Vejen til vækkelse
Hans Erik Nissen -
"Mellem liv og død"
Meget kan vi overtage, og
meget har vi overtaget: missionshuse, lejre, skoler, arbejdsstruktur,
lægmandssyn, bibelsyn, syn på lov og evangelium og endnu mere kunne
nævnes. Det eneste, vi ikke har kunnet overtage, er selve livet med
Jesus.
Vor arv skal vi røgte ansvarsbevidst. Hvad har
tidligere kristne ikke ofret, for at vi ikke skulle stå tomhændede? Og
hvad giver de ikke i dag? Alligevel skal vi ikke skjule sandheden,
hverken for os selv eller for andre: Det personlige forhold til Jesus
kan ikke overtages. Det må fødes ved Helligånden. Uden det indre troens
og kærlighedens liv med Jesus mister alt det andet sin betydning.
Krise
I dag savner mange i Guds menighed den tørst efter Jesus,
som alene Helligånden kan skabe. Når den er tilstede, kan man ikke få
nok af at høre Ordet. Det er gribende at høre, at folk i vækkelsestider
vandrede i timevis for at høre en forkyndelse, som gav dem livets brød.
De hungrede. De tørstede. De længtes. Og når Ordet blev rakt dem, drak
de af livets vand. De gjorde det så rigeligt, at der blev overflod, og
de priste sig lykkelige i Kristus.
Det sker ikke, når den
første kærlighed til Jesus er kølnet. Da afløses det umiddelbare
hjerteforhold til Jesus af korrekt formulerede sandheder. Men de kan
aldrig erstatte livet!
Tørst får budskabet frem
Det
præger en forkynders forkyndelse, når han ved, at der blandt hans
tilhørere er nogle, der længes efter fred med Gud. Og når han selv er
hungrende efter nåde, sætter det også sit præg på ham. Han forkynder
evangeliet til frelse og forløsning. Han gør det ikke med visdoms
overtalende ord, men med Ånds og krafts bevis.
Når et
menneske er i nød, og sjælen skriger efter hjælp, da overvejer man ikke
sine ord, men man rækker ham det frelsesbudskab, som redder den
fortabte. Og man erfarer, at det når frem - ikke i kraft af måden, det
siges på, men fordi Ånden levendegør. Vi kan ikke se Ham, men vi mærker
Ham.
En gentaget erfaring
Det er
slående at undersøge, hvilken plads bibellæsningen indtager i
forbindelse med åndelige nybrud. Igen og igen må man konstatere, at
fornyelsen altid kommer efter et intenst studium af Guds ord. Enhver
forkynder må gøre sig klart, at intet er vigtigere for ham end
bestandig læsning af Skriften.
Ånden får magt over hjerte
og samvittighed ved læsning af Guds Ord. Det sker, at præster og
prædikanter fortæller, hvor lidt de bruger Bibelen. Nu kan man ikke
slutte fra enkelte til alle. Men udtalelserne får en til at spørge: Er
det her, det svigter?
Rosenius skriver: Det burde skrives
med ildskrift i hvert enkelt hjerte, og endda var det ikke stærkt nok
slået fast. Hvem tænker vel på, at det dybest set er forsømmelsen at
Guds ord, der er skyld i al åndelig elendighed i verden, al svaghed,
såvel inden for kirken som i den enkeltes liv. Mens derimod flittig og
ret brug af Skriften er kilden til åndelig velsignelse.
Kirkehistorien
siger, at disse ord af Rosenius ikke er for stærke. Vi må bestandig
opmuntre hinanden til at drage den rette konsekvens deraf.
En
indvending
Hvorfor skal vi læse i Bibelen? tænker mange.
Det hele er jo så enkelt. Jeg ved, at Jesus har fuldbragt alt til
frelse for mig.
Det er godt at vide det, for det er sandt.
Det er også sandt, at kun den, der i sit hjerte tror det, er frelst. Og
det hjerte, som tror evangeliet, hungrer stadig efter at høre
evangeliet.
Herren skænker din tro liv gennem sit ord.
Ånden virker nemlig gennem Guds ord. Lytter du ikke stadigt til Herren,
stivner det ord, Han har talt til dig engang. Det føles livløst,
selvfølgeligt og uvedkommende. Ordet må stadigt høres, stadigt læses,
stadigt modtages for at være levende for sjælen.
En
fare
Djævelen gør alt, hvad han kan, for at Guds ord skal
miste sin myndighed. Hans bedste middel i så henseende er det lille
ord:
mon?
Hvor det ord får indpas, breder det sig som ugræs.
Et
uhyggeligt eksempel i så henseende er Menighedsfakultetet i Oslo. Ole
Hallesby var en Kristus-grebet mand. Han forkyndte budskabet med en
ånds kraft, som ikke kom fra ham selv. Han førte mange til Herren. Og
han var uforfærdet, når det gjaldt om at forsvare de fundamentale
trossandheder. Samtidig åbnede han en sprække for bibelkritikken. Det
var han ikke den eneste, der gjorde på MF. I dag er der lærere på MF i
Oslo, hvis undervisning er bestemt af et bibelsyn, der er så
trosnedbrydende, at der er studenter, der holder sig borte derfra for
deres tros skyld.
Med andre ord: Vogt dig for
bibelkritikken i enhver skikkelse. Enhver, der åbner selv den mindste
smule for den, har indtaget en anden holdning til Skriften, end den
Jesus indtog. Personligt kender jeg ikke noget eksempel på, at dette
ikke har fået skæbnesvangre følger enten for en selv eller for dem, der
er gået i ens spor.
Bibelen er Guds ord. Og den er uden
fejl.
Bed om Helligånden
At tilegne
sig Bibelen er ikke et spørgsmål om at kunne græsk eller hebraisk. Det
er heller ikke et spørgsmål om at eje et helt arsenal af fortolkninger.
Farisæerne forstod ikke Skrifterne, selvom de kunne dem udenad og
vidste, hvad de gamle sagde om dem.
Gud har forbeholdt sig
retten til at være den eneste, der kan åbne Skrifterne for dig. Han gør
det ved Helligånden. Han ønsker, at du skal være klar over dette.
Derfor opfordrer Jesus dig til at bede om Helligånden. Når Herren hører
din bøn, ved du dig et med disciplene på vejen til Emmaus: Jesus selv
kommer og vandrer med dig. Han åbner Skrifterne for dig. Han sætter dit
hjerte i brand. Da ønsker du et, nemlig at Jesus skal føre dig dybere
ind i sit ord. Derfor må du sige: Bliv hos os Herre. Hvor vi trænger
til det. Lad os sammen bede derom.
("Mellem
liv og død" s.103 - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles Elevforening
1998 - med tilladelse fra forfatteren)