Sande og falske profeter (Jer.23)
Dag Risdal - "Levende forkyndelse eller tomme
Ord?"
Falske lærdomme gør skade, men nåde til at se sandheden er en
velsignelse. Det drejer sig om liv eller død. Kapitel 23 hos
Jeremias er blevet kaldt hyrdekapitlet. Her finder vi en omtale af
de falske hyrder og profeter til forskel fra den gode hyrde, som
kaldes »en retfærdig spire« (v.5).
I dette kapitel finder vi en stærk dom over de falske hyrder
(profeter). En falsk profet er en, som udgiver sig for at være
formidler af Guds ord uden at være det. Det lyder som Guds ord,
men er kun mennesketanker. Det lyder som sandhed, men er løgn.
Derfor er de falske profeters budskab farligt og forførende.
Når Skriften taler om falske profeter, er det om mennesker, som
frembærer »fremmed ild« for Herrens ansigt (3.Mos. 10,1-2). Det
vil sige at lære andre at klare forholdet til Gud på en anden
måde, end Gud har sagt, det skal klares på. De falske profeter har
til alle tider forkyndt det, folk ville høre. Men den forkyndelse
er vildledende, fordi den fører os bort fra Guds sande ord og fra
»ordet om korset«. Derfor advarer Jesus mod dem: »Vogt jer for de
falske profetel; som kommer til jer i fåreklædel; men i deres
indre er glubske ulve« (Matt. 7,15).
Hvordan oplevede Jeremias »mødet« med de falske profeter? Det
oplevede han som en forfærdelig virkelighed, fordi det var to
modsatte åndsmagter, der stødte sammen.
Profeten beskriver det: »Om profeterne. Mit hjerte er knust i
brystet, hvert ledemod er slapt, jeg er som en drukken, en mand,
overvældet af vin, for Herrens skyld, for hans hellige ords skyld«
(Jer. 23,9).
De falske profeter på Jeremias' tid førte folket ind i et
selvbedrag. Den måde, de forkyndte, at Israel er Guds udvalgte
folk på, gjorde, at folket åndeligt talt faldt i søvn. Gud har
taget sig af folket og givet det løfter. Gud vil derfor bevare og
tage sig af det. Israel er ikke i nød, og der vil heller ikke ske
nogen ulykker med folket, fordi det har Gud som beskytter.
Her ser vi, at løgn og sandhed er blandet sammen. For folket
tænkte bare: Vi har Herren som hjælper og beskytter, uanset
hvordan vi lever. Det var en overfladisk forkyndelse, som ikke tog
hensyn til, at Gud er en hellig Gud, og at folket var kommet ind i
et åndeligt frafald fra Gud. De falske profeter talte aldrig om,
at folket måtte omvende sig eller gå evigt fortabt.
På denne baggrund lyder Jeremias' forkyndelse: »Thi fra små til
store søger hver eneste vinding, de farer alle med løgn fra profet
til præst. De læger mit folks brøst som den simpleste sag, idet de
siger: 'Fred, fred!' skønt der ikke er fred« (Jer. 6,13- 14).
De sande og falske profeter vil gensidigt udelukke hinanden, fordi
det drejer sig om to helt forskellige grundholdninger til Guds
ord! Jeremias kunne som Guds profet ikke bare forkynde og
stadfæste ordet fra Guds mund. Han måtte også tage et opgør med de
falske profeter og deres løgne-budskab. »Det bliver ikke et
rigtigt ja til sandheden - hvis det ikke også samtidig bliver et
nej tilløgnen« (Søren Kierkegaard).
At tage dette opgør med de falske profeter var ikke en let opgave
for Jeremias. Han var både sønderknust og overvældet, læste vi i
Jer. 23,9. Men det var »for Herrens skyld og for hans hellige ords
skyld« han måtte ind i den kamp. Det er lidelsen og smerten ved at
være en sandhedens herold i løgnens verden.
Jeremias blev ikke populær i sin samtid, men på længere sigt blev
han en redningsmand for folket. Der var nogen, som hørte, der var
en lille flok, som tog Ordet til sig. Det var disse få, som Herren
kunne bruge til at føre sin frelseshistoriske udvikling videre
(Jer. 23,6). Af den grund var opgøret med de falske profeter
nødvendigt.
Dette kan kaste mere lys over forskellen mellem de sande og falske
hyrder (profeter). De sande hyrder vil som regel være få. I deres
hyrdeomsorg vil de altid tage sig af den enkelte. Den sande hyrde
vil prøve at hjælpe en, tage sig af en, oplære en og røgte en. Det
er betydningsfuldt at bede Herren om at vise os en enkelt person,
som vi skal prøve at hjælpe hen til Jesus.
De falske hyrder (profeter) sigter på de mange. Resultatet er, at
hjorden bliver spredt (Jer. 10,21).
I Jer. 23,10-11 ser vi, hvordan Jeremias fælder Guds dom over dem,
som skulle være hyrder, men som svigtede deres hyrdekald: »Thi
både profet og præst er vanhellig, selv i mit hus har jeg mødt
deres ondskab, lyder det fra Herren«.
Dem, som skulle våge over landets åndelige og moralske tilstand,
går foran med et dårligt eksempel. De falske profeter fører folket
vild (v.13) og »de styrker de ondes hænder« (v.14). Den falske
profeti på Jeremias' tid bredte sig fra centrum ud til folket:
»Fra Jerusalems profeter udgår vanhelligelse over hele landet«
(v.15).
I det følgende skal vi kort opsummere det, der siges om de falske
profeter i Jer. 23,16-22. (Når vi er opmærksomme på det, Bibelen
siger om de falske profeter, vil vi også indirekte få kendskab til
det, der er typisk for de sande profeter. Evangeliet bliver
klargjort, når Ånden kaster lys over afvejene.)
1)
De falske profeter fremfører
ikke ord fra Herrens mund (Jer. 23,16).
I stedet for Herrens ord kommer de falske profeter med tomme
(indholdsløse) indbildninger og deres eget hjertes syner. Deres
budskab kommer ikke fra Herren, men fra dem selv. Det er kun
mennesketanker - ikke ord fra Herrens mund.
2)
De falske profeter gør sig
til et med gudsfornægteren (Jer. 23,17).
»De siger til dem, der ringeagter Herrens ord: 'Det skal gå eder
vel!'« (v.l7). De siger også, at der ikke venter nogen ulykke for
den ubodfærdige.
Hos de falske profeter er der intet budskab om omvendelse og tro
på Herren. Her er ingen formaninger og advarsler. Den ugudelige
kan bare leve videre i sin vildfarelse og følge sit eget hårde
hjerte.
Vi ser, hvor alvorligt og ubibelsk det er. I stedet for at vække
synderen til omvendelse, som er enhver kristens klare ansvar,
dysser de falske profeter bare de gudløse mennesker til ro. Endnu
værre er det, at de oven i købet vover at bruge Herrens navn til
bekræftelse af deres falske budskab.
3)
De falske profeter har ikke
været med i Herrens fortrolige råd (Jer. 23,18).
Vi ser en klar modsætning mellem dette og det, som Herren gennem
profeten Amos siger om de sande profeter: »Nej! Den Herre Herren
gør intet uden at have åbenbaret sin hemmelighed for sine tjenere,
profeterne« (Am. 3,7).
Hvis profeterne havde været med i Herrens råd, ville de lade
folket høre Herrens ord og føre dem tilbage fra deres onde veje
(Jer. 23,22). Men fordi de falske profeter ikke selv kender
sandheden i Guds ord, kan de heller ikke vejlede folket ind på
sandhedens vej.
4)
De falske profeter er ikke
udsendt af Herren (Jer. 23,21).
De falske profeter har hverken fået deres kald eller deres budskab
fra Herren. Derfor må Herren sige dette stærke ord: »Jeg har ej
sendt profeterne, alligevel løber de, jeg talede ikke til dem, og
dog profeterer de« (v.21).
Vi får mere lys over dette, når vi giver agt på modsætningen i
Matt. 9,36-38: »Da siger han til sine disciple: Høsten er stor,
men arbejderne er få; bed derfor høstens Herre om at sende
arbejdere ud til sin høst!«
De sande vidner er sendt ud af Herren med Herrens ord og på
Herrens ansvar. De falske profeter derimod har taget sagen i egen
hånd. De er løbet ud i egen kraft uden at være sendt. Det er
forskellen.
5)
De falske profeter har ikke
Guds ord, kun drømme (Jer. 23,25).
Her er det nærliggende at minde om Luthers ord: »Jeg har en aftale
med Gud om, at han ikke skal tale til mig gennem drømme og
åbenbaringer, men kun gennem sit ord. Det er klart nok.« (Heri
ligger tydeligvis en brod mod falsk profeti og sværmeri.)
I vores kapitel sammenlignes drømmen med halm, mens Guds ord er at
ligne med korn, der spirer (v.28). Ja, endnu stærkere: »Er ikke
mit ord som ild, lyder det fra Herren, og som en hammer, der
knuser fjelde?« (v.29). Sammenfattende kunne vi sige: Mens de
falske profeters budskab er dødt som halm, er de sande profeters
vidnesbyrd levende som korn, kraftigt som hammeren og
gennemtrængende som ilden (v.28-29).
6)
De falske profeter »stjæler«
Herrens ord fra hinanden (Jer. 23,30).
De falske profeter har ikke stået i Herrens fortrolige råd, hvor
de har hørt og set Herrens ord. Derfor er de nødt til at »stjæle«
ordet fra hinanden. Dermed tager de Guds ord fra hinanden og river
det ud af sin sammenhæng. Dette kaster lys over Djævelens måde at
arbejde på - gennem de falske profeter. Djævelen river Guds ord ud
af dets sammenhæng og bruger det, så det kommer i strid med
Bibelen som helhed.
Et bibelcitat taget ud af sin sammenhæng er ikke længere Guds ord.
(Et aktuelt eksempel fra vores egen tid er den måde, Jehovas
Vidner bruger bibelord helt vilkårligt.) Vi må være klar over at
løsrevne bibelord giver udtryk for mennesketanker. De giver ikke
udtryk for Guds ord i Bibelen. Derfor må de afvises som falsk
lære.
Fordi de falske profeter benytter sig af løsrevne bibelord, som de
stjæler fra hinanden og river ud af sammenhængen, følger det mest
alvorlige, som kan siges om dem: »de bringer ikke dette folk nogen
hjælp, lyder det fra Herren« (Jer. 23,32).
7)
De falske profeter har
fordrejet den levende Guds ord (Jer. 23,22-36).
Som forklaret i noten til v.33, kan ordet »byrde« også betyde
(profetisk) udsagn. Det skal vi lægge mærke til. Når Herren havde
lagt et budskab (domsbudskab) på en profet, blev det som en byrde.
Profeten blev ikke fri for byrden, før han havde givet budskabet
videre. (Vi kan tænke på udtrykket: Herren har lagt dette budskab
på mig.)
Budskabet måtte ikke mindst være en byrde for Jeremias, som var
forfulgt. Han havde et klart budskab til omvendelse, og hvor dette
budskab blev afvist, forkyndte han dom og forhærdelse. Det var en
byrde for ham.
Folket betragtede Jeremias' budskab som en byrde og en plage.
Derfor spørger de ironisk om, hvilke nye byrder Jeremias har at
bringe (v.33). Folket tænkte om Jeremias: Lad os blive denne
plagsomme byrde kvit. De brugte ordet byrde, som et skældsord over
for profeten.
Så skal Jeremias svare: Nej, det er jer, der er blevet en byrde.
Profeten skal bruge begrebet mod folket. »Byrden er l, men jeg
kaster eder af, lyder det fra Herren« (v.33).
Det er Bibelens klare budskab til alle tider, at den der betragter
Herrens ord som en byrde, skal straffes af Herren. l skal ikke
længere kalde profetordet for en byrde, men det, at l har
forkastet Herrens ord, er byrden. Begrundelsen er, at de har lavet
om på den levende Guds ord (v.36).
Den anklage, folket rettede mod profeten Jeremias, fordi han talte
Guds sande ord, bliver nu rettet mod dem selv. Og det stadfæster
løftet fra Herren: »Visdom er intet, indsigt er intet, råd er
intet over for Herren« (Ordsp. 21,30).
(Fra "Levende forkyndelse
eller tomme ord" - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 1989)