Forkyndelsen skal være aktuel
Carl Frederik Wisløff - "I evangeliets
tjeneste"
I sin bog om Kirken i 18OO-tallet skriver Joseph H. Altholz om den
nye tankegang, der meldte sig på denne tid: »Kristendommen blev
udfordret til at bevise ikke bare sin sandhed, men først og
fremmest sin aktualitet.«
Dette er meget træffende iagttaget.
Teologer og kirkefolk drøftede budskabets sandhed. Men de fleste
folk begyndte at spørge om kristendommen i det hele taget havde
nogen aktualitet.
Dette var et helt nyt spørgsmål til kirkens
forkyndelse. Præsten skulle begynde at tænke på en ny måde. Han
skulle ikke bare spørge sig selv, om han forkyndte det sande
budskab, han skulle også spørge sig selv: »Er mit budskab
overhovedet aktuelt for folk i dag? Svarer prædikenen til de
spørgsmål, som er aktuelle for vor tids mennesker?«
Det er denne problemstilling, der præger den
for sin tid meget læste bog 'Wie predigen wir den modernen
Menschen', skrevet i 1902 af den liberale teolog Friedrich
Niebergall. Ja, hvordan skal vi prædike for det moderne menneske?
Niebergall siger, at forkynderen skal stille sig selv følgende tre
spørgsmål: Er min prædiken overhovedet forståelig? Vil den
interessere mine tilhørere? Har den nogen virkning?
Det lader jo til at være gode spørgsmål. Hvis
min prædiken er fuld af gammeldags ord og vendinger, som folk ikke
kender og begriber, da har prædikenen ikke nogen aktualitet. Hvis
min forkyndelse ikke møder tilhørerne i deres daglige liv og
færden, da kan jeg ikke forvente, at de vil bryde sig særlig meget
om den. Mennesker har nemlig hovedet fyldt af spørgsmål, der angår
deres arbejde, deres levevilkår, deres helbred og så videre.
Derfor er kirkens forkyndelse selvsagt nødt til at møde mennesker
der, hvor de lever og kæmper. Forkyndelsen må have noget at sige
dem i dagliglivets virkelighed.
Angående det tredje spørgsmål: Har prædikenen
nogen virkning? Kan den forandre tilhørernes livsstil og deres
måde at tænke på? Niebergall og andre af hans observans lagde
vægt på, at prædikenen skal have et mål, en hensigt. Denne
tankegang er gammel. »For Guds skyld«, råbte den berømte Robert
Tillotson i England i 1600-tallet. »Hvad skal religionen i det
hele taget være godt for, hvis den ikke kan forme menneskenes
livsstil og tænkemåde?«
Alt dette lyder jo rigtigt. Hvad skal vi i det hele taget prædike
for, hvis vi ikke taler om ting og sager, som folk er optaget af?
Hvorfor skal folk gå i kirke og høre en prædiken, hvis den ikke
kan fortælle dem noget, der har værdi i dagliglivets slid og slæb?
Det lyder alt sammen så rigtigt.
Alligevel er det vigtigste endnu ikke sagt.
Det er godt, at den kristne tro har den
allerstørste betydning i mit liv - både i hjemmet og på
arbejdspladsen. Når Jesus kommer ind i hjemmet, bliver livet
forvandlet. Der er nok af glade vidnesbyrd om dette.
Det er bare uendelig vigtigt at tilføje, at
mennesker ikke af sig selv ved, hvad der er deres største nød.
Uanset hvor mange problemer jeg har at trækkes med i dagliglivet,
så er min største nød, at jeg er en synder, der står foran den
almægtige Guds øjne som fortabt. Jeg må frelses ved troen på
Jesus, ellers går jeg evigt fortabt.
Derfor må det siges med den dybeste alvor:
Prædikanten står der ikke for at besvare folks spørgsmål - i det
mindste ikke som det første. Tilhørerens største nød er hans
fortabte tilstand; han har ikke fællesskab med Gud, og hans
synder vil bringe ham i fortabelse, hvis han ikke ved omvendelse
får samfund med frelseren, Jesus Kristus.
Her er det passende at lade Søren Kierkegaard sige os et
alvorsord. Vi finder det i hans prædiken over
Præd.4,17
: »Vogt din fod, når du går til Guds hus.« Der er så stille og
godt i kirken, siger Kierkegaard. Det er godt at flygte derind for
at søge trøst i stilheden. Men vogt dig, for hvad er det egentlig,
du søger i Guds hus? »Er det fattigdom eller sygdom eller anden
genvordighed? Om dette tales der ikke i Guds hus, i det mindste
ikke først. Der tales først, og der skal tales først, om synden,
om at du er en synder, om at du i frygt og bæven for denne tanke
skal glemme din jordiske nød. Hvis du tror, at der deltagende
spørges til dit velbefindende og gives dig råd og vink, hvis du af
denne grund er flygtet ind i kirken - da har du taget fejl, for i
Guds hus møder du det, som er endnu mere forfærdeligt. I stedet
for at have medlidenhed med din jordiske elendighed og have travlt
med at hjælpe dig med den, bliver der lagt en endnu tungere byrde
på dig, du bliver gjort til en synder. Om dette tales der så, og i
sandhed til opbyggelse, at der er frelse for syndere og trøst for
dem, der angrer« (Samlede Værker X, s. 205).
Mange vil måske sige, at Kierkegaard er meget
ensidig, når han skriver på denne måde. Livet består af mange
ting, der er mange slags nød i menneskers liv - og Jesus helbredte
syge, velsignede små børn og trøstede dem, der sørgede over tabet
af deres kære. Dette er sandt. Jeg vil heller ikke indlade mig på
at være en kopi af Søren Kierkegaard. Alligevel bør vi lytte til
ham med største alvor. Dybt i en prædikants hjerte skal der altid
være rum for »den uendelige bekymring: at han skal blive evigt
salig.« Der fik vi igen et Kierkegaard-ord (Samlede Værker
VIl, s. 8).
Lad os igen standse for prædikenens aktualitet.
Vi tog udgangspunkt i nogle moderne homiletikere. Hvad var det, de
havde at sige os? De pegede på sproget, at det skal være
forståeligt. De mindede om dagliglivets mange byrder, som
menneskene slider med - og meget andet, som vores prædiken ikke må
glemme at tale om. Det er godt og rigtigt. Men vi skal dybere ind
i sagerne, dersom vi skal få sagt det vigtigste.
Det vigtigste er sagt i Bibelen: »Den, der
taler, skal tale med ord fra Gud« (
1.Pet.4,11
).
Når alt er, som det skal være, hvordan er
prædikenen så? Svaret kan kun være dette: Prædikenen skal være
Guds Ord. Prædikanten fremfører ikke sine egne tanker, han er
ikke talsmand for tidens tanker, for de nyeste teologiske
berømtheder osv. Han taler Guds Ord.
Men hvordan kan et menneske tale Guds Ord? Er
det ikke grænseløst arrogant at sige, at det, jeg fremfører fra
talerstolen, er den levende Guds eget ord? Mange vil nok sige, at
prædikanten bør være mere beskeden.
Nej, her skal en bibeltro prædikant ikke være
beskeden. »Den kristne lære hører ikke hjemme i Fadervor«, siger
Luther (i skriftet Wider Hans Worst). »Jeg skal ikke bede om
syndernes forladelse på vegne af min prædiken. Nej, jeg skal som
Jeremias være frimodig og sige: Så siger. Herren! Og: Jeg har
været Herrens talsmand i denne prædiken.«
Der er givet os en bestemt grund til, at
vi virkelig kan tænke og tale sådan. Af den enkle grund at vi har
Bibelen, Guds eget ord, givet os ved Guds inspirerede profeter og
apostle.
Det gamle kirkeritual formaner præsterne og siger: De skal ikke
tale »hvad de lyster, men det, der hører til sagen, skal de tale
med klare og forstandige-ord.«
Hvad hører så til sagen? Svaret er enkelt. Vi
har Skriftens budskab, det skal vi forkynde. Det skal prædikanten
leve i, studere og i inderlig bøn til Gud tilegne sig ved Åndens
ledelse. Han skal holde sig til Skriftens Ord og budskab.
Men vor tids mennesker forstår ikke dette,
bliver der til stadighed indvendt. Ordene om korset, forsoningen,
blodet osv. er simpelthen ubegribelige for moderne mennesker.
Derfor skal vi i det mindste i første omgang tale om noget, folk
forstår. Tal om glæde, kærlighed, medfølelse med lidende. Tal imod
undertrykkelse og uretfærdighed osv.
Der er grund til at advare mod denne tankegang. Sagen er ganske
enkelt denne: Hvis vi bare taler om en del af de bibelske
sandheder og tier omkring de vanskelige ting, som folk ikke
forstår, da udgiver vi i al stilhed denne delsandhed for at være
hele sandheden. Det er farligt. Dette fordi en del af sandheden,
dersom den udgives for at være hele sandheden, forvandler sig lige
så langsomt til at blive en stor løgn.
Det er vigtigt ikke at glemme: Det er sandt, at
det bibelske budskab om Jesu stedfortrædende lidelse i
udgangspunktet er ubegribeligt for mennesker til alle tider. Det
var ikke lettere at forstå for mennesker på Paulus' tid end for
os, der lever i dag. »Et sjæleligt menneske tager ikke imod det,
der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske«
(
1.Kor.2,14
). Sådan var det før, og sådan er det nu.
Frem for alt gælder det: At Guds Ord bliver
klart forkyndt, sådan som det gives os i Bibelen. Lad os bede om
nåde til at forkynde ret. Det kan Guds Hellige Ånd give til dem,
som i tro beder om denne store nåde.
(Fra "I evangeliets
tjeneste" af Carl Frederik Wisløff - Luthersk
Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 2005
- afsnittet: »Forkyndelsen skal være aktuel«, Fra bogen "Gjør
en evangelists gjerning 1998) - Shafan 19-11-08
Bibelhenvisningerne kan læses på BibelenOnline