´Kirken må til stadighed reformeres´
Mikkel Vigilius - Hillerød
Der er et gammelt latinsk udtryk, som har fået
en renæssance i vor tid: ecclesia semper reformanda est – kirken
må til stadighed reformeres. Citatet tilskrives ofte Luther, men
det er først formuleret et århundrede efter hans død og i øvrigt
af reformerte kristne. Ret
forstået udtrykker citatet en overordentlig central sandhed, som
Luther frem for nogen havde syn for. Hans reformatoriske indsats
havde ét centralt sigte: at nå hjerterne med Guds ord og
evangelium til tro på Jesus. Han tænkte om reformationen som en
åndelig kamp, der tog sigte på at drive vantroen tilbage og kalde
troen frem. I denne kamp nyttede ydre kirkelige reformer i sig
selv intet. Guds ord var det afgørende kampmiddel. Kun Guds ord
sandt forkyndt i lov og evangelium kunne overvinde hjerternes
vantro og føre mennesker til åndelig frihed og frelse ved tro på
Jesus.
Den sande reformation var ifølge Luther Åndens
gerning i hjerterne til tro. Med den frelsende tro ville der
ifølge Luther med nødvendighed følge et ønske om og et arbejde for
ydre kirkelige reformer, som kunne tjene evangeliets udbredelse og
troens opbyggelse. Og nok så væsentligt: kun den genfødte troende
havde ved sin erfaring af lovens dødende dom over mennesket og
evangeliets livgivende herliggørelse af Jesus klarsyn til at
vurdere, hvilke reformer der virkelig tjente Guds frelsergerning.
Luther var bevidst om, at mange af dem, som
støttede hans opgør med paven og hans arbejde for en kirkelig
reformation, gjorde det uden personlig tro Jesus. Alligevel kom de
med forslag til, hvordan kirken burde forandres. Deres
reformforslag var uundgåeligt præget af åndelig blindhed og af en
almenreligiøs tænkning, hvad der kunne opleves sympatisk,
opløftende og åndeligt styrkende. Luther betragtede denne
reformtænkning som livsfarlig. Den tjente til det modsatte af Guds
gerning: menneskets religiøse styrkelse.
’Kirken må til stadighed reformeres!’ Luther
var enig. Kirken må til stadighed reformeres både ved hjerternes
fornyede tro på Jesus og i sine ydre former. Men det første
forudsætter det andet! For kun den levende tro på Jesus bringer et
sandt åndeligt klarsyn med sig.
Er det denne tankegang, som ligger bag, når det
gamle citat fremføres i vor tid? Det synes ikke altid at være
tilfældet. Af og til får man indtryk af, at citatet snarest
fremføres for at lukke munden på dem, som forholder sig skeptisk
til mange af de reformer, som vinder frem blandt lutherske kristne
i dag. En stor del af tidens reformtanker har deres oprindelse i
karismatiske og katolske sammenhænge og i miljøer, der er optaget
af at tilpasse kirken til vort tids mennesker. ’Kirken må til
stadighed reformeres!’ - fastslås det - ’Derfor må vi være åbne
for forandringer og ikke være så teologisk bekymrede,
tilbageholdne og vagtsomme.’
Hvad skal vi sige til denne tankegang?
At vi må være åbne for forandringer, er sandt.
Kirkens ydre former må til stadighed vurderes og bearbejdes, så de
bedst muligt tjener evangeliet. Selvom vi har hørt det om og om
igen i de senere år, fortjener det at blive bekræftet.
Der er imidlertid en anden sandhed, som betones
stærkt i NT, og som vi hører betydeligt sjældnere i dag: at den
kristne kirke til enhver tid er truet på sit åndelige liv af
kødelige tanker og reformønsker, som dybest set sigter på at
tilfredsstille det naturlige menneskes religiøsitet.
En stor del af de apostolske breve er skrevet i
et opgør med sådanne tanker og ønsker. Der foregår en stadig
brydning og kamp i de nytestamentlige menigheder mellem på den ene
side ’det åndelige’ menneskes tanker, der er oplyst ved evangeliet
om Kristus og forstår alt ud fra ham, og på den anden side ’det
sjælelige’ menneskes tanker, der i åndelig blindhed vurderer alt
ud fra, om det umiddelbart virker sympatisk, godt og stærkt og
imødekommer menneskets egne følte ønsker og behov. Ud fra NT
bliver det klart, at frontlinien imellem disse to tankegange ikke
blot ned igennem den kristne menighed, men ind i ethvert troende
menneskes hjerte. Som Guds børn bærer vi stadig den naturlige
religiøsitet med os i vore hjerter. I samme grad det åndelige liv
og troens evangeliske kraft svækkes hos os, er det denne
tankegang, der på ny vinder frem i vort sind og kommer til at
bestemme vores umiddelbare vurdering og skøn i åndelige spørgsmål.
Derfor er der kun én vej frem til et fornyet åndeligt klarsyn: en
ny reformation på hjerteplanet igennem den personlige tilegnelsle
af Guds ord i lov og evangelium. Dette møder vi da også som det
stadige kald i NT ind i de brydninger og opgør, menighederne står
i: tilbage til Guds ord og evangelium! Her skal blot nævnes nogle
eksempler.
Første og andet Korinterbrev vender sig mod ønsket
om og bestræbelsen på at få den kristne kirke til at fremtræde
imponerende, attraktiv og fascinerende på vantro mennesker og på
at tilrettelægge forkyndelsen efter deres ønsker og interesser.
Paulus undertreger, at Gud netop har skjult frelsens skat i et
lerkar, for at vi skal være helt afhængige af ham og af hans
åbenbaring af frelsen gennem evangeliets ord. Kun herved kan
mennesker blive frelst. ’Det sjælelige menneske’, siger Peulus,
begriber ikke dette og ønsker derfor en menighed præget af ydre og
synlig herlighed og kraft. ’Det åndelige menneske’ derimod forstår
det, fordi det selv har erfaret evangeliets rigdom og kraft
(1.Kor.2,6-9)
. Vejen frem er at leve i en stadigt fornyet tilegnelse af dette
ord om den usynlige og evige rigdom i Kristus. Det er kilden til
tro og åndeligt klarsyn under alle forhold
(2.Kor.4-5)
.
Galaterbrevet og Hebræerbrevet gør op med
sammenblandingen af den kristne tro og jødiske love og ceremonier.
Mange kristne følte sig fristet til at gå tilbage til de gamle
forskrifter og ritualer, fordi man ved at holde dem kunne få en
oplevelse af at få del i en særlig ophøjet fromhed og hellighed.
Hebræerbrevets forfatter medgiver, at sådanne selvgjorte
fromhedsøvelser kan ’styrke hjertet’. Men det er en selvretfærdig
styrkelse, der fører væk fra troens sande trøst og styrke ved
nåden i Jesus!
(Hebr.13,9)
Tilsvarende påpeger Paulus, at galaterne ved at gå tilbage til de
gamle forskrifter mister troens glæde over Kristus og den sande
indbyrdes kærlighed. De, som begyndte med en rig evangelisk tro på
Jesus, står nu i fare for at vende tilbage til en kødelig,
selvcentreret religiøsitet: ’ I begyndte dog i Ånden, vil I nu
ende i kødelighed?’ (Gal 3,3) Vejen frem er vejen tilbage: Husk
på, hvordan I først fik den frie og levende tro på Jesus og modtog
Åndens liv og klarsyn! Det skete ganske enkelt at sidde og høre
evangeliet om Jesus som jeres frelser og forsoner. Vend tilbage
til dette ord og tag det til hjerte! (Gal 3,1-5).
Peters Andet Brev og Judas’ Brev er en advarsel
mod forkyndere, som anbefaler et ’frisindet’ kristenliv uden
selvransagelse og opgør med synd. Når de kan hævde, at tro og synd
kan forenes, skyldes det ifølge Judas, at de ikke selv kender
evangeliets liv og kraft indefra. De kender evangeliets lære, men
kun som en teoretisk kundskab. De er sjælelige og taler om
evangeliet som blinde om farver: ”Det er dem, som skaber
splittelse; de er kun sjælelige, de mangler Ånden”
(Judas
19) . Ifølge Judas og Peter er der kun én måde, hvorpå de
troende kan værne sig mod sådanne forførere: Ved selv at fornyes i
en sand og levende tro på Jesus gennem vedvarende modtagelse af
Guds ord (
2.Pet.1,3-21
; Judas 20-25).
NT minder os om, at vi står i en åndelig kamp
af livsafgørende betydning mod den kødelige og naturlige
religiøsitet, som tilstadighed vil findes i vore menigheder og i
vore egne hjerter. Denne religiøsitet tager altid sigte på ét og
det samme: at styrke og ophøje os selv ved at nedtone vores synd
og ved at give os en oplevelse af selv at være gode - dygtige,
indsigtsfulde, progressive, fromme, hengivne, åndsfyldte etc.
Guds mål med os er et andet og modsat. Hans
gerning tager ikke sigte på at styrke os selv, men på ved loven at
ydmyge og dømme os og ved evangeliet at give os hele frelsens,
nådens og barnekårets rigdom i Jesus alene. Det er vejen til en
levende, frigjort og frelsende tro – på Jesus!
Hvordan skal vi forholde os til de nye tanker
og reformforslag, vi møder i dag? Vejen frem er ikke at holde fast
ved alt gammelt. Det ender blot i en ny form for selvretfærdighed
baseret på vor egen konservatisme.
Vejen frem er at vurdere, hvad der tjener Guds
Ånds gerning i lov og evangelium. Hvilke former for lovsang,
andagtsøvelser, forkyndelse, ledelse, gudstjeneste og
evangelisation tjener til, at vi bøjes under Guds dom over vores
synd og ser os selv som Guds frie nådebørn for Jesu skyld?
Dette kan vi kun blive i stand til at vurdere
på én måde - ved selv at leve i tilegnelse af Guds ord til sand
åndelig reformation og fornyelse i troen på Jesus. Gud velsigne os
til det!
(Gengivet med tilladelse af
Mikkel Vigilius) (Shafan - 15.09.07)