Troen alene
Af Mikkel Vigilius, Hillerød
Hvorfor kommer vi sammen om Guds ords forkyndelse? Der kan gives
mange gode svar på det spørgsmål. Men hvis vi skærer helt ind til
benet, så er svaret vel, at vi er her, fordi vi ved, at vi skal
møde Gud.
I grunden ved vi intet andet om vores fremtid end dette ene, at vi
skal møde Gud. For hans domstol skal vi alle træde frem. Bøgerne
skal åbnes, og vi skal deles i to flokke. Fårene på Herrens højre
side og bukkene på hans venstre.
Skriftens Ord om den sag er og bliver lige klare og utvetydige.
For hver enkelt af os gælder det, at vi skal frem for Gud og høre
ét af to ord: ’kom du velsignede’ eller ’gå bort du forbandede’.
Jeg skal høre et af disse to ord. Og det samme skal du. Det er
virkeligheden.
Hvad skal jeg høre? Et af disse to ord!
Vi skal møde Gud! Det er derfor, vi er her. Det er derfor, vi er
kommet sammen. Eller rettere: det er derfor Gud har kaldt os
sammen.
Dybest set, er der ingen af os, der er her på eget initiativ. Vi
er kaldt sammen af Herren selv. Og vi er kaldt sammen af ham,
fordi han vil én ting: han vil frelse! Han ønsker ikke nogen
synders død, men at han omvender sig og finder frelse! Og mere end
det: vished om frelse!
’Deri er Guds kærlighed fuldendt i os’ – siger evangelisten
Johannes – ’at vi har frimodighed på dommens dag!’ (1 Joh 4,17)
Det er Guds kærligheds mål: at du må have frimodighed på dommens
dag. At du kan træde frem for ham med frimodighed, fordi du ved,
at du er frelst.
Det er dette, der er Guds inderste hjertesag. Det er dette, der er
hans endelige mål med dig.
Det er Guds hjertesag, og det er tankevækkende, at netop dette
også var reformationens hjertesag.
For Luther handlede reformationen om én ting: Hvad holder på den
store dag? Hvad kan frelse mig fra den evige ild? Hvordan kan jeg
finde en nådig Gud? Jeg vil frelses! Hjælp mig til frelse! Hjælp
mig til
vished om
frelse!
Kirkehistorikerne har gjort sig mange overvejelser om ’tilfældet
Martin Luther’. Hvad var årsagen til, at han til tider kunne være
på sammenbruddets rand både psykisk og fysisk af anfægtelse og af
angst for Guds vrede? Var han psykisk syg? Eller var det et
traumatisk forhold til faderen, der blev overført på forholdet til
Gud?
Jeg tror, der er en anden forklaring, som er meget mere
nærliggende. Luther var bibelteolog. Han læste sin Bibel og
navnlig Gamle Testamente. Og han troede på det, han læste dér om
Gud, Guds væsen og Guds handlinger. Og det rystede ham.
Han mødte en Gud, der lod hele menneskeslægten lide druknedøden i
syndfloden – på otte sjæle nær! Han mødte en Gud, der lod
indbyggerne i to hele byer brænde op i ild og svovl – på fire
sjæle nær! Han mødte en Gud, som både kan og vil dømme og straffe.
Og han blev rystet! For han troede på det, han læste om Gud!
Da jeg var barn, læste min mor højt for os af en billedbibel med
gamle klassiske malerier. Mange af dem er overordentlig stærke i
deres udtryk. Nu har vi selv fået en tilsvarende billedbibel og
bruger den til vores drenge. Men de er kun to og fire år, og der
er nogle af beretningerne, jeg helt bevidst går uden om. De er
ganske enkelt for rystende. Billederne af syndfloden, af familier
med små børn, der klamrer sig til bjergtoppene, indtil vandet til
sidst når dem og opsluger dem, og billederne af ildregnen over
Sodoma og Gomorra.
Hvem har lyst til at fortælle om det? Det, vi ser i disse
beretninger, det er en åbenbaring af Gud. Sådan er Gud! Sådan
handler han med mennesker som os!
Har vi svært ved at tro det? Det havde de også dengang, da det
skete. I 100 år byggede Noa på arken, og i 100 år var han
retfærdighedens og frelsens forkynder. Men ikke én troede ham!
Ingen udover den lille familie. I Sodoma blev Lot varslet om Guds
dom og advarede sine svigersønner. Men de troede ham ikke. Da han
talte om dommen, mente de, at han holdt dem for nar!
’Mennesker i dag spørger ikke efter en nådig Gud’, hører vi. Nej,
men det har de egentlig aldrig gjort. Det spørgsmål har aldrig
været aktuelt for det naturlige menneske. Det var det ikke på Noas
tid, det var det ikke på Luthers tid, og det er det ikke i dag.
Det må forkyndes frem hos ethvert menneske til enhver tid!
Det er netop det, Gud vil! Det er derfor han har åbenbaret sit
væsen for os her – i sit Ord. Han vil vække os op af åndelig søvn,
af selvbedrag og selvsikkerhed. Han vil vise os, at dommens dag er
en virkelighed. Helt konkret og reelt! Han vil vække nøden og
længslen hos os efter frelse og vished! Men tror vi ikke hans ord
– tror vi ikke Moses og profeterne - så er der intet håb for os.
Så ér vi fortabte!
Luther troede Guds Ord. Han troede det, han læste, han rystedes
over alvoren i det, og derfor stillede han sig ikke tilfreds med
noget mindre end vished om frelse – vished om Guds nåde.
Hvem forstår Luther? Hvem forstår hans glæde og jubel, da han
endelig fik lys over evangeliet om Kristi frelsergerning? Det gør
kun den, der har mødt Gud og lært ham at kende i hans hellighed og
vrede - og er blevet anfægtet!
Vores lutherske missionsforeninger i Norden fødtes ud af glæden
over dette evangelium. Men troen går ikke i arv. Den må skabes på
ny i hver ny generation i det personlige møde med Gud og i
tilegnelsen af hans ord.
Lever troen hos os? Lever glæden over Kristus og hans
frelsergering hos os?
Den første leder af ’Vestlandske Indremission’ i Norge, Andreas
Lavik, døde tidligt i 1900-tallet. Kort før sin død havde han en
nat en drøm. Han drømte, at han i en ubestemt fremtid kom til
indremissionens huse. Men der var helt tomt og mørkt. Den eneste,
han mødte, var en gammel vaskedame: ’Hvor er alle menneskene?’ –
spurgte han. Og det viste sig, at de stod uden for på en
blomstereng. ’Men det er jo fint, at der er så mange her’ – tænkte
han. ’Det er en herlig anledning til at forkynde Guds ord.’ Og så
stillede han sig op foran dem, og de virkede alle sammen meget
lykkelige og stod og vajede frem og tilbage! Og så forkyndte Lavik
for dem om Jesu blod, der renser for al synd! Og til at begynde
med stod forsamlingen stille og lyttede som om , det var noget nyt
og anderledes, de hørte. Men snart blev de fjerne i blikket igen
og vajede igen frem og tilbage. Så lagde Lavik mærke til, at de
alle sammen havde en blomst i knaphullet. ’Sådan en blomst vil jeg
også have’ tænkte han og bøjede sig ned for at plukke én. Men lige
da han skulle til at plukke den, så han ved blomsten en slange –
parat til at hugge ham i hånden.’
Den kristendom, der viser ringeagt og ligegyldighed over for
evangeliet om Jesu frelsergerning, hans kors og hans blod – det er
en kristendom, som har mistet enhver forbindelse med Gud, som han
virkelig er. Det er en forførende kristendom!
Hvordan frelses vi fra en sådan forførelse?
Det gør vi alene ved at komme ind under Guds Ords tiltale. Ved at
møde Gud, som han virkelig er og har åbenbaret sig for os her – i
sit Ord.
Gud ønsker at føre os til frelsesvished og til frimodighed på
dommens dag. Det er hans mål med os i alt, hvad han siger til os i
sit ord. Og et af de steder i Skriften, hvor det kommer klarest
til udtryk, er i Romerbrevet. Hele Romerbrevet er én lang
vejledning til frelsesvis og frimodig tro! Men det er værd at
bemærke, hvordan Paulus i Romerbrevet leder os frem til dette mål.
Det skal vi se på nu!
Efter indledningsversene begynder han i kapitel 1 v.18 på sit
hovedanliggende, og han begynder præcis dér, hvor Gud også
begynder med os, når han vil føre os til tro, vished og glæde. Han
begynder med at tale om Guds vrede! Han minder os om, at Gud er
præcis den samme nu som på Noas tid og Lots tid! ”Guds vrede
åbenbares fra himlen over al ugudelighed og uretfærdighed hos
mennesker.”
Hvordan reagerer du, når du hører om Guds vredes virkelighed, om
dommens dag og fortabelsens virkelighed?
Hvis du gør som de fleste, så reagerer du ved at vende blikket mod
sig selv - for at finde noget, der kan forsikre dig om, at du er
frelst!
Måske er det din omvendelse. Du har oplevet en konkret omvendelse
og et gennembrud til evangelisk tro. Du ved, hvad det vil sige at
være evangelisk afklaret og evangelisk frigjort. Det er der
ulykkeligvis, mange andre der ikke gør. Men du har fået lys over
evangeliet! Jeg ved ikke, om du kender den? Jeg kender den!
Måske er det dit personlige liv med Gud. Du ved, at det er vigtigt
at tage tid og ro til at være alene med Gud i bøn og i tilegnelse
af hans ord. Og det er ikke altid lige nemt. Ofte hænger
andagtslivet i laser. Men til andre tider går det godt. Du mærker,
at Gud taler til dig.. Du bliver velsignet og opbygget af Guds
Ord. Og du oplever bønnen som en gave og en rigdom. Og når det er
sådan, du har det, så er du tryg. Så tør du tro, at du har det
godt med Gud.
Måske er det din gode missionske kristendom. Du hører til
kernetropperne i missionsforeningen. Du kender alle de gode sange
og alle de centrale bibelvers. Du er fortrolig med både Luther og
Rosenius. Du ved, at man må skelne mellem lov og evangelium. Du
har det rigtige syn på kvindelige præster og homofili og alt det
andet, som man skal have det rette syn på. Du følger med i
foreningens arbejde og støtter arbejdet økonomisk. Du har din
faste plads i missionshuset, og er en af dem, som de andre regner
med. En af støtterne. En af de sikre. Hvis du ikke skulle være
frelst – hvem skulle så?
Jeg ved ikke, om du genkender dig selv i noget af det her. I så
fald kan jeg fortælle dig, at det er falske frelsesgrunde, som
ikke hjælper dig det aller fjerneste den dag, du skal ind og møde
Gud!
Den dag er de intet værd – absolut intet! Du kan sagtens træde
frem for Gud på dommens dag med en radikal evangelisk omvendelse,
et perfekt andagtsliv og en gennemført missionsk kristendom - og
gå evigt fortabt! Det gavner intet for Guds trone – absolut intet!
Træder du frem med disse frelsesgrunde i dine hænder, da slår Gud
dem ud af hænderne på dig.
Men Gud ønsker netop ikke at se dig træde frem med disse
frelsesgrunde på den store dag. Og derfor søger han at tage dem
fra dig nu, mens tid er. Han gør det med sin lov. Han gennemlyser
alt dit eget med sin lov og viser dig, at det alt sammen er
fordærvet, ødelagt og besmittet af synd.
Det ser du ikke af dig selv, men når Gud træder nær og kaster
lovens lys ind over dit liv – ind over dine tanker, dit sind og
dit hjerte, så ser du det: ’Alt det bedste, jeg formår, ej til
lovens krav forslår.’
Det er dette, Gud vil vise dig – for at tage dit eget fra dig! Det
er hans mål. Det er det, han vil. Han vil tømme dine hænder!
Hvis vi vender tilbage til Romerbrevet, så vil vi se, at det er
præcis det samme mål, Paulus har for øje i kapitel 1-3.
Efter at han har talt om Guds vrede i kapitel 1v. 17 så går han
over til at tale om de frelsesgrunde, som folk på hans egen tid
mente at kunne finde hos sig selv. Nærmere bestemt så tager han
fat på de frelsesgrunde, som de to store folkegrupper –
hedningerne og jøderne - mente at kunne finde hos.
Nogle ville dengang som i dag mene, at hedningerne måtte have en
frelsesgrund i deres uvidenhed. De ved jo intet om Guds eksistens
eller vilje. Jo, de gør – siger Paulus. Guds eksistens har de fået
åbenbaret i skaberværket og hans vilje i deres samvittighed. Guds
lov er skrevet i deres hjerte. Så de har ingen undskyldning, når
de alligevel er ulydige mod Gud. De har ingen frelsesgrunde hos
sig selv!
Det er alvorlig tale. Og det er en rystende alvorlig ansporing til
mission!
Men hvad da med jøderne? De er jo Guds udvalgte folk. De har
omskærelsen og pagten og løfterne og loven. Har de ikke nogen
frelsesgrunde hos sig selv? Nej, siger Paulus. Det kan godt være,
at der er forskel på hedningen og jøden i det ydre, men ikke i det
indre. Hedningen falder ned og tilbeder en afgud. Jøden løfter
sine hænder mod Israels Gud i Jerusalems tempel. Men i hjertet er
der ingen forskel. Der er de begge i oprør mod Gud. Og Gud ser til
hjertet!
Hvad bliver da konklusionen?
Kapitel 3, v.9: ”Har vi” – som er jøder - ”så nogen fordel?
Overhovet ikke! Vi har jo anklaget både jøder og grækere for alle
at være under synd.”
Det er Paulus´ konklusion: Alle er under synd! Alle er underlagt
synden, som den magt, der hersker over dem og i dem! Og derfor er
de alle under Guds vrede! Og til støtte for den konklusion anfører
Paulus så en række citater fra det Gamle Testamente – som der står
skrevet:
”Der er ingen retfærdig, ikke en eneste. Der er ingen forstandig,
ingen der søger Gud. De er alle kommet på afveje, alle er
fordærvede; ingen gør godt – ikke én eneste!”
’Alle er fordærvede’ siger Paulus.! Det er grunden og det er
roden. I vores hjerte råder der et syndefordærv – en ondskab, en
selviskhed, en ugudelighed og et begær, som præger og mærker og
gennemsyrer alt, hvad vi er og gør!
Vi ser det ikke! Vi ser det ikke når vi samles i de troendes
menighed om Guds ord. Her ser vi, at vi kommer sammen og opfører
os godt og kristeligt og fromt. Vi mærker og konstaterer, at der
er en forskel på os og så dem derude - i verden. Ja, der er vel en
forskel i det ydre. Men ikke i vores gamle, naturlige, fordærvede
hjerte.
Mærker du det ikke? Kender du det ikke? Kulden, ligegyldighed,
vantroen, overfladiskheden, verdsligheden, hårdheden og begæret?
Er det blevet bedre med årene? Nej, vel? Hvem skal befri mig fra
dette dødens legeme!
Jeg er prædikant og tager rundt for at prædike Guds ord. Men jeg
kan prise mig lykkelig for, at mine tilhørere ikke kan se, hvad
jeg rummer i mit tankeliv, i mit sind og i mit hjerte. Ville de
overhovedet regne mig for en kristen, hvis de så det? Jeg kan
prise mig lykkelig over, at de ikke kan se det! Men de kan også
prise sig lykkelige over, at jeg ikke kan se, hvad de rummer. For
det er det samme!
Nægter du at tro det? Så har Gud endnu ikke nået sit mål med loven
i dit liv! For hvad er hans mål! Kapitel 3, v.19-20:
”Og vi ved, at alt, hvad loven
siger, taler den til dem, der er under loven, for at hver mund
skal lukkes og hele verden stå strafskyldig over for Gud! For af
lovgerninger bliver intet menneske retfærdigt; det som kommer
ved loven er jo syndserkendelse.”
Det er Guds endelige mål med sin lov: at kaste lyset ind over alt
i vort liv – og afsløre sandheden om os! Lovens mål er at pille al
vor indbildte fromhed og godhed fra os, slå alle vore falske
frelsesgrunde ud af hænderne på os, stoppe vor mund, bøje vor
nakke og stille os over for Gud som tomhændede og strafskyldige
syndere!
For det er først dér, når vor mund er stoppet og vore hænder er
tomme, at vi er villige til at lytte til Guds tale om en anden
frelsesgrund. En frelsesgrund uden for os selv – en frelsesgrund,
der holder i liv og i død og i evighed. En frelsesgrund der hedder
Jesus og hans frelsergering for os!
Det er denne frelsesgrund, Paulus nu udfolder videre frem i
Romerbrevet, og som hele NT er én stor velsignet og befriende
forkyndelse af!
Jesu frelsergerning har to sider: hans liv for os og hans død for
os. Og vi skal se på hver af de to sider ud fra to forskellige
skriftsteder.
Gal 4,4-5:
”Men da tidens fylde
kom, udsendte Gud sin søn, født af en kvinde, født under loven,
for at han skulle løskøbe dem, der var under loven, for at vi
skulle få barnekår.”
Kan man ønske sig det klarere udtrykt? Da Jesus blev født, så blev
han født ind under Guds lov med alle dens bud og krav. Han levede
under denne lov og han opfyldte den! Og det gjorde han ikke for
sig selv! Det gjorde han for dig og for mig! Han gjorde det i
stedet for os! Han var ren i sine tanker, ren i sin mund og ren i
sit hjerte – i stedet for mig. Og denne lovopfyldelse får nu lov
at gælde som min over for Gud! Og som din!
Loven ér allerede opfyldt for os. Og dermed er vi købt fri for
alle lovens bud og krav i forhold til Gud og frelsen!
”I mit forhold til Gud vil jeg hverken vide af ét eller ti bud”
siger Luther ”for alle bud er opfyldt for mig af min herre
Kristus.”
Hvad kræver Gud af dig på dommens dag? Han kræver én ting: en
fuldkommen retfærdighed. Et liv i fuldkommen opfyldelse af Guds
lov.
Det kan du godt prøve at arbejde dig frem til, og det er i
virkeligheden det, du gør, når du forsøger at stable dine egne
frelsesgrunde på benene. Du opbygger din egen retfærdighed. Men
hver gang kommer Gud med sin lov og viser, at det ikke holder!
’Alt det bedste, du formår, ej til lovens krav forslår.’ Du bygger
op og Gud river ned. Og det bliver han ved med, indtil du vil
lytte til dette evangelium: Den retfærdighed, du forgæves søger at
kæmpe dig frem til, den ér allerede vundet til dig! Af Kristus!
Du ser på dig selv, og du kredser om dig selv. Og du tror, det er
vældig vigtigt for Gud, hvordan det går med din egen retfærdighed.
Og Gud venter kun på én ting. At du skal slippe den, opgive den og
gribe Kristus!
Troen har kun én hånd, er det blevet sagt. Her må du vælge. Vil du
gribe Kristus, så må du slippe dit eget.
”Jeg regner alt for tab”
siger Paulus
”på grund af det
langt større at kende Kristus min Herre. På grund af ham har jeg
tabt det alt sammen, og jeg regner det for skarn, for at jeg kan
vinde Kristus og findes i ham, ikke med min egen retfærdighed,
den fra loven, men med den, der fås ved troen på Kristus,
retfærdigheden fra Gud, grundet på troen.” (Fil 3, 8-9)
Og så kan loven og Djævelen komme med alle de anklager, de vil,
mod mig og mit liv og mit hjerte. Det er ikke mig de anklager. Det
er Kristus! Og her falder alle anklager! Min frelse og mit forhold
til Gud beror nu ikke længere på mig selv, men på Kristus alene!
Jeg må se, hvordan Jesus har det med Gud og vide, at sådan har jeg
det med Gud. For jeg er i ham!
”I ham er jeg nu hvid og ren, hvor sort jeg selv end er. I ham jeg
og er god og from – fuldkommen altid her!”
Den anden side af Jesu frelsergerning skal vi se på ud fra 1 Pet
2,24:
”På sit legeme bar han
selv vore synder op på korset.”
Også her må jeg sige, at det fryder mig, at Guds Ord taler så
enkelt og konkret om vor frelse. Tænk, at vi får lov at se det for
os: at da Jesus gik til korset, da bar han på sit legeme alle vore
synder. Det står der her! Og så må vi regne med det!
”Vel er det svært at tro det ret, men Ordet lyver ej!”
Alle dine synder fra din første til din sidste dag på denne jord –
de er taget fra dig og lagt på ham og så bærer han dem på sit
legeme op på korset ind foran Gud.
Ja, du skal møde Gud! Men Jesus har været der først – med al din
synd! Og Guds hellige dom og straf ér faldet. Den faldt på ham:
Guds offerlam – din frelser. Og nu er synden væk!
Den er fjernet fra dig så langt som østen er fra vesten og Gud ser
den aldrig mere!
”Synden er fjernet fra os” siger Luther ” ikke sådan, at vi ikke
ser den mere, men sådan at Gud ikke ser den mere.” For han har én
gang for alle set den, dømte den og straffet den hos Jesus!
Lige så sandt som Jesus, der var ren i sig selv, var en synder i
Guds øjne på korset og blev behandlet af ham som sådan, lige så
sandt er det, at du, der er en synder i dig selv, nu får lov at
stå ren og retfærdig over for Gud – og blive behandlet af ham som
sådan!
”Hvorfor hang vel Guds søn
der på Golgatas kors,
hvis din straf den på Jesus ej faldt?
Hvorfor flød fra hans sår
det uskyldige blod,
hvis din syndeskyld ej blev betalt?
Se, se, se og lev.
Der er liv i et blik
på det blødende lam,
der er frelse, o synder, for dig!”
Denne frelsergerning – Jesu liv for dig og Jesu død for dig – det
er en frelsesgrund, der holder til enhver tid – i livet, i døden
og i dommen.
Hvordan mon jeg har det på dommens dag? Jeg ved det ikke. Jeg kan
frygte den dag. Men jeg ved én ting – at Kristus også den dag vil
være en urokkelig sikker frelsesgrund for en frygtsom og anfægtet
synder som mig! Det ved jeg!
Men hvad med troen? Vi skal jo tro!
En amerikansk præst skulle forklare sine konfirmander det her med
troen og frelsen, så han stillede et spørgsmål med tre mulige
svar. Hvad er det, der frelser os? Er det gerninger? Er det troen?
Eller det noget helt tredje?
Og de var jo godt oplært, så da han spurgte om gerninger, var der
ingen, der markerede. Da han spurgte om troen, så røg armene i
vejret. Og da de først var i luften, så var der ingen vej tilbage.
Så kunne præsten prædike for dem om forskellen på at bygge sin
frelse på troen og at bygge den på Jesus.
Det er ikke troen, der frelser dig. Træder du frem for Gud på
dommens dag og rækker din fine tro frem, da gavner det dig intet.
Troen har ingen værdi i sig selv!
Troen er i al sin enkelhed en pegefinger, der peger bort fra dig
selv mod Jesus og siger: ”Se ej på mig, se ej på mig, se på din
søn, o Gud! Se på hans sår og se mig ren, i hans forsoningsskrud!”
At tro det er at pege bort fra sig selv og se bort fra sig selv
mod Jesus og regne med ham alene!
Og hvad så med dig, som sidder her og føler, at du ikke kan tro?
For dig gælder præcis det samme. Du må pege bort fra dig selv og
alt dit eget og sige det, som det er: ”Gud se ej på mig, for jeg
magter og evner ikke at tro! Jeg har det ikke i mig! Men se på
Jesus og lad hans frelse – den frelse, som dit Ord taler om – lad
den gælde for mig!” Gør du det, da tror du. For: ”At tro, det er
ikke at tro, at du tror, men barnligt at klynge dig fast til Guds
Ord. Det er i din afmagt at se på Guds lam, og lade sig nøje med
ordet om ham.”
Men skal du ikke føle glæde og vished og frimodighed? Nej, det
skal du ikke. Du har al mulig grund til det. For Jesu
frelsergerning gælder virkeligt for dig fuldt og helt – hvordan du
end føler og har det. Men det er netop evangeliet! At han er den
samme fuldkomne frelser for dig i går og i dag og til evig tid –
helt uanset hvordan det står til med dig! Det er evangeliet!
I troen på ham kan du se både døden og dommen i møde – med
frimodighed!
I sidste århundrede var der en af de gamle missionsfolk på Amager,
der døde på en meget besynderlig måde, Man taler om ham som
’manden, der døde to gange’. Og man kan faktisk se det i
kirkebogen, at der er skrevet to dødsdage. Først er der skrevet
én. Og så er den visket ud, og så er der skrevet en anden.
Det var en ældre mand, som blev alvorligt syg. Da det gik mod
enden, blev lægen tilkaldt, og da han mente, at manden var
udåndet, så skrev han en dødsattest. Men efter at lægen var taget
af sted, så skete der noget underligt. Så begyndte manden at
synge. Og det var én bestemt sang, han sang: ’Nu er min trældom
endt, Jesus er min.’ Han sang den fra ende til anden. Og da han
var færdig, så begyndte han forfra.
Det var naturligt nok noget, der vakte bestyrtelse hos
missionsfolkene. Der var flere, der kom på besøg for at se det. Og
når de kom ud derfra, så fortalte de det videre til andre: ’Han er
godt nok død, men han synger endnu!’ Og det blev han altså ved
med, så længe, at man måtte ændre dødsdagen!
For min egen del ved jeg ikke, hvad jeg skal mene om mandens
tilstand. Men jeg tror, Gud lod ham få en livsafslutning, der blev
et stærkt vidnesbyrd om, på hvilket grundlag, vi kan møde døden og
dommedag med fuld frimodighed. Prøv at høre:
”Nu er min trældom endt, Jesus er min! Før jeg ej ro har kendt,
Jesus er min! Jeg længe ej forstod at agte Jesus blod, som har min
sag gjort god. Nu er han min!”
”Farvel da al min nød! Jesus er min! Velkommen vær, o død, Jesus
er min! Snart bor jeg i Guds stad, nåde i største grad. Jeg er af
hjertet glad, Jesus er min!”
”Synd, lov ej mer mig plag! Jesus er min! Velkommen dommedag!
Jesus er min! Velkommen evighed! Nu har jeg sikkerhed, om evig
salighed. Jesus er min!”
(Gengivet med tilladelse af
Mikkel Vigilius) (24.05.07)