For langt fra centrum
Hans Erik Nissen - "Mellem liv & død"
Lad os forestille os en vældig ring. Alle, der befinder sig inden
for ringen, hører J esus til. De er født på ny af Guds levende
Ånd. I
ringens centrum er Jesus selv. Lys og renhed stråler ud fra ham.
Stråleglansen bliver stærkere og stærkere, jo nærmere en kristen
kommer ham. På afstand er lyset ikke så stærkt og luften ikke så
ren. Omkring ringen er der mørke, og det søger at få magt over
lyset. Noget af mørket trænger over ringens kant. Forgiftet luft
gør det samme. Derfor mister nogle af de kristne, der befinder sig
langs ringens kant evnen til at skelne, og nogle af dem bliver
syge, mens andre bliver blinde og dør.
Ethvert billede halter. Men der er megen åndelig livsvisdom i
ovennævnte billede, som jeg har fundet i en prædikensamling af
J. Traasdahl. Er der ikke også i dag mange kristne, som befinder
sig helt ude mod ringens kant? Det gør de, fordi de elsker den
svage, stemningsfyldte belysning, som findes der. Den forgiftede
luft oplever de ikke som farlig, men som noget, der
tilfredsstiller et dybt behov hos dem selv. De mærker ikke, at
efterhånden som tiden går, svækkes de mere og mere.
Mange har umærkeligt ladet sig drage ud over ringens kant. De
lever på den forkerte side, men de tænker ikke på det. Alt er jo
næsten som før. De har de samme meninger, holdninger og vennier.
Men faldet er sket på den indre front.
Ørkesløse diskussioner
Kristne kan gang på gang drøfte, hvad der er synd, og hvad der
ikke er synd. Utallige meninger og holdninger bringes til torvs.
Nogle søger at fange deres medkristne i inkonsekvens og farisæisme
og fornægtelse af sand livsudfoldelse og livsglæde. Og det er
sandt: Det er en af pietismens farer, men mange er, ved at stirre
sig blinde på den, selv blevet offer for en anden: Stille og
umærkeligt er de gledet længere og længere bort fra centrum, fordi
den ånd, der virker i ulydighedens børn, fik mere og mere tag i
dem.
Der er en dimension i kristenlivet, som er forsvundet for
mange. Det er den personlige selvprøvelse og ransagelse for
Herrens ansigt. Meget så ganske anderledes ud, hvis vi hver for
sig bad Herren vejlede os gennem sit Ord og sin Ånd og vise os,
hvad den enkelte af os skal bryde med, fordi det hindrer Guds ånds
værk i os.
De andres fejl
Den verdsliggjorte kristen er en glædesløs kristen. Så længe livet
leves på den rette side af ringens kant, hører et menneske Jesus
til. Men hvor er glæden lille for en kristen, der lever langt fra
centrum. Han har ikke for alvor valgt side og halter derfor til
begge sider. Ånden kan ikke komme til at skabe den frugt, som
hedder fred.
Man har det ikke godt med sig selv, og har man ikke det, har man
det heller ikke godt med andre. Man vender sig kritisk mod dem,
som ejer det, man selv mangler. Med stor skarpsindighed angriber
man deres synspunkter og holdninger. Ofte er der noget berettiget
i den kritik, man fremfømr. Alligevel glider man umærkeligt ind i
en stedse mere kritisk holdning til kristne generelt. Kritikkens
væsen og ånd gennemsyrer og nedbryder indefra. Hjerterne bliver
kolde, fordi man uden selv at ville det har sagt farvel til den
kærlighed, som skjuler de andres synder.
Det delte hjerte
Er vor tids store ulykke ikke, at alt for mange kristne befinder
sig for langt fra det centrum, hvor Jesus er? Må vi ikke erkende,
at ordet om korset ikke på samme måde som før er en samlende
kraft?
Lever kristne i gråzonen, bliver de optaget af hinanden, mens
kristne inde i centrum drages mod Jesus med en uimodståelig magt.
Det udelte hjerte finder vi, hvor hjertet elsker en som den eneste
ene, og som siger nej til alt, som vil svække denne kærlighed.
Tænk om vi kunne stå sammen i en ånd og være båret og gennemtrængt
af den åndskraft, der er uløseligt knyttet til det at være
helhjertet. Skal det ske, må vi til at tale med Herren frem for
med mennesker.
Vi må bede Herren om nåde og kraft til at bryde med alt hos os
selv, der hindrer Åndens værk. Det er en smertelig proces at
skulle sige farvel til noget, som kød og blod hænger ved. Jesus
sammenligner den med at rive et øje ud eller hugge en hånd eller
en fod af. Men den må til. Det gælder livet.
Fornyelsen - ikke opgøret, men troen
Hvor nødvendigt og afgørende opgøret med synden end er, så er det
alligevel nødvendigt at understrege, at selve opgøret ikke af sig
selv fører fornyelsen med sig. Den misforståelse har mange været
hildet i. Derfor undrer de sig over, at opgørets glæde så hurtigt
fortog sig.
Hvor nødvendigt det end er at lade Herren få adgang og råde over
alle områder i livet, så ligger den nyskabende kraft alligevel i
noget andet. Du må søge mod centrum. Du må derind, hvor du er Gud
nær. Derinde lever du i en stadig tilegnelse af det forløsende,
nyskabende og frigørende evangelium.
Aldrig er du Herren nærmere, end når dit hjerte jubler over
evangeliet. Da ånder dit hjerte frit. Da synger du den nye sang.
Den drejer sig ikke om dig og dine frustrationer. Alt dit eget har
ordet om korset løst dig fra. Du synger om det, der fylder dig i
en sådan grad, at dit bæger flyder over: Du synger Lammets sang.
Den drejer sig om Jesus, hans selvhengivelse, lidelse og død for
alle dine synder og hans opstandelse for din retfærdiggørelse.
Hvilken lykke er det ikke, når hjerte og sind er fyldt af denne
sang! Den er en forsmag på himlen. Den skal jo lyde i evighedernes
evigheder og synges af alle dem, der lærte den på jord.
(Fra "Mellem liv & død"
af Hans Erik Nissen - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 1998)