Overgivet til døden
Hans Erik Nissen - "På Guds Spor"
Guds ord åbenbarer for os, at tiden og dens begivenheder ikke skal
lignes med en ring, hvor tingene bare gentager sig i det
uendelige. Nej, historien har en begyndelse og en afslutning.
Bibelen viser, at den helt afgørende faktor til forståelse af
begivenhederne i verden, er kampen i åndeverdenen. For en
ikke-kristen er det tåbeligt at sige noget sådant. Han tror ikke
åndeverdenen, og hvis han tror, at der er mere mellem himmel og
jord end det, som han kan se og forstå, mener han i alt fald ikke,
at der er tale om personlige magter, som allerede har udkæmpet det
afgørende slag, og at alt ondt i verden har forbindelse med den
besejrede magt, nemlig Djævelen. Det lyder i deres øren som
middelaldertanker uden nogen forbindelse med en nutidig
virkelighed. Det hænger sammen med, at nutidsmenneskets
virkelighedsforståelse i allerhøjeste grad er indskrænket. Alt
det, som vi kan registrere, giver ikke nogen forklaring på, at
livet er, som det er. Man kan ikke ud af tingene udlede en
tilværelses mening og forklaring. Det har mennesker i stedet
forsøgt gennem religion og filosofi, som vel kan indeholder
sandhedsmomenter, men de står alligevel aldrig mål med
virkeligheden. Menneskers forsøg er ikke af sandhed og derfor ej
heller nogen vej til frelse.
Kræfterne i denne verden er alene kendt af
Herrens folk. De har fået dem åbenbaret af Herren selv. Kun
derfor kender de magternes kræfter i åndeverdenen, og de ved, at
den eneste i hvem, der er fred på jord, er Jesus. Uden for
ham kan der til tider være våbenhvile, men det er ikke fred.
Våbnene er der, snart vil de blive grebet og rettet mod mennesket,
og da raser krigen på ny.
Jesu genkomst
Siden Jesus vandt sejren over Djævelen og hans åndehær, har
Djævelen kæmpet i stor harme. Han ved, at hans tid er kort, og
Johannes' Abenbaring fortæller os, at denne kamp vil blive
intensiveret, jo nærmere vi kommer Jesu genkomst. Alle de tegn,
som Bibelen giver os for Herrens genkomst, siger os, at tiden er
nær. Skal man fremhæve et enkelt, må det være Jesu ord om, at
Jerusalem skal nedtrædes af hedninger, indtil hedningernes tider
er til ende. I næsten et par årtusinder har hedningerne haft
herredømmet over Jerusalem. Men i vor generation er der sket en
forandring. Jøderne er igen blevet herre i deres fædrene by. Og
Jesus lader os ikke være i tvivl: Det betyder, at hedningernes
tider er til ende. Endnu giver Gud os imidlertid en frist, og det
gælder om at udnytte tiden, thi der kommer en nat, da ingen kan
arbejde.
Tiden inden Jesu genkomst vil være præget af
sataniske magtkoncentrationer. Den største og stærkeste vil blive
verdensherskeren Antikrist. Gennem ham har Djævelen samlet sin
magt i en satanisk treenighed bestående af
Satan-Antikrist-Antikrists profet. Antikrist vil føre krig imod de
hellige og sejre over dem.
Hvad det indebærer, har de kristne i de
kommunistiske lande fået at mærke. Det har vi været vidne til, vi
som lever i det århundrede, der har krævet flest martyrer. Ja, man
kan ikke fatte, hvorledes den antikristelige trængsel kan blive
hårdere end den, som vore hundrede tusinder af myrdede kinesiske
trosfæller har gennemgået.
De antikristelige kræfter var allerede i
aposteltiden virksomme i verden, og de har ikke forladt os siden.
De tager bestandigt til i styrke. Det er dem, som skal bane vej
for Antikrist.
Eftersom dette er sandt, er vilkårene hårde for
en missionærgerning. Ikke blot er der et pres udefra, men de
antikristelige kræfter gør ikke holdt ved nogen kirkes port. Og
det kan godt tappe for mod, når man ser de glubske ulve i
menighedens egen midte.
Forfølgelse
Der er en slående lighed mellem de forhold, som de første kristne
missionerede under, og dem, vi oplever i dag. Hænger det sammen
med, at Satan satte alle kræfter ind på at kvæle Herrens menighed
i starten, og at han nu vil fuldføre, hvad der dengang mislykkedes
for ham? Også denne gang vil han komme til kort, thi dødsrigets
porte skal ikke få overhånd over Herrens folk. Men tiden skal
blive hård for os. Meget hård.
Vilkårene for missionens tjeneste kan du ikke
ændre. Spørgsmålet er, om du er villig til at udføre Herrens
gerning under de givne forhold?
Jesus har aldrig skjult sandheden for sine
disciple. Tværtimod. En discipel deler kår med Jesus: Kom det ord
i hu, som jeg har sagt jer: En tjener er ikke større end sin
Herre. Har de forfulgt mig, vil de også forfølge jer; har de holdt
fast ved mit ord, vil de også holde fast ved jeres.
Vi er ikke nået til et vendepunkt i den
stigende modstand mod de kristne. At den kommer sidst til de
gamle kristne lande, på hvis kultur kristendommen gennem
århundreder har sat sit præg, kan ikke undre. Men den kommer også
til os, så der er ikke noget sted på jord, hvor en kristen kan
vide sig forskånet for forfølgelse og martyrium. Vel er det i dag
sådan, at det er få steder, missionærerne arbejder under en
alvorlig risiko for på et eller andet tidspunkt at blive dræbt.
Men i årene fremover vil dette sikkert ændre sig. Om trængslerne
så vil komme til missionsmarkerne, før de kommer til os, er en
anden sag. I kampen om Europa bebor vi et af de vigtigste områder
i strategisk henseende. Og historien lader os ikke være i tvivl
om, hvad en kommunistisk besættelse vil indebære for de kristne.
Vi ser så kort, og vi skal ikke tegne fremtiden mørkere, end den
Jesus tegner for sit folk. Og han tegner jo slet ikke nogen mørk
fremtid for os. Tværtimod, han tegner en herlighed, forunderlig
stor og rig i Himmelen, sammen med Abraham, Isak og Jakob, og et
liv, hvor Gud og Lammet er centrum i alt.
Den herlighed er simpelthen så overvældende, at
Jesus siger, at ansigt til ansigt med de trængsler, som endetiden
vil rumme for os, skal vi løfte vore hoveder, thi vor forløsning
stunder til.
Martyriet
Døden når os alle - før eller senere. Vor Frelser blev revet bort
fra jorden, mens han stod i sin manddoms kraft. Men hvilket bytte
var det ikke for ham? Og hvilket bytte er det ikke for os at bryde
op og være sammen med Kristus? Livet på jord er en rig gave fra
Gud. Men Gud tager aldrig denne gave fra sine børn uden at skænke
det en endnu større og herligere rigdom: En evighed for Guds og
Lammets åsyn.
Derfor er døden en vinding for en
kristen.
For Paulus som Herrens tjener var det
overordnede ikke liv eller død, men forherligelse af Herren gennem
enten det ene eller det andet. Nok er kampen hård ikke mindst for
en ung missionær, når Herren vil forherlige sit navn gennem hans
død. Talrige bånd vil døden bryde, og der er altid knyttet smerte
til bånd, der brister. Men hvilken befrielse er det ikke at have
herliggørelsen af Herren som sit livsmål? Det afgørende er ikke,
om jeg forstår hans veje, blot jeg har vished om, at jeg under
alle forhold er inde under hans vilje. Mon
martyrerne på cirkus Maximus i Rom altid har kunnet se betydningen
af, at de blev ædt af de vilde dyr? Jeg tror, atdet er få, der har
kunnet det. De var mennesker af kød og blod som du og jeg.
Livsvilje og livskraft har de haft i sig. Mon ikke mange af dem
har gruet for smerterne, når løverne ville kaste sig over dem og
bore kløer, og tænder i deres kød? Har de ikke gjort sig tanker
om, hvor lang tid der ville gå, før bevidstløsheden kom, eller
rettere Herren kom og sagde: Nu er det nok!
I dag ser vi, at disse martyrers blod var
kirkens udsæd, og vi ser, at de gennem deres død har styrket
kristne martyrer ned gennem århundrederne. De har givet andre
lidende forvisning om, at deres død ikke var meningsløs.
Dødsliniens inderside
Men den kommende trængsel for ydremissionærer og for alle andre
kristne har også en side, som vender indad mod os selv.
Store dele af kristenheden lever i lande, som
nu gennem flere årtier har oplevet en velstandseksplosion, som
tidligere generationer ikke har kunnet forestille sig. Man har
ikke alene kunnet tilfredsstille alle sine elementære behov,
men også fået sin del af de luksusgoder, som før var
forbeholdt et ganske lille mindretal.
Denne situation rummer store farer for de
kristne. Der appelleres bestandigt til et øget forbrug, og
reklamen bruger alle midler for at bibringe mennesker den
opfattelse, at størrelsen af livslykken står i forhold til
mængden af materielle goder. Alle kristne ved, at dette er løgn.
Men man kan møde en løgn så ofte - forklædt i forskellige
skikkelser - at man begynder at tro på den.
Vi lever i en tid, hvor hundred tusinder
af kristne ud over jorden har måttet se deres jordiske rigdom
forsvinde. Det har millioner af andre mennesker også, men for de
kristne har det betydet noget særligt. Gud har vist dem, hvor
usikkert alt er på denne jord. Det har de kunnet læse i Bibelen,
og det har de sikkert gjort mange gange. Men det er alligevel
noget andet at se denne sandhed ført ned i ens egen lille verden.
Når det sker, er der et og andet, som brister i de fleste
mennesker. Og det er åndeligt sundt, for det, som brydes, er i
virkeligheden bånd, som har draget bort fra Herren.
Jeg ser det, jeg kalder mit, forsvinde, men
hjerte, sind og tanke vendes i taknemmelighed mod Jesus, som
bliver til evig tid. Han stråler frem som en åndelig diamant, mit
hjertes eneste sikre og umistelige rigdom. Kort sagt, jeg får
Jesus at se i et klarere lys, når Gud afslører denne verdens
løgne for mig og lader mig se, hvad al denne verdens herlighed er:
bristende bobler, der vel for en tid kan svæve og tryllebinde ved
at afbilde alt i prismets klare farver, men inden man får tænkt
sig om, er det hele forbi, og man ser, at boblen bare er en dråbe
sæbevand.
Mødet med verden i dens forgængelighed fører
til en fornyet koncentration om Jesus og livet i ham. Man ser, at
han er den eneste, som man kan sætte sit håb til. Derigennem
føres man tilbage til den første kærlighed. Den lukker alle andre
ude og retter sig mod en alene.
Lært til bunds bliver det aldrig. Hele livet er
vi i Herrens skole. Og alligevel er vi ikke de samme, da vi
begyndte og den dag, vi rykker ind i en højere tjeneste. Livet
igennem mærker vi vingårdsmandens skarpe kniv. Det gør ondt. Men
uden den bar vi ikke frugt, og vi nåede aldrig målet.
Ordet om skatten i lerkar har mange
sider. Der er noget, som må brydes ned i dit og mit liv, for at
skatten kan komme til syne, for at Jesus kan blive kendt.
Uden selvets dødelse kommer der ikke frugt i
mit liv. Jesus og kødet kan ikke begge leve et stærkt liv i et
menneske. Er det ikke en af grundene til, at mange kristne ikke
er nået frem til mands modenhed i deres åndelige liv?
Men når døden kommer ind på vort livs arena -
ikke bare som en fjern mulighed langt fremme i en skjult fremtid,
men så nær, at jeg til stadighed mindes om, at mine dages tal kan
være mindre, end jeg aner, da er der meget, der ikke har nogen
betydning længere.
Verden omkring os er i støbeskeen. Det mærkes
stærkt på mange missionsmarker. Alt føles usikkert.
Femårsplanernes tid er ved at være forbi, thi hvor på jorden har
vi sikkerhed for, at vi kan blive og virke i bare fem år?
Men de ustabile forhold og kår driver os ind
til Herren som den eneste sikre klippe og borg.
Herren spørger os, om vi vil gå bud for ham,
ja, om vi vil gå til verdens ende og vidne om ham? Vil vi det, da
må vi gå ud i verden, som den er i dag. Gud kan ikke
sende Paulus, Ansgar eller Hans Egede. De tjente Herren i
deres eget slægtled under forhold, som var vanskeligere end dem,
der bydes de fleste missionærer i dag, men de var til gengæld
opvokset på en tid og i en sammenhæng, der gjorde dem langt mere
udholdende og indstillede på at lide, end tilfældet er for de
fleste vesterlændinge i dag.
Vort problem er overflodens. De fleste
kender ikke til at mangle noget og til at lide afsavn. Vi er
opvokset i en del af verden præget af politisk stabilitet og
tryghed. Men Herren sender os til områder i verden, hvor det er
helt anderledes.
Vi vil gå, fordi Jesus går med. Vel synes
vi ikke, at vi har det, som skal til for at stå i en sådan
tjeneste - hverken menneskeligt eller åndeligt. Men vi ved, at som
vor dag er, skal vor styrke være. Det er de helliges samstemmige
vidnesbyrd i slægterne forud for os. Så vil vi da tjene Herren i
vort eget slægtled. Gør vi ikke det, bliver det ikke gjort.
(Fra "På Guds Spor" af Hans
Erik Nisssen - Dansk Luthersk Forlag 1978)