Vurdering af bogen "Virtual Reality".
Jens Olsen, Ringkøbing
Vurdering af bogen "Virtual Reality", en rapport fra
teknologinævnet.
Vi kender det fra videospil og flysimulatorer: et
begivenhedsforløb, som vi ser, hører og måske endog føler;
begivenhederne er styret af en maskine, men vi kan selv gribe ind
og mere eller mindre være deltagere i det, der sker. Det er en
slags samspil, hvor jeg reagerer på det, maskinen gør, og den
reagerer på det, jeg gør. Jo bedre maskinen er programmeret, jo
mere naturtro, "virkelige", ja, man kunne fristes til at sige
"intelligente", virker dens reaktioner.
Fænomenet kaldes "skinvirkelighed" (noget, der giver sig ud for
virkelighed); det engelske ord "Virtual Reality", der både er
mundret og indeholder det ønskede paradoks, er efterhånden også
blevet brugsord på dansk. Den videnskabelige betegnelse for
udvikling af maskiner, der kan reagere på det, der sker omkring
dem, og således "lære noget", er "kybernetik" (af græsk:
kybernèsis = styring, forvaltning, dirigering), og det heraf
afledte amerikanske slangord "cyberspace" (det computerstyrede
verdensrum) er også ved at glide ind i vores sprog.
Fænomenet Virtual Reality (VR) er over os allerede, og for at få
en vurdering af de mulige teknologiske, sociale og etiske
konsekvenser af, at VR i temmelig nær fremtid vil blive en del
af mange menneskers fremtid, nedsatte teknologirådet i Danmark i
1993 et panel af unge mennesker. I foråret 1995 er der så
udkommet en lille bog, der fremlægger panelets og de enkelte
paneldeltageres tanker om og holdninger til de mulige
konsekvenser, VR kan få for menneskers hverdag.
Panelet peger på tre felter, hvor VR finder eller vil komme til at
finde anvendelse:
1. Underholdning
2. Undervisning
3. Kommunikation
Computerspil med flot grafik og stereolyd er allerede på markedet,
men det næste skridt er også taget: VR-masken, hvor personen tæt
foran øjnene får placeret to små computerskærme, der giver ham en
oplevelse af at befinde sig i en tredimensional verden, og denne
fornemmelse støttes af stereolyden i hovedtelefonerne; joystikket,
som er personens kommunikationsmiddel til denne verden, er så småt
ved at blive erstattet af en handske, der kan aflæse en lang række
hånd- og fingerbevægelser; at personen i sit synsfelt har en hånd,
der bevæger sig i takt med hans egen, er med til at forstærke
fornemmelsen af at være til stede i det computerskabte rum.
I de fleste VR-spil, der kendes i dag, er spilleren i et rum, hvor
han skal kæmpe med fjender eller prøve kræfter med spændende
opgaver - altså ren underholdning. Men man kunne tænke sig,
hvordan teknikken kunne anvendes i undervisningen: at eleven
f.eks. i historie kunne komme til ikke bare som i film passivt at
opleve begivenhederne, men selv gå midt i dem, ja, ligefrem at
kunne deltage aktivt i dem.
Anvendelsesmulighederne er mangfoldige:
Ved hjælp af VR kan en arkitekt "bygge" et hus, gå rundt om det og
se på det fra alle vinkler, se hvordan lyset falder i et rum på
forskellige tider af året, prøve med forskellige
byggematerialer, og endog plante haven til; kort sagt se det i
alle tænkelige situationer, længe inden det første spadestik er
taget.
Ved hjælp af VR kan en læge på baggrund af nogle scanninger "åbne"
en patient og se på hans indvolde fra alle mulige vinkler og
således både stille en sikker diagnose og forberede en
operation; ja, bogen beskriver en situation, hvor der blev
foretaget en operation, hvor kirurgen og patienten befandt sig i
hver sin ende af USA - ved brug af VR. Panelet anlægger også en
række overordnede vurderinger på VR: De mener ikke, at selv meget
jævnlig brug af VR i nogen særlig grad vil ændre ens
virkelighedsopfattelse; dels vurderer de, at grafikkens kvalitet
og billedets forsinkede reaktion på hurtige bevægelser (pga.
maskinens begrænsede regnehastighed) vil fastholde en i
fornemmelsen af "uvirkelighed" (dette vil dog sandsynligvis ændre
sig med forbedret teknik). Dels mener de, at brugeren vil kunne
fastholde barnets sikre skelnen mellem "virkelighed" og "leg",
uanset hvor realistisk "legen" er. Men jeg synes, de overser
følgende to vigtige kendsgerninger: Det, man har set på film, står
meget mere "virkeligt" i ens hukommelse, end noget man bare har
hørt eller læst.
- Det vil kunne bevirke, at begivenheder, man har "oplevet" i VR,
på længere sigt står i fare for at blive husket som noget, man
virkeligt har oplevet; det vil efter mine begreber sløre både
ens virkelighedsopfattelse og ens personlighedsopfattelse.
- Det vil også kunne bevirke, at budskaber, modtaget gennem VR vil
komme til at stå som mere "sande", end hvad man har hørt eller
læst sig til. Og det vil kunne åbne uhyggelige muligheder for at
en kynisk magthaver kan manipulere med mennesker, den dag VR er
alle mands eje. Panelet antyder, at noget sådant naturligvis er en
mulighed; men de anlægger i hele deres vurdering et positivt og
humanistisk menneskesyn, der indebærer troen på, at mennesket
trods alt vil vælge det gode.
Interessant i denne forbindelse er det, at panelet ikke hæfter sig
ved, at selve VR helt direkte afslører det modsatte. Det
fascinerende ved VR er, at man i det virtuelle univers får
mulighed for at udfolde sig helt frit, uden at ens handlinger får
reelle konsekvenser og uden at man bagefter skal stå til ansvar
for sine handlinger; her opfyldes drømmen om det fuldstændigt
frie menneske. Og hvad er det så for handlinger, dette frie
menneske straks griber til? Voldshandlinger, mord, udryddelse af
modstandere, hærværk. Det er det, både videospil og VR-spil går ud
på, og det er det naturligvis fordi det er det, brugerne vil
have.
Helt ubevidst kommer VR til at bekræfte det bibelske menneskesyn,
at "menneskene ... kun vil det onde fra ungdommen af." (1.Mos.
8,21). I øvrigt uden at kommentere det nøjere nævner rapporten, at
i de store computernetværk (som jo er en slags cyberspace), har
man måttet indføre en række moralnormer med tilhørende sanktioner
(f.eks. udelukkelse fra nettet i en vis tid) for dem, der brød
normerne.
Jeg er blevet bedt om at vurdere rapporten; men jeg vil nu ikke
undlade at sige lidt om vores forhold til selve fænomenet VR. For
det første mener jeg, at VR udmærket kan udvikle sig til at blive
et af de redskaber, Antikrist vil komme til at benytte sig af i
sit verdensomspændende magtapparat til manipulation med menneskers
bevidsthed. Men af den grund skal vi ikke bekæmpe det; vi skal
udnytte dets positive sider og samtidigt være på vagt overfor
misbrug. Derimod ser jeg et andet perspektiv, som i mine øjne er
langt farligere for den kristne menighed. Det gamle amerikanske
slogan "If you can't beat'em, join'em!" (hvis du ikke kan slå dem,
så slå dig sammen med dem!) har store dele af den kristne menighed
taget til hjerte i de senere år.
Alt det, der er noget stort og som regnes for noget i denne
verden, det har kristne ledere taget til hjerte for at bruge det
som middel til forkyndelse af evangeliet. Rockkoncerter,
gadeteater, talkshows osv. osv. Hensigten har utvivlsomt i mange
tilfælde været god; men det er gået, som Jesus forudsagde:
verdslighedens surdej har gennemsyret hele dejen.
Derfor kunne man frygte, at de kristne kom til at se på VR som det
store evangelisationssmiddel: tænk engang, hvor stærk
forkyndelsen kunne blive, hvis man kunne opleve de bibelske
beretninger lyslevende, gå rundt mellem personerne, møde Jesus og
Peter og Johannes og Paulus, ja, endog kunne tale med dem og
stille dem spørgsmål!!
Men, spørger mange, hvad galt er det egentlig i det? - hvorfor er
det noget, du frygter?
I virkeligheden er vi allerede begyndt på den vej for længe siden:
bibelske legender, bibelske film - og så det næste skridt: bibelsk
VR. Ved læsning af VR-rapporten blev det klart for mig, hvad det
er, der er galt; der står i kapitlet "VR - et nyt
undervisningsmiddel" følgende: »Visualisering af en begivenhed
kræver mange flere detaljer, end bøgerne om emnet kan give. Hvem
skal så "finde på" disse detaljer?«
Det er her, faren ved at bruge de meget stærke audiovisuelle
midler i forkyndelsen er; de mange nødvendige detaljer må vi
opfinde selv, og så får de deres udspring i den menneskelige
fantasi og den menneskelige religiøsitet, som begge hører til den
faldne menneskenatur. Den bibelske substans drukner, den bliver
til en statist i det store billede; og det budskab, mennesket så
møder, er ikke evangeliet, men "hvad der opstår i et
menneskehjerte" - altså almenreligiøsitet.
Og så lige til sidst en lille historie, der røber, hvordan børns
virkelighedsopfattelse formes af de stærke audiovisuelle medier.
Det var en børnekredsleder, der fortalte mig, at hun skulle til at
gennemgå ørkenvandringen i tekstsystemet. En af drengene fortalte,
at den kendte han, for den havde de derhjemme på video. På et
tidspunkt i gennemgangen afbrød han hende og sagde, at det, hun
fortalte ikke passede, for sådan var det ikke på videoen. For ham
var sandheden det, han så "i virkeligheden" på fjernsynet - ikke
det, der stod i bogen.
Faren ved at knytte sin virkelighedsforståelse til et billedmedium
er almen; men i forbindelse med evangeliet og vort gudsforhold er
den livsfarlig.
Jens Olsen