En stor nød
Mikkel Vigilius - "Ved evangeliets kraft"
»Da han så folkeskarerne, ynkede s han over dem, for de var
vanrøgtede og forkomne som får uden hyrde. Da sagde han til sine
disciple: 'Høsten er stor, men arbejderne få. Bed derfor høstens
herre om at sende arbejdere ud til sin høst'« (
Matt.9,36ff.
).
Hvad var det, Jesus så den dag? Han så en flok
mennesker, som var uden for Guds rige. Det er svært at sige, om de
for en ydre menneskelig betragtning var mere forhutlede end folk
flest. Det er ikke sikkert. Vi må i hvert fald regne med, at nogle
af dem menneskeligt set havde det godt - helbredsmæssigt, socialt
og følelsesmæssigt - og selv oplevede det sådan. Men Jesus ser
igennem den ydre facade. Han ser den fulde virkelighed. Han ser,
at de er Adams efterkommere - på flugt fra Gud. Hvordan har de
det? De har det som får, som er kommet bort fra deres hyrde.
Uanset hvordan de føler og har det, og uanset om de er bevidste
om det eller ej, så er en ting sikker: De går mod døden! Det gør
det vildfarne får, og det gør de vantro. Hvem de end er: unge
eller gamle, forhutlede eller velbjergede, fortvivlede eller
lykkelige. De går mod døden, den evige død.
Det er dette, Jesus ser. Derfor ynkes han, og
derfor kalder han sine disciple til at bede om høstarbejdere. Så
de kan blive frelst! Vi ønsker et stærkt og levende
missionsarbejde. Vi ønsker, at missionen må få større plads i vore
hjerter, liv og menigheder. Hvordan kan det gå til?
»Hvornår bliver der vækkelse?« Det var en
erfaren kristen, som rejste spørgsmålet, og han besvarede det
selv. »Når vi ikke længere kan bære at se, de ikke-kristne gå
fortabt!«
Hvorfor taler Jesus så meget om helvede? I hele Bibelen er der
ingen, som taler så meget, så konkret og så rystende om helvede
som Jesus. Han taler mere om helvede end alle profeterne og
apostlene tilsammen! Hvorfor gør han det? Han gør det, fordi han
vil vække os, så vi ser virkeligheden - som hans selv ser den.
Helvede er en reel fare for ethvert menneske. For mig, som skriver
dette, og for dig, som læser det. For de vantro er helvede ikke
bare en fare. Det er deres livsløbs sikre mål - med mindre de
omvendes! Langt de fleste vantro ved ikke, at de går mod evig dom
og pine. Men vi ved det. Som kristne er vi de eneste i verden,
der ved det! Hvad sker der hvis vi lukker øjnene for denne
virkelighed og tier om den?
Jesus kender os. Netop derfor taler han så
meget om helvede. Han ønsker at lægge smerten, uroen og nøden ind
på vore hjerter - som et glødende kul Han ønsker, at vi skal se og
fastholde, at der går et skel ned gennem verden, mellem Guds børn
og Djævelens børn, mellem frelste og fortabte (
Matt.7,13-14
;
Joh.3,36
;
Joh.8,44
). Skellet går ned mellem de mennesker, vi møder i vores hverdag
og har mest med at gøre. Det gør ondt at se det! Men det er en
smerte og nød, vi ikke må skubbe fra os. Det er den, der driver os
til at bede og vidne for dem!
Vi står i en stadig åndskamp på dette punkt.
Guds modstander søger til stadighed at svække vores syn for
helvedes virkelighed og for skellet i verden. Han hvisker os i
øret, at skellet umuligt kan forenes med Guds kærlighed. Men intet
kunne være mere usandt! Skellet er netop et mægtigt vidnesbyrd om
Guds kærlighed! Det fortæller os, at Gud har grebet ind i verden
- til frelse. I begyndelsen var der intet skel. Da var alle i
mørket. Men Gud lod os ikke i stikken. Han har bragt sit nåderige
ind verden, og han kalder og drager ad mennesker for at føre flere
ind i sit rige nu mens tid er! Gud ønsker, at vi skal se skellet.
At vi skal holde øjnene åbne for det. Og at vi derved til
stadighed skal påmindes både om de vantros dybe nød og om hans
kærlige frelsesvilje.
»Jeg har en stor sorg, der altid piner mit
hjerte,« siger Paulus (
Rom.9,2
).
Der er en sorg, smerte og nød, som hører
kristenlivet tiL Sorgen over, at mennesker omkring os går mod
fortabelsen. Den må vi ikke ryste af os. Tværtimod må vi bede Gud
om, at han vil forny og styrke den hos os. For det er den, der
vækker vore hjerter for missionens sag.
Der kom en kvinde til den engelske prædikant
Charles Spurgeon og fremlagde et personligt problem for ham:
»Denne tanke om, at alle vantro går evigt fortabt, den kan jeg
virkelig ikke forlige mig med. Hvis jeg skulle tro på det, kunne
jeg umuligt have ro i sindet.« Spurgeons svar var enkelt,
alvorligt og i dyb samklang med Bibelens vidnesbyrd: »Hvem siger,
at vi skal have ro i sindet?«
Når, man læser missionshistorie, bliver man
slået af, hvor alvorlig og konkret nøden for de fortabte var for
mange af de gamle missionærer, og hvor stærkt den formede deres
liv. Det fortælles om kinamissionæren Hudson Taylor, at han kunne
ligge vågen nætter igennem plaget af en bestemt tanke: 'Hver måned
en million kinesere i den evige fortabelse! Hver måned en million
kinesere i den evige fortabelse!' Han havde set nøden, og den drev
ham ud. Når han var hjemme på orlov i England, kunne han til tider
føle det uudholdeligt at sidde til gudstjeneste. Han kunne ikke
bære at se så mange kristne sidde der helt uvirksomme og helt
uberørte af hedningemes nød - med store ubrugte ressourcer. Selv
fortsatte han tjenesten til det allersidste. Der er taget et foto
ved hans sidste udrejse. Det viser en mager, gammel mand, hans hår
og det lange skæg er helt hvidt, og han går støttet af to stokke.
Men han må ud! Han må virke til det sidste - om det så kan blive
til frelse for bare en eneste. Hans grav er derude.
I mødet med sådanne personer kastes der et
ransagende lys ind over vore liv og hjerter, og bønnen vokser
frem:
Giv Jesus mig dit frelsersind
for slægtens sorg og harm,
luk mig i dine smerter ind
og gør mig stærk og varm!
Det ligger i vor natur at tænke, at jo nærmere vi kommer til Gud,
jo større indre ro og harmoni vil vi opleve. Men i relation til de
vantro og de unåede sker det modsatte. I Guds nærhed bliver uroen
og smerten større. For her begynder vi at se med hans øjne.
Hvordan kommer vi til at erfare dette? Det kan kun ske på en måde.
Ved at vi tager Guds ord til os.
For nogle år siden skrev den amerikanske præst
Al Martin en ransagende bog om den svækkede nød blandt kristne og
særligt blandt forkyndere - og om vejen frem:
»Alt for ofte oplever jeg, at mine egne ord
spotter mig, når jeg prædiker. Når jeg kan sige ordet 'Helvede' og
ikke føle nogen rædsel ved det. Når jeg kan tale om Himlen og ikke
blive varmet af hellig glæde over, at det er dette sted, Herren
har beredt for mig. Jeg finder ikke noget andet svar på dette
problem end at meditere længe over de afsnit i Skriften, som taler
om disse realiteter og bede Helligånden om at brænde dem ind i
mit hjerte. Jeg bønfalder ham om at gøre det levende for mig, at
netop de mennesker, jeg ser på, kan blive dem, som skal høre de
forfærdelige ord: 'Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige
ild!' Jeg beder om, at Gud må gøre det virkeligt for mig, at de
stemmer, som siger til mig ved kirkedøren: 'Tak for prædikenen,
pastor!' - kan være de samme stemmer, som en dag vil udstøde de
forbandedes klageråb og skrig. Jeg må bede Gud hjælpe mig til at
tro disse ting, og hjælpe mig til at prædike dem, sådan at andre
hører og mærker, at jeg virkelig tror dem.«
Dette er vejen frem: At vi lever i tilegnelse
af Bibelens ord. At vi læser ordene om helvede og minder os selv
om, at dette er virkelighed for enhver vantro, vi kender - i
familien, på arbejdspladsen, i nabolaget. Der er kraft i disse
ord. De skaber selv nøden i hjertet. Den skal vi ikke piske eller
presse frem. Vi skal blot tage Guds ord om virkeligheden til os og
fastholde dem som sande. Så vil de åbne vore øjne for
virkeligheden og gøre den levende for os. Det kan så ledsages af
en større eller mindre følelsesmæssig nød for de ufrelste. Det er
ikke det afgørende. På det følelsesmæssige område er vi
forskellige som kristne. Grundlæggende skal vi ikke orientere os
ud fra vores eget hjerte, men ud fra Jesu hjerte. Hans hjerte er
til enhver tid lige fyldt af nød og længsel efter de vantros
frelse. Det må vi holde os for øje. På det grundlag må vi høre og
lyde hans kald til mission og begynde med det, som han selv nævner
som det første:
»Bed derfor høstens herre om at sende arbejdere
ud til sin høst« (
Matt.9,30
).
(Fra "Ved evangeliets
kraft" s.15-18 - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 2005 - af Mikkel Vigilius)
Gengivet på Shafan med tilladelse af Elevforening og forfatter
- 18-08-08