Når Jesus kalder til efterfølgelse!
Af Immanuel Fuglsang, Herning
Hvad er din og min væsentligste opgave, når vi vil være med i en
kristen kirke? Her tænker jeg ikke specielt på den synlige
kirkestruktur - altså om vi er med i en folkekirkemenighed, en
frikirke, frimenighed eller anden kirkelig sammenhæng. Nej, jeg
tænker først og fremmest på det helt personlige forhold til
KIRKENS HERRE, JESUS KRISTUS.
For at ingen skal være i tvivl om mit udgangspunkt, vil jeg
præcisere, at det ikke er vor opgave - så at sige at “granske
hjerte og nyrer” - men jeg går ud fra den kendsgerning, at mange
danskere fortsat er medlem af en synlig kirkelig sammenhæng.
Hvordan det så end står til med, om den enkelte har den frelsende
og sande tro på Jesus, det vil jeg ikke komme ind på her. Blot vil
jeg nævne, at der i mange kirkebønner forekommer et ønske og en
bøn til Gud om, at “vi må blive bevaret i en sand tro til det
evige liv”. Denne formulering må - hvis den ikke skal være
meningsløs - indebære en risiko for, at vi mennesker kan leve i et
bedrag (en falsk tro) og derved trods en ydre tilslutning til
kirken alligevel gå glip af troens mål, sjælens frelse, Peters
Første Brev 1,9.
På et tidspunkt talte Jesus til en stor skare af disciple - altså
ikke blot de tolv særligt udvalgte. Og ved den lejlighed sagde
Jesus til dem, der altså havde sluttet sig til den flok, der ville
følge ham: “
Hvorfor siger I:
Herre, Herre! til mig, når I ikke gør, hvad jeg siger?
“Luk 6,46. Denne udtryksmåde indebærer en rystende afsløring, som
ingen bekendende kristen kan komme udenom: Man kan sagtens have en
masse rigtige ord i sin mund, men hvis man i praksis ikke handler
efter Jesu ord og anvisning, så er der netop risiko for at havne i
det store bedrag. Mange vil endda på dommens dag få at vide, at
Jesus aldrig har kendt dem, selv om de har brugt Jesu navn til at
gøre undergerninger og profeteret ved brugen af Jesu navn. Matt.
7,22.
Hvad kan dette sige til dig og mig med tanke på vort personlige
liv i troen på Jesus som vor Frelser og Herre? Han vil nemlig være
begge dele på samme tid. Selv om ingen bliver frelst ved gode
gerninger, må det ikke skjules, at netop den sande tro vil udmønte
sig i gode gerninger. Vi kan blot nævne et enkelt apostelord i den
forbindelse:
For Guds nåde er blevet
åbenbaret til frelse for alle mennesker og opdrager os til at
sige nej til ugudelighed og verdslige lyster og leve besindigt
og retskaffent og gudfrygtigt i denne verden, mens vi venter på,
at vort salige håb skal opfyldes og vor store Gud og frelser,
Jesus Kristus, komme til syne i herlighed. Han gav sig selv hen
for os for at løskøbe os fra al slags lovløshed og skaffe sig et
rent folk som sin ejendom, ivrigt efter at gøre gode gerninger.
Titus 2,11 - 15. Her skal det lige bemærkes, at apostlenes
ord og lære har samme autoritet for os som Jesu egen undervisning,
jf. Lukas 10,16: “
Den, der hører
jer, hører mig, og den, der forkaster jer, forkaster mig. Men
den, der forkaster mig, forkaster ham, som har udsendt mig.«
Altså må vi give nøje agt på både Jesu egen undervisning og på
apostlenes breve i Det nye Testamente.
Hvordan kan vi (jeg!) så overføre dette til vor (min) dagligdag i
troen på Jesus. Her er det vigtigt at gøre sig klart, at Jesus
ikke prøvede at lokke nogen til efterfølgelse ved i første omgang
at skjule de barske realiteter for dem, der ville slutte sig til
den flok, der fulgte ham. Hør bare, hvad han kunne sige ved en
lejlighed, som i Bibelen har fået denne overskrift:
Efterfølgelsens vilkår
Mens de var undervejs, var der
en, der sagde til ham: »Jeg vil følge dig, hvor du end går hen.«
Jesus sagde til ham: »Ræve har huler, og himlens fugle har
reder, men Menneskesønnen har ikke et sted at hvile sit hoved.«
Og Jesus sagde til en anden: »Følg mig!« Men han svarede:
»Herre, giv mig lov til først at gå hen og begrave min far.« Men
Jesus sagde til ham: »Lad de døde begrave deres døde, men gå du
ud og forkynd Guds rige.« Og en anden sagde: »Jeg vil følge dig,
Herre, men giv mig lov til først at tage afsked med dem
derhjemme.« Jesus sagde til ham: »Ingen, der lægger sin hånd på
ploven og ser sig tilbage, er egnet for Guds rige.« Lukas
9, 56 - 62. I sandhed kan vi sige, at Jesus “toner rent flag” om
de omkostninger, der kan være forbundet med at ville følge ham.
Netop ordene “Følg mig” sagde Jesus ved flere lejligheder.
På et andet tidspunkt var der en i øvrigt eksemplarisk mand, der
efter en samtale forlod Jesus, fordi Jesus lige præcist rørte ved
det ømme punkt i denne mands liv. Han var bundet af kærlighed til
penge og rigdom, og det var en hindring, som Jesus ville løse ham
fra. Men det endte altså med, at manden gik fortvivlet bort, jf.
Lukas 18, 18-23.
Jeg tror, vi har noget at lære af Jesus her. Det forekommer mig,
at mange ledere og medarbejdere i kristne forsamlinger er bange
for at miste tilhængere (for nu at bruge et måske lidt misvisende
udtryk). Derfor nøjes man i første omgang med at forsøge at lokke
folk indenfor (ikke i Guds rige, men i et forsamlingslokale eller
lignende!). Og så siger man, at “målet helliger midlet”. Vi må
endelig undgå at støde folk, derfor skal vi først vise dem
kristendommens positive sider. Jesus bliver fremstillet som den
rare og forstående mand, der kan hjælpe med at løse alle vore
jordiske problemer. Og derefter er det så meningen, at han også
skal hjælpe os med “syndernes forladelse og det evige liv”, men
det skal så at sige gemmes til lidt senere, når folk er blevet
mere modtagelige. Hvem har vi egentlig lært det af? Næppe af
Jesus. Hør, hvad han sagde i en anden konkret samtalesituation:
En i skaren sagde til Jesus:
»Mester, sig til min bror, at han skal skifte arven med mig.«
Men han svarede: »Menneske, hvem har sat mig til at dømme eller
skifte mellem jer?« Og han sagde til dem: »Se jer for og vær på
vagt over for al griskhed, for et menneskes liv afhænger ikke
af, hvad det ejer, selv om det har overflod.« Og han fortalte
dem en lignelse: »Der var en rig mand, hvis mark havde givet
godt. Han tænkte ved sig selv: Hvad skal jeg gøre? For jeg har
ikke plads til min høst. Så sagde han: Sådan vil jeg gøre: Jeg
river mine lader ned og bygger nogle, som er større, og dér vil
jeg samle alt mit korn og alt mit gods. Og jeg vil sige til mig
selv: Så, min ven, du har meget gods liggende, nok til mange år.
Slå dig til ro, spis, drik og vær glad! Men Gud sagde til ham:
Din tåbe, i nat kræves dit liv af dig. Hvem skal så have alt
det, du har samlet? Sådan går det den, der samler sig skatte,
men ikke er rig hos Gud.« Luk 12,13 - Luk 12,21
I stedet for at hjælpe manden med et påtrængende problem i en
arvestrid tager Jesus fat i et meget større problem, nemlig
materialismen. Mon ikke en sådan fremgangsmåde kan hjælpe os på
vej i dag? Jeg er overbevist om det. Derfor går det ikke an at
forsøge at “finpudse” det kristne evangelium, så det kan passe i
folks smag og behag. Nej, vi må tilbage til Jesus og apostlene,
når vi skal forsøge at finde vej - også i en tid, som af mange
kaldes “en ny tid”.
Inden jeg slutter, vil jeg understrege, at mit ærinde med dette
indlæg ikke er en “facitliste” for, hvordan vi skal leve som
kristne i hjemmet, på vor arbejdsplads, blandt naboer og andre
nære sammenhænge på det MENNESKELIGE plan. Nej, jeg har forsøgt at
tage nogle ting frem med tanke på det ÅNDELIGE rige, som vi synger
om i en salme: “Stiftet Guds Søn har på jorden et åndeligt rige”.
Her må vi arbejde med åndelige redskaber og virkemidler. Det vil
bære sin frugt til rette tid, jf. dette apostelord:
Den, der undervises i ordet,
skal dele alt godt med den, der underviser. Far ikke vild! Gud
lader sig ikke spotte. Hvad et menneske sår, skal det også
høste: Den, der sår i kødet, skal høste fordærv af sit kød, og
den, der sår i Ånden, skal høste evigt liv af Ånden. Lad os ikke
blive trætte af at gøre det, som er ret; vi skal til sin tid
høste, blot vi ikke giver op. Så lad os da gøre godt mod alle,
så længe det er tid, især mod vore trosfæller. Gal 6,6 - 10.