Han leder mig ved sit råd - Salme
73 .
Øivind Andersen - "I sjælesorg hos Jesus"
Salme 73 er et vidnesbyrd og en personlig bekendelse.
Om også den er skrevet af en mand i
gammeltestamentlig tid, er den alligevel udtryk for det, en
kristen oplever under sjælesorg hos Jesus. Jesus er jo den, som
virkeliggør og fuldbyrder alt Guds ord i Det gamle Testamente. Det
er, som Luther siger: I Salmernes bog kan du se en kristen lige
ind i hjertet.
Salmen begynder med en personlig bekendelse.
Først om Gud og dernæst om ham, som har skrevet salmen. Den er god
at få forstand af.
Foran Gud står:
ja, visselig. Foran jeg står:
men.
Asaf vil med det samme have sagt: Gud er til at
stole på, han gør alle ting vel. Men jeg, jeg er ikke til at stole
på, og jeg forstår ikke af mig selv mit eget bedste.
Salmens første halvdel er en bekendelse af
denne dårskab. Men før der gives udtryk for denne, slås det
udtrykkeligt fast, så det ikke er til at misforstå:
»God er Gud mod Israel, mod dem, der er rene af
hjertet.«
Det Israel, der er tale om her, er de rene af
hjertet. Hvem er de?
Det er de mennesker, hvis hjerte tilhører Gud.
I nytestamentlig sprogbrug hedder det et genfødt hjerte. Jesus
karakteriserer dem, der tror på ham, som rene af hjertet:
»Salige er de rene af hjertet, thi de skal se
Gud« (Matt. 5,8).
Det betyder ikke et syndfrit hjerte, men et
hjerte, som er helt med Herren (2. Krøn. 16,9). Det kaldes da også
et helt hjerte og et udelt hjerte (Sl. 86,11). Det er et hjerte,
som »vil kun et« (S. Kierkegaard). Herom siger Guds ord:
»Ved I ikke, at I er Guds tempel, og Guds And
bor i jer?« (1. Kor. 3,16).
Det, som gør hjertet rent, er, at de, som tror
på Jesus, har modtaget syndernes forladelse i Jesu blod og fået
deres hjerter renset ved troen på ham. (Ap. g. 15,9).
Det er altså om disse, Guds ord vidner og
siger: Visselig, Gud er god mod
dem.
Men dette forstår ikke alle troende. Her kommer
Asafs bekendelse ind i billedet som et udtryk for mange kristnes
erfaring:
»Mine fødder var nær ved at snuble, mine skridt
var lige ved at glide.«
Her taler en mand, som ikke var gået bort fra
Gud. Han var ikke gået ud i verden eller i synden. Han havde ikke
gjort noget galt, menneskeligt set. Han tilhørte Gud og var hos
Gud. Alligevel var han lige på nippet til at blive en frafalden.
Hvad var grunden?
Jo, siger han, »over dårerne græmmed jeg mig,
jeg så, at det gik de gudløse vel.«
Han kunne ikke forstå, at mennesker, som
hverken bryder sig om Gud eller hans ord, mennesker, som bare
hævder sig selv - er overmodige - at de skal have lykke og medgang
i livet. Han selv derimod, som satte sin lid til Herren, havde kun
lidelser og modgang - som vi senere skal se.
»De gudløse kender ikke til kvaler, deres
livskraft er frisk og sund« (v. 4).
Det er stærke ord og netop udtryk for noget,
mennesker regner for en stor lykke. Tænk, at være fri for lidelser
og kvaler! Tænk, at eje sin fulde livskraft lige til det sidste.
Så følger en lang beskrivelse af de gudløse og
overmodige. Den synes kun at stadfæste det, som hidtil er sagt.
Alting lykkes for dem, og de kan udfolde sig helt, som de lyster.
»De kender ikke til menneskelig nød, de plages
ikke som andre« (v. 5).
Resultatet udebliver da heller ikke: »Derfor
har de hovmod til halssmykke, vold er kappen, de svøber sig i« (v.
6).
Deres medgang og selvudfoldelse gør dem
hovmodige og overlegne. De har ingen medfølelse med deres
medmennesker, bruger tværtimod magt for at fremme deres eget.
»Deres brøde udgår af deres indre, hjertets
tanker bryder igennem« (v. 7). De præges af, hvad de tænker, og
hvad slags planer de har.
»I det dybe taler de ondt, i det høje fører de
urettens tale« (v. 8).
Mennesker, som kun vil sig selv og kan
gennemføre alt efter egne lyster og ønsker, har kun hån til overs
for dem, som ikke kan udfolde sig på samme måde. Og ganske særlig
over for dem, som bekender, at de tror på Guds ord.
»De løfter munden mod himlen, tungen farer om på jorden« (v. 9).
De spotter Gud. Og mennesker får deres mening
at vide om alt. Deres medgang og lykke fremstiller de som udtryk
for, at det er dem, der har ret. Resultatet udebliver ikke. De
bliver populære:
»Derfor vender mit folk sig hid og drikker vand
i fulde drag« (v. 10).
Her bruges et gammelt hebraisk ordsprog for at
karakterisere dem: »De drikker vand i fulde drag«. Det
betyder, at de nyder til overmål al den lykke, et menneske kan
finde her i verden, menneskeligt set.
Beskrivelsen af dem slutter med at vise,
hvordan de ringeagter dem, som frygter Gud. Guds ord kalder ofte
de gudfrygtige
sagtmodige.
Det vil sige, de har lagt deres sag i Guds hånd og stoler på ham.
De sagtmodige bliver latterliggjort af de gudløse, som har medgang
i alt. Det er det, der kommer til udtryk, idet de siger:
»Hvor skulle Gud vel vide det, skulle den
Højeste kende dertil?« (v. 11).
Som en sammenfatning af det, der er at sige om
de gudløse, hedder det i v. 12: »Se, det er de gudløses kår, altid
i tryghed, voksende velstand!«
Beskrivelsen af dem begyndte med at sige, at
det går de gudløse vel, de kender ikke til kvaler, deres livskraft
er frisk og sund. Her slutter den med at sige: Altid i tryghed,
voksende velstand.
Må man da ikke sige om disse mennesker, at de
har medgang og lykke i livet? Har de ikke opnået det, alle
mennesker higer efter? De har penge, magt, indflydelse og
popularitet. De kan iværksætte alle deres ønsker og planer. Kan
nogen vel ønske sig mere?
I stærkeste modsætning hertil kommer nu det,
Asaf må bekende om sig selv:
»Forgæves holdt jeg mit hjerte rent og tvætted
mine hænder i uskyld, jeg plagedes dagen igennem, blev revset på
ny hver morgen!« (v. 13-14).
Asaf lever i syndernes forladelse. Det er
betydningen af ordene: Jeg har holdt mit hjerte rent og tvættet
mine hænder i uskyld. Han er gudfrygtig og ønsker at indrette sit
liv efter Guds ord. Det fremgår klart af alt, hvad han siger
om sig selv.
Men han har ikke medgang, menneskeligt set. Alt
synes at gå ham imod. Han kan ikke udfolde sig, som han gerne vil.
Han opnår ikke det, mennesker plejer at tragte efter. Om ham vil
hans samtidige snarest sige: Han er en beklagelsesværdig mand, så
dårligt det synes at gå ham.
Hver ny dag fører ny lidelse med sig. Men
lidelsen er alligevel ikke det værste for ham. Langt værre er, at
der ikke synes at være nogen hjælp i at frygte Gud og leve under
hans forsonings nåde. Den velsignelse, Gud har lovet skal komme
over dem, der frygter ham, mærker han ikke noget til.
Dette har han imidlertid aldrig sagt. Han har
følt og oplevet det sådan, men ikke givet udtryk for det over for
andre, det ser vi af v. 15:
»Jeg tænkte: Taler jeg så, da er jeg troløs
imod dine sønners slægt.«
Troløs mod Guds børn havde han aldrig været.
Desto mere havde han grubiet og tænkt for sig selv: »Jeg grunded
på at forstå det, møjsommeligt var det i mine øjne« (v. 16).
Vi forstår, hvad det er, han har grubiet over.
Guds ord lover velsignelse over den gudfrygtige, men forbandelse
over den gudløse. Som et eksempel kan vi
henvise til 5. Mos. 28. Der bliver der tilsagt velsignelse over
hele menneskelivet, ind i hver mindste detalje, over dem, som
frygter Gud og holder hans bud. Samtidig bliver der forkyndt
forbandelse over dem, som ikke holder Guds bud, over de gudløse,
en forbandelse, som rammer dem i alt, hvad de rører ved, og
gennemtrænger hele deres liv.
Hvordan kan det da gå til, at det går den
gudløse godt, mens den, som frygter Gud, må lide og have det ondt?
Det er dette spørgsmål, der har gnavet i Asafs sind. Og det er
meget forståeligt.
Spørgsmålet er så vist heller ikke ukendt i
dag. En sjælesørger kan komme ud for hjerteskærende spørgsmål om
dette fra troende mennesker, som er i nød.
Her er et eksempel. Det hændte for mange år
siden. En købmand, som var kendt for sin retskaffenhed, var blevet
omvendt til Gud. Han lå på sine knæ i bagbutikken og bad for sig
selv og sin forretning. Han gik konkurs. Tværs over gaden havde
han en konkurrent. Det var en mand, som hverken frygtede Gud eller
mennesker. Det viste sig siden, at han endog var en svindler. Hans
forretning gik fint, han tjente store penge og var meget populær.
Jeg glemmer ikke det hjertesuk, der lød fra den
købmand, der gik konkurs: Kan ikke Gud velsigne mig og hjælpe mig?
- Der er mange kristne, der er i en lignende stilling.
Det er nødvendigt for os at få Guds ords lys
over dette problem. Ellers går det os galt. Det samme gjaldt Asaf.
Han var ved at komme bort fra Gud, fordi han ikke havde Guds ords
lys over dette.
Han tænkte som så: Når Gud velsigner den
gudfrygtige og forbander den gudløse, da må det jo gå den
gudfrygtige godt og den gudløse dårligt - ellers kan Guds ord jo
ikke være sandt!
Dette lyder så rigtigt og forekommer så
indlysende, men i virkeligheden er det et vrangsyn. Det kan
bedst karakteriseres som den
lo
viske opfattelse af medgang og modgang i Guds rige.
Det var denne loviske opfattelse, der var ved
at føre Asaf bort fra Gud. Den er også ved at føre mange kristne
bort fra Gud i dag.
Asaf forstod ikke, at han tog fejl. Det ser ud
til, at der er gået en tid, før sandheden blev åbenbaret for ham.
Det sker gennem det, som fortælles i v. 17 og de følgende vers.
Men inden vi ser nærmere på det, der videre kommer i SI. 73, fra
v. 17 og salmen ud, er der nogle grundlæggende spørgsmål, vi først
må tage op.
Hvad er medgang? Hvad er modgang? Hvad er
lykke? Og hvad er ulykke?
Disse spørgsmål kan vi ikke svare på uden at
stille endnu et spørgsmål:
Hvad ejer et menneske?
Han ejer ikke sin ejendom, sine penge og hvad
det ellers måtte være. Han skal intet tage med sig, når han dør
(SI. 49,17-18). Endog vore evner, anlæg og muligheder har vi bare
til låns, mens vi er her i verden.
Men der er to ting, et menneske ejer, og som
han ikke kan løse sig fra, om han ville:
Øjeblikket
og evigheden.
Vi taler om at tage en dag ad dagen. Men det er
meningsløs tale. Ingen tager mere end et øjeblik ad gangen. Det,
vi oplever i øjeblikket, bestemmer, hvordan evigheden skal blive.
Hvordan har Gud tænkt sig evigheden for os
mennesker? Før han skabte himmel og jord eller noget menneske,
fattede han en beslutning hos sig selv: Han udvalgte os i Kristus
til at blive evigt salige (Ef. 1,3-4). Han har sat os et evigt mål
hos sig. Dette mål er, at vi i det fuldkomne Guds rige skal stå
sammen med Guds egen Søn, når han står som den førstefødte blandt
mange brødre (Rom. 8,29). I overensstemmelse med dette forsæt har
han på forhånd vedkendt sig som sine alle, som tror på Jesus (Rom.
8,30).
»Dem, han forud har kendt« betyder efter
grundteksten: Dem, han på forhånd har vedkendt sig som sine.
Gud har ikke forudbestemt noget menneske til
fortabelse. Når alligevel mange mennesker går fortabt, er det,
fordi det forsæt, Gud havde fattet til frelse, ikke får tag i dem,
d.v.s.: evangeliet får ikke således tag i dem, at det formår at
skabe troen på Jesus i deres hjerter, og de står dermed uden for
Guds frelsesplan.
Efter dette kan vi svare på spørgsmålet om,
hvad medgang og modgang egentlig er. Medgang er alt, hvad der
hjælper et menneske til at nå det mål, som Gud har sat for dette
menneske. Medgang er alt, hvad der hjælper et menneske til at
blive evig saligt. Alt andet er modgang!
I sejlskibenes tid talte man om medbør og
modbør. Medbør var det, der bragte skibet til sit mål på kortest
mulig tid. Modbør var det, der hindrede det i at nå målet.
Netop sådan forholder det sig med medgang og modgang. Medgang
betyder, at jeg her i øjeblikket oplever det, som hjælper mig til
at nå den evighed, Gud har tiltænkt mig.
Om nu et menneske oplever at nå alle de mål,
det har sat sig i livet: rigdom, lykke, anseelse, popularitet
osv., men går fortabt - hvad har det menneske så egentlig haft?
Har det haft medgang?
Om man oplever lidelser, sygdom, vanskeligheder
og andre ting, som ikke netop smager et menneske godt, men
resultatet er, at man bliver evig salig - har man da haft modgang?
For at bedømme, hvordan et menneskes liv har
været, skal man, siger Guds ord, holde sig den udgang for øje,
dets levned fik (Hebr. 13,7).
Vi tænker derfor alt for kort, når vi siger:
Gud har ikke hørt min bøn - fordi vi ikke synes at få det, vi har
bedt om. Sandheden er, at Gud giver os mere, end vi har forstand
til at bede om.
Som før nævnt forstod Asaf ikke dette. I lang
tid grundede og grublede han over, hvorfor han skulle lide, når
det gik de gudløse så godt. En grublen, der ikke syntes at skulle
få ende: læg mærke til, at v. 16 ikke slutter med punktum. Men da
skete der noget:
»-til jeg kom ind i Guds helligdomme, skønned,
hvordan deres endeligt bliver« (v. 17).
Guds helligdomme er det samme som Guds ord:
stedet, hvor Gud åbenbarer sig for et menneske. Asaf fik en
åbenbaring af Gud og fik både sig selv og de gudløse at se i Guds
ords lys. Og da fik han i sandhed noget at se:
»Du sætter dem jo på glatte steder, i undergang
styrter du dem. Hvor brat de dog lægges øde, går under, det ender
med rædsel!« (v. 18-19).
Asaf fik at se, at Gud havde placeret de
gudløse på »glatte steder«. En glidebane, så at sige, hvor man
viljeløst glider mod afgrunden. De gudløse styrtes i undergang,
brat lægges de øde, det ender med rædsel.
Disse »glatte steder« - hvad er det?
Det er netop deres »medgang«. Netop det, at de
får lov at udfolde sig efter deres tanker, lyster og planer, er
deres forbandelse og ulykke. Det må føre til undergang.
Gud stiller sig til mennesket, som mennesket
stiller sig til ham.
»Du viser dig from mod den fromme,
retsindig mod den retsindige, du viser dig ren mod den rene
og vrang mod den svigefulde« (SI. 18,26-27).
Vil et menneske ikke vide af Gud, svarer Gud
med at overlade dette menneske til sig selv. I første omgang ser
det ud som lykke i menneskers øjne, fordi han kan udfolde sig
akkurat, som han har lyst til. Han kan opnå alt det, som hans hu
står til. Men netop dette gør, at han uvægerlig må gå fortabt.
Vi har en alvorlig illustration hertil i den
eksempelfortælling, Jesus bruger som en lignelse i Luk. 16 - om
den rige mand og Lazarus. Jesus siger om den rige mand, at han var
kommet i dødsriget, fordi han havde fået sit gode i sin levetid.
Det betyder ikke, at han havde haft det godt, mens han levede. Der
er intet i vejen for, at et menneske kan have det godt her i livet
uden at have fået sit gode i sin levetid.
»Gode« betyder det, som tilfredsstiller hjertet
og giver livet mål og mening for et menneske. Den rige mand havde
fundet det her i livet uden om Gud. Menneskelig set synes han at
have været en retskaffen mand. Han levede ikke i synd og umoral.
Men loven og profeterne - Guds ord - betød ingenting for ham.
Derimod betød livet, som han levede det, alt for ham, i det fandt
han mål og mening, sit gode. Han var dermed fortabt og måtte gå
fortabt.
Med Asaf var det - som vi ser det længere
fremme i salmen - stik modsat: Han fandt sit »gode« i Gud. Og
netop det er karakteristisk for en kristen:
»Jeg siger til Herren: Du er min Herre; jeg har
ikke andet gode end dig« (SI. 16,2).
Asaf fik det at se, som det var: Guds dom
rammer de gudløse, de er under forbandelsen, netop som Guds ord
siger det:
»Spirer de gudløse end som græsset, blomstrer
end alle udådsmænd, er det kun for at lægges øde for stedse« (SI.
92,8).
Det kan se ud, som om de gudløses veje lykkes
til enhver tid (Sl. 10,5), men Guds øje følger dem hele tiden med
vågent blik: »De er som en drøm, når man vågner, man vågner og
regner sit syn for intet« (v. 20).
De gudløses lykke er skin og bedrag. Den er
ikke mere at fæste lid til end en drøm, som svinder, et
skyggebillede, som bliver borte. Men Asaf fik
ikke bare lys over de gudløses »medgang«, så han begyndte at
forstå den. Han fik også lys over sin egen »modgang«, således at
han også begyndte at forstå den: »Så længe mit hjerte var bittert,
og det nagede i mine nyrer, var jeg et dyr og fattede intet, jeg
var for dig som kvæg« (v. 21-22).
Nu indser han, at det syn på tingenes tilstand,
som var i færd med at føre ham bort fra Gud, beroede på dårskab og
mangel på indsigt i Guds ord. »Jeg var som et dyr og fattede
intet,« siger han nu til Gud. Karakteristisk for et dyr er, at det
sætter pris på de gode ting, mennesket giver det, mad og andet,
som gør, at dyret befinder sig vel. Men mennesket selv har det
ingen forudsætning for at bryde sig noget videre om. Tilsvarende
hertil bekender Asaf, at han har været mere indstillet på Guds
gaver og velsignelser end på at eje Gud selv og hans ord.
Men nu er det hele totalt forandret: »Dog
bliver jeg altid hos dig, du holder mig fast om min højre; du
leder mig med dit råd og tager mig siden bort i herlighed. Hvem
har jeg i Himlen? Og har jeg blot dig, da attrår jeg intet på
jorden!« (v. 23-25).
Her giver Asaf udtryk for den store lykke og
velsigneise, som er blevet ham til del.
Den virkelige glæde, det, som giver livet
indhold og mening, består ikke i det, mennesker kalder medgang og
lykke. Den består i at vide, at man ejer Gud selv. Gud er blevet
ens virkelige gode.
Dette er ensbetydende med det, Bibelen kalder
at g
læde sig i Herren.
Det er noget mere end at føle sig glad. Det betyder, at Herren
selv er blevet ens glæde. Guds ord knytter de rigeste løfter til
dette:
» - da skal du have din fryd i Herren, og han
skal give dig, hvad dit hjerte attrår« (SI. 37,4).
»Glæd jer altid i Herren; jeg siger igen: glæd
jer!« (Fil. 4,4).
Glæden i Herren gør en kristen stærk. »Herrens
glæde er eders styrke« (Neh. 8,10).
Salme 73 viser os, at i denne stilling ville en
kristen aldrig komme, hvis han fik alt, hvad han bad om, sådan som
han selv ønsker det. Det koster noget, menneskeligt talt, at få
sit gode i Gud. En kristen må miste troen på sig selv. Han må lære
at indse, hvor tomt alting i verden er, så han ikke venter sig
noget godt hverken af sig selv eller af andre. At leve som en
kristen bliver ingen dans på roser her i verden. Som Jesus har
sagt, er vejen smal og trang for en kristen. Men - så underligt
det end lyder i menneskers ører - det er på den trange og smalle
vej, der er fuldt af glæde og salighed. På den vej bliver Gud selv
ens gode.
Da bekender en kristen med Asaf:
Dog bliver i jeg altid hos dig!
Der er i grunden kun en ting, en kristen virkelig er bange
for: at komme bort fra Gud. Og det gør han heller ikke, så længe
han holder sig nær til Gud. For det er, som det i v. 23 videre
hedder: »Du holder mig fast om min højre!«
Vi taler tit om at holde fast ved Gud, og det
kan være godt nok. Men vort tag i ham ville nok meget hurtigt
glippe, hvis ikke han holdt fast i os. Og det gør han:
»Den, der knytter os såvel som jer fast til
Kristus, og som salvede os,
er Gud« (2. Kor. 1,21).
Asaf siger, at Gud ikke bare holder ham
fast, men holder ham fast om hans
højre hånd. Det betyder, at han ikke længer selv
bestemmer over sit liv. Det er Gud, der nu leder ham ved sit
råd.
Det giver ingen glæde og lykke at bestemme over sig
selv. Desuden er det farligt for en kristen. Men det giver ham en
usigelig tryghed, glæde og fred at vide, at Gud er den, der leder
hele hans liv ved sit råd. Dertil kommer, at han bliver til
usigelig velsignelse for sine medmennesker. Og den, som bliver
ledet ved Guds råd, bliver taget bort i herlighed til slut (v.
24).
For de gudløse, som styrer og leder deres liv
selv, og som synes at have så stor lykke her i verden, ender det
med rædsel. Den derimod, som ledes ved Guds råd og har sit gode i
Gud, når frem til herlighed og evig salighed.
De, som har oplevet det, bekender med Asaf:
»Har jeg blot dig, da attrår jeg intet på jorden!« (v. 25).
Asaf var ikke blevet sine lidelser kvit:
»Lad kun mit kød og mit hjerte vansmægte, Gud
er mit hjertes klippe, min del for evigt« (v. 26).
Men lidelserne var ikke længer lidelser. De
førte kun til, at Gud blev større for ham. Hele hans liv, hans
tilværelse, var grundfæstet i Gud.
Når en kristen kan bekende med Asaf: »Gud er
mit hjertes klippe, min del for evigt,« da har han opnået den
største velsignelse, et menneske kan opnå her i livet.
»Thi de, der fjerner sig fra dig, går under, du
udsletter hver, som er dig utro« (v. 27).
Det farlige for en kristen er at fjerne sig fra
Gud. Det sker ved at forsømme Guds ord, holde sig borte fra
samfundet med andre kristne og fra nådens midler. Da går man til
grunde. Gud kan ikke holde den kristen fast, som fjerner sig fra
ham.
Endnu farligere er det, om noget andet end Gud
kommer til at indtage dennes plads i en kristens hjerte. Det
er dette, som her kaldes at være utro (norsk oversættelse: »falder
fra dig i hor«). Her tænkes ikke på den moralske, men på den
religiøse synd. Gud må udslette enhver, som lader noget andet
eller nogen anden indtage hans plads i hjertet.
Det var så vist ikke tilfældet med Asaf!
Han slutter salmen med en bekendelse - og den
vil jeg også gerne gøre til min:
»Men at leve
Gud nær er min lykke, min lid har jeg sat til den Herre HERREN,
at jeg kan vidne om alle dine gerninger.«
(Fra "I sjælesorg hos Jesus" s.58 flg. - af Øivind Andersen -
Dansk luthersk Forlag 1973)