Ny vin på nye lædersække
Hams Erik Nissen - "Mellem liv & død"
Kender du oplevelsen: Prædikanten begynder stærkt. Man mærker, at
han føler nøden på sin egen krop. Han skildrer den på en måde, der
ikke lader en i tvivl. Han er ikke udenfor, men er selv en del af
nøden. Og det gælder både, når han taler om nøden i verden,
tilstanden i menigheden og den åndelige fattigdom, der hærger
mange kristnes åndelige liv.
Så går prædikanten over til at tale om, hvordan
vi skal komme ud af nøden. Alt, hvad han siger, er rigtigt. Han
taler med Bibelen som basis. Man kan mærke, at han har læst Luther
og Rosenius. Alligevel har du en beklemmende fornemmelse af, at
det, han nu siger, ikke på samme måde er selvoplevet.
Har det Ikke altid været sådan?
Rosenius var et normalt begavet menneske. Han var ikke noget
sprogligt geni. Alligevel forkyndte han sandheden på en måde, som
var ny. Sandheden om hemmelighederne i lov og evangelium var så
overvældende for ham selv, at han ikke kunne nøjes med at
gentage, hvad andre havde sagt forud for ham.
Rosenius læste Luther og mange ortodokse og
pietistiske opbyggelsesforfattere. Enhver, der kender hans
skrifter, vil vide, at han citerer hyppigt. Alligevel prædiker han
selv frimodigt anderledes end alle de store autoriteter. Gennem
Guds ord åbenbarede Herren sig for ham selv. Og det, som Gud gav
ham, forkyndte han med den kraft, som man stadig fornemmer i hans
skrifter.
Hvordan bar Rosenius sig ad?
Rosenius mente ikke, at nye ord og udtryk i sig selv kunne skabe
noget som helst. Jeg tror ikke, Rosenius skænkede det en tanke, at
han skulle udtrykke sig anderledes, end det havde været gjort før.
Det var ikke derfor han arbejdede med sine artikler time efter
time, og læste dem igennem gang på gang både alene og sammen med
venner. Det var fordi det var ham magtpåliggende, at hans ord så
vidt som overhovedet muligt skulle dække det budskab, Herren havde
givet ham. Med andre ord: Det blev budskabet, der bestemte ordene.
Og fordi budskabet overvældede Rosenius og mange med ham, fandt
det gamle evangelium et nyt strømleje på sin vej til
menneskesjæle.
Fornyelse
Mange tror, at vi kan skabe fornyelse ved at bruge nye ord. Det
har ført til, at mange vrider deres hjerner og penne for at få det
sagt på en anden måde. Men det hele skriger af åndsfattigdom. Tænk
f. eks. på mange af de nye »salmer«. Hvad hjælper det, at man
siger det på en anden måde, når man ikke har noget at sige?
Problemet er ikke mangel på ord, men mangel på
et budskab, der har taget magten fra forkynderen selv. Det, som
har det, har man en ejendommelig evne til at finde ord for - ord,
som går til hjerte, fordi de kommer fra hjertet. Ord som er nye,
friske og overbevisende, fordi de er født i et lille
menneskehjerte, der befinder sig i den hellige, forfærdelige og
kærlige Guds levende brændpunkt, hvor alt mit eget forsvinder, og
hvor Gud føder på ny.
Hvad oplever du?
Følgende samtale udspandt sig mellem et par af vore prædikanter.
Når du står og taler, så står du vel ikke og fortæller, hvad du
har oplevet! Nej, svarer den anden, for jeg oplever nemlig
ingenting!
Vi trækker på smilebåndet over dette karske
svar. Spørgsmålet er, om det ikke rummer en langt større sandhed,
end vi i første omgang tænker på. Oplever man ikke dommen og nåden
indefra, så kan ordene være aldrig så rigtige. De mangler
vidnesbyrdets, det selvoplevedes karakter. Og det er nu engang
sådan, at selvom en advokat siger nøjagtig det samme som et vidne,
så taler vidnet med en helt anden overbevisende styrke. For han
har jo selvoplevet, hvad han fortæller. Det har advokaten ikke.
Han har det på anden hånd.
Bed for os!
Forkyndelsen er det vigtigste i menigheden overhovedet. Og vi
forkyndere trænger til, at kristenfolket beder for os. Bed ikke
om, at vi må blive klogere, dygtigere eller mere velformulerede.
Men bed om, at vi må opleve noget med Gud, så vort hjerte kan
blive fyldt i en sådan grad, at munden flyder over med det. Bed
om, at vi må rystes i mødet med den Gud, som Skriften kalder Isaks
rædsel. Bed om, at Herren vil give os visdoms og åbenbarings ånd i
vor erkendelse af Jesus, så vort liv vidner sammen med vore ord
om, at vi er forløst fra alle vore synder ved Kristi blod. Bed Gud
om at forbarme sig over os prædikanter. Bed ham knuse os. Bed ham
oprejse os. Bed om, at vi må opleve noget med Herren.
(Fra "Mellem liv & død"
af Hans Erik Nissen - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 1998)