Forskellig kald i evangelisationsarbejdet
Mikkel Vigilius - "Ved evangeliets kraft"
"
Men I er en udvalgt slægt, et
kongeligt præsteskab, et helligt folk, et ejendomsfolk, for at I
skal forkynde hans guddomsmagt, han som kaldte jer ud af mørket
til sit underfulde lys" (
1.Pet.2,9
).
Som kristen menighed har vi et grundlæggende
kald her i verden: at forkynde om Guds store og mægtige frelse! I
denne opgave er vi alle kaldet til at være med, men på forskellig
måde. Nogle udrustes og kaldes til at drive
offensiv evangelisation. De
er med andre ord kaldede til at gå uden for den sammenhæng, de
normalt lever i, for at opsøge og vidne for ikke-kristne, som de
ikke kender på forhånd. Det var det, apostlene gjorde. De gik ud
af deres hjem, deres menighedshuse og deres vante omgangskreds for
at vidne på Jerusalems gader og torve for mennesker, de ikke
kendte. Siden forlod de Jerusalem og overskred grænser til nye
lande og nye folkegrupper for at bringe evangeliet ud. Denne
offensive missionsform ligger i umiddelbar forlængelse af
missionsbefalingen:
"
Gå derfor
hen og gør alle folkeslagene til mine disciple ... "(
Matt.28,19
).
Missionsbefalingen var i første omgang givet
til apostlene. I anden omgang er den givet til den kristne
menighed til enhver Det er vort fælles kald at bidrage til
evangeliets udbredelse til alle folk. Da evangeliet kom til
Norden, skyldtes det, at nogle fulgte dette kald. De forlod deres
hjemlige sammenhæng og kom til os for at vidne for os om Jesus. Nu
er det vores kald at gå videre til andre, som ikke kender Jesus
som deres frelser - både i vores eget land og andre steder i
verden. Vi må alle arbejde med på, at der sendes vidner ud, og
støtte dem med forbøn og økonomi. Og vi må alle spørge Gud, om det
er os, der skal gå. Men vi må være bevidste om, at det ikke er
alle kristne, der får dette kald Nogle skal være offensive
evangelister, og vi må bede Gud kalde og sende mange evangelister
ud (
Matt.9,38
). Men andre- og vi må regne med, at det er de fleste - får et
andet kald. Hvordan vi hver især skal tage del i
missionsarbejdet, afhænger blandt andet af vores personlige
nådegaveudrustning.
Forskellige nådegaver
Alle nådegaver tager i sidste ende sigte på at herliggøre Jesus.
Nådegaverne er Åndens gaver, og de tjener Åndens overordnede
gerning - at gøre Jesus stor for os (
Joh.16,14
)! Men mange nådegaver tager sigte på at herliggøre Jesus
indadtil i menigheden til fornyelse, opbyggelse og myndiggøreise
af de troende. Det er ikke uden betydning for det kristne
missionsarbejde, tværtimod! Kun ved selv at være åndeligt friske
og myndige kan vi være til åndelig hjælp for andre. Når Paulus i
Efeserbrevet skriver om nådegaverne, har han forinden
understreget missionsarbejdet som Guds store hjertesag i tiden
frem til Jesu genkomst (
Ef.1-3
). Ikke desto mindre betoner han klart og stærkt nådegavernes
trosopbyggende sigte:
»Og han
har givet os nogle til at være apostle, andre til at være
profeter, andre til at være evangelister og andre til at være
hyrder og lærere for at udruste de hellige til at gøre tjeneste,
så at Kristi legeme bygges op, indtil vi alle når frem til
enheden i troen og i erkendelsen af Guds søn, til at være et
fuldvoksent menneske, en vækst, som kan rumme Kristi fylde«
(
Ef.4,11-13
).
Skal vi være åndskraftige og trosfrimodige
vidner i vor tid, har vi først og sidst behov for selv at blive
opbygget i en fri og rig tro på Jesus. Derfor er det af afgørende
betydning for evangelisationsarbejdet, at vi ikke ringeagter
eller forsømmer de nådegaver, der tjener menighedens opbyggelse.
Til enhver tid er vi fristede til at idealisere nogle bestemte
nådegaver og tjenester og forsømme andre. I Korinth var det
tungetalen, der blev løftet højt. Den burde alle have, mente man.
Rigtige kristne kunne tale i tunger! Men Paulus beskriver denne
tankegang som helt forskruet og meningsløs. Det ville svare til,
at hele legemet ønskede at være øje. Hvad blev der så af alle de
andre funktioner? Så ville der ikke længere være noget levende
legeme (
1.Kor.12,18-19
).
Tankegangen bliver ikke bedre eller mindre
forskruet af, at tungetalen skiftes ud med evangelisation.
Fremstilles det, som om vi alle burde have denne nådegave, og at
vi alle i lige høj grad burde give os hen i evangelisationens
arbejde, så er vi på vej til at nedbryde og opløse legemet! Det
ville svare til i en krigssituation at sende hele befolkningen til
fronten. Man kunne få en stor effekt på kort sigt, men snart ville
kampen bryde sammen af mangel på forsyninger.
Nådegaverne er forskellige! Hvilken plads
evangelisationen bør have i vort liv, må afhænge af, hvilken
nådegave vi har. Fælles for os alle er, at vi ikke må forsømme
den nådegave, vi har fået (
Rom.12,6-8
). Uanset hvilken nådegave, vi har, vil det altid virke skadeligt
og svækkende for missionsarbejdet, hvis vi forsømmer den.
Som der er forskel på vore nådegaver er der
også forskel på vores livsvilkår.
Forskellige livsvilkår
Som kristne har vi meget forskellige livsvilkår i hverdagen med
hensyn til arbejde, familie og andre forpligtelser. De forskellige
vilkår har stor betydning for, hvordan vi hver især kan og bør
tjene Gud i evangelisationsarbejdet.
Carl Fredrik Wisløff fortæller om en kvinde der
kom til præsten og undskyldte, at hun ikke kunne gøre noget for
Gud, fordi hun havde fem børn. En sådan mor, understreger Wisløff,
har brug for at høre, at hun i allerhøjeste grad har anledning til
at gøre noget for Gud.
Historien illustrerer to vigtige bibelske
principper om forholdet mellem livsvilkår og evangelisation. For
det første har enhver kristen forælder en enestående missionsmark
i sit hjem. Intet kan i betydning sammenlignes med det at lægge
Guds ord ind på sine børns hjerter under bøn om, at Ånden vil
virke med og skabe tro på Jesus. Et kristent hjem præget af
evangeliets trøst, fred og lys er et åndeligt kraftcenter af
uvurderlig betydning. Med fem børn vil de fleste mødre have
rigeligt af arbejde i hjemmet og tilsvarende begrænset tid til
aktivt engagement i menigheden og i ikke-kristne kontakter. Sådan
må det være, og ingen har ret til at tage frimodigheden fra en
sådan moder - eller fader.
For det andet er det vigtigt at fastholde, at
enhver form for ærligt arbejde i denne verden er en tjeneste for
Gud, hvad enten det udføres på arbejdspladsen, i hjemmet eller i
menigheden. Vi har som kristne fået en missionsbefaling, men før
den fik vi en kulturbefaling:
»Bliv
frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk
over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på
jorden!« (
1.Mos.1,28
). Alt det arbejde, vi udfører for at fremme gode forhold i denne
verden, er en tjeneste for Gud. Vi tjener ikke kun Gud, når vi gør
noget, for at mennesker må blive frelst. Vores ganske almindelige
borgerlige arbejde er en tjeneste for Gud ligesom også vore
pligter i hjemmet og i ægteskabet. Det er ikke sådan, at
gudstjenesten er slut, når vi går ud af kirken. I en vis forstand
er det først her, den begynder!
Dette indebærer, at vi som kristne ikke må
tænke småt om vore daglige pligter i arbejdet og i hjemmet eller
forsømme dem til fordel for indsatsen i Guds riges arbejde. At
gøre noget sådant er ikke udtryk for en særlig ophøjet fromhed og
åndelighed, men for en svigtende lydhørhed over for Guds ord.
Bibelen advarer os meget stærkt imod at forsømme vort arbejde
eller vor familie ud fra selvlavede og eventuelt 'skinhellige'
begrundelser (
Mark.7,8-13
;
2.Thess.3,10
). Vel kan Gud give os et særligt kald, som fører os bort fra et
borgerligt arbejde og har omkostninger for familien, og da må vi
lyde (
Matt.4,20
;
8,21-22
;
10,35-37
). Men i almindelighed kalder Gud os til at tjene ham i menigheden
og i misssionsarbejdet, efter at vi har tjent ham i det
borgerlige arbejde og i hjemmet. En mors og fars omsorg for sine
børn hindrer dem således på ingen måde i at tjene Gud. At tage sig
tid til at opdrage sine børn kærligt, omsorgsfuldt og myndigt er
en gudvelbehagelig tjeneste fuldt så meget som at være missionær i
et fremmed land eller blandt ikke-kristne i vort eget land!
Når dette er sagt, er der da noget fælles og
alment evangelisationskald tilbage? Det er der i allerhøjeste
grad! Det skal vi se på i næste afsnit.
(Fra "Ved evangeliets
kraft" s.37-40 - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 2005 - af Mikkel Vigilius)
Gengivet på Shafan med tilladelse af Elevforening og forfatter
- 31-10-08
Bibelhenvisningerne kan læses på BibelenOnline
-
Det danske Bibelselskab