fremført tanker og meninger, som tidligere næppe havde
nogen talsmand inden for de kristne kirkesamfund. Helt åbenlyst
bliver bibelske bud og formaninger nu erklæret for at være forældede og
sat ud af kraft.
I flere år har der været uro omkring de
seksual-etiske
spørgsmål. Det drejer sig om samliv uden for ægteskabet og om homofIle.
Ved siden af loven om provokeret abort - som til stadighed er et åbent
sår i vores folk - har disse moralspørgsmål jævnligt været oppe til
debat.
Der kan ikke herske nogen tvivl om, hvad
Skriften siger om et
aktivt seksuelt forhold mellem to personer af samme køn. Med klare ord
bliver »mænd, som ligger i med mænd« eller lader sig bruge til dette
nævnt sammen med andre synder, som udelukker et menneske fra Guds rige
(
1.Kor.6,9
og
Rom.1,26f
).
Der kan heller ikke være tvivl om, at
Bibelen fordømmer seksuelt samliv uden for ægteskabets ramme. Guds
vilje er, at vi skal afholde os fra hor - at enhver skal have sin
hustru i hellighed og ære (
1.Thess.4,4
). Ingen påstande eller
forklaringer kan komme uden om, at ens 'samboer' ikke er ens ægtefælle.
Om sådanne forhold bruger Bibelen ordet hor. Man kan undre sig over,
hvordan mennesker, som vil kalde sig kristne, fuldstændig kan
tilsidesætte så klare skriftord. Men man behøver ikke lede længe efter
forklaringen. Her finder vi nemlig den bitre frugt af det nye bibelsyn,
som er trængt ind i vor kristenhed.
For nylig har vi kunnet læse, at
ingen må fordømme et homofilt samliv og sige, at det er i strid med
Guds bud, »hvis de lever i et oprigtigt og trofast forhold til den, de
elsker.« Hvad Paulus angår, så var hans advarsler møntet på forhold,
som gjaldt dengang, men ikke gælder længere. Paulus omtaler ikke 'ægte
homofIli'. Han vidste ikke, hvad det var. Dette siger en ungdomspræst,
altså en vejleder for kirkens ungdom. Hun hævder samtidig, at
ægteskabet ganske vist er det rigtigste 'for de fleste', men man kan
ikke dømme dem, som mener, at et samliv kan være forpligtende og
rigtigt også uden 'ægteskabets formaliteter' (Vort Land, 14.3.1981).
Desværre er ungdomspræsten ikke alene om
at sige noget sådant. Hvad
homofIlien angår, har vi for få år siden set et skræmmende eksempel på
teologisk udglidning. I 1977 offentliggjorde det norske bispernøde en
udvalgsrapport, som ganske enkelt erklærede Bibelens udsagn om
homofili for at være tidsbetinget og uden praktisk betydning som
vejledning for os i dag. Nu har videnskaben nemlig lært os noget, som
Paulus ikke vidste, nemlig at der findes noget, som kan kaldes 'ægte
homofili'. Nogle mennesker er født sådan. Det vidste Paulus ikke. Hans
advarsler gjaldt visse forhold i hans samtid. Derfor må vi ikke dømme
nogen, siger udvalget, som mener, at et homoseksuelt forhold mellem
ægte homofile mennesker kan være i overensstemmelse med budet om
næstekærlighed. På den anden side mener de, at der dog ikke findes
noget i Bibelen, som giver grundlag for en positiv anerkendelse af
homofile forhold.
Uden nogen kritik offentliggjorde
bispemødet
udvalgets udredning og fremholdt for egen regning, at kirken er
'tilbageholdende' i denne sag. Den kan hverken fastholde den
traditionelle fordømmelse eller give homofile forhold kirkelig
velsignelse. Denne tilbageholdende indstilling grunder sig på 'Bibelens
egen tilbageholdenhed', sagde biskopperne. (Se referat og vurdering i
Fast Grunn 1978 side 70f. og 114ff.).
Både udvalgets fremstilling og
biskoppernes tilslutning hertil vakte forfærdelse i vide kredse. Og det
med god grund. Det kritisable og dybt beklagelige ligger især i to
forhold. For det første har biskopperne her stiltiende præsenteret
udvalgets moderne vurdering af apostlene. Disse bliver ikke anført som
inspirerede og autoritative budbærere fra Herren selv, men vurderet som
teologer og kirkefædre, som er begrænset af forholdene på deres egen
tid.
Den kristne kirke har altid troet og
vidst, at profeter og apostle
i Skriften taler med autoritet som Guds inspirerede sendebud. Sådan er
det ikke længere. Det moderne bibelsyn åbner for den mulighed, at vi
kan korrigere apostlene både i troens forhold og i moralspørgsmål.
For
det andet havde biskopperne ingen virkelig vejledning at give. I en
tid, hvor de moralske normer er i opløsning, nøjes biskopperne med at
tale 'tilbageholdende' på et område, hvor Bibelen er alt andet end
tilbageholdende. Det havde været på sin plads at minde vor samtid om
den moralske grundholdning, som Skriften anviser ved sin tale om
ægteskabet. Det er reelt nok, at nogen kan have en homofil tendens.
Mennesker kan have meget at kæmpe med, og de må mødes med kærlighed.
Det, som Bibelen fordømmer, er homofile handlinger.
Biskop D. Hauge
har udtalt, at han og hans kolleger kom til at udtale sig 'for varsomt'
i 1977. (Vort Land, 22.4.1981). Efter vor mening burde bispekollegiet
tage sagen op igen. Hvis ikke kollegiet kan enes om en bibelsk
vejledning, ville det være på sin plads, at 'nogen' af dem gav klare
signaler. Det er jo en alvorlig sag. I kredse, hvor man hævder et
moralsyn og moralsk praksis i strid med Skriften, tager man
biskoppernes udtalelse til indtægt og bygger på den. Desværre ikke helt
med urette. Så forvirret og forvirrende er bispeudtalelsen, at den
peger mest i retning af det homofile standpunkt.
Skal forvirringen
fortsætte, kan man spekulere på, hvilke situationer der vil opstå, når
man dertil tager nyere lovgivning i betragtning. Den kendte forfatter
Francis Schaeffer fortæller i magasinet 'Christianity Today'
(10.4.1981) om en menighed i San Francisco, som kom for retten, fordi
de havde opsagt en organist, som var åbenlyst praktiserende
homoseksuel. - Det drejede sig om loven mod diskriminering.
I 1972 kom
det norske Menighedsfakultets lærerråd med en udtalelse om ordination
af kvinder. Flertallet hævdede, at man ikke kan afvise ordination af
kvinder, og at det ikke behøver at være stridende mod Guds Ord. Et
mindretal pegede derimod på de kendte nytestamentlige steder, som ikke
giver plads for kvinders ordination til kirkens læreembede. I den
sammenhæng pegede mindretallet på den store fare, man står i, når man
hævder, at princippet om kvinders underordning er tidshistorisk
betinget og ikke har gyldighed i vor tid hverken i kirken eller i
ægteskabet: »Vi frygter, at dette syn på Skriftens autoritet kan
efterfølges af konsekvenser for andre af Det Nye Testamentes (NT)
anvisninger og formaninger. Her tænker vi ikke mindst på det, som NT
siger om forholdet mellem kønnene, og som berører samlivsformer,
skilsmisse, gengiftning m.m.«
Det har vist sig, at mindretallet havde
uendelig meget ret. Nu optræder den ene efter den anden og forsikrer,
at apostelen Paulus slet ikke var uangribelig i sine udtalelser.
Forståelsesmæssigt delte han sin tids begrænsninger, f.eks. hvad
homofili angår, mens vi i dag har en dybere indsigt i sådanne
spørgsmål.
Der er brug for en alvorlig besindelse
på Skriftens
autoritet som Guds inspirerede Ord. Vi hører og læser til stadighed
forsikringer om, hvor nødvendigt det er at få et kirkeligt
organ,
som kan træffe afgørelser i lærespørgsmål. Men hvor megen hjælp vil der
være i et sådant organ, så længe Skriftens klare budskab ikke godkendes
som Guds eget Ord? Det vil ikke hjælpe os meget. Bispeudtalelsen fra
1977 demonstrerer dette med nedslående tydelighed.
Fra bogen: 'Fuldfør din
tjeneste: 1993. Først bragt
i 'Fast Grunn: 1981.
(Fra "I
Evangeliets Tjeneste" af Carl Frederik Wisløff - Luthersk
Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 2005) - Shafan jan 2008