En lille opbyggelig bog s.57flg.
I virkeligheden er mission ganske enkel: Vi bliver glade for Jesus, og
ligesom den forelskede ikke kan tie stille med det, men lader hele
verden vide, hvor dejlig hun eller han er, sådan har også den kristne
det med sin herre og frelser. Bekymrer den forelskede sig om
måden? Jo,
selvfølgelig, man vil jo naturligvis nødig komme til at sige noget
ufordelagtigt om kærligheden i sit liv, men det er ikke måden, der er
afgørende. Det afgørende er det menneske, man ikke kan tie stille om.
Hermed påstår jeg ikke, at et kursus i kommunikation ikke kan være en
god ide, men jeg vil gerne skyde den ide ned, at når vi ikke oplever
den lydhørhed og vækkelse, vi alle ønsker, så skyldes det måden, vi
formidler evangeliet på. Lydhørheden og vækkelsen kommer alene ved
Helligåndens virke, og den kan vi bede om, ikke fremmane, hvor mange
spændende initiativer vi end tager.
Som jeg ser det, er den store fare for
os kristne såmænd ikke, at vi forbener i vores kristne subkulturer. At
dette kan forekomme, er hævet over enhver tvivl, vi kan alle forbene,
i vores liv og i vores menigheder, jeg tror bare ikke, at det er den
største fare, når det gælder vores bestræbelser på at nå vores venner,
naboer og kolleger med evangeliet.
Nej, den store fare består
i, at vi i bestræbelserne på at nå disse mennesker netop glemmer, hvad
det er, vi vil nå dem med.
Det er evangeliet om Jesus, vi skal
fordybe os i, ikke metoderne til at bringe dette til vores
medmennesker.
Siger jeg dermed, at de mange kurser og
tests og bøger, som produceres, ligefrem kan stå i vejen for
evangeliet? Ja, det gør jeg. Jeg går endda videre og stiller det
spørgsmål, om ikke alle disse tiltag endog kan gøre, at vi selv glider
bort fra det sande evangelium. Sagen er nemlig, at det, der optager os,
skal være Jesus, ikke en metode, et princip, en vision. Og her hører
jeg et kor af protester (eller hallucinerer jeg mon?); de siger, at jeg
fuldstændig har misforstået det her, eftersom det jo netop er
evangeliet om Jesus, de forsøger at formidle. Hertil vil jeg gerne
bede dig have mig undskyldt; det er slet ikke min mening at dømme eller
fordømme nogen. Jeg nævner med vilje ingen særlige initiativer eller
organisationer (skønt de stikker mig i halsen og kribler i mine
fingre); jeg spørger blot: Er der en tendens til, at vi får vendt vores
fokus bort fra Jesus og over på formen, menigheden, os selv?
Vi har det med at gøre tingene for
vanskelige. Vores opgave er at gøre alle folkeslag til Jesu disciple.
Midlet hertil er Guds ord, som levendegøres i hjerterne ved
Helligånden. Det ligger jo ligefor: Vi skal leve på en måde, som er
dette kald værdigt; vi skal elske og bede for vores medmennesker; vi
skal fortælle dem, at dommen kommer, og at Jesus derfor er død for
deres og vores skyld, så vi alle kan gå fri af dommen, når blot vi
kommer til Jesus med det, som skiller os fra Gud, nemlig vores synd.
Så enkelt er det.
Dette er en forenkling af hele den
kristne lære, jeg ved det godt. For man kan jo indvende: »Hvad med
nådegaverne? Hvad med hverdagslivet? Hvad med det ene og det andet?«
Og jeg hilser alle disse indvendinger velkommen. Det skal med alt
sammen. At leve som kristen handler om det alt sammen, men min
pointe er, at der er rigeligt af alt det andet, det er evangeliet, som
har trange tider.
Mange mennesker går i kirke en gang om
ugen. Det er så det. De læser måske i deres Bibel i tyve minutter om
dagen. Mange, som kalder sig kristne, kan slet ikke svinge sig op på så
meget. Og det er helt i orden. Der findes ingen regler, ingen kvoter,
ingen krav - frelsen er gratis. Men heraf fremgår det jo så også, hvad
det er, vi skal være sammen om, når vi mødes i vores menigheder.
Evangeliet.
Jesus er menighedens centrum, og når vi
kommer sammen, er det ham, vi skal bede til, læse om, høre om, fordybe
os i, tilbede, lovsynge. Det betyder ikke, at gudstjenesterne ikke kan
være festlige, tværtimod, det betyder netop, at det skal være festligt.
Der findes jo masser af mennesker, som samles med det formål at synge
og feste og holde kurser og drøfte principper og markedsføring, ja,
der findes endda mennesker, som samles om en person ligesom de kristne.
Politiske partier, afterparties for rockstjerner, unge mennesker i
weekenden, som ikke aner, hvorfor de fester, men festes skal der
immervæk!
Vi krisrnes særkende er alene, at den
person, vi er samlet om, er Jesus, Guds søn.
Og hvilken person!
Tænk engang: Jesus er Guds søn, kommet
som menneske for at frelse alle, der vil tage imod indbydelsen til den
store fest. Han betalte for dig med sit liv. Han har, som nævnt
indledningsvis, al magten både i himlen og på jorden. Og det er ham, vi
tilhører.
Der findes ingen højere. Der er ingen på
højde med ham. Han alene har magten. Han alene bestemmer. Han alene
definerer, hvad der er rigtigt og forkert. Han alene dømmer. Han alene
frelser!
Undertiden ser det ikke sådan ud. Ærlig
talt. Det ser ud, som om Fanden selv regerer her i verden, og på sin
vis er det også sandt nok. Sandt i den forstand, at ham djævlefyren
endnu raser - åh, hvor han dog raser! - men hans tid er kort, og snart
vil støvet lægge sig her i denne verden, hvor riger kommer og går, og
tilbage vil Gud og hans rige stå som det eneste sande og evige rige.
Jesus tilhører vi. Jesus skal vi være
stolte af. Jesus er vi stolte af.
Er du stolt af Jesus?
Vel, jeg kender selv til den situation,
at jeg står der blandt andre mennesker, for hvem nærværende bog jo i
bedste fald er volapyk og i værste fald ansporer dem til at ringe efter
både politiet og en ambulance, jeg har stået der og fremmumlet vage
hentydninger til min »kristendom« og »tro«; som en anden Peter i
ypperstepræstens gård fandt jeg det upassende eller ligefrem
angstprovokerende og ydmygende at bekende Jesus som den, han er: min
herre og frelser, min trøst, mit håb og min bedste ven. Heldigvis er
Jesus alt det, jeg ikke selv er, og som han tilgav Peter, har han
tilgivet mig.
Når det så er sagt, så lad mig her
udbasunere det så tindrende klart som muligt: Jeg er stolt af at
tilhøre Jesus Kristus. Han er Guds søn, Kristus, den Salvede, han er
det slagtede lam, som de fire levende væsener og de ældste ved Guds
trone kaster sig ned for og tilbeder. Og som jeg tilbeder. Al ære
tilhører ham og ham alene.
Og her er jeg fremme ved mit egentlige
anliggende: Den Jesus, præcis denne fantastiske og ophøjede og evige
Jesus, han har givet mig lod og del i sit rige. Ja, ikke bare mig, men
alle, som ønsker at være med. Mig har han åbenbaret dette for, så jeg
simpelthen ikke kan lade være med at dele det med andre.
Ja, jeg
svigter. Ja, jeg lyver. Ja, jeg ... fortsæt bare listen. Hr. Djævel,
du, som plager mig nat og dag med alle disse anklager: Kom nu bare med
det hele, ud med det! For jeg er fuldstændig ligeglad! Jesus er alt
det, jeg ikke er.
Og med mine begrænsede evner og mine
mange eksempler
på, hvor galt det kan stå til med det faldne menneske, og med mine
dominerende egoistiske motiver og handlinger, med min hidsighed og
dårlige sans for timing og så videre og så videre, vil jeg gøre præcis
det, Jesus bad sine disciple og dermed også mig om: Gøre alle
folkeslagene til hans disciple.
At han har valgt sig en dårlig tjener
i mig, ved både han og jeg, men hvad så? Det er ikke mig, dette
afhænger. af, men Jesus. Afhang Guds riges udbredelse af mig, var
udsigterne ikke bare dårlige, men fuldstændig latterlige. Præcis
ligesom dengang på bjerget, hvor Jesus gav sine disciple
Missionsbefalingen.
Evangelisternes beretning om disciplene
er ikke
beretninger om helgener. Tværtimod. Vi møder tvivleren, den impulsive
og fornægteren og de ærekære. Når Jesus sendte dem ud på denne enorme
mission, så havde han aldrig forestillet sig, at de skulle gå alene.
Det er derfor, han understreger, at han har al magten. Dermed får de et
mandat, og kort efter får de Helligåndens udrustning.
Efter at have
studeret Skriften og gået rundt med Jesus i tre år, begreb de det endnu
ikke. Vi læser, at de endnu tvivlede. De var bange. De var rådvilde.
Men så kom Helligånden og kastede lys over det hele. Gav dem saft og
kraft. Frimodighed. Vejledning.
Den samme Hellige Ånd, som åbenbarer
Kristus for os i dag.
Hvilken Kristus?
Se, dette spørgsmål bliver jeg
nødt til at opholde mig lidt ved her til sidst. For der er mange
meninger om, hvem Jesus er, og det er til at blive rundtosset af.
Den
Kristus, som jeg tror på og bekender mig til, er den Jesus, den Guds
søn, som beskrives i Bibelen, både i Det Gamle og Det Nye Testamente.
Lige fra Mosebøgerne til Johannes' Åbenbaring læser vi, at der findes
mennesker, som i Guds navn forkynder en anden Gud end den eneste, sande
Gud.
Jeg forstår det for så vidt godt. Det
ligger så dybt i os: »Har
Gud virkelig sagt det og det? Jeg ved godt, at der står sådan og sådan,
men mon det skal forstås så bogstaveligt?«
Skriften skal læses i lyset
af Skriften, og når man læser, finder der altid en tolkning sted. Men
til syvende og sidst er det et spørgsmål, hvorvidt man tror på, at
forfatterne til de bibelske skrifter har fået deres mandat fra Gud. Har
de det, og det tror jeg fuldt og fast på, er Bibelen den målestok, vi
skal bruge, når vi skal »prøve ånderne«.
Dermed siger jeg også, at
enhver, som ikke vil tale om dom og Helvede, og at Jesus frelser os fra
dette, er en vranglærer. Og så er jeg ganske ligeglad med, hvor megen
vækst der måtte være i en kirke, hvor man lærer sådan. For mig siger
det intet som helst om, hvorvidt det, der foregår, er godt eller
skidt. Det eneste, der har betydning, hvad det angår, er, om det er
Bibelens vidnesbyrd om Den Levende Gud, som forkyndes. Hvor
imponerende og velordnet og handlekraftig og succesfuld en menighed
er, siger intet som helst om, hvorvidl det er en god eller en dårlig
menighed. Der findes såkaldt kristne menigheder med masser af succes,
vækst og mægtige gerninger, som ikke har det fjerneste med
Jesus Kristus at gøre. Jeg gentager: Alene, hvor Bibelens sande lære
formidles, og hvor nådemidlerne forrettes efter de bibelske
anvisninger, findes Guds menighed. Alt det andet er ganske
underordnet.
Det vil måske være fristende at stille
følgende spørgsmål:
Qg hvem, kære Thomas, synes du så hører til Guds menighed og hvem ikke?
Og jeg mærker understrømmen af fordømmelse ikke bare af min
fordømmelse, men også af min forsømmelse, så lad os lade dette ligge.
Det tilkommer alene Gud at dømme, og i øvrigt ligger det helt uden for
denne bogs rammer at gennemgå de forskellige menigheders teologi eller
mangel på samme.
Men det tilkommer mig - som en del af
det almindelige,
hellige præsteskab, som en del af Kristi legeme - at komme med denne
advarsel:
Evangeliet er i fare.
Det har det altid været, og det er ikke
blevet bedre med tiden. Det var aldrig uden grund, når Jesus åbnede
munden, heller ikke da han fortalte om de ti brudejomfruer, eller da
han sagde: »Men når Menneskesønnen kommer, mon han så vil finde troen
på jorden?«
Dette må mane til besindighed. Når
apostlene i deres
breve gang på gang advarer imod vranglære, så er det med god grund.
Fordi det ligger os så snublende nær at forme Gud efter vores eget
billede.
Da jeg var barn og hørte beretningerne
fra Det Gamle
Testamente om mennesker, der tilbad guder af træ og sten, og da jeg
hørte om israelitterne, som tilbad en guldkalv, de selv havde fået Aron
til at lave, så begreb jeg det simpelt hen ikke.
Hvordan kunne de være
så dumme? tænkte jeg.
Og med god grund. Det var virkelig dumt.
Sagen
er bare, at vi alle står i fare for at danne os gudebilleder, som vi
tilbeder, gudebilleder som måske nok kan ligne den eneste sande Gud,
men som ikke er ham. Vi står altid i fare for dette. Der er kun en
ting, som kan bevare os fra dette, nemlig at lade os nære af Skriften,
så vi får nedkæmpet de mange vrangforestillinger, vores syndige sind
ustandseligt producerer.
Så kom jeg vist hele vejen rundt.
Overfladisk, vil en og anden
nok indvende, og jeg skal intet sige til mit forsvar. Mit ærinde var
blot at opmuntre til at holde fast ved den Kristus, som Bibelen
forkynder, og opmuntre til at gøre, som Jesus befalede. Hvad verden så
end måtte sige. Hvilket kor af studerede røvere, om de så kalder sig
teologer eller professorer eller biologer eller noget helt tiende, er
ganske underordnet; i Bibelen finder vi Guds gode og retfærdige dom
over mennesket åbenbaret, vi finder hans gode vilje og kærlighed, som
fik ham til at sende Jesus for at løskøbe os fra synden og døden
bevidnet, vi finder ind til den faderfavn, hvor vi trygt kan hvile,
hvor meget verden end
raser omkring os.
Det er ikke bare verden, der raser med
al sin
forlorne skønhed og indbildske visdom. Den Onde gør det også. Snart
kastes han og alt det, som hører ham til, i den evige ild, og så bliver
der fest.
Vi er alle indbudt til denne fest. Jesus
selv har indbudt os.
Han har endda givet os en ordentlig stak indbydelser i hånden og sagt
til os, at vi bare skal dele ud af dem til højre og venstre. Ingen
tilbageholdenhed der - bare del ud!
Han kommer snart. Det har han
lovet.
(Afsnit fra "En lille opbyggelig bog" af Thomas Teglgaard 2008, Luthersk Missionsforenings Bibelskoles Elevforening/Lohse 2008 - gengivet med tilladelse af forfatteren. Shafan 8-10-08)