Hvorfor hører vi så lidt om forsoningen?
Carl Fr. Wisløff - "I Jesu navn"
Den næste dag ser han Jesus komme hen imod sig, og han siger:
»Se Guds lam, som bærer verdens synd!« Johs. 1,29.
»Hvorfor tales der i vor tid så lidt om forsoningen?« Det var
redaktionen af et ungdomsblad, der fremsatte dette spørgsmål.
Mange andre spørger på samme vis. Der hersker en udbredt
fornemmelse af, at Jesu Kristi soningsdød kun har sparsom plads i
forkyndelsen for tiden.
Dette er bemærkelsesværdigt. For det første, fordi det ikke er
længe siden, man hørte den modsatte klage: at norsk forkyndelse
kun har et eneste tema: forsoningen. Det var selvsagt en
overdrivelse. Men at både præster og (ikke mindst) lægprædikanter
her i landet har været stærkt optaget af ordet om Jesu kors, er en
kendsgerning. Nu skulle der altså være sket en forandring, er der
nogle, der mener. Og helt uret har de nok ikke, desværre.
Det andet, som er værd at mærke sig, er, at disse toner om Jesu
død og blod bliver savnet af mange, når de udebliver. Hvorfor
taler man ikke til os om Jesus, givet hen for vore synder og
opvakt for vor retfærdiggørelses skyld? Det er et livstegn, at
dette spørgsmål er opstået.
At emnet er centralt i Ny Testamente kan der jo ingen tvivl være
om. »Se Guds lam, som bærer verdens synd,« sagde Døberen om Jesus.
Intet spørgsmål bliver i Bibelen taget mere alvorligt end det, der
angår vort forhold til Gud. Vil Gud vide af mig? det er f.eks. et
gennemgående tema i Salmernes bog. Vil ikke Gud vide af mig, er
det ude med mig. Sl. 102,11; 32,4. Skjuler Herren sit åsyn for
mig, hvor skal jeg da vende mig hen? SI. 143,7; 69,18. Men ser
Herren i nåde til mig, kan hvad som helst ellers være det samme.
Sl. 73,25.
Det er vor synd, der har rejst skillemur mellem Gud og os. Denne
vor synd er en pinligt alvorlig sag. Den kan ikke gøres ugjort, om
også vi gør, hvad vi kan, for at bøde på skaden. Synden må
straffes. Uden at blod bliver udgydt, opnås der ingen tilgivelse
hos Gud, hedder det med henblik både på de gammeltestamentlige
ofre og på Jesu offerdød. Hebr. 9,22.
Blodet af bukke og kalve kunne ikke sone vor synd. Hebr. 10,14.
Men Gud har forbarmet sig over os og sendt sin Søn til soning for
vore synder. 1. Johs. 4,10.
På Golgata rejstes det store offeralter, hvor Jesus var både
offerpræst og offerlam. Rom. 3,21-26. Han ofrede sig selv.
Straffen blev lagt på ham. Esaj. 53,5; 1. Pet. 2,25. Han, som ikke
kendte til synd, har Gud gjort til synd for os. 2. Kor. 5,21.
Det er for lidt, hvis du vil tale bibelsk, at sige: Gud er
kærlighed. Vil du tale, som Guds ord taler, så må du fortælle, på
hvad måde Guds kærlighed har ytret sig. Derved er Guds kærlighed
blevet åbenbaret, at han har sendt os sin Søn til soning for vore
synder.
Det er for lidt at sige, at Gud tilgiver dig dine synder, når du
beder ham om det. Du må også fortælle, hvad det kostede Gud at
kunne tilgive synd. Det kostede ham hans egen Søn - i en blodig
død. Rom. 8,32. Jesus bad: »Min Fader! er det muligt, så lad denne
kalk gå mig forbi.« Men det var ikke muligt, om ellers vi skulle
blive frelst. Den bitre kalk måtte tømmes til bunds.
Forsoningen er det store, gennemgående tema i Ny Testamente. Så
burde det da også være et mægtigt tema i forkyndelsen. Det er
Jesus, og hvad han har gjort til vor frelse, der er kristenlivets
grund. »Den, som tror på Sønnen, har evigt liv, den, som ikke
lyder Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede bliver over ham.«
Johs. 3,36.
Hvorfor hører vi da så lidt om forsoningen? Der kan være flere
grunde. Her skal nævnes en, som det er vigtigt at lægge mærke til.
Årsagen ligger i et teologisk fejlgreb.
Mennesker synes ikke, de har brug for Guds nåde. Sådan har det vel
været til alle tider - mere eller mindre. Selvretfærdigheden
ligger os i blodet.
Hvad er så forkynderens opgave her? Omkring århundredskiftet gav
kendte teologer et svar, som siden utallige gange er blevet
gentaget. Paulus siger jo sagde man - at syndserkendelse kommer
ved loven (Rom. 3,20), derfor må loven forkyndes. Men loven er
moral. Høj og fin moral - det må vi forkynde. Når vi gør det, vil
mennesker forsøge at leve op til idealerne. Før eller senere vil
de så opdage, at de kommer til kort. De magter det ikke. Og så vil
de forstå: vi behøver en frelser, vi er afhængige af nåde. Da er
tiden inde til at forkynde nåden. Så længe folk ikke fatter, at de
har tilgivelse behov, er det spildt ulejlighed at tilbyde dem Guds
nåde. Det er som at øse vand i et sold, er der sagt.
Der er et sandhedsmoment i dette. Det enkelte menneske må blive
overbevist både om synd og om nåde. Objektive sandheder alene, som
accepteres uden personlig tilegnelse, gavner ingen.
Alligevel er ræsonnementet forkert. Det er ikke sandt, at Guds lov
er moral. Guds lov er meget mere. Guds lov er Gud selv i sin
hellighed og vrede, sagde de gamle lærefædre. Dette må forkyndes,
af naturen ved vi det ikke - det må blive sagt os.
Det er desuden også dårlig psykologi at indbilde sig, at høje
idealer virker syndserkendelse. Det stemmer ikke. Hvordan med
idealister og humanister iblandt os - fører deres idealisme til
syndserkendelse? Føler de sig dømt af Gud? Så langtfra!
Man kan reagere på høje idealer på forskellig måde. Blive
begejstret eller irriteret, ydmyg eller selvretfærdig. Kun ikke
sønderknust under erkendelsen: Mod dig alene har jeg syndet. Sl.
51,6.
Hertil behøves noget andet og mere end idealer. Der behøves, at
man bliver sig bevidst at stå for den levende Gud, som er hellig
og kærlig: så hellig, at han hader synd og vil kaste synderen i
helvede, og så kærlig, at han har givet sin Søn til at bære vor
straf.
Alt dette skal forkyndes, for det er Guds åbenbarede ord, som skal
råbes ud til alle - enten det behager det moderne, selvsikre
menneske at høre det eller ej. Fejlen ved forkyndelsen er, at den
er for lidt præget af bibelsk alvor. Man har taget sit
udgangspunkt i psykologi - oven i købet dårlig psykologi - i
stedet for i den bibelske åbenbaring.
Hvor tit taler ikke prædikanten, som om alle hans tilhørere var
kristne, der nu blot skal vejledes »videre« - og hertil behøves
ikke forsoningens ord, for det hører til begynderstadiet, synes
han at mene. Det betyder ikke, at han er tilfreds med sine
tilhørere. Nej - han driver vældigt på: vi må blive bedre kristne.
Men kristne er vi, og som sådanne skal vi formanes.
Ja vel - men hvad er det at være en kristen? Sagen er denne: Hvad
enten der er få eller mange eller slet ingen i forsamlingen, som
ikke er personligt kristne, så hører det med til selve det
bibelske budskab, at der bliver talt om gudsforholdet: hvad det
er, hvad det grunder sig på, og hvordan gudslivet leves.
Intet af dette kan forkyndes, uden at ordet om forsoningen må med.
Vort forhold til Gud kan kun blive et barns forhold derved, at vi
får Jesus som vor broder, vor frelser og vor herre. Dette er
muligt alene, fordi Jesus døde for os. Alt kristenliv grunder sig
på ham.
Jeg blev et Guds barn, fordi Jesus døde for mig. Jeg skal stå
frimodig for Gud på dommens dag, fordi Jesus døde for mig.
(Fra "I Jesu navn" af Carl
Fr. Wisløff, Dansk Luthersk Forlag 1972)