skrevet
Shafan
Dette siger Herren:
" ... spørg efter de gamle stier .. "
Jer.6,16

Honning som drypper fra vokskakene
Kurt Urhaug  -  Artikler 2006 Beroa


Honning som drypper fra vokskakene Bibelen sier dette om seg selv. Evangeliet er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, men den er også næring for gudslivet. Guds ord er lys og lykt i hverdagen, men den gir også de rette og sunne vitaminer under vandringen mot himmelen. Bibelen skal ikke bare leses, den skal spises! For Guds barn er bibellesing et måltid mat. ”Herrens lov er fullkommen, den styrker sjelen. Herrens vitnesbyrd er trofast, det gjør den enfoldige vis. Herrens forskrifter er rette, de gleder hjertet. Herrens bud er rent, det opplyser øynene. Herrens frykt er ren, den varer til evig tid. Herrens lover er sanne, de er alle sammen rettferdige. De er mer dyrebar enn gull, fint gull i mengde. De er søtere enn honning, ja, honning som drypper fra vokskakene.” Salme 19, 8-10.
Profeten Esekiel spiste og han sier det samme: ”Mett din buk og fyll dine innvoller med denne bokrullen som jeg gir deg! Og jeg åt, og i min munn var den søt som honning.” Esek 3,3.

Honning til næring og medisin

Honning er noe av det sunneste du kan spise. Den inneholder mye karbohydrater og gir raskt nye krefter. Ren honning er bakteriefri og er derfor en sunn og god matvare. I tillegg til at den er rik på B-vitaminer, er honning en av de eldste medisiner som fortsatt er i bruk. Den australske næringsmiddel- og legemiddelkontroll har godkjent honning som medisin, og medisinsk honning blir markedsført som sårsalve i Australia. På brannskader og skrubbsår eller sår som har fått bakterier, er honningen effektiv og dreper bakterien. Honning som blir lagt rett på såret reduserer betennelsen og fremmer veksten av friskt vev. Flere egenskaper kunne nevnes om honningen.

Vi leser en gang om Jonatan som ikke hadde spist på lenge. Sammen med sine menn kom han inn i et skogsområde med bare honning. ”Han rakte ut staven han hadde i hånden, og dyppet enden av den i en vokskake og førte så hånden til munnen igjen. Da ble hans øyne klare.” 1 Sam 14, 27. Jonatan sier også til de andre: ”Se bare hvor klare øynene mine er blitt fordi jeg har smakt litt av denne honningen!” 1 Sam 14, 29. Honningens egenskaper gjorde underverk på den slitne Jonatan. Øynene hans ble klare.

Det er dette vitnemålet Bibelen forteller om seg selv. Tiden vi lever i gjør krav på at vi har klart syn. Asaf hadde ikke det. Han var i ferd med å snuble og føttene hans var nær ved å gli ut. Vendepunktet kom da han gikk inn i Guds helligdommer og fikk se lys i Guds lys. Salme 73. Du kan si det slik at han åt honningen og øynene hans ble klare. ”Herrens bud er rent, det opplyser øynene.” De troende i Laodikea ble oppfordret til å ha salve på øynene så de kunne se. Op 3,18.

Gjør det bruk av Bibelen til næring og legedom

Asaf sitt vitnemål er ikke ukjent. Det er lett å bli opptatt av verden omkring oss. Vi kan se oss blinde på de materielle goder. Øynene våre kan bli helt såre av alt det verden har å tilby. Bakteriefylte øyne forteller om et sårt hjerte. Hva er det dine øyne speider etter? Salomo sier at øynene blir ikke mett av å se. Pred 1,8. Hva ser du på, og hva er det som gir sunnhet i sjelen? Mine øyner kan gi meg innvendige sår. Verdens moro og lyst er usunn for den troende. Svært mange mennesker har prøvd det verden anbefaler, men det ble ikke godt. Skuffelser og løftebrudd er verden sine kjennetrekk.

Jeg vil anbefale øyensalve og sårsalve slik Bibelen er. Legg Guds ord på det som er sårt, og det vil ta bort bakterier og fremme nytt vev. ”For de er liv for hver den som finner dem, og legedom for hele hans legeme.” Ord 4,22. Vi trenger som troende å minne hverandre om at ”Herrens bud er rent, det opplyser øynene.” Herrens ord er fulle av gode og sunne vitaminer til styrke for hverdagen. ”Herrens lov er fullkommen, den styrker sjelen.” Det er mange mennesker som ikke har et klart forhold til Jesus og de store viktige spørsmål om livet og evigheten. Kanskje du er en av dem? Finn fram Bibelen! ” Herrens lover er sanne, de er alle sammen rettferdige. Herrens bud er rent, det opplyser øynene.” Hver den som tror Sannheten vil ikke bli til skamme.

Kurt Urhaug


Guds Riges evangelium
er sødt som honningkage
Naar det kun faaer  i hjertet rum,
at man det ret kan smage.
Da er det sielens honningmad,
Gjør hjertet let og mæt og glad
Og smuk i Jesu øjne.
Det søde ord er kommen
af Guds egen mund og hjerte.
Det er et kys, som Gud os gav
mod al vor synd og smerte.
Det er Guds eget hjertes kraft,
som bliver til en honningsaft
mod tidens synd og smerte
H. A. Brorson "Troens rare Klenodie" - Hele salmen kan læses på: kaliope