Helbredelse i dag.
Mikkel Vigilius, Hillerød
Går der en måned, uden at det sker? At vi bliver mindet om en
kristen, som er blevet ramt af hård sygdom. Måske er det
livstruende, og måske er det en bror eller søster, der står ved
livets begyndelse eller midte. Hvis vi kender dem godt, kaster det
en mørk skygge ind over vores hverdag. Er vi tæt på som familie
eller venner, kan mørket overvælde os.
Er der lys i dette mørke?
Når vi står i situationen, spejder vi umiddelbart efter midler og
hjælp til helbredelse. Og ofte vil der være hjælp at få. Vi har
meget at være taknemmelige for på dette område i vor tid! I min
egen familie har vi flere gange oplevet, at livstruende sygdom er
blevet afhjulpet ved midler, som lægevidenskaben har udviklet
inden for de seneste generationer. Lad os takke Gud for disse de
gode gaver, og lad os benytte os af dem i bøn til ham.
Hvem er det, der helbreder gennem medicinsk behandling? I sidste
ende er det Gud! Han er den, der råder over al sygdom og al
helbredelse. Der er ingen modsætning mellem at søge hjælp hos Gud
og søge hjælp hos lægen – i bøn til Gud.
Men behandlingen kan trække ud, og den kan vise sig virkningsløs.
Da fortættes mørket igen, og vi begynder at spejde efter andre
muligheder for hjælp. Ofte er det i en sådan situation, vi bliver
mindet om Bibelens ord om helbredelse som svar på bøn.
Det er godt, at vi husker disse ord! De er ikke forbeholdt en
særlig kristelig gruppering, og der er en lang, men ofte upåagtet,
tradition i missionsforeningerne for at gøre brug af disse ord.
”Er nogen iblandt jer syg, skal han tilkalde menighedens ældste,
og de skal salve ham med olie i Herrens navn og bede over ham.”
Sådan lyder Jakobs vejledning i Jak 5,14, og den må vi gøre brug
af. Gud knytter stærke løfter til denne praksis, og mange syge har
oplevet at den førte til, at de blev oprejst fra sygelejet, blev
fuldt helbredt eller blev trøstet og styrket i troen på, at de var
i Guds almægtige og kærlige faderhånd – midt i lidelsen.
Vi har ingen vidnesbyrd i Bibelen om, at den rette bøn forenet med
den rette tro altid vil virke helbredelse, tværtimod! Paulus
fortæller, at han har måttet efterlade sin medarbejder Trofimus i
Milet på grund af sygdom (
2.Tim.4,20
), og Timoteus får gode råd mod sin syge mave (
1.Tim.5,23
). Der er ingen tvivl om, at disse to syge mænd var troende Guds
børn. Men de blev ikke helbredt.
Her mindes vi om en central bibelsk sandhed: Det er Gud, som råder
over helbredelsen, og giver den når og hvor han vil det. Og det er
der en stor trøst og tryghed i! I sygdommen er vi ikke overladt
til os selv. Vi er overgivet i hænderne på den Gud, der elsker os
med evig kærlighed. Den Gud, som langt bedre end vi selv ser, hvad
der tjener til vores sande og evige vel: at vi bevares hos ham og
når målet. Hvordan kommer vi til det? Det ser vi ikke selv, men
Gud ser det, og han fører os ad rette og gode veje helt frem til
målet. Han fører os ikke uden om lidelsen, men han går sammen med
os igennem den og bruger den til at bevare og styrke os i troen.
’Gud bruger de midler, det må du
forstå, som medvirker til, at du målet kan nå – saligheden!’
Det må vi hvile i. Helbredelsen er helt i hans hænder, og den kan
ikke være noget bedre sted.
I Mattæusevangeliet hører vi om en spedalsk, der kommer til Jesus
og beder om helbredelse. Det er værd at bemærke hans bøn: ’Herre,
hvis du vil, kan du gøre mig rask’ (Matt 8,2). Denne bøn er i dyb
samklang med Bibelens lære om guddommelig helbredelse. Gud kan!
Der skal ikke råde nogen som helst tvivl om det. Han er Herre over
al sygdom og al lidelse – ja over døden. Gud
kan helbrede, men det er ikke
altid han vil, fordi han ser, at en anden vej er den bedste for
os.
Dette forstår vi ikke. Vi reagerer imod det. Et stykke på vej er
det naturligt. For den hårde sygdom ér ond og gør ondt, og i
sidste ende river den os fra hinanden og fra livet. Hvordan kan
Gud lade os blive i den? Det forstår vi ikke. Og meget af den
forkyndelse, som lyder i kristne sammenhænge i dag, gør det kun
sværere at forstå.
Fremgangsteologien møder os under mange forskellige former. Men
dens grundlæggende budskab er det samme under alle formerne: som
kristne behøver vi ikke at blive ramt som andre mennesker af svær
sygdom og lidelse. Gud er jo for os! Og når Gud er for os og er
kærlig, så vil han naturligvis også give os et godt og harmonisk
og glad liv her i verden!
På ét plan ved vi godt, at dette ikke passer, men på et andet plan
suger vi det til os. Og den dag, vi selv eller en af vore nærmeste
rammes hårdt og smerteligt af sygdom, så tænker vi uvilkårligt, at
enten er vi nu kommet bort fra Gud, eller også har Gud svigtet sit
ord og sine løfter!
Her har vi brug for at få Skriftens lys ind over vore liv. For
hvad ser vi her? Vi ser, at lidelsen rammer Guds allerbedste børn
i denne verden. Job var verdens mest retsindige og retskafne mand
– og blev ramt af ubeskrivelig hård lidelse. Abraham var de
troendes far - og måtte vente i dyb anfægtelse og sorg en
livsalder igennem på det lovede barn. Paulus var Guds udvalgte
redskab – og måtte leve med en torn i kødet, der førte ham til
desparationens rand.
Var de glemt af Gud? Var de kommet bort fra ham? De var midt i
hans faderhånd! De var omsluttede af ham på alle sider! Intet ondt
nåede dem, uden at Gud ville det og så, at det tjente til deres
sande og evige vel.
Har Gud svigtet sit ord og sine løfter, når sygdom og lidelse slår
ind i vores liv? På ingen måde! Det er netop, hvad Gud har
forberedt os på i sit ord! Det går for os i denne verden gennem
lidelse til herlighed (1 Pet 4,12-13; 5,1; 5,9-10). Vi må igennem
mange trængsler for at komme ind i Guds rige (Ap G 14,22). Livet i
denne verden er for os alle forbundet med prøvelse og lidelse (
Rom.8,18
) Vi lever i syndens, lidelsens og dødens verden, og det får vi
alle lov at mærke! Nogle prøves hårdere end andre, men ingen går
fri. ’Hver mand har sit, stort eller lidt’. Sådan er det her i
verden, og det har vi brug for at blive mindet om, så vi ikke
opbygger uholdbare forventninger til livet her. Det er ikke her i
denne verden, vi skal forvente at finde ro, hvile, sjælefred og
harmoni. Det er ikke her, vore længsler, drømme og håb skal
opfyldes. Det er det ikke! ’Jorden har ej den ro, jeg søger’. Det
har den ikke, og det får den heller aldrig!
Hvad er da trøsten og evangeliet til kristne, som er hårdt ramt?
Evangeliet er først og sidst dette: Du hører ikke længere hjemme i
denne verden! Så sandt du er et Gud barn, så har du fået et nyt
hjem i himlen og på den nye jord! Det er den altoverskyggende
trøst, rigdom og glæde for ethvert Guds barn under alle forhold.
Du har ikke længere dit hjem her i syndens, lidelsen og dødens
verden. Du er på vej mod et andet og bedre hjem. Det går mod
herlighed, mod forløsning, mod nyskabelse - altid! Snart bryder
det frem. Frelseren kommer. Vi skal se ham, som han er, og da skal
han omskabe jorden til Paradis igen. Og det er virkelighed!
Gud handler forskelligt med os her i livet. Nogle kristne
helbredes på underfuld måde for svære sygdomme. Andre dør af de
samme sygdomme. Vi skal med frimodighed bede om helbredelse, men
vi må først og sidst række hinanden den hjælp og trøst, som gælder
for alle troende til enhver tid: At vores forløsning er nær. At
den nye verden snart bryder frem. At dagen nærmer sig, da
trængslerne og smerterne for altid er ovre.
’Der skal komme en dag,
da al smerte bliver glemt,
ingen mørke skyer mer,
ingen tårer dér vi ser.
Der er fred og evig vår,
evigt freden dér består,
hvilken herlig og underfuld dag!’
Det er denne gave, der er den store trøst og hjælp til alle Guds
børn under alle forhold – også midt i den svære sygdom. Det er
dette evangelium, der er det strålende klare lys i mørket! Det går
mod forløsning, opstandelse og evig herlighed – altid!
På denne baggrund bliver det klart, hvad der er det afgørende
spørgsmål for den, som lider under svær sygdom. Det afgørende
spørgsmål er ikke, om Gud vil give mig helbredelse, så jeg i nogle
år her på jorden kan leve uden sygdommens byrde. Det afgørende
spørgsmål er dette ene: Har jeg syndernes forladelse? Er jeg
frelst? Har jeg del i det evige liv?
I sidste ende er det dette ene, alt står om!
Det er tankevækkende at se, hvad Jesus siger til den lamme mand,
der bæres til ham af de fire venner: ’Vær frimodig, søn, dine
synder tilgives dig!’ (Matt 9,2)
Kan man forestille sig et møde med forbøn for syge, hvor dette
sker? En lam bliver bragt frem og prædikanten går hen til ham og
lægger hænderne på ham med ordene: ’Vær frimodig, dine synder er
dig tilgivet – for Jesu skyld!’
Jeg er ikke sikker på, at det ville være rigtigt at gøre det på
denne måde. Ville budskabet blive forstået? Men der kan ikke være
nogen tvivl om, at det, Jesus sætter først, må vi sætte først. Den
første og største hjælp, vi må række syge mennesker, er evangeliet
om syndernes forladelse for Jesu skyld. Rækker vi dem ikke det, så
svigter vi dem!
Vi ved ikke, om Jesus ville have helbredt den lamme mand, hvis
ikke de skriftkloge havde sat spørgsmålstegn ved hans myndighed
til at forlade synder. Men vi ved, at helbredelsen kom til at
tjene som et tegn på sandheden og troværdigheden i evangeliet. Og
præcis den funktion havde også apostlenes helbredelser. (Ap G
14,1-4). De skulle bekræfte ordet om nåden!
Sådan må vi se også på de helbredelser, som forekommer blandt
kristne i dag. Som tegn på, at evangeliet er sandt. At Jesus
virkelig har taget alle vore synder, alle vore sygdomme og alle
vore smerter på sig (Es 53,4). Endnu erfarer vi synden i os, men
den er sonet! Endnu mærker vi sygdommen og smerterne hos os, men
de ér overvundet! Når Gud giver os helbredelser, så er det
vidnesbyrd om, at Gud har magten over alt ondt her og nu, og
forvarsler om den virkelighed, der venter på den nye jord, hvor vi
endeligt skal befries fra al synd, sygdom og smerte – for Jesu
skyld! Det er det, der er vores store rigdom!
På denne baggrund må vi fastholde tre ting i sjælesorgen over for
syge i den kristne menighed:
1) Evangeliet om syndernes forladelse og den evige
forløsning i Jesus må løftes frem som den store og afgørende
trøst, gave og hjælp.
2) Ved forbøn må det tydeliggøres, at vi betror den syge i Guds
gode hænder, og at han kan svare enten med helbredelse eller
med nåde og tro til at
bære sygdommen.
3) Det må understreges, at fortsat sygdom ikke er vidnesbyrd om
manglende tro, ligesom helbredelse er et tegn på sand og frelsende
tro.
Disse tre hensyn må vi have for øje, også når vi vurderer tilbud
om forbøn for syge ved møder og stævner i forskellige kristne
sammenhænge. Er det denne vejledning og omsorg, der bliver givet?
Vi kan ikke nøjes med at se efter, om der bliver talt om Jesus, og
om der er mennesker, der bliver helbredt. Vi må spørge efter,
hvilken åndelig vejledning, der bliver givet! Hvis vejledningen er
falsk og ubibelsk, bør vi holde os væk. Ellers stiller vi os åbne
for vildførende ånders påvirkning.
Hvad så med dem, der bliver helbredt ved sådanne møder? Bør vi
ikke glæde os over, at de virkelig får det bedre? Det er svært at
lade være! Svær sygdom er en tragedie, og møder vi én, som
pludselig er blevet løst fra denne byrde, så vil den første og
naturlige menneskelige reaktion være at blive glad på den
pågældendes vegne. Men i anden omgang må vi nødvendigvis spørge,
hvor dyrt helbredelsen er købt! Det er vi nødt til også i anden
sammenhæng. Der udvikles i dag medicinske helbredelsesformer, som
er baseret på anvendelse af provokerede aborter eller
reagensglasfostre. Man har tilsyneladende mulighed for at helbrede
eller i hvert fald lindre meget svære hjernesygdomme med sådanne
midler. Hvis vi møder en person, der har oplevet en sådan
helbredelse, vil vores første og naturlige reaktion givetvis være,
at vi bliver glade på den helbredtes vegne. Men i anden omgang må
vi overveje, om helbredelsen er for dyrt købt. Som kristne kan vi
i fremtiden blive nødt til at sige nej til medicinske
helbredelser, fordi vi derved kommer til at blive medansvarlige i
noget, som er i klar modstrid med Guds ord!
Det samme må vi være beredt på i forhold underfulde helbredelser.
Når vi står over for en helbreder, der tilbyder underfuld
helbredelse, kommer vi ikke uden om at spørge kritisk og prøvende
om, hvilken åndelig vejledning han giver i forbindelse med sin
tjeneste.
Men skal vi virkelig være kritiske over for en, der bekender
troen, træder frem med Bibelen i hånden, taler om Jesus og hjælper
mennesker? Skal vi ikke være positive og åbne over for Guds Ånd?
Jo, vi skal være åbne for Ånden. Nærmere bestemt den Ånd, der
taler i Skriften. Hvad siger denne Ånd?
”Mine kære, tro ikke enhver ånd, men prøv om ånderne er fra Gud,
for der er gået mange falske profeter ud i verden.”
(1.Joh.4,1)
”Der skal fremstå falske kristus´er og falske profeter, og de skal
gøre store tegn og undere for om muligt at føre selv de udvalgte
vild.”
Matt.24,24
”Tag jer i agt for de falske profeter, der kommer til jer i
fåreklæder, men indeni er glubske ulve”
Matt.7,15
Når vi skal forholde os til og vurdere forkyndere, er det store og
afgørende spørgsmål ikke, om de taler om Gud og Jesus og, om
mennesker bliver hjulpet. Det store spørgsmål er, om de taler
sandt, og om de syge får hjælp ikke bare til helbredelse, men til
frelsende tro på Jesus.
Hvordan bør man da forholde sig, hvis man har søgt helbredelse hos
en falsk og forførende forkynder og har fået det – eller ikke fået
det?
Det farlige ved falske profeter er primært deres forkyndelse. I
samme grad den får magt over sind og hjerte, føres man bort fra
Guds børns velsignede fred i troen på Jesus. Man må derfor vende
sig fra denne forkyndelse og alle dens løgne og i stedet søge
hjælp og trøst i Guds Ord og evangelium – og holde sig til det!
Dette bør man gøre i bøn til Gud om nåde og tilgivelse for al
vantro og ulydighed – også for det, man måtte have forbrudt sig
med ved at søge hjælp hos en vranglærer. Også denne synd er der
tilgivelse for! Har man oplevet, at blive helbredt ved en sådan
forkynder, vil det være ret og godt at overgive denne helbredelse
til Gud i bøn om at han vil opretholde den, hvis den kan forenes
med hans gode vilje, og ellers tage den tilbage. For freden og
trygheden i kristenlivet er betinget af, at jeg ved dette ene: at
jeg er i Guds hænder, og at han får lov at råde!
Da er jeg overgivet til ham, som elsker mig højere end noget
menneske på denne jord. Ham, som har én lidenskab: at føre mig
frelst til målet. Ham som formår at vende alt til velsignelse,
fred og frelse. Intet er bedre og mere trygt end at være i hans
hænder!
’O, tænk hvor stort mit liv er i
Guds hænder.
Hvad end der sker, mig intet skade kan.
Det onde til velsignelse han vender.
Og jeg er tryg skønt gæst i fremmed land.’
(Gengivet med tilladelse
af forfatteren)