7 Et liv i lidelse
Stephan Prætorius - "De troendes åndelige
skatkammer"
Det er dog forunderligt, at så snart et menneske i sandhed er
omvendt til Kristus og begynder at leve gudeligt, indfinder korset
sig. Du, som er udvalgt af Gud, kaldet, retfærdiggjort, helliget
og herliggjort, skulle vente at få gode dage på jorden. I stedet
kommer anfægtelse og lidelse, indre og ydre trængsel, frygt, had
og forfølgelse, sygdom og sorg. Det bliver ikke mange gode dage,
du får i verden.
Enhver kristen må trækkes med sine synder og
for syndens skyld med en bange samvittighed. Vel er vi genløst og
frie. Men Djævelen giver os ikke fred. Han fortæller os, at vi har
syndet, og at Gud er vred på os. Så længe en kristen er her, lever
han i kødet. Det får han at mærke. Det onde har dybe rødder i hans
natur. Den indvortes lidelse over det onde, som bor i ham, er
uudsigelig. Så kommer verden og bider de hellige som en slange i
hælen. Alt dette ydmyger en kristen og driver ham til bøn om Guds
nåde og kraft. Korset bliver for ham den kraftigste lægedom mod de
onde lyster.
Enhver kristen får sit kors, og enhver synes
vel, at hans kors er det tungeste. Men om så alle kors lå på en
lang række, og han selv måtte vælge, ville han dog vælge sit eget.
Den, som vil forkynde evangeliet rent og
ret, får fjender og forfølgere. Kristus lider endnu i sine
lemmer. Men når det stormer værst, så grønnes Guds træer. Af vor
fattigdom skaber Gud rigdom, af vor sygdom sundhed. Af ondt rygte
skaber han et godt rygte. Af sorg skaber han glæde. Vort liv
hviler i Guds hænder.
Gud vil, at alle sande kristne skal leve under
korset for at komme til at ligne hans Søn mere og mere,
Rom.8,29
. Jo mere hellig en kristen er, jo mere vil han lide for Kristi
skyld. Herren sender korset for at bevare sine hellige i ydmyghed.
Der findes intet, som ydmyger os mere end kors og lidelser. Vi
lærer os selv bedre at kende, vor indre urenhed og ondskab, og
dette driver os til bøn og til at dø bort fra synden og verden,
for at Kristus må leve i os og vi mere forvandles efter hans
billede.
Den, som vil nyde det gode, må også lide det,
som er ondt. Den, som vil til himlen, må først have smagt helvede.
Den gren, som bærer frugt, bliver renset, for at den skal bære
mere frugt. Hvis vi intet kors og ingen trængsel havde og ikke
blev prøvet i lidelsens ovn,
Es.48,10
, så ville vi snart hovmode os og falde i synd og vantro.
Under alle trængsler bliver troen prøvet. I
sådanne tider bliver det åbenbart, om du ejer troen på Guds blotte
og bare ord på trods af alle følelser. Trængslen vækker os af det
søvnagtige bønneliv. I nøden lærer vi at bede. Og Gud hører
bønner. Bøn og nåde omfavner hinanden. I trængslens tider lærer du
at sætte dit håb til Gud.
Den trøst, vi har i alle vore trængsler, er, at
vi har en forsonet og nådig Gud i himlen. Guds nåde er min trøst.
Gud er vor Far, og han kender sine børn og ved, hvad vi trænger
til. Der blæser megen hård vind over os. Men netop trængslen er
det bedste tegn på, at Gud elsker os. Han, som sårer, læger også.
Og han, som tugter, forstår at trøste os.
Lidelsen bliver så pinefuld, fordi vi må
erkende, at vi fortjener at lide for vore synders skyld. Men hør,
kære kristne venner! Alle jeres synder, som nu ængster jeres
samvittigheder, har Gud tilgivet for Kristi skyld. Så snart den
mindste tro på Kristus er vågnet i hjertet, og du er døbt, er al
din syndebyrde taget fra dig, og du er blevet et nyt menneske.
Hvor troen og dåben er, der er ingen synd, men lutter evig
retfærdighed.
Vær stærk i Herren og lid med tapper
tålmodighed! Jo større lidelserne er, desto mere frimodigt vil
hjertet blive. Du har en forunderlig Gud. Sine kæreste børn slår
han hårdest, og de tungeste dage er kendetegn på hans inderligste
kærlighed. I trængslens tid lærer du at elske Gud og hade synden.
Er dine tidligere synder dig ikke en vederstyggelighed? Du må ikke
tro, at du er forladt af Gud. Gud forkaster ingen, som han har
taget imod i nåde, når blot disse ikke selv løber bort fra ham. »
Og når I må lide her en kort tid,
vil al nådes Gud, som har kaldet jer til sin evige herlighed ved
Kristus Jesus, selv udruste, støtte, styrke, grundfæste jer«
(
1.Pet.5,10
).
De veje, Gud fører sine børn, synes underlige.
Han lader sine synke dybt, men de drukner ikke. Han fører dem ned
til dødens porte. Han dræber og gør levende. Også døden kan vi gå
i møde med frimodighed. Dør du, så dør du for Herren. Du vil ikke
blive færdig med din livsgerning. Men vær blot tilfreds! Hvis Gud
havde villet bruge dig mere, så havde det været en let sag for
ham. Ingen bliver færdig med sin gerning hverken i Guds rige eller
i verden. Det, du ikke har udrettet, kan en anden gøre. Og hvad en
anden ikke kan, det kan Kristus selv gøre. Glæd dig derfor til din
død! Da får du en fuldkommen forløsning fra denne jammerdal til
evig ro og glæde. Synden skal ikke være der mere. Heller ikke
sygdom og tungt slid. Du skal slippe for at leve blandt ugudelige.
Dit gamle legeme bliver til støv. Men din sjæl, som er renset med
Jesu blod, lever i en fuldkommen forening med Gud og nyder en evig
og uudsigelig glæde i hans paradis. Lever du i Herren, så dør du
også i Herren. Han tager imod dig som et dyrebart klenodie, fylder
din sjæl med guddommelig klarhed og bor og lever i dig. Tusind år
bliver sikkert som en dag. Og på den yderste dag henter han så dit
legeme og gør det herligt som solen. Den frelste sjæl og det
herliggjorte legeme lever så i himlen i evig fryd og salighed.
De ugudelige bliver fordømt til evig pine,
fordi de har hadet nådens ord og ikke taget imod Guds kald til
omvendelse. Den Herre Jesus Kristus skal
Ȍbenbares fra himlen med flammende ild og bringer
straf over dem, der ikke kender Gud og ikke er lydige mod
evangeliet om vor Herre Jesus« (
2.Thess.1,7-8
). De fortabte
»skal straffes
med evig undergang fjernt fra Herrens ansigt og fra hans
herlighed og magt« (
2.Thess.1,9
). Men de troende skal for Kristi skyld få lov at gå ind til det
evige liv i uudsigelig herlighed.
(Afsnit 7 fra "De troendes
åndelige skatkammer" af Stephan Prætorius - Luthersk
Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 2008 - Shafan
14-10-08)