Forkynderen som Guds medarbejder.
Alle kristne er Guds medarbejdere. Om enhver kristen kan - og må -
det siges, som apostlen siger om sig selv: "Kristi Jesu tjener" (
Rom.1,1
m.fl ). Men forkynderne er Guds medarbejdere på en speciel
måde (
1.Kor.3,9-15
). Fordi det er gennem Ordet, og især gennem forkyndelsen af
Ordet, at Gud handler med mennesker, sættes forkynderne i en
særstilling. Alt, hvad Guds ord siger om at være Guds medarbejdere
kommer i en særlig grad til at gælde dem.
Det vigtigste for en medarbejder er, at det
virkelig bliver et samarbejde. Forholdet mellem Gud og os vil
sige, at vi arbejder sammen med ham, som har kaldet og udrustet os
til at arbejde for ham. Det lyder så selvfølgeligt, men i praksis
er det langtfra en selvfølge. I vores tid er det blevet noget af
et slagord at leve for Gud og arbejde for Gud. Men det er ikke det
rette ord at sætte på en kristen, og slet ikke en forkynder. Man
kunne sige det om Bileam (
4.Mos.22
) i en vis periode af hans liv og om dem, Jesus advarer imod i
Mattæusevangeliet
7,22 ; dem, der bruger Jesunavnets kraft, uden selv at
være frelste mennesker, arbejder for Gud. For en sand Guds ords
forkynder er det rigtigere at tale om at være med Gud, arbejde
sammen med ham. Den, som er med ham, er også for ham, og det på en
rigtig og sand måde.
Det får vi kastet mere lys over ved at se
nærmere på et par af Skriftens udsagn.
Først ser vi på, hvad der nævnes i
Første
Korintherbrev
3,9-15 . Her bruges billederne Guds bygning og Guds mark.
De, der bygger, er Gud og hans forkyndere. Bygningen er dem, der
arbejdes iblandt (se teksten). For bygningen er lagt på
grundvolden af Gud selv, uden hjælp fra mennesker:Jesu Kristi
forsoningsværk. De, der ikke bygger på den, kommer overhovedet
ikke i betragtning som Guds riges arbejdere. Selv på denne
grundvold kan der bygges på to måder: Et ægte materiale, som
bliver stående, eller et uægte materiale, som Gud ikke anerkender.
Formaningen lyder til alle forkyndere: Se til, hvorledes du
arbejder videre på grundvolden!
Hvad er det ægte materiale, og hvad er det uægte?
Det korteste svar vi kan give, er: Det ægte materiale er det, Gud
selv viser gennem sine forkyndere. Det uægte er det, man mener, at
kunne gøre for Gud ud fra sine egne intentioner, evner og
forudsætninger. Alt det, som virker ved rent sjælelige
(psykologiske) midler: menneskelig påvirkningsevne, rørende
fortællinger, sjæleligt pres for at få mennesker til at "bøje sig"
osv., bliver ikke andet end menneskeværk gjort for Gud, og kan i
sig selv ikke blive stående. (En anden sag er det, at Gud
undertiden griber ind, og bruger det). Alt, som derimod er en
virkning af Ordet, som forkynderen har modtaget fra Gud og givet
videre, bliver stående, fordi det er Guds værk. Vi lærer således
den vigtige sandhed: Det gælder om at være afhængig af Ordet, hvis
arbejdet for Gud skal lykkes. At være under Ordets indflydelse,
når det gælder at formidle, er det vigtigste for Guds
medarbejdere.
Det andet vi skal lægge os på sinde er det ord,
vi finder i
Kolossenserbrevet
1,18 ; 2,19 og flere steder: Kristus er hovedet for sin
menighed, og menigheden er hans legeme. Han tænker, planlægger,
leder i menigheden. Fra ham og ved ham vokser, hjælpes og
sammenføjes hele Guds vækst. Kort sagt: Gud er lige så vigtig for
menigheden, som hovedet er for legemet. Ulykken er, at mange
forkyndere, lærere og ledere selv vil være hovedet. Vi vil selv
planlægge, tænke og dirigere, selvom vi ved, hvor forkert det er.
Sådanne medarbejdere bliver, hvor ivrige og velmenende de end er,
den største hindring for Guds menigheds sande vækst og trivsel,
fordi de i praksis tiltager sig en plads for Kristus, hvor de i
stedet for skulle arbejde med Kristus.
Ud fra disse ord forstår vi, at enhver
indflydelse, som kommer fra os selv, er skadelig, når det gælder
påvirkning, forkyndelse, ledelse, planlægning eller hvad det nu
måtte være. Det er Herrens indflydelse, Herrens påvirkning,
Herrens forkyndelse, Herrens ledelse osv. vi som kristne og
specielt som forkyndere, er kaldet til at formidle. Derfor
formaner Ordet os også til altid at være faste, urokkelige, rige i
Herrens gerninger (
1.Kor.15,58
), som aldeles ikke er det samme som vore gerninger for
Herren. Og løftet siger, at vores arbejde ikke er forgæves, så
sandt som det er gjort i Herren.
Alfa og omega for en sand forkynder er derfor at arbejde sammen
med Herren, og det indebærer frem for alt to ting:
For det første, at du er afhængig af Jesus i
alt, hvad du gør og er. Altså ikke bare afhængig af Jesu
fuldbragte værk til syndernes forladelse - det er de også, som
selv bliver frelst, men hvis værk ikke er bæredygtigt - men
afhængig af ham i, hvad der menes om de forskellige ting, hvordan
man påvirker andre med det, man siger, hvordan man skal planlægge
sit arbejde, hvilket eksempel man er i sin dagligdag, sin omgang
med mennesker - kort sagt i alt, hvad du er og gør.
Et spørgsmål, som kan blive meget aktuelt: Kan
denne afhængighed af Herren komme på tværs i de kristne
organisationer? Ja, desværre! Men her gælder det også om, at være
årvågen og oprigtig, så man ikke kommer i et modsætningsforhold
til den organisatoriske ledelse og Herren af egoistiske grunde. Vi
skal stræbe efter at underordne os den organisation vi tjener, men
gøre det efter denne regel: Vær organisations/edelsen til behag,
men på en sådan måde, at du ikke vækker Herrens mishag. Det
vigtigste er ikke, at organisationen og de tillærte principper får
lov til at forme vort syn, og danne vort sindelag, for det skal
alene formes og dannes ud fra Ordet.
Den største hindring for denne afhængighed af
Herren er rutinen. Rutine er om noget en forkynders største fare.
Med rutine menes: Erfaring, der fører til selvtilfredshed. En
forkynder lærer efterhånden ikke så lidt om åndelige ting, når han
arbejder med forkyndelsen. Han begynder at se og forstå ting, som
før var ukendt for ham. Det Herren har givet ham og åbenbaret for
ham, og gjort for andre gennem hans forkyndelse, skaber et
erfaringsgrundlag i hans arbejde. Det erfaringsgrundlag er meget
nyttigt for den, som stadig og uafbrudt er afhængig af Herren; for
alle de erfaringer man får, åbner nye muligheder for at udvikle
sig videre. Og det er efter Guds vilje, at vi skal lære af vore
erfaringer. Men hvis erfaringerne gør os selvtilfredse, er de
farlige for os! Da var det bedre at være uden nogen erfaring.
Når en forkynder ikke længere behøver at
forberede sig til et møde, ikke længere sukker til Gud, om at få
noget at sige, men i sidste øjeblik kan stikke en gammel
prædikendisposition ind i Bibelen, da er han havnet i rutinens
garn, og er ikke længere en Guds medarbejder i den forstand, der
er beskrevet ovenfor.
Rutine kan opstå på flere måder: to af dem skal
nævnes særskilt. Dovenskab og travlhed.
Det er langt farligere for en forkynder end for andre mennesker
at være doven. Forkynderen er langt mere udsat for fristelsen til
at være doven!
Tænk - så ofte en forkynder bliver godt
modtaget, og bliver behandlet lidt bedre end andre mennesker, og
ofte får lov til at nyde det bedste folk formår at sætte frem!
Men det er også farligt at have mere arbejde,
end man magter: Da vokser kravet om fornyelse til et indre pres,
og rutinen bliver en fristelse.
I øvrigt er dette rastløse jag fra det ene til det andet ikke
andet end dovenskab. Det koster nemlig planlægning at arbejde
grundigt med en ting, mens det derimod ikke koster noget særligt
at være rastløst optaget af snart det ene og det andet. Kristelig
aktivitet kan være udtryk for åndelig tomhed. Rutine kan også
opstå uden dovenskab og travlhed: Vi bliver ofte nødt til at tale
om de samme ting, og bruge de samme tekster, fordi vi kommer på
forskellige steder, hvor det samme budskab er aktuelt. Vi
opfordres ofte til at tale om de samme ting. Når vi så taler udfra
de samme tekster på forskellige steder - og det er ofte ikke til
at undgå - så er faren for rutine tilstede. Vi fristes til at
stole på det, vi har at sige på bekostning af vort
afhængighedsforhold til Herren. "Patenttekster".
Rutinen er også farlig, fordi den kan lægge et
dække over noget i det ydre liv. Alt kan se ud til at være i den
skønneste orden, og alligevel kan det vigtigste mangle.
For at redde os fra rutinens fare og holde os i
en sand afhængighed af sig selv, må Herren tage sig af os på en
speciel måde. Kunne han blot hjælpe os her. Vores bedste forsætter
og anstrengelser lykkes ikke, hvis han ikke hjælper os. Herren er
altid villig til at hjælpe os, hvis vi vil lade os hjælpe. Han gør
det ofte, for os at se, på en underlig og uforståelig måde. Han
lader os komme i anfægtelse, i åndelige kampe, han tillader
sjælefjenden at friste os, han skjuler sig for os. Kort sagt: Han
gør os til hjælpeløse syndere, som selv trænger til det
evangelium, vi er kaldet til at forkynde for andre. Enhver
oprigtig Guds ords forkynder har et åndeligt eksperiment-område i
sit eget hjerte, hvor han må gennemleve det, som Gud vil, at han
skal hjælpe andre med. (Rosenius). Vi må ofte gå gennem en
ildprøve. Men da opdager vi, at vi er helt afhængige af Herren i
alle ting, og vores afhængighed bliver til mere end ord!
Vi nævnte, at medarbejderskab med Herren beror
på to helt grundlæggende ting. Det, vi har set på, er
afhængigheden af Herren, og at lære at bruge de rette
virkemidler.
Med virkemidler tænkervi ikke på vores
personlige udrustning: evnen til at tale, en god stemme, en fin
optræden på talerstolen osv. Alle disse ting - og mange andre, som
også kunne nævnes - har nok en stor betydning, når Herren bruger
os. Men de er ikke de egentlige virkemidler. Med virkemidler
tænker vi på de midler, hvorigennem Herren selv indvirker på
sjælene. Det gælder for os om, at lære at bruge Herrens egne
midler.
Hvad er Herrens egne midler?
Det er først og fremmest Herrens And og Herrens Ord.
(Artiklen er oprindeligt
bragt i Fast Grunn nr.6/62 - Her gengivet fra Budskabet
nr.3,2008 - oversat af AnnLise Larsen - Shafan 13-08-08)