Det store regnskab
Det er ikke kun budskabet om mission, som man forsøger at gemme af
vejen, ja, ligefrem skælder ud over. Faktisk er mission kun nummer
to på listen. Den absolutte topscorer, når det gælder emner, som
»velmenende« mennesker forsøger at rydde af vejen, så vi kan få en
ordentlig, civiliseret kristendom, er dommedag.
Tanken om, at Gud dømmer mennesket, er
uudholdelig. Man forestiller sig scenen - den ene efter den anden
træder vi frem for den store trone, tykke bøger bliver åbnet, og
de enkelte gerninger, gode som onde, opregnes og resulterer i en
dom, som ikke kan ankes - man prøver at se det for sig og tænker:
Nej, det er for langt ude. Gud dømmer da ikke mig.
Men det gør han altså. Her et lille udpluk af
skriftsteder, som underbygger dette:
»Jeg tænkte: Både den retfærdige og den
uretfærdige dømmes af Gud. For alt, hvad der sker, og for alt,
hvad man gør, er der en tid« (
Præd.3,17).
»Men du, Daniel, skal gå bort, indtil enden
kommer. Læg dig til hvile, og stå op til din lod ved dagenes ende«
(
Dan.12,13
).
»Men jeg siger jer: Enhver, som bliver vred på
sin broder, skal kendes skyldig af domstolen; den, der siger:
Raka! til sin broder, skal kendes skyldig af Det store Råd; den,
der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild« (
Matt.5,22
).
»Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I
æder enker ud af huset og beder længe for et syns skyld. Derfor
skal I dømmes så meget hårdere« (
Matt.23,14
).
»Den, der tror og bliver døbt, skal frelses;
men den, der ikke tror, skal dømmes« (
Mark.16,16
).
»Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der
ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds
enbårne søns navn« (
Joh.3,18
).
»Men når vi dømmes af Herren, opdrages vi, for
at vi ikke skal blive fordømt sammen med verden«
(1.Kor.11,32)
»For vi skal alle fremstilles for Kristi
domstol, for at enhver kan få igen for det, han har gjort her i
livet, hvad enten det er godt eller ondt« (
2.Kor.5,10
).
"Folkeslagene rasede, men din vrede er kommet,
den time, da de døde skal dømmes, og du skal give løn til dine
tjenere, profeterne, og til de hellige og til dem, der frygter dit
navn, både små og store, og ødelægge dem, der ødelægger jorden« (
Åb.11,18
).
Vi skal altså dømmes. Og selvom vi har vanskeligt ved at
acceptere dette, så bliver jeg nødt til at understrege, at det
aldeles ingen rolle spiller, om vi anerkender domstolen eller ej.
Tænk på diktatoren Saddam Hussein; det kan godt være, at han
aldrig anerkendte den domstol, som dømte ham til døden ved
hængning, men hængt blev han altså. Og når det gælder Guds
domstol, så vær sikker på dette: Ingen kommer og omstøder hans
dom. Ingen kan. Gud er sidste retsinstans her i verden. Han har
altid haft det sidste ord, han har det lige nu - i skrivende (og
læsende) stund - og han vil have det fremdeles. Ingen har magt til
at korrekse ham. Når Gud fælder dom, er det en retfærdig dom, som
ingen har magt til at omstøde.
Dette kan så til nød accepteres - i hvert fald
af nogle mennesker. Man tænker: Okay, Gud dømmer til sidst, det er
nok fair nok, så får også børnekrænkeren, voldtægtsforbryderen,
morderen, Hitler og Stalin (som jo er helt uden for kategori) sin
velfortjente straf, men os almindelige mennesker, som ikke er
værre end så mange andre, os kan han da ikke dømme til andet end
himlen, hvis en sådan findes. Hvor skulle han kunne andet? Vi vil
det jo så godt. Vi prøver i det mindste at gøre det gode.
Det er desværre bare ikke godt nok. Selv ikke
det mindste fejltrin, selv ikke det mindste sårende ord, den
mindste afvisning af et medmenneske, den grimmeste tanke, det mest
forståelige begær, selv ikke den mindste synd må kunne findes i
vores liv.
I Guds rige er alt godt. Ingen gør ondt. Ingen
græder. Ingen bagtaler. Ingen sårer. Ingen misbruger, slår eller
nedgør. I Guds rige eksisterer ondskaben simpelthen ikke. Hele
formålet med den kommende verdensdom er at fjerne det onde, så Gud
kan blive genforenet med sin skabning; Guds rige vil træde synligt
frem, og alt, hvad der er besmittet med ondskab, vil blive kastet
i Helvede. Problemet er bare, at alle mennesker er onde.
Og dermed forstår man, at ingen kan bestå for
Guds domstol.
Siger jeg dermed, at vi alle går fortabt? Nej,
men jeg siger, at alle, der dømmes efter deres gerninger, går
fortabt. Hvis du mener, at du ikke er værre stillet end så mange
andre, og at det har nogen som helst betydning i mødet med Gud, da
dømmes du efter dine gerninger og går evigt fortabt. Hvis du
mener, at dine gode gerninger, din kirkegang, din bøn og
bibellæsning, de penge du har sendt til de sultne i Afrika osv. -
hvis du mener, at noget sådant skulle have nogen som helst
betydning i mødet med Gud, så tager du ganske enkelt fejl.
Grueligt fejl. Og kunne du dog indse denne fejl nu - nu, mens tid
er!
»Alle har syndet og har mistet herligheden fra
Gud,« skriver Paulus.
Jamen, kunne man indvende, er det virkelig så
slemt? Sådan oplever jeg det slet ikke. Vel oplever jeg ondskab
og synd både hos mig selv og hos andre, men så slemt er det da vel
heller ikke? Der er jo også godt i mig, ja, ikke bare i mig, jeg
oplever jo, at mine medmennesker viser mig omsorg og kærlighed,
så det kan da ikke for alvor være så slemt.
Jo, så slemt er det. Hvad du end kan mærke
eller ikke mærke. Husk, at det er Gud, ikke dig, der dømmer på den
yderste dag. Husk, at din dom er inficeret af syndens gift.
Sagen er altså, at ingen af
os kan bestå for Guds trone, i hvert fald ikke hvis det står til
os. Fantastisk derfor, at Gud har åbenbaret en helt anden måde,
hvorpå vi kan bestå på dommens dag.
Hvilket netop er Bibelens budskab.