Fri fra menneskefrygt
Carl Frederik Wisløff - "I evangeliets
tjeneste"
»Se, jeg sender jer ud som får blandt ulve. Vær derfor snilde som
slanger og enfoldige som duer. Tag jer i agt for mennesker! De
skal udlevere jer til domstolene og piske jer i deres synagoger,
og I vil blive stillet for statholdere og konger på grund af mig,
som et vidnesbyrd for dem og for hedningerne. Men når de udleverer
jer, så vær ikke bekymrede for, hvordan I skal tale, eller hvad I
skal sige; for det skal blive givet jer i samme stund, hvad I skal
sige« (Matt 10, 16-19).
Hvad er menneskefrygt? Lad mig allerførst
indkredse emnet ved at sige, hvad jeg ikke tænker på i denne
forbindelse. Der findes jo en slags menneskefrygt, som alle kender
til. Man kan føle angst i forhold til andre mennesker. Nogle
oplever det stærkere end andre. Der findes nogen, der er
menneskesky, som det hedder. De tør næsten ikke være der, hvor der
er mange mennesker. De bliver generte og tør ikke føre en samtale
med fremmede.
Det er ikke det, vi taler om her. Nej, når her
tales om menneskefrygt, er det i en bestemt sammenhæng. For det
første er det den menneskefrygt, som hindrer nogen i at omvende
sig. For det andet er det den frygt for mennesker, som vil hindre
os i åbent at bekende, hvem vi tror på. Og for det tredje er det
den menneskefrygt, som vil hindre os i at gøre op med vore synder,
der hvor vi burde gøre det.
For en kristen er dette en meget alvorlig sag.
Vi må nemlig gøre os klart, at en kristen er fremmed i verden og
altid vil være det. Læg mærke til, hvad Jesus siger i teksten: Tag
jer i agt for mennesker, for de skal forfølge jer. Det siger Jesus
mange steder. »En tjener er ikke større end sin herre. Har de
forfulgt mig, vil de også forfølge jer« (Joh 15,20).
En kristen vil altid være et fremmedelement i
verden. Verden forstår ham ikke, og i Jak 4,4 står der, at den,
der vil være ven med verden, står som en fjende af Gud. Det er jo
ikke ligefrem det, vi oftest hører i dag. Nu siges der snarere, at
kristne skal blande sig med verden. De må ikke skille sig ud,
men skal følge med både her og der. Vær som en af dem, bliver der
sagt.
At den kristne skal være salt i verden, står
fast. Men så siger man, at saltet ikke må blive i posen, men
skal blandes i maden. Det betyder, at kristne skal blande sig med
verden og alt dens væsen. Når vor Herre Jesus derimod taler om
mennesker som salt, er pointen, at saltet er anderledes og har
kraft i sig. Guds børn skal påvirke verden, ikke ved at være
ligesom verden, men ved at være
anderledes.
Sådan var det i kristendommens første tid. Da lignede de troende
ikke verden mest muligt, de var tværtimod udskilt fra den. Det var
det, der gav dem deres kraft.
Det bliver man ikke populær af, og da gælder
det, at den, der vil være verdens ven, bliver Guds fjende. Når man
indser den situation, går det ofte sådan, at den, der føler det
rigtigt at omvende sig nu, i stedet bliver fyldt af menneskefrygt.
Han magter det ikke - det bliver for meget. Og den, som er en
kristen, ved, at han burde vidne om Jesus og tone rent flag; men
det koster så meget. Menneskefrygten griber ham.
Der er mange eksempler i Bibelen på, hvordan
menneskefrygt kan kue nogen, mens andre får nåde af Gud til at
overvinde den. Modstanden fra verden kommer fra to sider og på to
måder. Den ene er fra denne verdens mægtige. Det kan være
statholdere og konger, som der stod i teksten. Det kan være
autoriteterne, staten eller et politisk parti. De gamle kristne
oplevede det i den ældste tid, og vi kender til det i dag. Man
behøver ikke at rejse så langt. Mange steder koster det virkelig
noget, fordi de, der har magt og myndighed, ikke bryder sig om
dem, der er kristne og bekender troen på Jesus.
I Dan 3 står der, at alle skulle tilbede en
billedstøtte af guld. De skulle kaste sig ned og tilbede den. Dog
var der tre mænd, som ikke gjorde det. Man skulle måske tro, at så
lille en minoritet kunne få lov til at være i fred. Nej, den
totalitære, politiske magt er så stærk, at den forlanger, at alle
skal bøje sig. Det er ikke nok, at man er lydig mod statens love,
man skal også følge den politiske ideologi.
Tag jer i agt for mennesker, siger Jesus. Da
bliver man stillet på prøve. I Dan 6 har vi et andet slående
eksempel. Der står der om Daniel selv. Han hørte, som alle de
andre, påbudet om, at man ikke måtte bede til nogen anden end
kongen. I dag ville det hedde, at du ikke må hylde andet end
partiet. Det kan være den statslige ideologi, politik, eller hvad
der kunne nævnes.
Hvad gjorde Daniel? Han gik hjem. »I
tagværelset havde han åbne vinduer, der vendte mod Jerusalem, og
tre gange om dagen knælede han og bad til sin Gud og takkede ham;
sådan havde han altid gjort« (Dan 6,11). Det kostede ham en tur i
løvekulen. Men Herren var med ham.
Hvilket pres fra verdslige magthavere! Vi kan
opleve noget af dette også i vor tid. Det kan komme til at koste
noget at stå fast som Daniel.
Modstanden kan også komme fra anden side. Det
må vi ikke glemme at tage med. Den kan nemlig komme fra religiøs
side. Jesus siger ikke, at vi kun vil blive stillet for
statholdere og konger, men også blive udleveret til synagogerne.
Det vil sige til de religiøse magthavere. Guds børn kan komme
under et stærkt pres fra religiøse retninger, f.eks. fra dem, der
repræsenterer 'religion' og 'åndelighed'. Det har vi mange
eksempler på i Bibelen.
Vi kan f.eks. i Joh 9 læse om, at Jesus
helbredte en blindfødt. Farisæerne og de skriftkloge ville have
rede på, hvem der havde gjort det. Da turde næsten ingen sige
noget. Drengens forældre var bange for jøderne, for de havde
nemlig allerede besluttet, at den, der bekendte Jesus som Kristus,
skulle udelukkes af synagogen (v.22).
Tænk engang! De måtte ikke længere være med
der, hvor Gud blev tilbedt. De skulle udelukkes fra den
åndelige sammenhæng. Der, hvor man læste i Guds Ord, hvor man
forkyndte Guds vilje, der måtte de ikke være med, fordi de troede
på Jesus.
Vi har i tidens løb haft en del lignende
eksempler. Da Den Augsburgske Bekendelse for ca. 450 år siden blev
fremlagt for kejser Carl, var det ikke kun kejseren - den
verdslige øvrighed - de havde imod sig. Det var også kirken.
Vi kan tænke på Luther, da han stod i Worms. Da
sagde de til ham: Hvem er du, som vover at gå imod så mange
kirkemøder, så mange paver og så mange hellige mænd og kvinder i
kirken? Hvem er du, som tør rejse dig imod hele den hellige
romerske kirke?
Har nogen været under et større pres, end
Luther var i Worms? Han svarede: »Hvis I ikke kan overbevise
mig ud fra Guds Ord, kan jeg ikke bøje mig. Her står jeg. Jeg kan
ikke andet.«
Presset kan altså komme fra religiøse
retninger, som forlanger, at vi skal bøje os for dem.
Vi kan blive udsat for en snigende
lære, der vil have os til at tænke, at vor hidtidige kristendom
kun er lidt eller ingenting værd. Nej, nu kommer den
sande og virkelige lære!
Det er ikke noget nyt. Nogen sådant er ofte
sket. Jeg husker tilbage i 1930-erne, hvor der kom en bevægelse,
der blev kaldt Oxfordbevægelsen. Der kom nogle amerikanere og
fortalte os, hvad kristendom er. Det havde vi tidligere ikke helt
forstået, mente de. Der blevet mægtigt røre. Jeg mindes et stort
møde. Folk stormede til for at høre. Uden for indgangen mødte jeg
en gammel ven, som sagde til mig med et lunt smil: »Det er da
interessant at skulle være vidne til kristendommens indførelse i
Norge!«
En lignende fornemmelse .har jeg også haft
senere. Der siges: Først nu kommer det! Og den, der ikke er
med på det nye, bliver beskyldt for at være dømmesyg og forhærdet.
Du må også følge med!
Menneskefrygt kan have mange former. Vi har to
eksempler på, hvordan Peter bøjede af for menneskefrygt. Det ene
er i ypperstepræstens gård. Da Peter stod og varmede sig ved
ilden, var der en, der sagde til ham: »Du er en af dem.« »Nej,«
sagde han, »det er jeg ikke.« Lidt efter var der en til, der sagde
det samme. Igen nægtede han. Og så en tredje: »Du er også en af
dem, dit sprog røber dig. Du er fra Galilæa og hører med til Jesu
disciple.« Da gav han sig til at bande og sværge på, at han ikke
kendte den mand. Det var menneskefrygt. Peter risikerede nemlig at
få samme behandling, som Jesus fik.
Der også et andet eksempel på Peters
menneskefrygt i vor bibel. Det er lærerigt. Vi finder det i Gal
2,11: »Men da Kefas (Peter) kom til Antiokia, trådte jeg op imod
ham ansigt til ansigt,« siger Paulus, »for han havde dømt sig
selv. Før der kom nogle fra Jakob, spiste han nemlig sammen med
hedningerne.« Det kunne jøder ellers ikke gøre, men så havde Gud
jo vist Peter, at det, Gud kalder helligt, skal han ikke kalde
vanhelligt. Nu var jøder og hedninger et i Kristus. Derfor spiste
han sammen med hedninger. Men så kom der nogen fra Jakob, står
der, og de sagde: Hvad er det, du gør? Du, som er jøde, har
ikke lov til det. »Da de kom, trak han sig tilbage og skilte sig
ud af frygt for de omskårne.«
Hvordan forstår vi det? Jo, Peter var klar
over, hvad der var det rette, men så kom der nogen, der var af en
anden mening. De sagde: Det her er jo galt, du må tage det noget
mere alvorligt. Det var judaisterne. De sagde, at det ikke var nok
at tro på Jesus. Nej, der må noget mere til. Man skal omskæres og
holde loven. Det må blive anderledes. Det er alt for lidt kun at
tro på Jesus og blive frelst af nåde. Der skal mere til. Det pres
blev så voldsomt, at Peter bøjede af - i første omgang.
»Enhver, som kendes ved mig over for mennesker,
vil jeg også kendes ved over for min fader, som er i himlene. Men
den, der fornægter mig over for mennesker, vil jeg også fornægte
over for min fader, som er i himlene« (Matt 10,32-33). Så vigtigt
er det, siger Jesus.
Hvordan skal vi da kunne overvinde
menneskefrygten? Der er meget at sige om det, og lad mig trække
nogle af Bibelens vidnesbyrd frem om den sag.
Allerførst vil jeg gerne nævne noget fra Joh 3.
Der læser vi om Nikodemus, som kom til Jesus om natten. Han var
farisæer og en af jødernes rådsherrer. Hvorfor kom han til Jesus
om natten? Det har der været lidt forskellige meninger om. Nogen
siger, at det var, fordi han var bange for mennesker. Han sneg sig
af sted i nattens mulm og mørke, for at ingen skulle se det. Andre
peger på en anden omstændighed. Sådanne lærersamtaler mellem
skriftlærde autoriteter foregik om natten, for at ingen skulle
forstyrre dem. De skulle kunne sidde i fred for indblanding fra
mennesker. Det siger nogle tolkere.
Jeg tror måske, årsagen har været lidt af begge
dele. Det, jeg ser som et stort pointe, er, at han i al fald kom
til Jesus med sin frygt og med sin trang efter at få klarhed i sin
frelsessag. Han kom til Jesus! Det er den eneste løsning, der
findes. Du må aldrig tro, at du skal kunne klare det ved at sige:
Det skal jeg selv klare. Skulle jeg være bange for noget som
helst, jeg, der er så modig! - Nej, det duer ikke! Du må gå med
din menneskefrygt til Jesus og tale ud med ham. Der findes ingen
anden måde at ordne den sag på.
Jeg har en lille bog derhjemme af den kendte
pietist August Hermann Francke. Bogen hedder 'Nikodemus eller
menneskefrygten'. Det er en bog om menneskefrygt, og den kalder
han for Nikodemus. Hvordan gik det Nikodemus, da han giktil Jesus?
Han fik hjælp. Læs hvad der står i Joh 7,45-53. Der bliver vi ført
ind i Det Høje Råd, hvor de drøfter, hvad de skal gøre med Jesus.
De ved ikke deres levende råd. »Denne folkeskare, som ikke kender
loven, er forbandet,« siger de i stor vrede. Da er det, at
Nikodemus siger til dem: »Vores lov dømmer da ikke et menneske,
uden at man først har hørt på ham og fået rede på, hvad han har
gjort?« - Det var godt klaret! Denne mand, som var bange for at
komme til Jesus ved højlys dag, står nu midt i ulveflokken og
lægger et godt ord ind for Jesus. Det synes jeg er fint.
Videre står der i Joh 19,38-39, at da Jesus
skulle tages ned fra korset, var det Josef fra Arimatæa og
Nikodemus, der kom. Nu brænder han alle broer bag sig. Nu vil han
bekende Jesu navn. Han er vel ikke færdig med menneskefrygten,
hvem bliver vel det? Men han står alligevel frimodigt frem.
Der er kun en eneste ting, der kan jage
menneskefrygten ud. Ved du, hvad det er? Det er frygt for Gud. Det
læser vi om i Luk 12,4-5. Der siger Jesus: »Og jeg siger til jer,
mine venner: Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel og derefter
ikke er i stand til at gøre mere. Jeg vil vise jer, hvem I skal
frygte: Frygt ham, som efter at have slået ihjel har magt til at
kaste i Helvede. Ja, jeg siger jer: Ham skal I frygte.«
Menneskefrygt helbredes ved gudsfrygt, ikke ved
nogen anden medicin. Gudsfrygt bor i det hjerte, som er frelst af
nåde ved tro for Jesu skyld. Du skal gøre med menneskefrygten som
med alle dine andre synder, for den er et udslag af den gamle
natur og er synd. Du skal bekende det for Jesus og få tilgivelse.
Du skal ikke tro, at du skal komme til ham, omtrent som når du har
en tom benzintank: Du får en påfyldning, og så skal du selv klare
resten. Den tankegang er helt forkert. Nej, du skal komme som en
fortabt synder til Jesus og tage imod nåde som nåde. Da bliver du
frelst for det blods skyld, som randt på korset. Du er jo
ingenting i dig selv, men du har alt i Jesus. Han vil hjælpe dig
med menneskefrygtens synd som med alle andre synder. Du må have
tilgivelse for den. Til gengæld får du den kraft, han giver til
dem, som er frelst af nåde og ikke har noget i sig selv, men alt i
Jesus.
Her er endnu en ting, jeg gerne vil pege på.
Jeg vil ønske, at du aldrig vil glemme det. Som kristen har du to
naturer. Du har både 'kødet' og 'Anden'. Kødet er den syndige
natur, vi er født med. Den arv har vi fra Adam. Den onde natur
findes også i en kristen. Vel er kødet korsfæstet, det er
overgivet til døden; men den gamle 'røver' rører på sig, der er
liv i ham endnu. Som Katekismen siger: Kødet skal druknes ved
daglig anger og bod. Derimod skal der daglig opstå et nyt
menneske, som skal leve for Gud i retfærdighed og renhed.
Den gamle natur er der stadig, og den bliver
aldrig anderledes. 'Kødet' er ikke lydigt imod Guds lov og kan
heller ikke være det, siger Paulus i Rom 8. Menneskefrygten er et
udtryk for kødets væsen. Derfor vil det ligge som en fare og en
fristelse endog hos en gammel kristen. Du må derfor ikke blive alt
for forskrækket, hvis du oplever fristelsen i dig selv og tænker
som så: Jeg kan vist ikke være nogen kristen, når jeg endnu kender
til menneskefrygt. Frygten for at bekende og for at tone rent flag
er et udslag af den gamle natur. Hvad skal jeg da gøre? Du skal
overgive det til døden. Det skal dø, akkurat som alle andre
synder, onde tilbøjeligheder, onde tanker og onde lyster. Derimod
skal det nye menneske leve, det, som blev født, da du kom til tro.
Du kan læse i Gal 5 om kødet, der står Ånden imod og Ånden, der
står kødet imod. Lad det gamle menneske dø. Lad menneskefrygten dø
som alle andre synder, og lad det nye menneske leve. Det lever af
nåden ved Helligånden i troen på vor Herre Jesus Kristus.
Hold dig til Guds Ord! Når du har Bibelens
vidnesbyrd om, hvad der er rigtigt, skal du handle efter det. Så
vil det gå dig, som der står om en af kongerne i Juda: »Så længe
han vandrede ad Herrens veje, voksede hans mod« (2 Krøn 17,6). Han
havde ikke så meget mod til at begynde med, men når han gik på
Herrens veje, voksede modet frem.
Der er blevet fortalt om nogle
pionermissionærer i det sydlige Afrika i det forrige århundrede,
at de var modige som løver. Der var vanskelige forhold, og det har
missionærerne stadig ofte. Det drejede sig om et ægtepar, hvor man
sagde, at han var født med et 'løvehjerte' mens hun var født med
et 'duehjerte'. Hun var ikke modig af naturen, sådan som han var.
Men når vanskelighederne kom, var de 'løver' begge to, for de
levede med Jesus.
Det er så velsignet, når vi fra Bibelens ord
ved, hvad der er rigtigt, så vi kan handle derefter.
Her vil jeg fortælle, hvad jeg hørte i Japan.
Det var en troende kvinde, den eneste kristne i hele familien. Det
er ikke let. Ved nytårsfesten sagde svigerfaderen, at hun skulle
lave fædrealteret til og udføre ceremonierne. Da sagde hun til sin
mand, at hun ikke kunne gøre det, fordi hun var en kristen. »Jo,«
sagde han, »det er du nødt til at gøre, for du kan ikke fornærme
min far.« Hvad skulle den stakkels kvinde gøre? Hun gik til nogen
i menigheden og fremlagde sin nød. De sagde: »Du tror jo ikke selv
på det, det er jo bare en ceremoni. Derfor kan du godt gøre det,
for du ved jo, at det ikke betyder noget for dig.« Hun var
alligevel ikke rolig. Derfor gik hun til præsten og fortalte ham
om det. Præsten vidste, at dette var meget omdiskuteret i Japan.
Han sagde: »Det er et vanskeligt spørgsmål.« Til sidst gik hun til
en troende kvinde i forsamlingen. Der fik hun klar besked:»Jamen,
det står der jo i Bibelen!« Så læste de i 2 Mos 20, hvor der står:
»Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst
oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden. Du
må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en
lidenskabelig Gud« (v.4-5). - »Tak skal du have,« sagde hun, »nu
ved jeg, hvad jeg skal gøre.« Så gik hun med Bibelens ord og sagde
klart fra over for svigerfaderen. Hun kunne ikke gøre det, fordi
hun var en kristen. Gud var nådig og hjalp hende. Svigerfaderen
sagde: »Godt, så må en anden gøre det.« Det kan måske gå værre en
anden gang, men her gik det godt.
»Menneskefrygt kan sætte fælder,« står der i
Ordsp 29,25; men den, der har samvittigheden frigjort i
evangeliet, og som holder sig til Guds Ord i Bibelen, behøver ikke
at frygte mennesker.
(Fra "I evangeliets
tjeneste" af Carl Frederik Wisløff - Luthersk
Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 2005
- afsnittet: »At
være fri«, der indeholder bibeltimer fra ungdommens
landsmøde (NLM) 1980)