Kære tvivler!
Mikkel Vigilius, Hillerød
Tak for dit brev! Det glæder mig, at du skrev.
Det kræver overvindelse at betro sig til en anden i din situation.
Når man oplever tvivl om, hvorvidt man virkelig er kristen, er det
ikke nemt at tale om det. Navnlig ikke, når ens omgivelser synes
at tage for givet, at alt går godt. Man kan frygte reaktionen, og
det er nærliggende at tænke, at hvis man først sætter ord på,
hvordan man har det, har man også fældet dommen over sig selv.
Du skriver om anledningen til din tvivl. At du
ikke føler nogen egentlig levende tro. Du oplever allermest
kristendommen som en lang række bud og fordringer, som du skal
leve op til. Det er tungt og slidsomt, og du klarer det kun
dårligt. Dine bønner er tvungne, din bibellæsning giver dig meget
lidt, og du frygter for at blive spurgt om et vidnesbyrd. For du
har intet på hjerte. Når du alligevel prøver at sige noget,
opleves det som sand ud af munden. Du føler dig som en hykler. En
glad kristen udadtil, men indadtil en hedning. Udadtil troende og
levende, men indadtil tvivlende og åndeligt død.
Du skriver, at du oplevede det anderledes
tidligere. I mange år gik det fint med dit kristenliv. Du oplevede
det positivt og glædeligt at tro på Gud. Det var let for dig at
bede og let at vidne for andre, og du var overbevist om, at du var
frelst. Det virkede som en umulig tanke, at du ikke skulle være
det. Men igennem det sidste år er det bare gået værre og værre.
Det hele er faldet fra hinanden. De gode og glade følelser er
ophørt, og i stedet er uroen vokset frem og frygten for, at du
måske i virkeligheden slet ikke er frelst.
Det grundlæggende problem
Måske vil det overraske dig, men når jeg læser
dit brev, kan jeg ikke lade være at tænke, at her er der én, som
Gud arbejder med!
Gud er god og vil dig det godt! I sin kærlighed
til dig har han ét bestemt mål for øje med dig: At du må kunne
træde frem med frimodighed på dommens dag, fordi du ved, at du er
frelst!
”Deri
er kærligheden fuldendt i os: at vi har frimodighed på dommens
dag!” (1 Joh 4,17)
Det er dette mål, Gud vil føre dig frem til. I
alt det, han siger til dig, og i alt det, han gør med dig, har han
dette ene for øje: At du må blive en glad, frimodig og frelsesvis
kristen både i livet, i døden og i dommen!
Men Gud fører dig ad en underlig vej frem til
dette mål og forbi nogle underlige mellemstationer. En af
mellemstationerne hedder din egen kristendoms sammenbrud.
Det har vi utrolig svært ved at forstå. Fra
vores synsvinkel virker det ubegribeligt, men ikke fra Guds. Han
ser langt bedre end os, hvad der er vores egentlige problem i
relation til troen og visheden om frelse.
Hvad er den største hindring for din
frelsesvished? Mon ikke din første tanke går i retning af alt det,
du mangler: en følbar tro, sand glæde i kristenlivet, lyst til at
vidne, en rig erfaring af Guds nærhed og af Bibelens kraft osv.
Hvis bare du kunne få dette, så ville du have sand og varig vished
om frelse – tænker du! Men er det sandt?
Gud ser klarere, end vi gør. Han ser, at dit
problem dybest set ikke er alt det, du mangler, men langt snarere
alt det, du fortsat har. At du stadig har forhåbning til dig selv.
At du stadig har tro på, at hvis bare du kunne få sat stumperne af
dit kristenliv ordentligt sammen igen, så kunne du få vished om
frelse. På grundlag af dit kristenliv!
Men det er et bedrag, et dødsensfarligt bedrag.
På dommens dag vil intet af dit eget bestå for
Gud. Hvadenten det er din varme tro, dit gode vidnesbyrd, din
stærke bøn eller din kristelige glæde. Alt dit eget er berørt af
hjertets synd og fordærv. Det vil blive klart på dommens dag. Da
skal du måles i forhold til Guds lovs fulde fordring, og da
styrter hele din egen kristendom i grus. ’Alt det bedste, jeg
formår, ej til lovens krav forslår’.
Men Gud er god. Han ønsker ikke at se dig træde
frem på dommens dag i tillid til din egen kristendom. Han vil at
du skal blive frelst på dommens dag! Netop derfor vil han nedbryde
din tro på din kristendom nu – mens tid er!
Lovens gode gerning
Når Gud vil nedbryde vores åndelige selvtillid
og selvsikkerhed, bruger han sin lov. Gud har mere end ét formål
med sin lov. Men afsløringen af vores kristendoms fordærv og
fallit er det mest afgørende i forhold til frelsen.
”Vi ved, at alt, hvad loven
siger, taler den til dem, der er under loven, for at hver mund
skal lukkes og hele verden stå strafskyldig over for Gud.”
(Rom 3,19)
Du har måske hørt det før, men du har brug for
at høre det igen. For det strider i den grad mod vores naturlige
menneskelige tankegang, og vi har så ufattelig svært ved at
begribe, at disse ord virkelig handler om os og om det, vi oplever
i vores kristenliv. Men det gør de.
I dette vers ser du, hvad Gud har for med dig
lige præcis der, hvor du er nu! Hans mål og hensigt med dig er
ikke at gøre dig så from og god, at du kan træde frem for ham på
dommens dag, som du er! Hans mål er det modsatte! At vise dig, at
du aldrig nogensinde vil kunne træde frem for ham, som du er!
Uanset hvor længe du lever, uanset hvor meget
du helliggøres, uanset hvor mange gode bønner, du beder, og hvor
mange gode vidnesbyrd, du holder – når du når frem til dommens
dag, så når du frem med tomme hænder! For Gud er forbliver du i
dig selv en 100 % fortabt synder fra din første til din sidste
dag. Det er sandheden om dig og mig og hvert eneste menneske på
denne jord. Her er der ingen forskel!
”Der er ingen forskel; for alle
har syndet og mistet herligheden fra Gud.” (Rom 3,23)
Det er en barsk sandhed, men kan du ikke
fornemme, at netop i denne sandhed ligger ansatsen til evangeliets
dybe og rige frihed. Der er ingen forskel!
Du ser på andre kristne og oplever, at du
kommer til kort. Du har ikke deres tro, glæde, overbevisning osv.
Men i Guds øjne ser det anderledes ud. Her er der ingen forskel på
dig og på dem! I er i Guds øjne præcis lige syndige og fortabte
alle sammen. Ingen af jer har noget at bidrage med til jeres
frelse, og I får det heller aldrig! Skal I frelses må det blive
ved Jesus alene! Jorden omkring korset er plan og flad. Her har
ingen noget at rose sig af frem for andre. Her samler al tak og
glæde sig omkring én eneste, ham som hænger på korset, alle
synderes ven og frelser!
Du ser tilbage på dit tidligere liv som kristen
og oplever, at du ikke længere har den samme tro og glød og gejst,
som du havde engang. Og du tænker, at dengang kunne du have sand
vished om frelse, men ikke nu. For nu er alt smuldret for dig. Nu
råder tvivlen og usikkerheden og frustrationen over dig selv. Men
i Guds øjne tager det sig anderledes ud. For ham er der ingen
forskel! Tænk, over det!
I Guds øjne er du hver dag og hvert øjeblik
lige syndig og fortabt i dig selv. Det, som du oplever som op- og
nedture i dit kristenliv, ser anderledes ud i Guds perspektiv. Her
fremtræder det snarest som stigninger og fald i dit eget
selvbedrag. Til enhver tid befinder du dig i Guds øjne på
nulpunktet – i dig selv. Det er dette, Gud viser dig med sin lov.
’Min bedre eller værre stund
er ganske ens for dig,
thi hver en stund jeg syndig er.
O Gud, se ej på mig!’ (C.O.Rosenius)
’Syndens sum er konstant’ – sagde de gamle. Vi
oplever synden ytre sig på forskellig måde i kristenlivet. Nogle
gange ytrer den sig i hovmod og selvsikkerhed, andre gange i tvivl
og vantro. Men syndens samlede sum er konstant. Til enhver tid er
vi i os selv præcis lige hjælpeløse, syndige og fortabte.
Netop dette vil Gud vise os! For det er kun
herved, at vi kan blive løst fra os selv og vores kristendom og
knyttet til Jesus alene som vores fuldkomne og uforanderlige
frelsesgrund!
Men vi stritter imod! For det ligger i vores
natur at holde fast ved vore egne frelsesgrunde og værne os mod
lovens dom. Derfor kan Gud blive nødt til med hård hånd at rive
alle vore falske frelsesgrunde fra os og lade vores egen
kristendom gå helt i stykker, så troen smuldrer, bønslivet går i
opløsning, bibellæsningen bliver intetsigende, og vidnesbyrdet dør
ud. Alt det, vi troede gjorde os til gode kristne, tager Gud fra
os! For han vil nå sit gode mål med os!
’Kan du ikke holdes ydmyg på anden måde, så
slipper Gud en djævel løs på dig, lader dig komme ud i for store
fristelser, ja, lader dig falde i synd og blive rent til skamme.
Med det er der mindre tabt, end hvis du blev stikkende i hovmod.
For da ville alt være tabt.’ (C.O.Rosenius)
Guds mål er at løse os fra os selv, for kun
derved kan vi blive knyttet til frelsen i Jesus alene.
En sikker frelsesgrund i Jesus
Hvad er det værste, der kan ske for dig i din
nuværende situation? Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg, at det
værste, der kunne ske for dig nu, var, at du fik det bedre! At du
fik din gamle tro tilbage, den gamle bønsiver, den gamle
vidneglæde – uden at du havde lært at bygge din frelse på Jesus
alene!
Så var du jo lige vidt! Så kunne du glæde dig
en tid over, at det nu gik godt igen. Så kunne du igen fortrøste
dig til din egen kristendom og arbejde på at holde et højt niveau
af tro og gejst og glød. Men når det så klingede af alt sammen, så
ville du være tilbage i mørket.
Gud er god. Han vil hjælpe dig til at bygge din
tro og vished på en frelsesgrund uden for dig selv. En
frelsesgrund som er uforanderlig i livet, i døden og i dommen. En
frelsesgrund som hedder Jesus, og som gælder for dig, præcis som
du er og har det - nu!
Det er dette Gud har for øje i alt, hvad han
gør med dig og siger til dig. At vende dit blik imod Jesus, så du
ser den frelse, som én gang for alle er fuldbragt i ham.
Jesus har én gang for alle opfyldt alle Guds
bud og krav for dig. Det liv, du skulle leve, det har han én gang
for alle levet for dig! Du kan se på hele Jesu liv, alle hans
gerninger og ord fra hans fødsel til hans himmelfart og vide, at
dette liv gælder som dit liv over for Gud. Og det gør det
virkelig! Der står ikke så meget som ét bud eller krav tilbage,
som du må opfylde. Alt er opfyldt af Jesus – for dig. (Rom 10,4;
Gal 4,4-5)
”I mit forhold til Gud vil jeg ikke vide af
hverken ét eller ti bud, for alle bud er opfyldt for mig af min
Herre Kristus.” (Martin Luther)
Jesus har én gang for alle påtaget sig og sonet
al din synd. Når der står, at Jesus er det Guds lam, der bærer
verdens synd, så må du vide, at så er alle dine synd med dér! (Joh
1,29) De er taget fra dig og lagt på ham. Fortidens, nutidens og
fremtidens synder. Både de store og de små, tankesynder og
handlingssynder, bevidste og ubevidste. Dem, som du har glemt, og
dem som du hverken kan glemme eller kan tilgive dig selv. De er
taget fra dig og lagt på Jesus. De blev hans synder, og han blev
straffet for dem, for at du skulle få fred! (Es 53,5)
Dette er Jesu frelsergerning for dig. Den blev
fuldbragt, længe før du blev født – helt uafhængigt af dig. (Rom
5,1-11) Og det befriende er, at den står ved magt til enhver tid
helt uafhængigt af dig. Altid gælder det præcis lige meget, at
Jesus har opfyldt hele Guds lov for dig og har sonet al din synd.
Og det er dette, der frelser dig!
Hvordan har du det med Gud? Det spørgsmål får
du ikke besvaret ved at se indad mod dig selv, mod din kristendom
og dit hjerte. Du får det kun besvaret ved at se opad - mod
himlen. Deroppe står Jesus for Guds ansigt og fremholder til
enhver tid en fuldkommen lovopfyldelse og en fuldkommen soning for
dig. Dette ser Gud, og det er grundlaget for din frelse – altid og
helt uforanderligt! Uanset hvilke forandringer og omslag, du
oplever hos dig selv. Denne frelse ændres aldrig!
’Jeg føler ofte skiften,
det stadigvæk slår om
snart er jeg rørt af Skriften,
snart kold og død og tom;
men jeg må nu betragte:
hos Gud det skifter ej,
ja, helt jeg må foragte
mit hjertes ja og nej.’
(C.O.Rosenius)
Hvordan mon du har det den dag, da dit navn,
hvor dit navn råbes op, og du skal ind og møde Gud? Det er umuligt
at vide. Måske har du den værste dag i dit kristenliv - uden nogen
følbar tro, kærlighed eller glæde og uden nogen evne til at bede
en bøn. Evangeliet er, at det er uden betydning for din frelse!
Din frelsesgrund er uden for dig selv – i Jesus alene! Du frelses
ved ham uanset, hvordan du selv har det! På dette grundlag kan du
træde frem med frimodighed på dommens dag!
’Min frelsesgrund er ikke min tro, min kærlighed,
omvendelse og bønner, ej livets hellighed.
Nej, grundvolden er Kristus, Guds Søn, urokkelig.
Og andre grunde frelser ej, det har jeg skriftelig.’
(Abraham Thompson)
Troen på Jesus indebærer ikke, at du mister
ønsket om at blive from og god og hellig. Tværtimod, så vækker
troen netop denne trang og længsel hos dig. Men Gud vil lære dig
at skelne mellem din egen hellighed og kristendom, som intet
tæller i forhold til din frelse, og så Kristus, der alene afgør
dit forhold til Gud og den evige salighed! Med C.O.Rosenius’ ord:
’Jeg ville så inderligt gerne, at min kristendom skulle være
fuldkommen, og jeg har bedt Gud mere om det end om noget andet.
Men gælder det min salighed, siger jeg sådan: Jeg vil ikke vide af
nogen anden retfærdighed end min Herre Kristus. Holder min
kristendom ikke mål, så holder min Herre Kristus!’
At se det rette sted hen
Hvad er dit problem i din nuværende situation?
Jeg tror, det kan sammenfattes på en enkelt måde: Du ser det
forkerte sted hen.
Du ser på dig selv og du kredser om dig selv,
og du tror, det er vældig vigtigt for Gud, hvordan du føler og har
det med dig selv, din tro og dit kristenliv. Men i virkeligheden
er der kun én ting, som for alvor er vigtig for Gud. Det er, hvad
Jesus har gjort for dig. Det er dette ene, Gud er optaget af og
ser på. Og han ønsker at vende din opmærksomhed mod én ting:
evangeliet om Jesu én gang for alle fuldbragte frelsergerning!
’Du ser på dig selv og på alt som er galt,
og dermed du glemmer, hvad Herren har talt.
Da han for dig døde, han soned for alt,
og Ordet forkynder: din gæld er betalt!’
(Mathias Orheim)
Gud venter ikke på noget fra dig. Det er det,
du er tilbøjelig til at tænke. Du ser fremad og venter på, at det
på et tidspunkt skal blive bedre med dig. Når bare du når frem til
at tro bedre, opleve mere glæde i kristenlivet og bede mere varmt,
så vil du kunne komme til Gud og finde frelsesvished – tænker du.
Men Gud fortæller dig noget andet: Al ventetid er forbi! Det er
tid at takke og glæde sig nu og her! For frelsen ér allerede
vundet for enhver synder og dermed også for dig, uanset hvordan du
føler og har det! Din frelse er i Jesus, og Gud er tilfreds - med
ham!
”Han er vor fred!” – siger Paulus om Jesus. (Ef
2,14) Enklere kan det ikke siges. Vi har ikke vores fred i vores
eget hjerte. Vores fred er i himlen, hvor Jesus er! Og han er den
samme i går og i dag og til evig tid. (Hebr 13,8)
Vi ser ikke altid Jesus lige klart, men det er
heller ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at Gud ser ham, og
det gør han! Altid står Jesus som vores stedfortræder og frelser
for Gud i himlen. Det er ikke altid lige stort for os, hvad Jesus
er og har gjort for os. Men det er heller ikke det afgørende. Det
afgørende er, at det altid er stort for Gud – og det er det!
’Ved blodet er nu al min synd aftvættet,
ved blodet er mig barnekår opretttet,
det renser stadig, altid er det stort,
for Gud, hvad frelseren for mig har gjort!’
(Ukendt forfatter)
Hvad vil det sige at tro på Jesus? Det kan
udtrykkes på flere måder. Men i al enkelhed kan troen beskrives
som en finger, der peger bort fra mig selv mod Jesus med denne
enkle bøn til Gud:
’Se ej på mig, se på din Søn,
se på din nådepagt,
og lær du mig at se mig ren
i Sønnens bryllupsdragt.
Han er min fred min salighed,
mit alt jeg har i ham.
Se ej på mig se på din Søn,
Som dækker al min skam.’
Så handler det slet ikke om dig mere, men om
Jesus. Du er frelst – ved ham. Hans blod renser dig for al synd,
og du er iklædt hans retfærdighed. Det er virkeligheden, som Gud
ser den. Her og nu! Gud ser på dig med fryd og glæde til enhver
tid, for Jesu skyld! Må Gud selv bevare dig i denne frimodige og
rige tro på Jesus igennem hele livet, i døden og i dommen!
Broderlig hilsen
Mikkel Vigilius
(Gengivet med tilladelse
af Mikkel Vigilius) (11.08.07)