Daniels bønskamp og Guds åbenbaring (Dan.2,13-28
)
Dag Risdal "Daniel profet og
troskæmper"
Bibelen vidner om en Gud, der skaber lys - som åbenbarer
hemmeligheder - og som åbner en herlig udvej for dem, der sætter
deres lid til ham! Se også
Sl.34,5
.
I 2,14 ser vi, at Daniels tro har givet ham en
indre sindsro midt i dødsfaren. Arjok fortæller Daniel om den
faktiske situation (v.15). Og det er i tillid til Herren, at
Daniel beder kongen om en frist (v.16).
Nu bliver Daniel sat på en ny prøve - en troens
prøve hvor det udelukkende bliver et spørgsmål om Guds nådige
hjælp og barmhjertighed. Det gælder liv og død for mange
mennesker. Hvis Daniel skal have hjælp i denne nød må den komme
ovenfra.
»Et menneske kan ikke
tage noget som helst uden at have fået det givet fra himlen.«
(
Joh.3,27
).
Den nød Daniel er i, og den frist han får,
driver ham til at bede - bede til Gud. Det var som Babels vismænd
havde sagt: Det kongen krævede, overgik al menneskelig forstand.
Men Gud kunne hjælpe!
Det vidste Daniel. Jeg vil ikke udelukke, at
Ånden mindede Daniel om løftet i
Jer.33,3
i denne situation:
»Kald på
mig, så vil jeg svare dig og fortælle dig om store og ufattelige
ting, som du ikke kender.«
Og Daniel bad sine tre venner om hjælp med at
bede (v.17-18)
Der ligger en åndelig hemmelighed her. Daniels
storhed er hans ydmyghed. Han er afhængig af sine troende brødre.
Den sande åndelighed viser sig ved afhængighed af troens venner i
Kristus (sml.
Rom.1,9-11
).
Det er godt at have to eller tre fortrolige
venner, som du kan dele din nød med - og som kan stå sammen med
dig i bøn - i den åndelige strid om sjælenes frelse. Når den store
trængselstid kommer, bliver der virkelig behov for »de trofaste i
landet« - som der står i
Sl.101,6
. Daniel havde tre sådanne venner, som han kunne dele al sin nød
med.
Her ser vi et forunderligt bedemøde. Midt i et
hedensk land - med sataniske magter på alle sider - danner disse
tre unge venner en lille missionsmenighed. I nødens stund søger de
sammen i bøn til den levende, almægtige Gud. Hvor var Guds rige i
Babel på dette tidspunkt? Det var i hjerterne på de fire unge
mænd. I dette hedenske verdenrige, hvor Satan mente, han
havde fuldstændig ret til at herske, havde Gud fire unge
ambassadører, som tog magten fra Satan. Kampen om herredømmet var
ført ind på fjendens område. De fire unge venner - Guds
repræsentanter begyndte straks at gøre erobringer - i bøn til Gud!
Sml.
Rom.8,37
.
Og dette hellige bedemøde førte til frelse og
redning for de fire venner. Det blev Guds sejr og triumf.
Bønnesvaret - og frelsens budskab - kom i form
af en åbenbaring fra Gud. Det var Gud, der åbenbarede
hemmeligheden for Daniel. I denne sammenhæng kan man ikke lade
være med at tænke på Jesu ord:
»Jeg
priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult
dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige; ja,
fader, for således var det din vilje« (
Mt.11,25-26
).
I taknemmelighed for Guds svar, priser Daniel
himmelens Gud (v.19). Det er Guds navn, der bliver lovprist i den
bøn, der følger efter (v.20-23).
Mens hedningerne altså må erkende, at guderne
ikke har deres bolig blandt menneskene (v. 11), har Herren
kundgjort sit navn for sine troende venner. Den lovprisning, som
Daniel her bærer frem, minder meget om den takkebøn, David beder i
1.Krøn.16,8-11
.
Hvis vi skal forstå en hemmelighed, må den åbenbares. Men nu siger
Skriften jo, at Kristus er Guds hemmelighed og visdom fra Gud (
1.Kor.1,30
og
Kol.2,2-3
). Denne hemmelighed - som er evangeliet - bliver åbenbaret ved
Ånden (
Ef.1,17
og
3,3
).
Først når en hemmelighed bliver åbenbaret for
en kristen, forstår han, hvad en hemmelighed er. Og ingen ser det
klarere end de, der får åbenbaret evangeliet (Kristus) for deres
hjerte.
»For alt, hvad der
kommer for dagen, er lys« (
Ef.5,13
). Ingen forstår hemmelighederne i Guds Ord, hvis Den Hellige Ånd
ikke åbenbarer dem for deres hjerter (
1.Kor.2,10
).
På samme måde som åbenbaringen af denne
hemmelighed blev til frelse for Daniel og hans venner, sådan giver
Skriften den enkelte »visdom til frelse ved troen på Kristus
Jesus« (
2.Tim.3,15
). Evangeliet er Guds værk, ikke menneskers (
Gal.1,11
).
Daniel bliver ført ind til kongen i en fart (v.24-28). Her i
Daniels situation fornemmer vi den spænding, der ligger i luften.
Kongen er meget urolig. Der står mange menneskeliv på spil. Daniel
ønsker at få Babels vismænd reddet fra døden.
Det er godt at se, hvordan Daniel bortleder
opmærksomheden fra sin egen person. Hverken han eller noget andet
menneske kan opfylde kongens krav.
»Men der er enGud i himlen, som kan åbenbare
hemmeligheder« (v.28).
Her optræder Daniel som vidne. Han må
fortælle kong Nebukadnesar hvem og hvor Gud er. Daniel benytter
situationen til at aflægge et personligt vidnesbyrd om den levende
og almægtige Gud, som han selv sætter sin lid til. Og nu har Gud
kundgjort hvad der skal ske i de sidste dage for kongen. Denne
drøm vil Daniel nu gengive og tyde for kongen.
(Fra "Daniel profet og
troskæmpe" af Dag Risdal -Luthersk Missionsforenings
Bibelskoles Elevforening 1993- Shafan 24-07-08
Bibelhenvisningerne kan læses på BibelenOnline - Det danske
Bibelselskab )