Gud så, at det var godt.
Jan Bygstad - "Overgivet til Herrens Ord"
»I begyndelsen skabte Gud
himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var
mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene. Gud sagde:
'Der skal være lys!' Og der blev lys. Gud så, at lyset var godt,
og Gud skilte lyset fra mørket. Gud kaldte lyset dag, og mørket
kaldte han nat. Så blev det aften, og det blev morgen, første
dag. Gud sagde: 'Der skal være en hvælving i vandene; den skal
skille vandene!' Og det skete; Gud skabte hvælvingen, som skilte
vandet under hvælvingen fra vandet over hvælvingen. Gud kaldte
hvælvingen himmel. Så blev det aften, og det blev morgen, anden
dag.
Gud sagde:
'Vandet under himlen skal samle sig på et sted, så det tørre
land kommer til syne!' Og det skete. Gud kaldte det tørre land
jord, og det sted, hvor vandet samlede sig, kaldte han hav. Gud
så, at det var godt.
Gud sagde:
'Jorden skal grønnes: Planter, der sætter frø, og alle slags
frugttræer, der bærer frugt med kerne, skal være på jorden'. Og
det skete; jorden frembragte grønt, alle slags planter, der
sætter frø, og alle slags træer, der bærer frugt med kerne. Gud
så, at det var godt. Så blev det aften, og det blev morgen,
tredje dag. Gud sagde: 'Der skal være lys på himmelhvælvingen
til at skille dag fra nat. De skal tjene som tegn til at
fastsætte festtider, dage og år, og de skal være lys på
himmelhvælvingen til at oplyse jorden!' Og det skete; Gud skabte
de to store lys, det største til at herske om dagen, det mindste
til at herske om natten, og stjernerne. Gud satte dem på
himmelhvælvingen til at oplyse jorden, til at herske om dagen
og om natten og til at skille lys fra mørke. Gud så, at det var
godt« (1.Mos.1,1-18
).
Det er sådan med vores Bibel, at alt, hvad vi læser i den, hænger
sammen med det, som vi hører om på de første blade i 1. Mosebog:
Der findes intet i den kristne tro, som kan tænkes eller forstås
uden beretningen om skabelsen, eller uden den efterfølgende
beretning om syndefaldet. Derfor er det også sådan, at det ikke
blot er den 2. trosartikel - om frelsen og alt hvad det indebærer
- som er et kendetegn ved den kristne tro. Det er i lige så høj
grad den 1. trosartikel - om skabelsen - der kendetegner vores
tro. Måske er der ikke så mange, der er opmærksomme på dette: Det,
vi lærer af Bibelens første sider om skabelsen og syndefaldet, er
enestående blandt verdens religioner.
Vi læser i
Hebr.11,3
at
»I tro fatter vi, at verden
blev skabt ved Guds ord, så det, vi ser, ikke er blevet til af
noget synligt«. Her finder vi nøglen til at forstå
skabelsesberetningen rigtigt:
Ved
tro, skriver Hebræerbrevets forfatter, dvs. både kilden
til og grundlaget for at forstå begyndelsen ligger gemt i troen
på Guds ord. Videnskaben kan lære os meget, men den kan ikke på
nogen måde finde tilbage til Skaberen. Videnskaben kan godt søge
tilbage i tid og finde ud af mange ting om skaberværkets
opbygning, og måske også dets begyndelse. Men Skaberen kan
videnskaben aldrig udgrunde. Han åbenbares for os i Guds ord -
intet andet sted.
Alt er skabt af dig, Gud
Dette er det første, vi må lægge mærke til i
skabelsesberetningen. Den er hverken tænkt eller ment sådan, at
vi der skal få et fuldstændigt kort over skaberværket.
Hovedhensigten er at fortælle os om ham, som er alle tings ophav
og begyndelse, hvem han er, og hvordan han er, idet han kommer os
i møde som Skaberen.
Det første, vi derfor lægger mærke til, er, at
alt i verden, alt i universet, er af Gud. Der er intet af det, der
findes, som ikke er blevet til ved Guds ord og i kraft af, at Gud,
Den Almægtige, har villet det. Alle tings ophav skyldes ikke blind
tilfældighed, ikke naturkræfternes indbyrdes samspil og naturlige
udvikling. Hele universet har sin grund i, at Gud har
villet, at det skulle blive,
og så har han ordnet alle ting efter sin vilje. Derfor lærer vi
også i denne beretning, at der kun er en Gud, og ingen anden. Der
er ikke to forskellige slags magter eller ophav fra begyndelsen,
sådan som vi ofte hører det i andre religioners skabelsesmyter.
Der hører man nemlig om, at der fra begyndelsen var en god og en
ond magt, forstået på den måde, at den onde magt er lige så evig,
som den gode Gud er det. Dermed er også kampen mellem det onde og
det gode noget væsensbestemt ved skaberværket lige fra
begyndelsen. Hvis det var sandt, ville det onde og den onde være
lige så evig som det gode og den Gode, hvilket ville indebære at
der ikke ville være meget håb for denne verden. Da ville der ikke
være noget håb om, at alt det mørke, alt det, der er ondt, al
satanisk virksomhed, som vi ser så meget af i vor verden, engang
ville blive overvundet og tilintetgjort.
Der er en Gud, som er alle tings ophav, og han
er Gud alene!
Gud er god - det skabte er godt
Det andet, vi lærer i skabelsesberetningen, er, at han, som er
alle tings ophav, er god. Det er af godhed, han skaber alle ting.
Det er, fordi
han er den, han er
(
2.Mos.3,14
), at alt det skabte er godt! Derfor står der ved afslutningen af
hver skabelsesdag, at »Gud så, at det var godt«. Skabningen er
god, fordi den træder frem af den Almægtiges hånd.
Dette er også et særkende ved vor Bibel, set i
forhold til et andet fænomen i religionemes verden: Både i
østlige religioner og indenfor græsk-filosofisk tænkning er det
normalt at hævde, at materien, den synlige verden, er ond. Derfor
består forløsningen i disse religioner i at fri sig fra den
materielle verden, for så at stige op i en åndelig sfære, over og
uden for materien. Men sådan taler den hellige Skrift ikke. Den
lærer os i stedet, at fordi Gud er god, er også det, han skaber,
godt! Den skabte verden er god, fordi den bærer sin Skabers
mærke. Derfor er vi skabt med legemer, sådan at vi kan og skal
arbejde med vore hænder. Arbejdet med jorden er et led i det, Gud
har skabt os til, og derfor noget som er godt fra begyndelsen.
Derfor er det ikke uåndeligt at have et arbejde (sådan som man
kan få indtrykket af i enkelte overåndelige sammenhænge), enten
det nu er i hjemmet, på marken, på kontoret eller på fabrikken.
Alt sådant arbejde er godt, fordi vi er skabt til det. Og derfor
er alt sådant arbejde også Gudstjeneste! Gudstjeneste er ikke
bare det, der sker i kirken, i tjenesten for Guds ord. Nej, alt
lovligt arbejde, som et menneske kan gøre, er gudstjeneste.
»Gud så alt, hvad han havde skabt, og han
så, hvor godt det var«.
At der så siden hen, ved syndefaldet, er kommet ondskab ind i
skaberværket, hænger sammen med at mennesket har rejst sig i oprør
mod Gud. Men dette onde, som har fået plads i vore hjerter og på
vor jord, og som mange gange ser ud til næsten at være enerådende,
har ikke været der fra begyndelsen. Det hænger tværtimod sammen
med menneskets oprør, da vi løsrev os fra den Almægtige.
Men ud af skønheden og det gode i skaberværket
kan vi stadig ane noget af, hvem han er, han som er altings ophav.
Vi læser i
Rom.1,19f.
:
»Det, man kan vide om Gud,
ligger nemlig åbent for dem; Gud har jo åbenbaret det for dem.
For hans usynlige væsen, både hans evige kraft og hans
guddommelighed, har kunnet ses siden verdens skabelse og kendes
på hans geminger«. Hele skaberværket bærer Skaberens
mærke.
Skabningen er ikke guddommelig
Den tredje hovedsag, vi skal lægge mærke til i
skabelsesberetningen er, at der er et grundlæggende skel mellem
Skaberen og skabningen. Det er vigtigt at bemærke, skaberværket i
den hellige Skrift aldrig bliver guddommeliggjort eller tillagt
guddommelige egenskaber. Igen ser vi, at Bibelen adskiller sig
fra verdensreligionerne. Det, vi nemlig ser der, er, at der er et
bånd mellem skabning og guder, dvs. at de er lavet af det samme
stof. Dermed guddommeliggøres den skabte verden.
Det ser vi f.eks. i Østlige religioner, i den
såkaldte panteisme, dvs. den tro at gud, eller det guddommelige,
gennemstrømmer den materielle verden. En moderne variant af dette
finder vi i vores del af verden i en del sammenhænge inden for
den moderne miljøbevægelse, hvor naturen guddommeliggøres. Et
andet sted, hvor skabelsesberetningen viser os dette skarpe skel
mellem Skaber og skabning, er, når den taler om himmellegemerne.
På bibelsk tid var det normalt at tænke, at sol, måne, stjerner og
planeter var guddommelige magter, som på hver sin måde påvirkede
menneskets liv på jorden. Ud af denne tro sprang astrologien. Men
i 1. Mosebog lærer vi, at sol, måne og stjerner er skabninger på
linje med træer og sten, og at de altså ikke er mere guddommelige,
end en klump jord er. Alt dette kommer fra Guds hånd, fra ham som
er Gud alene. Han styrer alle ting; det er ikke sol og måne, eller
planternes bevægelser på himlen, som styrer. Derfor er astrologien
heller ikke andet end udtryk for afgudsdyrkelse.
Den sidste måde at guddommeliggøre skaberværket på, er den, vi ser
beherske den vestlige kultur: Materialismen. Her er det tingene,
pengene, der bliver mål i sig selv og menneskets livsindhold. Den
materielle verden bliver menneskets afgud, og mennesket gør, som
vi læser i Rom 1: Vi dyrker skabningen i stedet for Skaberen. Den
materialisme, som præger hele den vestlige civilisation, er ren
afgudsdyrkelse. Men den er også meget besnærende, også for os,
som vil høre Jesus til, fordi vi ligger så stærkt under for
fristelsen til dyrkelse af Mammon. Men hele den skabning, som
trådte frem af den Almægtiges hånd, blev ikke til som frugt af et
tilfældigt lune. Gud, som er alle tings ophav, har tværtimod sat
et mål for sin skabning. Dette giver han os til kende gennem det,
som siges om den sjette og syvende skabelsesdag: Mennesket, som
placeres midt i skaberværket, skal leve i tro, lydighed og
tilbedelse sammen med sin Skaber. Skaberens mål er, at han vil
leve i samfund og fællesskab med sin skabning. Således har han,
som jo er den Høje, Evige, Hellige og Almægtige, æret støvet: Vi,
som er skabt af støv - »af jord er du kommet, til jord skal du
blive« - er dog elsket af ham. Vi er som små myrer, der kryber
rundt på et støvfnug, som glimter. Under over alle undere: Han
elsker sin skabning så meget, at han vil dele sin evighed med os.
Det er målet. Og det er dette mål, der blev forfejlet, sådan som
vi læser det i 1. Mosebog kapitel 3. I og med at synden kom ind i
verden, mistede mennesket målet af syne og trak tilmed hele
skabningen med sig i faldet, så der kom uorden i alle ting. Alt
kom under forbandelse og forgængelighed. Dette indebærer
imidlertid ikke, at den Almægtige har opgivet og overgivet sit
værk: Han sender sin søn for at frelse og genrejse det faldne. I
ham har han givet det løfte, at en dag skal forbandelsen, som nu
råder, overvindes. Engang skal ondskaben, som behersker vores
jord, tilintetgøres.
Som i begyndelsen, så enden
Derfor lyder det på Bibelens sidste sider:
»Jeg så en ny himmel og en ny jord.
For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet
findes ikke mere. Og den hellige by, det ny Jerusalem, så jeg
komme ned fra himlen fra Gud, rede som en brud, der er smykket
for sin brudgom. Og jeg hørte en høj røst fra tronen sige: Nu er
Guds bolig hos menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være
hans folk, og Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre
af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej
heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var
før, er forsvundet. Og han, der sidder på tronen, sagde: Se, jeg
gør alting nyt!« (
Åb.21,1-5
).
Gud, som er Begyndelsen og alle tings ophav,
har også lovet, at han vil fuldende sit værk. Igennem sin søn vil
han føre det, som engang begyndte i hans hånd, frem til en ny
begyndelse. Om så verden i dag måtte se ud til at være gået rent
af lave, og om så alt det gode ser ud til at blive ødelagt, så
skal der dog engang, på Guds løfte, komme en ny begyndelse, hvor
der bliver skabt nye himle og en ny jord. Og denne jord skal være
naturgrundlaget for det fuldkomne fællesskab mellem Skaberen og
hans skabning - det han skabte os til fra begyndelsen. For af ham,
ved ham og til ham er alle ting. Amen.
(Fra "Overgivet til Herrens
Ord" s.56-61 af Jan Bygstad - Luthersk Missionsfoenings
Elevforening 2004)