Udfordringen fra kirkevækstbevægelsen
Mikkel Vigilius, Hillerød
Læser vi Skriften igennem, kan vi ikke være i
tvivl om, at hele verdenshistorien fra syndefaldets dag til Kristi
genkomst dybest set handler om én ting: at Gud vil frelse det
fortabte!
”Hvor er du?” Det er Guds første ord efter
syndefaldet. Gud kalder synderen frem til opgør, omvendelse og
frelse. Det samme kald lyder fra Gud ned gennem hele
menneskeslægten og igennem alle Bibelens bøger helt frem til Guds
sidste ord i Skriften:
"Ånden
og bruden siger 'Kom!' Og den, der hører, skal sige 'Kom!' Den
der tørster, skal komme, og den der vil, skal få livets vand for
intet." (Åb 22,17)
Gud vil opsøge og frelse det fortabte. Det vil
han også i vor tid. Når Gud ikke har stoppet verdensløbet endnu,
så har det én eneste årsag: at han vil, at flere skal blive
frelst.
"Gud har tålmodighed
med os, fordi han vil, at ingen skal fortabes, men at alle skal
nå til omvendelse." (2 Pet 3,9) Derfor står verden i dag!
I de nordiske lutherske missionsforeninger har
man fra begyndelsen haft et klart syn for dette. Man har haft én
overordnet målsætning: at udbrede evangeliet til menneskers
frelse. Og i lang tid har arbejdet været præget af stærk åndelig
gennemslagskraft og af ydre vækst.
Men det er ikke tilfældet længere. I dag er
missionsforeningerne på tilbagetog overalt i Norden. Der lukkes
missionshuse i stort tal. Statistikkerne for medlemmer har
nedadgående kurver. Og så rejses spørgsmålet: Gør vi tingene på en
forkert måde? Hvorfor virker vores forkyndelse ikke som den gjorde
engang? Hvordan skal vi arbejde og forkynde evangeliet - i dag?
Ingen kan være i tvivl om, at de kulturelle
betingelser for vores missionsarbejde har ændret sig, siden
missionsforeningerne blev dannet. Vore nordiske lande er blevet
afkristnede. De mennesker, vi vil vidne over for har ikke længere
noget kristent verdens- og gudsbillede. De tror ikke på en Gud i
himlen, som er deres skaber, herre og dommer. De er måske nok
religiøse, men på deres egen måde og på egne præmisser. Det er
mennesker, som ikke føler, at de har noget problem hverken med
Gud, synden eller dommedag. Det gør os usikre. Hvordan skal vi
forkynde for dem?
I denne situation kommer den amerikanske Church
Growth Movement (CGM) til os med et svar. Den har en
evangelisationsmodel, der virker! Midt i den vestlige
'postkristne' kultur kan den fremvise vækstkurver, der peger opad.
Med stor vækst i en lang række menigheder. Og man er selv
overbevist om, at væksten skyldes en bestemt form for
evangeliserende menighedsliv og forkyndelse, som er tilpasset vor
tid.
Inden for de nordiske missionsforeninger har
særligt en række missionsforeninger i Norge og Danmark vist
interesse og åbenhed over for CGM. Navnlig har man knyttet
kontakter til og hentet inspiration fra Chicago-menigheden Willow
Creek. Denne menighed er siden sin etablering i 1975 vokset til
over 20.000 ugentlige gudstjenestedeltager. Det er tydeligt, at
den danske og norske interesse og åbenhed over for menigheden
primært skyldes dens imponerende ydre kirkevækst.
I 2001 udgav Luthersk Missionsforening
evangelisationsbogen ’Smittende tro’ af Willow Creek-lederen Bill
Hybels. I forordet motiveres udgivelsen på denne måde: "Bill
Hybels er leder af den såkaldte Willow Creek menighed i Chicago,
som er speciel og bemærkelsesværdig i den forstand, at den har
kunnet registrere en helt enestående vækst i flere årtier. Helt
bevidst satser man som en vigtig del af menighedsprogrammet på at
lægge møder og gudstjenester til rette, så de specielt henvender
sig til kirkefremmede, og man kan altså registrere, at det ikke er
resultatløst."
1
Willow Creek-menigheden er altså værd at
beskæftige sig med og hente inspiration fra af én bestemt grund:
fordi den bevisligt har oplevet stor numerisk vækst.
Åbenheden over for CGM findes også i en del af
de nye evangelisk lutherske frimenigheder i Danmark og i de nye
selvstændige lutherske ’helmenigheder’ med fuld
sakramentforvaltning i Norge. Selvom disse menigheder i nogen grad
er blevet til ud fra ønsket om at distancere sig fra og mere eller
mindre entydigt bryde med vranglæren i folkekirken, har andre
motiver spillet en nok så stor rolle. Mange har argumenteret for
de nye, friere og mere ’hele’ menighedstyper med henvisning til,
at de er mere hensigtsmæssige for missionsarbejdet. Disse folk vil
generelt være meget positive over for forandringer af menighedens
ydre former, så længe de blot kan tjene til evangeliets udbredelse
og menneskers frelse. Derfor skal man ikke undre sig over, at de
forholder sig positive til CGM, der med nye menigheds- og
arbejdsformer kan fremvise store væksttal.
Der er dog ingenlunde enighed i de norske og
danske missionsforeninger og i de nye lutherske menigheder om den
åbne og positive holdning over for CGM. Der er inden for det
sidste år blevet rettet alvorlig kritik mod de ledelser, der
officielt har anbefalet at lytte til og lade sig inspirere af CGM.
Kritikerne, som både er ledere og menige missionsfolk, har givet
udtryk for, at CGM repræsenterer en forførende forvanskning af
Guds ord og evangelium. De påpeger, at CGM´s overfladiske
kristendomstolkning udhuler de bibelske grundsandheder til frelse
og dermed opløser troens liv og kraft. Debatten om CGM i Norge og
Danmark har aktuelt en intensitet og en alvorstyngde, som gør det
nærliggende at overveje, om de involverede missionsforeninger kan
undgå en indre opløsning eller splittelse, hvis man ikke tager et
klart opgør.
Meget taler for, at den påvirkning fra CGM, som
nu mærkes i Norge og Danmark meget snart kan blive en stor
udfordring også i de svenske og finske lutherske
missionsforeninger. Derfor er det et spørgsmål med almen nordisk
relevans, hvordan vi må forholde os til denne bevægelse.
"På deres frugter kan I kende dem", siger
Jesus. (Mt 7,16) Det er Herrens eget kriterium for efterprøvelse
af forkyndere, der kommer til os i hans navn. Umiddelbart synes
Jesus her at anbefale, at vi forholder os til de ydre resultater
af forkyndernes virksomhed. Er der gode ydre resultater, så må vi
tage imod forkynderne. Men i virkeligheden kunne intet ligge
fjernere fra Jesu anliggende og pointe!
Hvis vi ser på den tekstmæssige sammenhæng, så
taler Jesus her om falske profeter og minder os om, at de i det
ydre er tilforladelige. I det ydre virker alt godt. Problemet ved
de falske profeter ligger på det indre plan - i det som er skjult
for en umiddelbar menneskelig betragtning.
"Tag jer i agt for de falske
profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men indeni er glubske
ulve." (v.15) I det ydre er der imponerende udfoldelse af
kraft og store resultater: profeti, uddrivelse af onde ånder, og
mægtige gerninger - og alt sammen i Jesu navn. (v.22) De falske
profeter er tilmed i god tro. De mener virkelig at tjene Herren.
(v.21) Men der er en afgørende grundskade i det indre. De har
forladt troskaben mod Guds ord. De gør ikke Guds vilje, men
trodser den! Derfor er de uden for Guds rige og under Guds dom.
Men først dommens dag åbenbarer sandheden! (v.21 og 23)
Jesus taler i denne sammenhæng om, at man ikke
kan plukke druer af tjørn eller figner af tidsler. NT-professor D.
A. Carson påpeger, at alle på Jesu tid vidste, at tjørnebusken
havde sorte bær, som kunne forveksles med vindruer, og at der var
en tidsel, hvis blomst - måske især på en vis afstand - kunne
forveksles med figner.
2 Man kunne altså bedrages af
det ydre skin. Træet så godt ud. Men når man kom tæt på frugterne
og stiftede nærmere bekendtskab med, hvad der var indeni i dem, så
kom sandheden for en dag. Jesu pointe synes således at være, at vi
ikke må blive stående ved det første og umiddelbare indtryk. Vi må
tæt på og undersøge, hvad der er 'indeni'. Vi må undersøge, hvad
forkynderne siger. Hvad er indholdet i det, de kommer med? Det er
det altafgørende spørgsmål. Kun ved at anvende dette spørgsmål kan
vi kende forskel på sande og falske profeter her i tiden!
Hvad lærer da CGM? Hvad er bevægelsens centrale
anliggende og budskab? Jeg vil tage udgangspunkt i de to
principper, som synes mest afgørende for CGM´s måde at
tilrettelægge menighedsliv og forkyndelse på.
1) Alt i menighedens arbejde bør sigte på
maksimal numerisk vækst
CGM tog sin begyndelse med en enkelt mand:
Donald McGavran (1897-1990). Han var tredjegenerations missionær,
tilhørte det amerikanske kirkesamfund ’Disciples of Christ’ og
blev i 1930´erne ansvarlig for missionsarbejdet ud fra 17 kirker i
Indien. I løbet af 1940´erne blev han stadigt mere frustreret
over, at ingen af de 17 kirker voksede. Han var overbevist om, at
dette ikke kunne være Guds vilje. Gud ønskede vækst, og når den
udeblev, måtte det være, fordi de kristne ikke brugte de rigtige
arbejdsprincipper: "Hvordan er det muligt for kristne at komme ud
fra modne marker med tomme hænder? At få svar på dette spørgsmål -
hvad er årsagerne til kirkevækst, og hvad er hindringerne for
kirkevækst, blev det overordnede mål for mit liv."
3
McGavrans arbejde med dette spørgsmål førte
frem til en helt ny missionstænkning baseret på en enkel
følgeslutning: Gud vil, at alle kirker skal vokse. Han har stillet
midlerne for vækst til rådighed for de kristne. Vi må derfor
afklare, hvilke midler der bedst sikrer ydre kirkevækst – og
anvende dem!
Missionsbefalingen udtrykker ifølge McGavran
både Guds ønske og den kristne menigheds stadige mulighed - hvis
den er lydhør over for Gud. Dette indebærer, at kirker, der ikke
oplever vækst i antallet af bekendende og aktive medlemmer, må
betegnes som åndeligt syge og ulydige. Numerisk vækst bliver
således et 'nota ecclesiae' - et kendetegn på en sand kirke. Dette
udtrykkes i klar tekst af Arthur Glasser, en af McGavrans
medarbejdere: "Den kirke, som ikke vokser, er uden for Guds
vilje."
4
Dette er ikke ensbetydende med en principiel
fornægtelse af, at Helligånden er det afgørende subjekt i
missionen og den endelige årsag til kirkevækst. Men det er kirkens
ansvar at finde ud af, hvordan Helligånden arbejder, og anvende de
metoder og midler, som han bruger og velsigner. Vejen til
forståelse af Helligåndens arbejdsmåde og de af ham velsignede
midler er i ringe grad Skriftstudium og i langt højere grad
empiriske undersøgelser af, hvilke arbejdsformer, der befordrer
kirkevækst, og hvilke der ikke gør det. Og her bør man ifølge
McGavran være hensynsløst pragmatisk: "Metoder og strategier i
missionsarbejdet bedømmer vi i lyset af, hvad Gud har velsignet,
og hvad han helt tydeligt ikke har velsignet. Intet skader et
missionsarbejde så meget som at fortsætte med at anvende metoder,
institutioner og strategier, som burde bringe mennesker til
Kristus, men ikke gør det. Vi lærer folk, at de skal være
hensynsløse, hvad metoderne angår. Hvis noget ikke virker til Guds
ære og til hans kirkes udbredelse, så kassér det og find noget
andet, der virker. Hvad metoderne angår, er vi pragmatiske på det
barskeste..."
5
Skal denne tilgang udmøntes i praksis,
indebærer det en villighed hos kristne ledere og menigheder til at
lade alle personlige hensyn underordne under hensynet til ydre
kirkevækst. At få en kirke der vokser, har en pris.
McGavran-disciplen C. Peter Wagner anfører som de to vigtigste
kriterier for en succesfuld kirke:
a) Lederen må ønske, at kirken skal vokse og
være villig til at betale prisen.
b) Menigheden må ønske, at kirken skal vokse og
være villig til at betale prisen.
6
Samme betoning møder man hos folkene fra Willow
Creek. Her understreges det blandt andet, at prisen for vækst kan
være splittelse af menigheder og udelukkelse af kritiske
medlemmer. I et materiale fra en lederkonference i København
foreskrives det således, at menighedsmedlemmer, der vedbliver at
forholde sig kritisk til en missionarisk fornyelse af menigheden
bør opmuntres til at finde en anden menighed og i yderste instans
må behandles efter anvisningerne i Mt 18, 15-20 og altså sættes i
kirketugt.
7
Hvordan skal vi ud fra Guds ord vurdere denne
tanke om numerisk vækst som styrende princip? Jeg vil sammenfatte
min vurdering i en række korte punkter:
Vi møder ingen steder i Skriften et
guddommeligt krav til troens folk, om at vi skal frembringe ydre
kirkevækst. Tværtimod, møder vi en stærk advarsel mod at lade os
bestemme af, hvad der kan få folk til at strømme til. Målet er
ikke et stort ydre bygningsværk her i tiden, men et bygningsværk,
der består gennem ildprøven på den store dag! (1 Kor 1,18-25 +
3,10-15; 2. Kor 4,1-6)
I apostlenes vejledning om missionsarbejdet
rettes opmærksomheden ikke mod de ydre resultater, men mod
anvendelsen af de rette gudgivne midler. Dette er ikke udtryk for
en manglende nød for de ufrelste, tværtimod! Det er et udtryk for
en stærk bevidsthed om, at kun Gud kan frelse mennesker, og at det
derfor er altafgørende, at han vil kendes ved vore midler og selv
vil virke med igennem dem. Kun ved Guds egen gerning i hjerterne
kan mennesker blive frelst! (1 Kor 1,18-4,5; 2 Kor 3-4)
Apostlene lægger ikke skjul på, at de midler,
Gud virker igennem, ifølge en umiddelbar menneskelig vurdering
synes svage og til dels som en hindring for ydre kirkevækst.
Budskabet i lov og evangelium om Guds dom og nåden i Kristus er
anstødeligt for det naturligt religiøse menneske. Men Gud knytter
os til dette uanseelige og anstødelige ord for at knytte os til
ham! Uanset dets ydre ringhed, er Guds ord i lov og evangelium
Guds kraft til frelse! (Rom 1,16; 1 Kor 1,18-31 + 2,5)
Selv med anvendelsen af de rette midler kan vi
ikke tage for givet, at vi vil opleve synlig kirkevækst. Vi
forberedes i Ny Testamente på, at mange vil vende os ryggen. (Mt
5,10-12) Det skete for Jesus og apostlene. Og vi ser i Skriften,
hvad årsagen var. Det var ikke dårlige metoder og strategier, men
det naturlige menneskes modstand mod Gud og evangeliet. Andre
gange førte den samme missionsform imidlertid til vækkelse! Vort
kald er til enhver tid at være tro! (1 Kor 4,1-5)
Hvorfor evangeliet til nogle tider virker
omvendelse og tro og til andre tider mødes med modstand og
afvisning, er ikke gennemskueligt for os. Gud virker åndelig
vækkelse og skaber tro, når og hvor han vil det. Som det udtrykkes
i Confessio Augustana artikel 5: ”
Ved
Ordet og sakramenterne som midler gives Helligånden, som virker
tro - hvor og når det behager Gud – i dem, som hører evangeliet.”
Påtager vi os ansvaret for, at ordet skal virke tro i hjerterne,
så trænger vi ind på et ansvarsområde, som Gud har holdt for sig
selv - til velsignelse og befrielse for os! (Joh 1,12 f.)
Netop erkendelsen af, at ordets livgivende
virkning i hjerterne er Guds ansvar og ikke vores, giver en
uendelig stor frihed og frimodighed i evangelisationsarbejdet. Vi
ser det hos apostlene. For dem var én ting afgørende: at forkynde
Guds ord sandt og uafkortet og give sig helt hen i denne tjeneste.
Så måtte Gud virke tro, når og hvor han ville det. Når de tjente
på denne måde, kunne de have frimodighed til enhver tid - både i
medgang og i modgang. (1 Kor 4,1-5; 2 Kor 4,1-6)
I et bibelsk normeret missionsarbejde helliger
målet ikke midlerne i den forstand, at vi kan vælge de midler, som
ifølge vores vurdering bedst tjener til at nå målet. Gud har selv
foreskrevet det afgørende virkemiddel: den sande og uafkortede
forkyndelse af Guds ord i lov og evangelium. (Rom 1,16-17; Rom
3,19-20; 1 Kor 1, 18) Ingen føres til målet uden om dette middel.
Og inden for vores ansvarsområde er forvaltningen af dette middel
selve målet!
En ret forvaltning af Guds ord i
missionsarbejdet indebærer, at lov og evangelium forkyndes sammen,
konkret, forståeligt og radikalt. Mennesker må enkelt og klart
høre om Guds vilje for deres liv og om alvoren i, at de er
underlagt ham og på vej mod hans dom. De må høre om syndens dybe
fordærv og om Guds vrede. Samtidig må de høre evangeliet forkyndt
til trøst og tro, så deres blik vendes mod Jesus og hans
fuldbragte frelserværk til forsoning af Gud og retfærdiggørelse af
alle syndere!
I arbejdet på at nå mennesker med Guds ord må
vi være villige til personligt at betale den højeste pris og ofre
både magelighed og personlig tryghed for at blive 'alt for alle'.
(1 Kor 9, 22) Men vi må aldrig prioritere vores missionsindsats
over troskaben mod Guds ord eller hensynet til kristne brødres og
søstres samvittighed. Gør vi det, står vi sandhedens og
kærlighedens Ånd imod og kæmper mod Gud selv.
Strategiske refleksioner og bearbejdelse af
vore arbejdsformer i forhold til kulturen er en naturlig og
nødvendig del af vores missionsarbejde. Målet må her være at skabe
de bedste betingelser for, at ikke-kristne kan høre og forstå Guds
ord. Men i Skriften er det klart, at rette arbejdsformer ikke i
sig selv sikrer god åndelig frugt. Missionsarbejdet er en
åndskamp, hvor alt i sidste ende beror på Guds nåde og velsignelse
og hans frelsende gerning ved sin Ånd. Derfor er bønnen til Gud
helt central i vores missionsarbejde. (Ef 6,10-19).
Ydre kirkevækst er ikke noget mål i sig selv.
Det afgørende er, at der skabes sand tro i menneskers hjerter. Vi
må til stadighed frygte det åndelige selvbedrag og den ydre vækst
uden indre åndeligt liv. Netop derfor må vi i vore menigheder
vedvarende lægge røst til en både ransagende, vækkende og
evangelisk frigørende forkyndelse til omvendelse og tro. Kun når
vi er tro mod dette kald, kan vi glæde os over ydre kirkevækst i
vore forsamlinger. (Ap G 20, 20, 26-27, 31) 2)
2) Menighedens gudstjeneste bør sigte på søgere
og bør virke attraktiv på dem
Efter McGavran overtog andre personer de
ledende roller i CGM. I anden generation var det ikke mindst
Robert Schuller og i tredje generation primært Bill Hybels fra
Willow Creek. Disse to har flyttet fokus fra det offensive og
opsøgende missionsarbejdet uden for kirken til kirkens modtagelse
af søgende mennesker ved dens egen gudstjeneste. Tanken er, at det
bedste middel til at nå ikke-kristne er en gudstjeneste,
forkyndelse og menighed, som virker tiltalende og relevant for
ikke-kristne og tilgodese deres følte behov.
Den nye tænkning tog sin begyndelse i 1955, da
Robert Schuller skulle danne en ny menighed i Orange County,
Californien. Han begyndte med at besøge folk i kvarteret og
spurgte alle, der ikke var aktive i en kristen menighed, hvorfor
de ikke gik i kirke, og hvad der kunne få dem til at gøre det. Med
udgangspunkt i deres svar udviklede han en ny gudstjenesteform,
der var målrettet på at tiltrække ikke-kristne, imponere dem og
tilfredsstille deres ønsker. I forkyndelsen til ikke-kristne måtte
man ifølge Schuller lægge vægt på at vise forståelse for og
imødekomme folks følte behov. "Dette betyder, at det vigtigste
spørgsmål for kirken er: Hvad er menneskers dybeste følte behov?"
8 Svaret på dette spørgsmål måtte bestemme prædikenens
indhold. I overensstemmelse med et erklæret ønske om kun at
prædike positive budskaber har Schuller tilkendegivet, at han
aldrig vil prædike om synd. Det følger med nødvendighed heraf, at
han aldrig vil prædike evangeliet om Jesus som Guds lam, der bar
vores synd og sonede den under Guds dom og vrede på korset.
Hos Schuller fuldkommes Reinhard Niebuhrs
beskrivelse af den liberale og humane forkyndelse: ’En Gud uden
vrede bringer mennesker uden synd ind i et rige uden dom ved en
Kristus uden kors!’
Men kirken voksede. Og den nye gudstjenesteform
virkede inspirerende på mange andre kirkeledere. En af dem var
Bill Hybels. Han lægger ikke skjul på, at det var mødet med
Schuller, som gav ham mod på i 1975 at etablere en menighed med en
søgervenlig gudstjeneste.
I den nye Willow Creek-menighed taltes der de
første år så godt som aldrig om synd. Men da der viste sig tegn på
vidtgående moralsk opløsning i menigheden, ændrede Bill Hybels
politik. Han har siden gentagne gange betonet, at han i
søgergudstjenesterne vil lægge vægt på at prædike det fulde
bibelske budskab og ikke fortie hverken Guds hellighed, syndens
alvor eller omvendelsens nødvendighed.
Samtidig har han videreført Schullers vision om
at skabe en gudstjeneste, der virker sympatisk, attraktiv,
imponerende og behagelig på ikke-kristne, og en forkyndelse, der
viser forståelse for og behandler folks følte behov og derved
opleves relevant af ikke-troende. "Medmindre vi tager os tid til
og arbejder på at afdække - objektivt og faktuelt - hvad folk er
optaget af, hvad der plager dem, og hvilken service, de søger i
kirken, så løber vi en alvorlig risiko for at blive irrelevante og
af ringe værdi for de folk, der har behov for det, vi kan give."
9
Med denne tilgang til forkyndelsen kan det ikke
undre, at det har været svært for Bill Hybels at fastholde og
udfolde visionen om at prædike det fulde bibelske budskab. Efter
mere end et års analyse af forkyndelsen ved Willow Creeks
søgergudstjenester kunne G.A.Pritchard i sin Ph.D.-afhandling,
udgivet i 1996, konkludere, at hovedvægten i disse gudstjenester
ensidigt lægges på, at Gud vil imødekomme og hjælpe de
ikke-kristne med deres følte behov og give dem et stimulerende,
velfungerende og tilfredsstillende liv. Guds hellighed er rykket
helt i baggrunden. Syndens åndelige alvor og Guds vrede over
synden omtales så godt som aldrig.
10
I norsk og dansk sammenhæng er
CGM-inspirationen altovervejende blevet formidlet ved en række
Willow Creek-konferencer. Mange har vidnet om, at deres primære
udbytte af disse konferencer var en fornyet nød for de
ikke-kristnes frelse og en fornyet villighed til at give sig selv
hen i tjenesten for evangeliet. Dette kan man kun glæde sig over.
Samtidig er det tydeligt, at mange har taget tanken om den
søgervenlige gudstjeneste til sig, og at der mange steder arbejdes
på at realisere den - også i missionske sammenhænge.
Det aktualiserer spørgsmålet om, hvordan
CGM-søgergudstjenesten må vurderes i lyset af Guds ord. Jeg vil
igen sammenfatte min vurdering i en række korte punkter.
Ifølge Ny Testamente har menighedens
gudstjeneste ét samlet hovedformål: at samle Guds folk om nådens
midler – ordet og sakramenterne – og herved forny og opbygge Guds
børn i en frimodig tro på Kristus og vejlede dem i livet med ham.
(1 Kor 14,12; Ef 4,11-16; Kol 3,16-17). De troende formanes til at
tage godt imod alle, som kommer til menigheden. Og her er en
central og vedvarende udfordring for os alle! (Jak 2,2-4) Men vi
møder ingen eksempler på evangeliserende forkyndelse ved
menighedens sammenkomster.
Menighedssamlingernes opbyggelige sigte må
forstås i lyset af, hvad Ny Testamente siger om de troendes
evangeliserende tjeneste. Vi får konkret vejledning herom to
steder: Kol 4,5-6 og 1 Pet 3,1-5. Her betones det, at den enkelte
kristne må leve godt med Jesus og herved være beredt på at tale og
vidne om ham i sin hverdag, når anledningen opstår. Dette er det
fælles vidnekald for alle kristne, og det synes at været den
dominerende missionsform ud fra den lokale menighed.
Ny Testamente lægger således op til at tænke om
evangelisationen som det, der sker, ikke når menigheden samles,
men når den spredes. Evangelisationen foregår 7 dage om ugen 24
timer i døgnet overalt, hvor de kristne færdes som lys og salt i
verden. Åndeligt kraftfuld bliver denne evangelisation imidlertid
kun, hvis de troende næres og opbygges i en rig, fri og myndig tro
på Jesus - når de samles.
Evangelisationen er de kristnes vidnesbyrd i
verden 7 dage om ugen 24 timer i døgnet. Kraften til denne
evangelisation får de, når de samles om nådens midler.
Gudstjensten er de troendes åndelige kraft- og fornyelsescenter.
At menighedens gudstjenester retter sig til de
troende, fremgår blandt andet af, hvad der finder sted ved
gudstjenesterne. Her oplæses og udlægges både det Gamle
Testamentes skrifter og apostlenes skrifter. (Ef 3,4; Kol 4,16; 1
Tess 5,27; 1 Tim 5,17; 2 Pet 3,16) Det er til tider ganske
krævende og indforstået stof. Ezekiels bog og Hebræerbrevet er
f.eks. ikke enkle at gå til. Men begge bøger er blevet læst op i
de nytestamentlige menigheder og er blevet udlagt til fornyelse og
opbyggelse i troen for de kristne.
Ved menighedens sammenkomster har man endvidere
sunget salmer og sange med et opbyggeligt og åndeligt vejledende
indhold. (Ef 5,19; Kol 3,16) Man har bedt sammen, bekendt troen,
holdt nadver, formanet hinanden, bedømt profeti, bekendt synder
for hinanden og øvet kirketugt. (Mt 18,15-17; 1 Kor 5,1-5; 11,
4-5; 11,17-34; 14, 29, 1 Tim 6,12; Jak 5,16) Først og sidst har
man været samlet om evangeliets rige og dybe indhold, som er en
skjult og helt uforståelig skat for ikke-kristne. (Kol 1,25-2,3;1
Kor 2,6-16; 2 Kor 3,14-17; 4,3-7)
Samlet set må man sige, at få ting har kunnet
virke mere fremmedartede for hedninger end at træde ind i en
kristen gudstjeneste. Her har de mødt en virkelighed, en glæde, et
fællesskab og en rigdom af en anden verden. En verden, som de selv
stod helt udenfor, men som var levende og nærværende for de
troende. Dette udelukkede ikke, at den ikke-kristne kunne blive
tiltalt og vakt af Gud ved en gudstjeneste. Tværtimod, forudsætter
Paulus, at netop det kan ske. (1 Kor 14,24-25) Men målgruppen for
gudstjenesten er de troende – og netop derved tjener den
evangelisationens sag!
Intet er mere afgørende for evangelisationen
end de troendes eget åndelige liv. Kraftfuld evangelisation er
betinget af, at de troende næres og opbygges i en frimodig tro på
Jesus og i et helligt liv som hans efterfølgere. Det er netop
dette, de får hjælp til i gudstjenesten! Herfra sendes de så ud
som lys og salt i verden. Men snart må de samles igen, for troen
har brug for ny næring, ny trøst og en ny påmindelse om rigdommen
i Kristus.
Ud fra dette perspektiv vil intet være mere
ødelæggende for evangelisationen end at nedtone gudstjenestens
opbyggelige og trosfornyende sigte. Ser man på skitsen ovenfor med
Guds modstanders øjne, kan der ikke være tvivl om, hvor han vil
finde det hensigtsmæssigt at sætte angrebet ind for at lamme
evangelisationen. Angrebet må rettes mod kraftcenteret!
Betoningen af gudstjenestens opbyggelige og
trosstyrkende formål er heller ikke et forsvar for en svag
vægtlægning på evangelisation og evangeliserende forkyndelse.
Denne form for forkyndelse er helt central i Ny Testamente og
absolut nødvendig, hvis vi vil være missionsfolk af mere end navn.
Men det er værd at bemærke, under hvilke former evangeliet blev
forkyndt af de første kristne. I Ny Testamente kan vi identificere
tre forskellige grundformer for evangeliserende forkyndelse.
a) Den første og vigtigste
form er den, som allerede er berørt ovenfor: de kristnes
vidnesbyrd i hverdagen. Det personlige vidnesbyrd er reel
forkyndelse. Her lyder Guds ord til den enkelte, og Ånden virker
med i selv det mest hjælpeløse vidnesbyrd. Kraften beror ikke på
vidnesbyrdets ydre form, men på den Ånd, der virker med igennem
det. En menighed med kristne, der vidner i hverdagen, er en
menighed med omfattende evangliserende forkyndelse!
b) I Ny Testamente møder vi
endvidere en række eksempler på evangeliserende forkyndelse i form
af offentlig prædiken og proklamation af Guds ord uden for
menigheden midt imellem de ikke-kristne. Det er primært de særligt
kaldede apostle og evangelister, der varetager denne form for
forkyndelse. Nogle gange fører forkyndelsen umiddelbart til
vækkelse (ApG 2,14-41). Andre gange afvises den (ApG 14,14-29).
Atter andre gange deles forsamlingen i modstandere og i nogle, som
gerne vil høre mere (ApG 17,22-34).
Denne forkyndelsesform når ud til dem,
som ikke har personlige kristne kontakter, og deri har den sin
særlige berettigelse og værdi. For den kristne menighed må det
være en stadig udfordring at finde gode platforme for en sådan
forkyndelse og at opmuntre og støtte dem, der har nådegaver til at
formidle Guds ord på denne måde! På dette område synes vi aktuelt
at stå i en slags opbrudssituation.
En del af de arbejdsformer, som tidligere blev
anvendt i stort omfang og med stor frimodighed til at fremme denne
form for forkyndelse, glider stadigt mere ud af brug. Det synes at
være tilfældet med f.eks. gademøder og evangeliserende teltmøder.
Er tiden løbet fra disse arbejdsformer, eller har vi af andre
grunde mistet troen på dem? Kan de fornyes, eller er det tid at
tænke i nye baner? Vi kan ikke lade disse spørgsmål svæve i
vinden. Som missionsforeninger må vi til stadighed overveje,
hvordan vore arbejdsformer bedst muligt tjener evangeliets
udbredelse – også i form af offentlig proklamation.
Måske er det i særlig grad denne udfordring,
som er baggrunden for, at mange i dag gør sig tanker om, hvorvidt
det er hensigtsmæssigt at rykke den evangeliserende proklamation
af Guds ord ind i menighedens rum og så invitere ikke-kristne –
kendte som ukendte – til at være med. Det er en tanke og mulighed,
som bør overvejes. At vi i Ny Testamente ikke møder eksempler på
denne arbejdsform, behøver ikke at udelukke, at vi kan give plads
for det i dag. Det kunne f.eks. ske ved regelmæssigt at afholde
evangeliserende møder umiddelbart før eller efter de kristnes
opbyggelige hovedsamlinger. Det kunne ske ved, at operere med to
ugentlige samlingsdage. Det kunne ske ved lejlighedsvis at give
menighedens hovedsamling en evangeliserende karaktér. Eller det
kunne ske på en helt fjerde måde. I det omfang, den
evangeliserende forkyndelse rykkes ind i menighedens huse, må man
imidlertid være ekstraordinært opmærksom på, at det ikke i praksis
indebærer en nedprioritering af den opbyggelige forkyndelse til de
troende eller af andre elementer i de kristnes gudstjeneste, som
har til hensigt at styrke troen på, lovprisningen af og livet med
Gud. Hvis dette sker, rammes menigheden på selve sin åndelige
livsnerve og livskilde!
3) Den tredje og sidste
evangeliserende forkyndelsesform er ikke den mindst væsentlige.
Det drejer sig om den enkle indføring i troen - i samtalens form.
Denne form for evangeliserende forkyndelse fungerer i Ny
Testamente tilsyneladende ofte som en opfølgning på den første
forkyndelse af eller samtale om evangeliet. Når ikke-kristne på
baggrund af deres første møde med evangeliet tilkendegiver en
åbenhed over for at høre mere om Jesus, tager de kristne sig god
tid til undervise dem og føre dem ind i troens grundsandheder – i
dialogens form (ApG 17,2; 17,17; 17,32-34;18,4; 18,19; 19,8 f.;
20,7). I henseende til tidsforbrug synes denne form for
forkyndelse at have fyldt betydeligt mere i apostlenes tjeneste
end de offentlige prædikener.
Som nævnt i det foregående kapitel må vi
se det som en central udfordring for den kristne menighed i vor
tid at udvikle former, hvorunder sådanne samtaler kan finde sted.
Det kan ske i form af en åben bibelstudiegruppe. Det kan ske i
form af et kort kursus med en indføring i troens ABC. Eller det
kan ske under en helt tredje form – som f.eks. en række
bibelstudier mellem én kristen og én ikke-kristen. Under alle
omstændigheder vil langt de fleste søgende have stor glæde af et
sammenhængende samtaleforløb som en hjælp til at høre om og blive
fortrolig med de bibelske grundsandheder til frelse. Navnlig i en
tid, hvor det kristne verdens- og gudsbillede er helt opløst hos
mange mennesker i den vestlige verden, vil det være godt, hvis vi
som kristne kan tilbyde en sådan grundlæggende indføring i den
kristne tro. Herved vil de søgende også få hjælp til gradvist at
forstå stadigt mere af det, som sker og siges ved menighedens
opbyggelige hovedsamlinger. Uden en sådan sammenhængende
undervisning vil det kunne tage overordentlig lang tid, før de på
baggrund af gudstjenesternes forkyndelse kan sammenstykke et klart
billede af den kristne tros centrale indhold. Ikke at søgende
mennesker skal vente med at komme til menighedens hovedsamlinger.
Men for mange vil det uden tvivl være meget gavnligt i en periode
at komme begge steder. Ved hovedsamlingerne kan de være vidner til
de kristnes samling om og glæde over rigdommen i Kristus. I det
lille fællesskab kan de så få svar på alle deres spørgsmål og
vokse i forståelse. På den måde kan de fungere som en tryg
"mellemstation" på vej ind i menigheden.
Hvor er det svage led i vores
evangelisationsarbejde i dag? I henseende til ydre arbejdsformer
må det oplærende samtalefællesskab betegnes som et af de meget
svage led i de lutherske missionsforeningers arbejde. Det er
ganske tankevækkende i betragtning af, at de skandinaviske
missionsforeninger begyndte som evangeliserende samtalefælleskaber
i hjemmene. På et tidspunkt blev der så bygget missionshuse,
stolene blev efterhånden alle vendt i samme retning og man
udviklede en mødeform, hvor den monologiske forkyndelse erstattede
dialogen. Mødet i missionshuset antog mere og mere sognekirkens
gudstjenesteneform og blev for mange en erstatning herfor.
Missionshusets møde blev menighedens hovedsamling. Det var en
gradvis udvikling over mange årtier, og det var givetvis de
færreste, der bemærkede, at man undervejs stort set mistede
'mellemstationen', det oplærende samtalefællesskab. At genrejse
denne arbejdsform i en form, der paser til vor tid, må betegnes
som en af de vigtigste strukturelle udfordringer i det
evangeliserende arbejde.
Men betyder det, at alt er, som det skal være,
ved vore menigheders hovedsamlinger, og at man ikke skal bestræbe
sig på at gøre dem forståelige for ikke-kristne? Det er et
spørgsmål som ikke kan besvares entydigt bekræftende eller
benægtende.
På den ene side må det fastslås, at det må være
en målsætning for enhver kristen menighed at bidrage til den
størst mulige forståelse af det, som siges og sker i gudstjenesten
hos alle deltagere. Det kan således være hensigtsmæssigt -
mundtligt eller skriftligt - at forklare nogle led i
gudstjenesten, ligesom det i relation til forkyndelsen, må være en
klar målsætning at tale et jævnt og letforståeligt dansk. Det er
ikke sundt, hvis prædikantens sprogbrug bliver mærkbart anderledes
og mindre hverdagsagtig, så snart han træder op på talerstolen.
På den anden side er imidlertid det værd at
huske på, at vi som troende i gudstjenesten er samlet om et
helligt mysterium, en usynlig Gud og en skjult åndelig rigdom i
Jesus. Netop derfor vil de mest centrale dele af gudstjenesten og
af den opbyggelige forkyndelse være uforståelig for og vække
undren hos ikke-kristne. Sådan er det, og det skal vi ikke søge at
undgå!
Det er tankevækkende, at i kirkens største
ekspansionstid i de første tre århundreder efter Kristus, var den
kristne gudstjeneste og det kristnes fællesskab genstand for dyb
undren fra hedningernes side. De begreb ikke, hvad der foregik, og
hvad de kristne var så glade for. Tærsklen ind til den kristne
menighed var høj. Det havde store omkostninger at blive døbt. Det
kunne de ikke-kristne se. De kristne måtte bryde med synden, og
mange gange førte dåben til både social udstødelse og forfølgelse.
Alligevel tog de kristne dåben og dens konsekvenser på sig – med
glæde! Hvad var hemmeligheden? Hedningerne undrede sig. De kunne
se, at de kristne var sammen om og var glade for noget, som de
selv stod helt udenfor. De vidste ikke hvad det var, men det
virkede dragende!
Oskar Skarsaune skriver, at netop det kristne
fællesskabs markante anderledeshed i de første århundreder vakte
søgende og interesserede spørgsmål hos de vantro: ”Hvad er det dér
bag ved tærsklen, der er så værdifuldt og attråværdigt, at så
mange er villige til at forcere tærsklen? På denne måde kunne
tærsklen paradoksalt nok virke missionerende. Den øgede folks
nysgerrighed og videbegærlighed, den skabte bevidstheden om værdi
i det, der befandt sig bag dåben.”i
Den norske idéhistoriker og missionspræst Knut
Alfsåg skriver om samme sag: ”I sin klassiske vækstperiode, i de
tre første århundreder af sin historie, var kirken iøjnefaldende
uinteresseret i spørgsmålet om kulturel relevans. Den var håbløst
og definitivt anderledes; de kristne var stolte af deres
anderledeshed, og netop i den havde de deres appel.”
11
Nu kan der være tale om mere end én form for
anderledeshed. Det er ikke nødvendigvis alle kristenfolkets
særpræg, som har deres årsag i, at vi lever for Guds ansigt, i
glæde over frelsen i Jesus, med himlen som vort hjem og håb. Det
er nødvendigt selvkritisk at overveje, om vore menigheders
tilvante kultur og form stiller unødige forhindringer op for
ikke-kristnes møde med Gud. Men det er ikke ensbetydende med, at
vi må forholde os kritiske og en anelse skamfulde til alt det, der
virker fremmedartet, uforståeligt og underligt på ikke-kristne ved
vore møder og gudstjenester: forkyndelse ud fra gamle
profetskrifter, bøn, trosbekendelse, nadverfejring og indforståede
salmer. Fjerner vi alt det uforståelige og underlige, så fjerner
vi i sagens natur også alt det, der har forbindelse med vor sande
rigdom som kristne. For vor egentlige, sande og evige rigdom hører
til den usynlige åndelige virkelighed. Den er skjult for vore
menneskelige sanser - skjult i Kristus! Men for troens øje bliver
denne rigdom netop åbenbaret når vi lytter til solid bibelsk
forkyndelse, når vi træder ind for Guds trone i fælles bøn, når vi
bekender troens rige indhold sammen, når vi modtager Jesus selv i
nadveren, og når vi synger de rige og indholdsmættede salmer og
lovsange. Tag dette væk, og vi mister synet for vores åndelige og
evige rigdom i Kristus! Tag det væk, og troens glæde over Jesus
dør ud! Tag det væk, og vi mister åndskraften og den gudskabte og
vækkende anderledeshed i vore fællesskaber!
Når det drejer sig om den evangeliserende
forkyndelses indhold er det i høj grad værd at bemærke, hvordan
Jesus og apostlene forkyndte. Intet sted i Ny Testamente - hverken
hos Jesus eller apostlene - møder vi en evangeliserende
forkyndelse, der samler sig om og søger at imødekomme menneskers
følte dennesidige behov. Både Jesus og apostlene kan tage
udgangspunkt i menneskers konkrete situation og spørgsmål, men de
fører altid deres tilhørere ind til de evigt afgørende spørgsmål
om synden, dommen og frelsen - med det samme! (Joh 4,1-42; Ap G
17,22-34)
Det er karakteristisk, at den evangeliserende
forkyndelse i Ny Testamente, tværtimod at imødekomme menneskets
naturligt religiøse forventning til Gud om tilfredsstillelse af
følte behov, afviser og skuffer alle disse forventninger med det
samme. Forkyndelsen river mennesket ud af forestillingen om, at
det kan stille krav til Gud, og fører det i stedet ind i mødet med
en krævende og dømmende Gud. Herved åbenbares menneskets egentlige
nød. (Ap G 17, 22-31; 1 Kor 1,18-25)
Den nytestamentlige forkyndelse er kendetegnet
af myndighed. Apostlene er bevidste om, at de repræsenterer en
Gud, som er alles Gud - uanset om de tror på ham eller ej. En Gud
som har skabt alle mennesker, ejer dem og som de alle skal stå til
regnskab for. Det er ikke en Gud, der er på desperat jagt efter
tilhængere på det religiøse marked. Det er en Gud som af ren
omsorg for os gennem sine vidner kalder mennesker til at omvende
sig til ham - i tide! (Ap G 17, 22-31)
Apostlenes evangeliserende forkyndelse retter
sig ofte til mennesker med et ikke-kristent guds- og
verdensbillede. Ikke desto mindre prædiker de frimodigt til disse
mennesker om himlens Gud og deres forhold til ham - i et enkelt og
klart sprog. Og igennem denne forkyndelse møder tilhørerne Gud
selv. Ordet skaber, hvad det nævner; det bygger et nyt guds- og
verdensbillede op og formidler et personligt møde med den levende
Gud. (Ap G 14,11-18; 17, 22-31)
Den myndige forkyndelse ledsages i Ny
Testamente af konkret medmenneskelig omsorg for de ikke-kristnes
dennesidige behov. Vi møder det både hos Jesus og hos hans
disciple, at forkyndelsens betoning af menneskets evige nød går
hånd i hånd med en selvhengivende omsorg for den timelige. Her er
vi kaldet til at gå i deres spor og med vore handlinger
understøtte vidnesbyrdet om Guds kærlighed. (Mt 5,13-16) Her er en
uhyre central og vedvarende udfordring for den troende menighed,
som ligger i forlængelse af selve lovens kerne -
næstekærlighedsbudet. (Mt 22,39-40)
Den herlige og store gave i den nytestamentlige
forkyndelse er evangeliet om Jesus som vores korsfæstede frelser.
Ingen vantro mennesker kan se herligheden i denne gave. Skatten er
skjult i et lerkar, der helt omslutter den. Kun Ånden kan åbenbare
skatten, og netop sådan har Gud villet det. For at fastholde os i
restløs afhængighed af ham og af hans Ånds gerning igennem ordet.
(2 Kor 4,1-7)
Skal vi være vidner om evangeliets herlighed,
er det afgørende, at vi selv har vores glæde og kraft i
evangeliet. Netop derfor har Gud udvalgt de svageste og mest
ynkværdige syndere i verden som sine vidner. For at vi skal have
behov for evangeliet om Kristus og derved kunne vidne om det! Vi
skal ikke prædike os selv, men Kristus. Vi skal ikke vidne om vor
egen kristendoms herlighed, men om nådens herlighed. Og det gør vi
bedst som fattige syndere! (1 Kor 1,26-29; 2 Kor 4,5; 2 Kor 6,10;
Ef 1,6)
Den kristne menighed er altså ikke og skal ikke
prøve på at være imponerende og tiltrækkende i verdens øjne. Da
retter vi i virkeligheden andres opmærksomhed mod os selv, fremfor
mod Kristus. Og vor egen opmærksomhed rettes samme vej. Vi bliver
kirke-centrerede i stedet for Kristus-centrerede. Vi mister synet
for rigdommen i Kristus, glider ind under loven og ender enten i
mismod eller hovmod. Vi tappes for evangelisk frimodighed, for
levende Kristus-glæde, og åndskraft i vort vidnesbyrd.
I sidste ende beror alt i vort arbejde på den
tro og åndskraft, som kommer fra Gud, og som rækkes til os, når vi
lever i hans nærhed i personlig tilegnelse af hans ord i lov og
evangelium. Det åndelige kraftfelt er identisk med spændingsfeltet
mellem lov og evangelium. Her løses vi fra os selv og vort eget,
og her knyttes vi til Kristus og finder hele vor rigdom, herlighed
og kraft i ham. Gud give, at vi selv må leve her, og at vi igennem
vores arbejde må føre andre herind! Kun da er vi tjenlige som lys
og salt i verden - til enhver tid!
Vinder CGM-tænkningen frem, vil den ikke styrke
vores evangelisations-arbejde, men tværtimod tappe det for sand
åndelig kraft. Det er jeg for min egen del ikke i tvivl om. Der er
tale om en herlighedsteologisk tænkning, som orienterer sig ud fra
det, som menneskeligt set virker stærkt, mægtigt og herligt.
Følger vi denne tænkning, glider vi uvægerligt bort fra korsets
livgivende evangelium mod åndelig udtørring, kraftesløshed og død.
Vi står alle i fare for at glide ind på denne
vej, for herlighedsteologien ligger i vor natur. Derfor er den en
trussel for Guds menighed til enhver tid, og det profetiske kald
er tidløst: ’Ikke ved magt og ikke ved styrke, men ved min Ånd,
siger Hærskarers Herre!” (Zak 4,6)
Hvorfor har en række af de nordiske
missionsforeningerne åbnet sig for CGM? De bagvedliggende åndelige
årsager har kun Gud det fulde indblik i. De ansvarlige ledere
henviser til ønsket om at nå mennesker med det frelsende
evangelium, og det må vi tage alvorligt. Alligevel må man undre
sig over den udtalte mangel på kritisk teologisk bedømmelse.
Hvorfor er man ikke mere kritisk? Jeg vil pege på fire mulige
årsager.
Kontekstualisering
er blevet et modebegreb blandt missionsteologer og har også
fundet indgang i missionsforeningerne. Umiddelbart fremstilles
sagen meget enkelt. Vor kulturelle kontekst har forandret sig, og
derfor må vore arbejdsformer forandres. Det er nødvendigt for
evangeliets skyld, og det er teologisk uproblematisk. For vi
forandrer ikke teologi, kun form. Mange ledere har ladet sig sige
af dette. De ønsker at være progressive og åbne for nytænkning –
også når nytænkningen kommer fra amerikanere. Problemet ligger
ikke i denne grundholdning, men i den manglende bevidsthed om, at
Skriften har meget at sige om formen i vores arbejde. Den er en
del af teologien!
Pragmatisme
har været en del af missionsforeningskulturen fra begyndelsen. I
spørgsmålet om den ydre tilrettelæggelse af missionsarbejde og
menighedsliv har man i meget høj grad orienteret sig ud fra, hvad
der tjente evangeliets udbredelse. Denne tankegang kan der siges
meget godt om, og den har i nogen grad dækning i et evangelisk syn
på de ydre kirkelige former - jvnf. Confessio Augustana 7: 'Det er
ikke nødvendigt, at der overalt er ensartede menneskelige
overleveringer eller riter og ceremonier indstiftede af
mennesker." Men i vor tid synes det tiltrængt at understrege, at
det personlige skøn angående formålstjenlige former har sin plads
inden for rammerne af Guds ords vejledning om kristent
menighedsliv og missionsvirksomhed.
Pluralisme
har i flere nordiske missionsforeninger været en del af kulturen
fra begyndelsen både på det teologiske og det praktisk-kirkelige
område. Man har givet plads for forskellige teologiske syn på en
række spørgsmål og for forskellige former for kirkelig praksis og
arbejdsmåde. Den indre pluralisme indebærer, at dele af en
forening kan have synsmåder og arbejdsmåder, som andre dele tager
klart afstand fra - eventuelt med henvisning til Skriften. Den
tilvante pluralisme forstærker i sagens natur faren for, at den
overordnede ledelse i visse situationer lader de mest progressive
eller liberale dele af organisationen åbne døren for og ’afprøve’
nye tankegange og arbejdsformer, som ledelsen ikke på forhånd har
underkastet en grundig teologisk prøvelse. Faren bliver særligt
stor, hvor der ikke er en klar bevidsthed om ledelsens ansvar for
at udøve hyrde- og læreromsorg.
Evangelikalisme
i form af inspirationsfællesskab med bibeltroende protestanter fra
andre kirkesamfund har ligeledes fulgt de fleste nordiske
missionsforeninger igennem lang tid. Det fælles teologiske
grundlag for de ’evangelikale’ har primært været en bekendelsen
til Bibelens autoritet og retfærdiggørelsen af tro alene med en
særlig betoning af omvendelsens nødvendighed og kirkens
forpligtelse til at forkynde evangeliet til verdens ende. I de
seneste årtier er det evangelikale engagement for en del
missionsforeninger blevet optrappet i tilknytning til netværk og
konferencer for mission. Sideløbende med det optrappede engagement
er den internationale evangelikale bevægelse imidlertid teologisk
gået i opløsning, hvilket ikke mindst skyldes CGM. Denne udvikling
synes i ringe grad at være blevet bemærket af missionsforeningerne
i Norden.
I 1996 blev den indre splittelse synliggjort,
da Alliance of Confessing Evangelicals blev dannet. En lang række
fremtrædende evangelikale kirkeledere, bl.a.
missiouri-lutheraneren Jacob Preuss og den klassisk-reformerte
R.C.Sproul, ville med dannelsen af den nye alliance markere, at
store dele af den evangelikale bevægelse havde bevæget sig så
langt væk fra Skriftens grund, at den snarere var bestemt af
almenreligiøsitet og verdens tidsånd end af Guds Ord og Kristi
Ånd.
Grundlagsdokumentet for den nye alliance, ’The
Cambridge Declaration’, er en indtrængende advarsel mod den
åndelige og teologiske opløsning og et stærkt kald til at vende
tilbage til de reformatoriske solae: Skriften alene, Kristus
alene, Troen alene, og Nåden alene og dermed til ’hovedartiklen’
som det afgørende og umistelige grundlag for hele kirkens arbejde:
”Retfærdiggørelsen sker af nåde alene, ved
troen alene, for Jesu Kristi skyld alene. Dette er den artikel,
hvormed kirken står eller falder. I dag bliver denne artikel ofte
overset og forsømt, forvrænget eller undertiden endog fornægtet af
ledere, teologer og præster, der giver sig ud for at være
’evangelikale’. Skønt menneskets faldne natur altid er veget
tilbage for at erkende sit behov for Kristi tilregnede
retfærdighed, så bidrager moderniteten i høj grad til at opflamme
og forstærke denne utilfredshed med det kristne evangelium. Vi har
tilladt denne utilfredshed at bestemme karakteren af vor tjeneste
for evangeliet og indholdet af vor forkyndelse.
Mange i kirkevækst-bevægelsen tror, at
sociologisk kendskab til og forståelse af tilhørernes situation er
af lige så stor betydning for evangeliets fremgang som den
bibelske sandhed, der forkyndes. Som følge heraf er
overbevisningen om, hvad der teologisk er sandt, ofte blevet
adskilt fra den praktiske udøvelse af evangeliets tjeneste. I
mange kirker har markedsførings-orienteringen ført et skridt
videre i retning af en udradering af forskellen mellem det
bibelske budskab og denne verden, en fjernelse af korsets anstød
og en reducering af den kristne tro til de principper og metoder,
der giver sekulære sammenslutninger fremgang og succes.
Selv om man måske stadig tror på korsets
teologi, så tømmer disse bevægelser faktisk ordet om korset for
dets mening...
Hvor som helst i kirken, Bibelens autoritet er
gået tabt, Kristus er blevet fortrængt, evangeliet er blevet
forvrænget, eller troen er blevet forvansket, er det altid sket af
én bestemt grund: vore interesser har fortrængt Guds, og vi gør
hans arbejde på vor måde. Det er et almindeligt og dybt
beklageligt tab i kirken i dag, at Gud ikke længere er i centrum
for menighedens liv som før. Det er dette tab, der tillader os at
forvandle gudstjenesten til underholdning, forkyndelsen af
evangeliet til markedsføring, at forveksle det at tro med at følge
en bestemt fremgangsmåde, det at være god med at føle sig godt
tilfreds med sig selv, og det at være tro med at have fremgang og
succes.”
12
I det omfang, lederskaberne i de nordiske
missionsforeninger tror på værdien af evangelikalt
inspirationsfællesskab, bør der ikke herske tvivl om, hvilke dele
af den evangelikale bevægelse, de henholdsvis må bryde med og
knytte til ved, hvis de vil videreføre missionsforeningernes
oprindelige åndelige linie.
På mange måder minder CGM om rationalismen. Det
kan være både bedrøveligt og opmuntrende at standse for dette
forhold her til sidst.
Rationalismens projekt var jo at vinde
samtidens skeptikere tilbage til kirken ved at præsentere dem for
en kristendom, som var tiltalende og fornuftig. Da var der noget,
man måtte nedtone: talen om Guds vrede, om menneskets
syndefordærv, om fortabelsen - og om Jesu stedfortrædende lidelse
og død. Det gled i baggrunden. Og så talte man i stedet meget om,
hvordan kristendommen kunne hjælpe mennesker til et godt og
fornuftigt liv. Og det paradoksale er jo, at de rationalistiske
præster over tid talte kirkerne tomme. For der var intet at hente
i deres forkyndelse. Ingen virkelig åndelig kraft og næring.
Vi har mange messefald i dag - mange aflyste
gudstjenester. Men der var flere i Norge og Danmark i år 1800, da
rationalismen var på sit højeste.
Men netop da sker så det underlige. Da der
intet er at hente i kirkerne, samles de troende i små kredse for
sig selv. De læser Guds Ord og gamle lutherske prædiken-samlinger,
og de kommer ind i et møde med Gud, som han virkelig er - til
vækkelse, omvendelse og tro på Jesus. Og så går de ud blandt deres
venner og naboer og vidner om ham. Og der er åndskraft i deres
vidnesbyrd, for de har været inde hos Gud, og så bryder vækkelsen
frem!
Dette er livslinien i kirkehistorien. Til
enhver tid har der været et folk, der har levet for Guds ansigt,
og som har fundet sin eneste trøst og glæde i evangeliet om Jesus.
Og det vidnesbyrd, der er udgået fra dette folk, det har der været
kraft i - til liv for verden! Gud give, at vi må høre til dette
folk - nu og altid!
(Foredrag 2004, gengivet
med tilladelse af Mikkel Vigilius) (3.06.07)
[1] Bill Hybels, Smittende tro, Hillerød 2001, s.9
[2] D.A.Carson, The Sermon on the Mount. Matthew 5-7, Carlisle
1994, s. 138
[3] Citeret fra: R.J.Koester, Law and Gospel. Foundation of
Lutheran Ministry, Milwaukee 1994,s. 109
[4] Citeret fra: Koester, s. 123
[5] Citeret fra: Martin Erdmanns artikel "Willow Creek" i
Evangelical Times, Januar 2001, s. 30
[6] Koester s. 124-125
[7] Materialet "Builing Prevailing Churches",s.21, udgivet af
Willow Creek Association og bl.a. tilgængeligt på hjemmesiden
www.willowcreek.dk
[8] G.A.Pritchard, Willow Creek Seeker Services, Grand Rapids
1996, s.53
[9] Pritchard, s.63
[10]Pritchard, s.258-271
[11] Alfsåg, Knut:"Kirkens vesen og vekst", Norsk Tidsskrift For
Misjon 1/04,s.40
[12] Teksten er oversat af Niels Ove Vigilius. Den oprindelige
og fulde tekst til "The Cambridge Declaration" samt yderligere
oplysninger om "The Alliance of Confessing Evangelicals" kan
findes på alliancens hjemmeside: www.alliancenet.org
(Yderligere oplysninger om
kirkevækstbevægelser - herunder Willow Creek - kan med fordel
læses på:
http://nyt-i-natten.blogspot.com/ ,
hvor der ligger flere fyldige rapporter. -
At kirkevækstbevægelsen er verdensomspændende, ses på Naturlig
Kirkevæksts side:
http://ncd-international.org/public/partners.html
"Det er større ansvar at følge sandheden end følge tiden.
Det bestandige er alt det, Kristus er og har gjort for os og alt
det, vi har i ham. Mister vi det og fører mennesker hen til dem
selv og deres fromhed, bliver kristenlivet magert, mat og
magtløst"
(Fra Frits Larsen´s tale i
forbindelse med Luthersk Missionsforenings 90 års jubilæum)
-Andreas Michelsen -