Guds dom
Mikkel Vigilius - "Ved evangeliets kraft"
Apostlene er uhyre direkte og skarpe i deres forkyndelse af Guds
dom over deres vantro tilhørere. Dette skal eksemplificeres
længere fremme i kapitlet. Man kan overveje, hvad der giver
apostlene mod til at være så direkte. Måske er svaret meget
enkelt: De ser, at det er virkelighed! De ser, at mennesker helt
reelt lever under Guds dom! De ser, at hvis mennesker dør i denne
tilstand, går de evigt og håbløst fortabt. De har et eneste håb om
redning: At de kristne i tide fortæller dem virkeligheden, så de
vækkes og kommer til at frygte Guds dom. Dette ser og tror
apostlene, og derfor taler de, som de gør!
Apostlenes forkyndelse kan kun forstås på
baggrund af Guds selvåbenbaring i GT. Apostlene kendte Skriften,
og de kendte Gud som han havde åbenbaret sig der. De kendte ham
som den Hellige, der uden skånsel straffer og ødelægger dem, der
står ham imod. Han er Israels Gud, men når hans eget folk vender
sig fra ham og træder ud af hans pagt, så er der ingen redning for
dem. Så møder de ham som ødelæggeren. Det er den virkelighed, Gud
selv forkynder i Gamle Testamente igen og igen. Som det bl.a. sker
igennem profeten Hoseas:
»Jeg er
blevet som en løve for dem, jeg ligger på lur som en panter ved
vejen. Jeg overfalder dem som en bjørn, man har taget ungerne
fra, jeg flår brystet op på dem; som en hunløve æder jeg dem, de
vilde dyr river dem ihjel. Ødelæggelsen kommer over dig, Israel,
hvem kommer dig til hjælp?« ( Hos.13,7-9
)
Det var denne Gud, der sendte
syndfloden over jorden og lod den dræbe alle uden for frelsens
ark: mænd, kvinder og børn. Det var denne Gud, der sendte dødens
engel gennem Egypten og lod den dræbe alle førstefødte uden for
huse med blod på dørstolperne. Det var denne Gud, der lod ild
regne ned over Sodoma og Gomorra og lod den dræbe alle uden for
Lots familie.
Sådan havde apostlene mødt Gud. Sådan kendte de
ham. Og de vidste, at som denne dommens og vredens Gud ville deres
tilhørere møde ham, hvis de ikke omvendte sig! Der var kun et håb
om redning: at de så deres synd og tog imod syndernes forladelse
i Jesus. Derfor talte apostlene, som de gjorde. De ville vække
frygt for Gud og hans vrede!
»Mennesker i dag føler intet behov for frelse
fra Guds vrede,« hævdes det. Og det er sandt! Men der er intet nyt
i det. Det naturlige menneske har aldrig følt behov for frelse.
Dette behov må
prædikes frem til enhver tid! Det måtte
det på apostlenes tid, og det må det i dag.
Der går ingen vej ind i Guds rige uden om troen
på syndernes forladelse i Jesus. Og der går ingen vej frem til
denne tro uden om den smertelige afsløring af syndens alvor og
Guds vrede ved lovens ord!
Netop derfor blev loven givet. For at den
skulle afsløre det vantro menneskes sande stilling over for den
hellige Gud.
»Vi ved, at
alt, hvad loven siger, taler den til dem, der er under loven,
for at hver mund skal lukkes og hele verden stå strafskyldig
over for Gud« (
Rom.3,19 ).
Kaster vi et blik ned over kirkens historie,
vil vi se, at der har været perioder, hvor lovens forkyndelse har
været afsvækket. Man har nedtonet talen om synden, dommen og
fortabelsen og har troet, at man kunne lede mennesker ind i Guds
rige på en harmonisk og behagelig måde blot ved at tale om Guds
godhed og kærlighed. Disse perioder har været kirkens åndelige
forfalds- og frafaldstider.
I vækkelsestiderne har man set det
modsatte: en stærk forkyndelse af syndens alvor, fortabelsens
virkelighed og den fuldbragte frelse ved Jesu død og soning.
Hvem vil prædike sådan i dag?
Ingen i Bibelen taler så meget og så stærkt om
syndens alvor og fortabelsens virkelighed som Jesus selv. Han gør
det i kærlighed. Hvem kan tvivle på det? Han gør det, fordi han
vil kalde og vække til frelse!
Men Djævelens forførelse har stærk
overbevisningskraft: »I dag skal der tales på en anden måde!« -
siger han - »Vor tids mennesker vil kun lukke af, hvis vi begynder
at tale om synd, skyld og straf. De kan slet ikke forbinde talen
om dom og Helvede med en god og kærlig Gud. Vil vi lede vor tids
mennesker til tro på Gud, skal vi netop
ikke tale om
synd, dom og Helvede. Så skal vi holde os til at forkynde nåde,
trøst og liv!«
Det er en forførelse, der lokker. For det er en
genklang af det evangelium, som vort eget kød hænger ved og længes
efter. Det evangelium, som den gamle slange har prædiket fra
syndefaldets dag: »I skal ikke dø! I skal ikke dø! I skal ikke
dø!«
Men det er løgn! Der er to veje og to mål, og
mange går på den brede vej mod evig død og fortabelse. De har kun
et håb om frelse: at vi i vor tid vil prædike det samme budskab
til dem, som apostlene lagde røst til i deres tid. Det er vores
kald!
Hvordan prædikede apostlene? De evangeliserende
prædikener i Apostlenes Gerninger vidner om en meget direkte og
utvetydig forkyndelse af menneskets synd og Guds dom. Apostlene
fremtræder her som målrettede og uforfærdede
vækkelsesprædikanter. Vi skal se på tre eksempler:
Peter
holder sin pinseprædiken i Jerusalem, hvor Jesu kort forinden er
blevet korsfæstet på jødernes foranledning. Der er ikke gået to
måneder, siden han af frygt for jøderne fornægtede Jesus. Nu
træder han frem midt i byen og fyldt af Helligånden forkynder han
for jøderne, at Jesus var den fra Gud udsendte Messias. Han var
den længe ventede frelser. - Men I forkastede og dræbte ham!
» ... ved lovbryderes hånd naglede I ham til
korset og dræbte ham« (
Ap.G.2,23
).
Spørgsmålet rejser sig næsten uvilkårligt for
en nutidig læser, om det virkelig var nødvendigt at sige det så
direkte og skarpt? Det var jo det absolut værst tænkelige, man
kunne sige til jøder: I har slået jeres egen Messias ihjel! Men
netop det var virkeligheden. Peters ord afslørede virkeligheden i
hele sin radikale alvor. Derved tjente hans ord Åndens opgave (
Joh.16,8.
). Den overbeviste om synd:
»
Da de hørte
det, stak det dem i hjertet, og de spurgte Peter og de andre
apostle: 'Hvad skal vi gøre, brødre?'« (
Ap.G.2,37
).
Det gjorde ondt på jøderne at høre Peters ord.
Men det hang igen sammen med den virkelighed, som ordene
afslørede. Lovens ord viser mennesket, at det er skyldigt i et
oprør mod Gud, hvis alvor går langt ud over den værste
menneskelige forbrydelse, og hvis evige løn er usammenligneligt
meget værre end den hårdeste straf på denne jord. Der findes ingen
afdæmpet og afbalanceret måde at forkynde dette på, som friholder
tilhørerne for ubehag og uro. Peters ord pinsedag svarer helt til
sagens alvor og tilhørernes reaktion ligeså.
Stefanus
indklages på grund af sin forkyndelse for det jødiske råd. I sin
forsvarstale gennemgår han en stor del af frelseshistorien, men
afbryder så pludselig sin gennemgang og slår over i en
vækkelsestale, hvis radikalitet er ganske chokerende, i
betragtning af, at han taler til jødernes åndelige og teologiske
ledere.
»
I
stivnakkede og uomskårne på hjerte og øre! I sætter jer altid op
imod Helligånden; det gjorde jeres fædre, og det gør I. Hvem af
profeterne har jeres fædre ikke forfulgt? De dræbte dem, der
forudsagde, at den retfærdige ville komme, og I er blevet hans
forrædere og mordere. I modtog loven på engles anvisninger, men
I har ikke holdt den« (
Ap.G.7,51-53
).
Man kan overveje, hvor mange nutidige kristne
bibellæsere, der kan sige sig fri for at reagere mod budskabet og
ordvalget i Stefanus' tale? Hvilken side ville vi have stillet os
på, hvis vi havde været til stede den dag? Men både budskab og
ordvalg må forstås på baggrund af, at Stefanus ser, at jøderne er
blinde for deres dybt alvorlige åndelige situation og ønsker at
vække dem! Som Peter taler han under Åndens inspiration, og Ånden
virker med! Ordet trænger ind hos tilhørerne, men samtidig
reagerer de mod ordet:
»
Da de hørte
dette, blev de ramt i deres hjerter og skar tænder mod ham«
(
Ap.G.7,54
).
Stefanus kom til at betale en dyr pris for sin
tale. Det var han ikke alene om. Elleve af de tolv apostle led
ifølge overleveringen martyrdøden. Dette er mere end en enkelt
tanke værd. Kirkehistoriens første og stærkeste vækkelse var
forbundet med en forkyndelse, som på samme tid vakte stærk anger
og stærkt anstød. Kan man opnå det første uden det andet?
Paulus
holder sin mest berømte prædiken til hedningerne på Areopagos i
Athen. Den er ofte blevet fremhævet som et godt eksempel på en
forkyndelse, der tager hensyn til tilhørernes situation og
forudsætninger (
Ap.G.17,22-31
). Og det er sandt, at Paulus viser kendskab til græske
filosoffer og tager udgangspunkt i den stedlige religion. Men hans
prædiken er samtidig uhyre skarp og direkte i sin dom over alt
det, athenerne tror på og roser sig af.
Paulus står i den menneskelige visdoms
verdenscentrum, lige ved siden af athenernes strålende tempel med
en mangfoldighed af imponerende flotte gudebilleder og midt i en
religiøs kultur med en stærk tro på muligheden for ved åndelig
indsigt at blive fri for den uværdige menneskelige krop og blive
forenet med de evige ånder. Her holder han en vækkelsesprædiken,
hvis hovedpointer sætter klare og radikale ord på tilhørernes
synd og åndelige vildfarelser: Der findes en Gud - han er jeres
skaber og Herre! Han bor ikke i templer - som det der! Han lader
sig ikke tjene af menneskehænder - som I forsøger på det her!
Længe har han kaldt ad jer ved at give jer gode gaver i
menneskelivet, og frem til nu har han båret over med jeres -
uvidenhed! Men nu befaler han, at
I skal omvende jer! For
han har fastsat en dag, da han vil dømme hele verden, og det vil
han gøre ved en mand, som han har ladet opstå fra de døde - dvs.
ved en legemlig opstandelse!
Længere når Paulus ikke. Og man forstår det
godt. Nu kunne tilhørerne ganske enkelt ikke rumme mere. Så
direkte og anstødelig en forkyndelse! Det er i lyset af sådan en
prædiken, man begynder at forstå, hvorfor Paulus så ofte blev
udsat for fysiske overgreb: pisk, prygl, stening, bank og
fængsling. Det kan ikke undre. Paulus taler med stor klarhed,
præcision og kraft mod alt det, som tilhørerne har deres åndelige
stolthed, glæde og trøst i og fælder en i ordets egentlige
forstand nådesløs dom over det.
Kraftfuld lovforkyndelse er kendetegnet ved, at
den lyttende forsamling ofte deles i forhold til budskabet. Sådan
gik det i Athen. Nogle spottede, mens andre gerne ville høre mere
(
Ap.G.17,32
). Inden for fysikken taler man om, at kraft og modstand
følges ad. Hvor der er stor kraft, er der stor modstand. Noget
tilsvarende gør sig gældende i det åndelige liv!
Vækkelsestider har altid været kendetegnet ved
mægtig åndskraft: ordets gennemslag i hjerter og samvittigheder,
gudsfrygt og syndserkendelse, frelsesjubel, glæde over himlen og
lovprisning af Jesus som stedfortræder, frelser og forsoner. De
samme tider har været kendetegnet ved intens modstand mod og
forhånelse af de vakte og ikke mindst af deres forkyndere. Kan
man forestille sig det første uden det sidste?
Hvordan prædiker vi lovens ord til vor tids
mennesker, så de ser sig som syndere? Der er meget at lære af
apostlenes forkyndelse på dette område. Her skal to ting trækkes
frem på baggrund af det, som vi har set ovenfor.
For det første tager apostlene målrettet sigte
på at afdække
grundsynden: at mennesker har vendt sig fra
Gud og i vantro afvist hans i kærlighed udstrakte hånd. Over for
jøderne betoner apostlene, at tilhørerne har forkastet Guds
Messias, og over for hedningerne, at de har forkastet Guds kærlige
kald gennem naturens og livets gaver. I begge tilfælde er målet
det samme: at vise tilhørerne, at de har trodset den eneste sande
Gud og i vantro afvist hans kærlighed. Dette er grundsynden: at
mennesket ikke tror på Gud (
Joh.16,10
). Denne synd må forkyndelsen afdække uden omsvøb og i fuld
radikalitet.
For det andet bruger apostlene deres grundige
viden om tilhørernes kultur til at tale konkret og målrettet om
syndens
ytringer i deres liv. Over for jøderne kan de nok så
konkret tale om, hvordan deres hovmodige religiøsitet har ytret
sig i konkret afvisning af både profeterne og af Jesus. Over for
hedningerne kan Paulus tale om, hvordan deres hedenske filosofi og
religiøsitet har ført dem på afveje. I begge tilfælde er målet det
samme: at fælde konkret dom over synden i tilhørernes liv.
Her har vi meget at lære ikke blot af
apostlene, men også af tidligere tiders vækkelsesprædikanter. De
kendte deres vantro og ugudelige tilhøreres liv og kultur. Ofte
fordi de selv havde tilhørt og var blevet omvendt fra denne
kultur. Derfor kunne de tale konkret ind i menneskers liv og nå
dem med et ord, der ramte samvittighederne, fordi det ramte
konkrete synder i deres liv.
I vor tid hører man ofte sagt i kristne kredse,
at vi bør sætte os grundigere ind i vor tids kultur og tankegang.
Vi har brug for at forstå, hvordan det post-moderne menneske
tænker, føler og lever, så vi bedre kan prædike til dem. Og det
er sandt. Men det er vigtigt, at vi bruger en øget forståelse af
vor tids mennesker ret. Ikke til at komme dem i møde på deres egne
præmisser, men til i apostlens spor at afsløre deres synd og
skyld.
D.A. Carson påpeger gentagne gange faren for,
at en øget opmærksomhed på og bevidsthed om verdslige menneskers
tankegang og værdier, kan forlede os til at indrette forkyndelsen
efter det, som vor tids mennesker er optaget af og gerne vil høre.
Han undertreger, at vi i stedet må lære af apostlene. De brugte
deres kulturkendskab til at tale konkret om synden og til at fælde
konkret dom over tilhørerne. Det var på denne måde, at de mødte
tilhørerne, 'hvor de var' . Carson anbefaler stærkt, at vi som
kristne sætter os ind i vor tids kultur. Men det er altafgørende,
at vi dernæst lader kulturen belyse af Bibelen og på denne
baggrund går ud og prædiker konkret om syndens ytringer ind i
menneskers liv: materialisme, nydelsessyge, selvcentreret
religiøsitet, seksuel løssluppenhed, ødselhed, egoistisk
karriereræs, forsømmelse af ægteskab og familie, tilsidesættelse
af svage mennesker osv.
Carson påpeger, at den enkeltes dybe
selvcentrering må betegnes som et af den vestlige kulturs mest
fremtrædende træk og en af de mest alvorlige og ødelæggende
ytringer af synden. I mødet med denne synd kan kirken vælge et af
to: enten at bekræfte synden ved at komme mennesker i møde med et
religiøst budskab om personlig lykke og tilfredsstillelse i livet
med Jesus eller at fælde dom over synden og kalde mennesker til
frelse fra Guds dom ved omvendelse og tro på Jesus.
Det sidste budskab går mod tidens strøm, og det
vil med sikkerhed vække modstand. Men det er det eneste budskab,
der kan frelse vor tids mennesker! Vi skal ikke opsøge modstanden.
Tværtimod skal vi så vidt muligt holde fred med alle (
Rom.12,18
). Men vi må ikke bilde os ind, at vi kan prædike lovens
dømmende ord i denne verden, uden at vantro mennesker vil vende
sig mod os. Jesus minder os om, at der er grund til alvorlig
selvransagelse, hvis modstanden udebliver, og vi i stedet nyder
almen anerkendelse og sympati i verden.
»
Ve jer, når
alle taler godt om jer. Således behandlede deres fædre også de
falske profeter« (
Luk.6,26
).
Omvendt opmuntrer Jesus os til at være ved godt
mod, når vi hånes og forfølges, fordi vi forkynder hans sande ord
til omvendelse og tro.
»
Salige er I,
når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer
alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor
i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer«
(
Matt.5,11-12
).
Ifølge NT må vi være forberedt på, at sand
omvendelsesforkyndelse vil afstedkomme modvilje og modstand fra
ikke-kristne. Denne centrale pointe må kaste lys ind over vore
overvejelser om, hvordan vi når ikke-kristne med Guds ord i dag. I
vor tid hører man ikke sjældent, at vi bør tilrettelægge
evangeliserende møder og arrangementer, som kan give de
ikke-kristne en god og positiv oplevelse. De skal opleve det
behageligt at være hos os. De skal gerne kunne tage glade hjem med
lyst til at komme igen.
Hvordan hænger denne evangelisationsmodel
sammen med det, som er fremdraget fra NT ovenfor? Det er svært at
se, at der levnes megen plads for Peters, Stefanus' og Paulus'
forkyndelse inden for rammerne af denne model. Det er sandt, at
der var en gruppe mennesker, som gerne ville høre mere, da de
havde lyttet til Peter og Paulus. Men det var ikke, fordi de havde
haft en positiv og behagelig oplevelse! Det var fordi Guds ord
ved Åndens gerning havde nået deres hjerter og samvittigheder og
havde vakt det altafgørende spørgsmål hos dem: Hvordan bliver vi
frelst?
Som tidligere nævnt må vi gøre alt, hvad der
står i vor magt, for at tage godt imod ikke-kristne ved vore møder
og arrangementer og vise dem al mulig menneskelig omsorg og
opmærksomhed. For så vidt er det sandt, at vi må bestræbe os på
at give dem en god og positiv oplevelse, når de er hos os! Men når
det kommer til forkyndelsen har vi et kald: at forkynde sandhedens
ord i lov og evangelium. Gør vi dette i Åndens kraft, vil det
uundgåeligt vække anstød og modstand. Men den samme forkyndelse,
som vækker anstød, vil også vække anger og spørgen efter frelse!
Kraften og modstanden følges ad!
Sådan prædikede apostlene, sådan prædikede
reformatoreme og sådan er der blevet prædiket i alle evangeliske
vækkelsesbevægelser i kirkens historie. Hvem vil prædike sådan i
dag?
Måske burde spørgsmålet formuleres anderledes:
Hvem
kan prædike sådan i dag? For sand og sund
vækkelsesforkyndelse er ikke noget, vi beslutter os til og
programlægger. Det gjaldt for apostlene som for alle andre sande
vækkelsesforkyndere, at deres forkyndelse udsprang af og fik sin
kraft fra det nære samliv med den hellige Gud. Foran Guds ansigt
blev de selv dømt, og her fandt de selv liv og trøst ved
evangeliet om Jesus. Her fik de et budskab at gå med og nød for de
fortabte. Gennem deres egen tilegnelse af Guds ord i lov og
evangelium fik deres forkyndelse vidnesbyrdets og kærlighedens
grundtone og sandhedens klarhed og kraft.
Derfor bliver det afgørende spørgsmål måske
sidste ende: Hvem vil leve for Guds ansigt og tjene trofast i den
åndskraft og med det budskab, som Gud giver her?
(Fra "Ved evangeliets
kraft" s.147-155 - Luthersk Missionsforenings Bibelskoles
Elevforening 2005 - af Mikkel Vigilius)
Gengivet på Shafan med tilladelse af Elevforening og forfatter
- 05-02-08