Mødevirksomhed.
Der findes i dag forskellige meninger om, hvad det er, der
skal samle os, når vi er til et møde.
Vi har alle oplevet, at tiden har sat nogle spor - på godt og
ondt – og den almindelige mødevirksomhed har ikke kunnet undgå
nogle af disse spor, hvilket også har været medvirkende til, at
der er sket en ændring mange steder i afholdelse af møder i et
missionshus.
Men først vil jeg gerne sige, at som tiden går, så har
jeg fået et stærkere ønske om at fortsætte i de spor, som troens
folk i generationer før os har sat højt.
Og jeg finder tiden i dag for alvorlig til, at der
´eksperimenteres´
med hensyn til mødevirksomhed.
De gamle – før os.
Min overbevisning er - og det kan man også læse om i gamle
skrifter - at mange af de, som levede før os, så sådan på det, at
når de samledes i missionshuset, da var der noget, som var
overordnet - noget der havde betydning. Det var, at det, de var
sammen om, skulle kunne bære ikke alene her i livet, men også den
dag, de skulle gå ind over grænsen til evigheden.
Derfor var ordet - Guds evige ORD - det livgivende ORD - alfa og
omega for mange. Bare dette ord, forstod de, var det som kunne
holde og bjerge i både liv og i død.
Ordet, forkyndelsen og mødevirksomheden blev således noget, som
optog dem.
De satte noget til side for at komme og høre Guds ord.
Deres erfaring var blevet, at her var der noget at stå på – noget
at værne om.
En erfaring vor tid kunne lære meget af.
En ændret mødeform.
Der tales ofte om, at forkyndelsen har ændret sig.
Og det har den, men ikke den alene, også selve mødet har undergået
forandring.
Vi er efterhånden kommet dertil, hvor man egentlig ikke ved, hvad
man kommer ud for, i det øjeblik man går til et møde.
Det er med til, at holde nogle hjemme.
De har oplevet skuffelse indtil flere gange.
De fik ikke det, de kom for.
Mange har med sorg erfaret, at
”moderne” mødevirksomhed
mere er blevet underholdning, end forkyndelse af Guds ord.
Ikke sjældent kommer en prædikant ud for, at der direkte siges til
ham, at han ikke må bruge for megen tid på sin prædiken. Der skal
nemlig gives plads for andre indslag, ofte af megen tvivlsom
karakter.
Intetsigende sange bliver ofte fremført på en måde, som mange
sørger over, og som de helt uforberedt må være vidne til.
Liv eller død.
Når jeg tænker tilbage i tiden, så oplevede jeg ofte, at et møde
var noget, som havde med liv og død at gøre.
Egentlig var der mange gange noget urovækkende over et møde.
Jeg forstår mere i dag nødvendigheden af denne mødekarakter.
For tænk – det var virkelig liv og død, det drejede sig om.
Ja, det var intet mindre end himmel eller helvede der stod på
spil.
Der var evighedsalvor over møderne.
Var det så underligt, at både prædikant og ledelse i et
missionshus var
”nervøse” for hvordan eksempelvis en
møderække forløb?
Hvor mange, der bliver standset af Gud ved et møde i dag, ved vel
kun det enkelte menneske selv.
Ind imellem kan man være bange for, at det ikke er så mange.
Mødeformen er ofte direkte medvirkende til at Helligånden får
vanskelige
”betingelser” at arbejde under.
Den nutidige sang og musik gør også sit til, at der lukkes ånder
ind i et møde, som virker både nedbrydende og ødelæggende.
Hvorfor kommer vi?
Man kunne fristes til at spørge:
”Hvorfor går vi egentlig til
et møde i missionshuset?”
Er det fordi, vi vil underholdes, eller er det fordi, vi har en
bøn og et ønske om at få et sandt møde med Guds åbenbarede ord?
Er det fordi, vi gerne vil ransages af Guds ord, så vi ad den vej
får lov at se, både hvor vi står, og hvor vor vej går hen?
Er det et ønske og en bøn om IKKE at blive ført vild eller
bedraget?
Når alt dette er sagt, stiller det jo både forkynder og tilhører
ind i et lys, som ikke er behageligt.
Men skal vi komme videre i vor mødevirksomhed i dag, er der i høj
grad grund til, at mange møder bliver gået lidt efter
”i
sømmene”.
Tilhørere har egentlig et vist
”krav” på ikke at få
noget andet end Guds sandhedsord at høre under et møde.
Det er spild af tilhørernes tid at servere en form for
underholdning, som de jo kan hente af en noget bedre
”kvalitet”
andre steder, om det var det, de ønskede.
Ansvaret for møderne.
At blive stillet ind under Guds ord ved et møde, er en alvorlig
sag.
Det må ikke overlades til hvem som helst at få overdraget ledelsen
af et møde - f.eks. blot fordi man sidder i en bestyrelse.
Og sagen er jo også, at har man ikke forstået vigtigheden af
”kvaliteten”
ved et møde i et missionshus, så kunne det hænge sammen med, at
de, som er ansvarlige for mødet, ikke selv har stået foran den
levende og hellige Gud og set sig selv som en gennemgribende
fortabt synder.
Har en ansvarlig mødeleder ikke det, er han til en vis grad
undskyldt,
men burde da ikke stå som mødeleder.
Og det fritager ikke en ledelse for at være opmærksom på, at hvor
mennesker kaldes sammen om Guds ord, der skal de ikke spises af
med noget andet.
Vi kommer vel ikke til møder bare for
”at komme hinanden
ved”.
Vi kommer der vel, fordi vore sjæle står i fare for at gå fortabt.
Skal vore missionshuse bestå i fremtiden, og bestå med en
forkyndelse, der siger mennesker noget ind i deres samtid, da må
vi alle ind for Guds ansigt og spørge Ham, hvor vejen går i al vor
foretagsomhed.
Både prædikanter, ledere og tilhørere må undersøge den
”sag”.
Gud lader sig ikke spotte.
Vi er i dag mange steder kommet dertil, at dagsordenen i
missionshuset bliver sat af folk, som ikke har forstået, hvad et
missionshus skal bruges til.
Er forståelsen gået ud over liv og død, himmel og helvede, da har
missionshuset ingen berettigelse mere og måtte da hellere lukke
end fortsætte med at holde mennesker fanget i et ”
system”,
som er kødeligt og menneskeskabt.
Børnene.
Børnene står i en særlig fare på grund af voksnes
”forståelse”.
Som en nordmand sagde til mig: når der dækkes op til højtid og den
gode mad skal serveres tager man børnene væk. De må ikke sidde til
bords med os andre.
Jeg ved vel, at det ikke altid er så enkelt at have børnene med
til en prædiken.
Men jeg er helt overbevist om, at det en dag vil give bagslag,
hvis vi holder børnene borte fra forkyndelsen.
De bliver så
”underholdt” – sikkert med al god vilje –
men med noget som i alt for mange tilfælde er af ringere karakter
end en prædiken.
At børnene ikke forstår en prædiken, betyder ikke så meget – for
hvem kan i øvrigt forstå Guds ord.
Men bare det, at de også kommer ind under Guds ords indflydelse,
vil give dem en ballast i livet, de senere kan takke for.
Vi må også lære dem de gode salmer og sange, så de kan synge med i
forsamlingen, når der synges fællessange. De må have noget andet
og mere end mærkelige fagter og trampe-sange.
Det myndige lægfolk.
Før talte man om et myndigt lægfolk.
Det findes næppe mere.
Det er bare få, der i dag tør rejse sig og sige imod den
udvikling, som synes at føre længere og længere bort fra Sandheden
i Guds ord.
Men ingen tvivl om, at mange lider under de nuværende tilstande.
Flere steder tales der om alternativ mødevirksomhed, og det bliver
måske vejen fremover, om ikke der bliver
”sadlet om” i
den for tiden ulykkelige situation.
Lad os bede om, at myndige mænd må rejse sig og vise vej ud fra
Guds ord fremover og ikke overlade alt til lærde specialister.
Vi MÅ rejse os og ikke affinde os med fremover at se de
missionshuse, som mange af os har været med til at bygge og
vedligeholde, ende som rene underholdningsanstalter, blot fordi
ledere ikke forstår den ulykkelige åndssituation, vi befinder os
i.
Hvorfor er det gået sådan?
Der kunne nok siges meget om det, men vi lever i en tid, hvor den
sande Gud mere eller mindre er forsvundet ud af mange menneskers
bevidsthed.
At der stadig huserer en gud i menneskers opfattelse er udenfor
diskussion. For det gør der.
Men det er ikke den Sande, Evige og Hellige Gud.
Ham, har man forsøgt at aflive.
I stedet er mange guder trådt til.
Det har bevirket et andet billede af Gud.
Og det mest forfærdelige er, at det ændrede gudsbillede har sneget
sig ind i kirke og missionshus og bemægtiget sig både ledelse og
prædikestol.
Stadig lyder den ulidelige påstand om, at vi har en kærlig Gud,
som næsten ser gennem fingre med alt, hvad vi foretager os, og som
nok skal sørge for, at langt de fleste vil komme indenfor himlens
port –
”vejen er ikke så smal, som enkelte forkyndere vil
gøre den til.”
Et forfalsket billede af Gud er efterhånden blevet så stærkt
prentet ind på især de unges nethinde, godt hjulpet på vej af den
ændrede forkyndelse, som har fået lov at lyde fra alt for mange
prædikestole i snart mange år.
Og ikke mindst er mange nye sangforfattere med både tekster og
melodier slået ind på den vej – og resultatet - ja, det ser vi nu,
hvor forsvarsløse unge rives med ind i en
”åndelighed”
der mange gange næsten kan opfattes som et nødskrig mod himlen.
Hvad gør vi?
Jeg ser ikke anden vej for os, end omvendelse.
Og det gælder alle - både forkyndere, ledere, bestyrelser og alle,
som har et ord at skulle have sagt - ikke mindst i sammenhænge,
hvor andre bliver berørt, eksempelvis ved tilrettelæggelse af
møder og andre sammenkomster.
Går vi ikke en anden vej end den, der er blevet praktiseret i de
senere år, glider vi længere og længere væk fra den egentlige
mening med et missionshus: et sted, hvor Guds ord lyder til kald
og omvendelse.
De gamle stier.
Der er ledere og forkyndere, som i de senere år, har henledt
opmærksomheden på ordet fra Jeremias 6, 16 om de gamle stier.
Det er ikke sagt for ingenting. Det, der kan frygtes er, at der
også i vor tid vil blive svaret tilbage som dengang – men måske
ikke højlydt:
”Det vil vi ikke!”
At ændre tingenes tilstand er ikke omkostningsfrit.
Men griber ledere og andre ansvarlige ikke snart ind, pådrager de
sig et ansvar, som er uhyre omkostningsfyldt at bære.
Og gør de det ikke, er det vel ikke underligt, at mange vil
betragte vore ledere som de, der svigtede deres høje kald.
Og da kan der ikke opfordres til andet end at samles andre steder
end i et missionshus, hvor denne verden, kødet og djævelen mere og
mere synes at få overtaget - med en uhyggelig forførelse.
(Artiklen er gengivet med
tilladelse fra Nyt-i-Natten,
hvor den oprindeligt er bragt.)