Hvad er tegnet på dit
komme?
Jan Bygstad - "Overgivet til Herrens Ord"
Sådan spørger disciplene Jesus, mens de sidder på Oliebjerget og
ser ud over Jerusalem - det Jerusalem, Jesus har forudsagt skal
lægges i ruiner
Matt.
24,1ff . Dette spørgsmål bliver foranledningen til Jesu
store tale om de sidste ting, som vi finder i Mattæusevangeliet
kapitel 24 og 25. Talen om disse ting indtager ikke en perifer
plads i Det Nye Testamente. Jesus og apostlene vier tværtimod
dette stor opmærksomhed, og i NT ser vi, at ikke så lidt
spalteplads er viet dette tema. Grunden hertil er ikke, at Jesus
vil tilfredsstille vores nysgerrighed, når det gælder kendskab til
fremtiden. Det, han vil, er at hjælpe os, så vi kan findes parate,
når han kommer tilbage.
Enkelte kristne har det med at være meget optaget af alt det, der
har med endetiden at gøre. Men taler du med dem om Jesus og
retfærdiggørelsen, om frelse og synd og nåde, så er de ikke
længere interesserede. Det er, som om det er noget, de kan og
udmærket er klar over, og derfor har de ikke længere brug for at
høre mere om disse ting. Sådanne kristne er i stor åndelig fare
og kan komme til at gå fortabt, hvis de ikke vågner op
og ser, at de er kommet på afveje. At »våge« betyder nemlig at
leve omvendelsens liv sammen med Jesus, ikke at have styr på alt
det, der har med endetiden at gøre!
I tillæg hertil må vi også understrege, at den kristne tro består
i at vente på Jesu komme (se f.eks. 1 Thess 1,9f.). Denne længsel
er et grundlæggende kendetegn på sand kristendom. Derfor lyder det
i Bibelens sidste bog: ȁnden og bruden siger: 'Kom!' Og den, der
hører, skal sige: 'Kom!' Den, der tørster, skal komme« (Åb 22,17).
Begge disse hovedsager finder vi i de to kapitler i
Mattæus-evangeliet. I det sidste, kapitel 25, finder vi tre
lignelser, som hver på sin måde lærer os, hvad det vil sige at
våge, og om alvoren i ikke at være ordentligt forberedt. I det
første, kapitel 24, taler Jesus først og fremmest om de tegn, som
skal gå forud for hans genkomst, og om hvor vanskelig denne tid i
historien vil blive for de troende. Netop dette gør den ofte
gentagne formaning - våg! - så nødvendig for os. Jesus indleder
talen på følgendemåde:
»Mens han sad på Oliebjerget,
kom hans disciple, da de var alene, hen til ham og sagde: 'Sig
os, hvornår dette skal ske, og hvad der er tegnet på dit komme
og verdens ende?' Jesus sagde til dem: 'Se til, at ingen fører
jer vild! For der skal komme mange i mit navn og sige: Jeg er
Kristus! og de skal føre mange vild. I skal høre krigslarm og
rygter om krig. Se til, at I ikke lader jer skræmme! For det
skal ske, men det er endnu ikke enden. For folk skal rejse sig
imod folk, og land imod land, og sted efter sted skal der komme
hungersnød og jordskælv. Alt dette er begyndelsen på veerne. Da
skal de udsætte jer for trængsler og slå jer ihjel, og I skal
hades af alle folkeslag på grund af mit navn. Da skal mange
falde fra, og de skal udlevere hinanden og hade hinanden. Mange
falske profeter skal stå frem og føre mange vild. Og fordi
lovløsheden tager overhånd, skal kærligheden blive kold hos de
fleste. Men den, der holder ud til enden, skal frelses. Og dette
evangelium om Riget skal prædikes i hele verden
som vidnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme«
(Matt 24,3-14).
To slags tegn
Jesus omtaler her en række tegn, som går forud for hans komme. De
kan inddeles i to hovedtyper:
For det første de ydre, historiske tegn.
For det andet de åndelige tegn.
Når det gælder de første (se særligt vers 5f.), kunne det være
relevant at spørge, hvorfor Jesus kalder dem for tegn. Der har jo
til alle tider været krig, hungersnød og jordskælv. Årsagen skal
findes i, at Jesus kalder disse ting for veer. Det er veerne, der
varsler, at fødslen er i opmarch. Jo nærmere fødslen kommer, desto
kraftigere bliver veerne, og desto hyppigere kommer de. På samme
måde forholder det sig i verdenshistorien: Jesus sammenligner sit
komme, hvor han vil skabe nye himle og en ny jord (2 Pet 3; Åb
21,1ff.), med en ny fødsel: »Sandelig siger jeg jer: Ved verdens
genfødelse, når Menneskesønnen tager sæde på sin herligheds trone,
skal også I, som har fulgt mig, sidde på tolv troner og dømme
Israels tolv stammer« (Matt 19,28).
Da skal hele skaberværket fødes på ny (if. Rom 8,19ff.) og
fremtræde uden den ondskab, som nu behersker det. Men ligesom
enhver fødsel sker i smerte og med veer, sådan skal det også være
med denne. Det, som altså skal kendetegne tiden forud for Jesu
komme, er, at alt det, som mennesker frygter og kender så godt fra
historien - krig, hungersnød og jordskælv - skal ske med stadigt
stigende styrke. Ja, jorden skal ryste i sin grundvold, og
menneskene skal gå til af angst på grund af det, som rammer
verden:
»Jorden brækker og slås i
stykker, jorden ryster og gennemrystes, jorden rokker og bryder
sammen; jorden raver som en beruset, den svajer som et vagtskur.
Dens synd hviler tungt på den, den falder og rejser sig ikke
igen« (Es 24, 19- 20) - og:
»på jorden skal folkene gribes af angst, rådvilde over
havets og brændingens brusen« (Luk 21,25).
Det, som skal ske, hænger dybest set sammen med syndefaldet. Da de
to første mennesker faldt i synd, fik det som følge, at døden kom
ind i verden (1 Mos 2,17; Rom 5,12ff.), for
»syndens løn er død« (Rom
6,23). Dernæst førte det også til, at forbandelse ramte
skaberværket (1 Mos 3,17; jf. Rom 8,19ff.). Forbandelsen er årsag
til alt det vi kalder ondt i verden: Krig, sygdom, ulykker, osv.
Der er en hemmelighedsfuld sammenhæng mellem synden og
forbandelsen. Hvor synden vokser i styrke, vil også forbandelsen
vokse. Det er et grundlæggende faktum for et bibelsk historiesyn.
Når denne tidsalder derfor nærmer sig sin afslutning, ved vi fra
Skriften, at de vældige ulykker og katastrofer, som da skal ramme
jorden, netop hænger sammen med, at syndens mål er ved at blive
fuldt. For hvad et menneske sår, skal det også høste (Gal6,7f.),
og det er en lov, som gælder såvel det enkelte menneskes som hele
folkets liv.
De åndelige tegn
Den anden hovedtype af tegn er altså de »åndelige«. Dem nævner
Jesus flere gange i talen, og det samme gør apostlene i deres
breve. Skulle vi samle disse under en fællesnævner, måtte det være
ordet forførelse:
Vers 4f.:
»Se til, at ingen
fører jer vild! For der skal komme mange i mit navn og sige: Jeg
er Kristus! og de skal føre mange vild.«
Vers 11:
»Mange falske profeter
skal stå frem og føre mange vild.«
Vers 24:
»Der skal fremstå
falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre store tegn
og undere for om muligt at føre selv de udvalgte vild.«
Når vi i Jesu tale om de sidste ting støder på formaningen til at
våge og advarslen imod at falde i søvn, møder vi dette specielt
sammen med talen om forførelsen. Forførelsen vil blive en
dominerende faktor i alt menneskeligt åndsliv, en malstrøm som
skyller alt og alle med sig, som ikke våger. For når Jesus
bruger ordet mange i denne sammenhæng, betyder det, at
forførelsen ved verdenshistoriens afslutning bliver reglen snarere
end undtagelsen. Jesus taler ikke for at skræmme os. Det, som
ligger ham på hjerte, er, at det ikke skal lykkes ham, som »har
været en morder fra begyndelsen« (Joh 8,44) at føre Guds menighed
bort fra vejen, så vi går fortabt. Derfor vil Jesus, at vi skal
være opmærksomme på den fare, som truer, så vi ikke lader os
bedrage.
At våge betyder i denne sammenhæng, at Jesus vil, at hans troende
skal være opmærksomme på, hvad og hvem de lytter til. Det er ikke
ligegyldigt, hvilken slags forkyndelse vi lytter til. Man kan sige
det sådan, at et værn om læren har samme betydning for Kristi
legeme, som immunforsvaret har det for vores krop. Skades eller
svækkes immunforsvaret, vil du blive hjælpeløs i mødet med
infektioner, som ellers ville være ganske ufarlige. Af den grund
formaner apostlen sin unge ven Timotheus til både at »tage vare
på« og »give agt på« læren (1 Tim 4,13.16). Ligeledes hører vi om
de første kristne, at de »holdt fast ved apostlenes lære« (ApG
2,42). Det er ikke i overensstemmelse med Guds ord, når vi fra tid
til anden hører nogen sige, at »det er livet det kommer an på,
ikke læren«. Det er sandt, at lære uden liv - den døde rettroenhed
- er noget, Skriften advarer os imod. Men samtidig står det fast,
at der gives intet sandt og ret kristent liv uden ret lære.
Vranglære og falsk forkyndelse skader uvægerligt både troen og
livet. Derfor er det også meget farligt, når troende mennesker
forholder sig ligegyldigt over for læren, og når lærebevidstheden
forsvinder. Det er netop dette, der mest af alt bereder grunden
for den forførelse, som Jesus omtaler i dette kapitel.
Når vi her skal se nærmere på de åndelige tegn, Jesus taler om
vedrørende de sidste tider, kan det være nyttigt at inddele dem i
to undergrupper:
- For det første den forførelse, som vil finde sted inden for den
kristne menighed,
- For det andet den som sker uden for menigheden, men som dog vil
komme til at øve stærk indflydelse på de troende.
Forførelse inden for den kristne menighed
Når Jesus taler om dette, siger han ikke meget om, hvordan det
konkret vil ske. Derfor må vi gå til andre steder i Det Nye
Testamente for at få et mere fuldstændigt billede. Et vigtigt
afsnit er her Paulus' afskedstale til de ældste i Efesus (ApG 20).
Apostlen ved, at det er sidste gang, han skal se disse venner, som
han elsker så højt. Derfor bruger han talen til at gøre status for
sin tjeneste i Efesus, samtidig med at han advarer dem mod særlige
farer, som truer dem:
»Derfor
bevidner jeg for jer i dag, at jeg er uden skyld i nogens blod.
For jeg har ikke fortiet noget, men har forkyndt jer alt, hvad
der er Guds vilje. Tag vare på jer selv og på hele hjorden; i
den har Helligånden sat jer som tilsynsmænd, for at I kan være
hyrder for Guds kirke, som han har vundet sig med sit eget blod.
Jeg ved, at når jeg er borte, vil der komme glubske ulve til
jer, og de vil ikke skåne hjorden. Ja, blandt jer selv vil der
stå mænd frem og tale falsk for at få disciplene med sig. Derfor
skal I være på vagt« (vers 26-31).
I dette afsnit er der særligt to ting, vi skal lægge mærke til:
1) Paulus vidner om, at han er »uden skyld i nogens blod«. Det
begrunder han med, at han »ikke har fortiet noget«, men »har
forkyndt jer alt, hvad der er Guds vilje«. Dermed peger apostlen
på, at en prædikant eller underviser med sit eget liv står
ansvarlig for dem, han er sat til at forkynde Guds ord for (jf.
Ezek 3,17f.; Jak 3,1). Hvis han ikke taler Guds ord, men »fortier
noget«, undslår eller fornægter dele af Guds ord, vil han dermed
blive ansvarlig for, at mennesker går fortabt. Vi kan kalde det
forkyndelsens undladelsessynder. Her er der nemlig ikke tale om
personer, som er direkte vranglærere, men personer, som måske
subjektivt ønsker at stå inde for det, Guds ord taler. Men de
udelader vigtige dele af Guds ord, måske fordi de ved, at det vil
være meget upopulært at sige disse ting.
I dag er der blandt mange præster og prædikanter en udbredt
opfattelse af, at hvis folk føler sig stødt over noget af det, der
bliver forkyndt, så er det, fordi vi ikke har været dygtige nok
til at formidle det. Man bilder sig ind, at bare folk rigtig
forstår, hvad det er, vi vil sige, så vil de også tage imod det.
Når folk reagerer imod det, der forkyndes, anses det som tegn på,
at prædikanten har fejlet. Men set ud fra Guds ord er det at tage
grueligt fejl, for her er det snarere sådan at »når alle taler
godt om« prædikanterne, er det tegn på falske profeter (Luk 6,26).
Endvidere hænger denne misforståelse sammen med, at man ikke har
forstået, hvad Skriften lærer om menneskets synd: Det naturlige
menneske er slet ikke positivt indstillet over for Gud og
kristendom, og det søger heller ikke Gud. Tværtimod er det Guds
fjende (se Rom 8,6f.) og vil derfor altid reagere med modstand,
når det møder Guds ord (se 1 Kor 1,18ff.). Ja, apostlen kommer med
det meget alvorlige vidnesbyrd, at »var det stadig mennesker, jeg
ville være til behag, var jeg ikke Kristi tjener« (Gal 1,10b).
2) Efter at have talt om sin egen tjeneste i menigheden, peger
Paulus så fremad. Han advarer imod en tid, hvor der skal komme
vranglærere i menigheden, ja, selv blandt menighedens ledere
(tilsynsmænd og hyrder) skal der fremstå »glubske ulve«. Billedet
af ulven er hentet fra Jesu advarsel i bjergprædikenen (Matt
7,15ff.), hvor Jesus taler om de falske profeter som kommer »til
jer som ulve i fåreklæder«. Når Jesus tilmed siger, at de skal
være »mange« (jf. Matt 7,15; 24,11.24), forstår vi altså at den
sidste tid bliver en »ulvetid«. Udtrykket ulvetid er hentet fra
Norges historie: I 1600- til 1700-tallet var der perioder med så
mange ulve i dele af landet, at folk knap turde vove sig udenfor.
I store flokke hærgede de landet på jagt efter bytte. Dette var en
ond og uhyggelig tid, og sådan vil den sidste tid også blive,
åndeligt talt.
(Fra "Overgivet til Herrens
Ord" s.65fl. af Jan Bygstad - Luthersk Missionsfoenings
Elevforening 2004 - se også Ulvetid
i Guds folk)