Mellem kors og herlighed – hvad er sund åndelighed?
Af Hans Erik Nissen
Herlighedsforkyndelsen er som en virus, der ikke kender
landegrænser. Som en influenzaepidemi har dens smitte bredt sig i
den evangeliske kristenhed.
Nogle kirker, organisationer og bevægelser er hårdere angrebet end
andre, men symptomerne findes overalt. Sygdommen sætter sine spor
i form af en åndelighed, der virker umiddelbart dragende og først
efter nogen tid afslører, at den bygger på sand og ikke på den
grundvold, som er lagt.
Herlighedsforkyndelsen falder ikke umiddelbart
i øjnene som vranglære, fordi den siger så meget rigtigt.
Den lever af Guds gode gaver: glæde,
fællesskab, lovsang, tjeneste, nådegaver og evangelisation. Den
har syn for sider af det bibelske budskab, som har været
fortrængt. Herlighedsteologien retter også relevante spørgsmål til
stivnet lutherdom og rosenianisme, hvis dogmatik mere eller mindre
er blevet et intellektuelt regnestykke, og hvis åndelige puls
bliver stadig svagere.
Det ulykkelige er imidlertid, at det liv,
herlighedsteologien spørger efter, ikke er livet i spændingsfeltet
mellem lov og evangelium, men langt på vej en opblomstring af den
religiøsitet, som ethvert menneske ejer som en medfødt gave i
kraft af skabelsen.
En afgrundsdyb forskel.
Luthers livshistorie siger os, hvad forskellen er på religiøsitet
og kristendom. Så længe Luther var den fromme, alvorlige og ydmyge
munk, der nidkært tjente Gud, var han æret og agtet af den
katolske kirke, men da han blev født af Guds levende og blivende
ord, evangeliet, så den katolske kirke i ham en fjende af den
kristendom, den havde tro for. Derfor søgte den med alle midler at
lukke munden på ham.
Det, der skete, var, at Luther blev frelst fra
herlighedsteologien til korsteologien. Han gik fra et åndeligt
liv, hvor det dybest set var hans egen religiøsitet og åndelighed,
der var i centrum, til et åndeligt liv, hvor korset og dets
virkning gennemtrængte alt.
Der kom noget helt nyt ind i hans hjerte, og
det blev bestemmende for alt, hvad han talte og skrev. Hans
erkendelse af forsoningen blev både centrum og en centrifugal
kraft i såvel erkendelse som livsførelse. Han blev den Paulus, der
ikke ville vide af andet end Jesus Kristus og det som korsfæstet.
Jesu eksempel.
Jesu skildring af farisæeren og tolderen stiller skarpt på sand
åndelighed, kors og herlighed. De hører begge til menigheden og
lever begge et åndeligt liv i bøn.
De ved begge, at Herren er i sit tempel, og
der, hvor han er, ønsker de også at være. Men kun den ene møder
Gud. Det bliver et knusende møde. Det gør det altid, når en synder
skal frem for den helliges åsyn. Men kun på den måde kan det
tillige blive et frelsende møde. Gud giver de to mænd, hvad de
hver for sig beder om.
Den ene fik nåde, den anden fik ingenting. Han
havde ikke behov for noget, og derfor bad han ikke om noget.
Han var en af de rige Laodikea-kristne med tak og lovprisning som
grundtone i livet med Gud. Sandheden om ham var, at han var
ynkværdig, blind og nøgen, men han vidste det ikke. Han kom ikke
for at få noget, men for endnu engang at bekræfte sig selv i, hvor
godt det var at være kristen! Det giver mening, glæde og harmoni
og frelser fra lav selvfølelse.
Hos tolderen finder vi den frelsende kraft.
Hans kristendom drejer sig om noget helt andet end farisæerens.
Han er en nådekristen, for hvem nåden ikke er teori, men fører til
et helligt liv, hvor det ikke alene drejer sig om ydre hellighed.
I et sandt kristenliv åbnes øjnene for, hvor elendig man er, og
troen øves ved gennem hele livet at bede frelsesbønnen: Gud vær
mig synder nådig.
I templet får farisæeren ikke noget møde med
Gud. Han møder kun sig selv. Tolderen derimod møder den Hellige.
Et sådant møde gør synden levende og føder bøn, der kommer fra
hjertedybet. Han oplever sig selv så langt ude, at det kun drejer
sig om et eneste: nåde. Men han gik hjem som retfærdig. Sådan er
Gud!
Så langt jeg kan se, tegner denne lignelse et afslørende billede
af dagens kristenhed. Ser vi tilbage på de forudgående årtier, har
vi haft kontakt med talrige unge. Vi så dem til gudstjenester,
møder, lejre og stævner. De kom nogle år, men i dag sætter
flertallet af dem ikke længere deres ben i de sammenhænge, hvor
Guds folk samles.
Mange mener, at grunden til det er stivnede,
ydre former og arbejder derfor intenst på at gøre mangt og meget
anderledes. Det hjælper en tid, man oplever talmæssig fremgang,
men efter nogle år begynder hverdagen at trænge sig på. I
København var det først én kirke, som var ”kirken”. Så blev det en
anden. Nu er det en tredje. Folk kommer og går.
Det er ikke formerne, der er det afgørende
problem, men derimod at de fleste aldrig blev ført ind i en
kristendom, hvor det bliver et spørgsmål om liv og død bestandigt
på ny at høre en forkyndelse, der tager alt mit eget fra mig og
skænker mig alt med Kristus.
Herlighedsforkyndelsens kristendom brænder ud. Efter nogle år
siger den ikke rigtig længere én noget, og en følelse af at være
udenfor sniger sig ind, når man atter en gang synger de samme
enkle sange og kor på de opløftende melodier.
I hver ny kristengeneration er det kun de unge,
der føres gennem omvendelsens trange port, som bevares i Guds
menighed. Det ser de fleste ikke i øjnene.
To slags herlighed.
Både farisæeren og tolderen oplever kristenlivets herlighed. Også
farisæeren gør det i kraft af Guds indgreb i sit liv. Hans
givertjeneste, faste, bøn og livsførelse er ikke noget, vi for
hurtigt skal gøre os færdige med. Her er han forbilledlig, og den,
der ikke går i hans spor, går glip af megen velsignelse.
Alligevel er der noget, der er helt galt: I
virkeligheden er det hans kristendom, der står i vejen mellem ham
og Jesus. Uden at han ved af det, er den en uigennemtrængelig mur.
Han når aldrig frem til Gud.
Hans kristendom er en religiøsitet, hvor han
forholder sig til sig selv – ikke til Gud. Derfor bliver han
aldrig så fortabt, som man alene bliver ansigt til ansigt med den
Gud, hvor ordene bliver få. Derfor får han ikke brug for ham, der
bor i det høje og hellige og hos den knuste og i ånden bøjede.
Når den evangeliske kristenhed har mistet så
meget af sin kraft, hænger det sammen med herlighedsteologiens
fremgang.
Bevidst eller ubevidst undgår man det, som
verden umiddelbart reagerer på som dårskab og forargelse. Det ser
man som en hindring, når det gælder at vinde mennesker.
Derfor nedtoner man det bibelske budskab om
loven, synden, omvendelsen, genfødelsen, åndens fattigdom,
nødvendigheden af at indrette sig efter Guds ord og holde Guds
bud, det hellige liv og nej’et til verden.
I takt hermed fremhæver man de sider af
kristendommen, som ikke-kristne umiddelbart kan forstå, og som
ligger i forlængelse af, hvad de mener, kristendom må være, hvis
den skal sige dem noget. Den skal hjælpe dem ind i et liv præget
af harmoni, overskud, frihed og glæde.
Den nye begyndelse.
Vejen til et sandt og sundt åndeligt liv er, at korset genvinder
sin kraft iblandt os. Skal det ske må Kristus som korsfæstet i
langt højere grad, end tilfældet et i dag, males os for øje i
forkyndelsen. Denne aftegning af den korsfæstede må gå hånd i hånd
med forkyndelsen af det budskab, der skaber behov for Kristus som
korsfæstet.
Det nytter ikke udelukkende at tale om Guds
kærlighed til forhærdede mennesker. Vi må tale, som Jesus taler.
Han kender sin Fader som ét med sit ord i både lov og evangelium.
Jesus åbner himlens port for de fortabte, men
hvem har talt stærkere, end han har talt, om Guds vrede og dom,
helvedes ild, mørket, tænders skæren og den lukkede dør.
Vendte mennesker sig bort i vrede? Ja.
Fandt synderen vejen, sandheden og livet? Ja.
Tænk på resultatet af denne forkyndelse og overvej, i hvor høj
grad den forkyndelse, du har lyttet til år efter år, svarer til
den. Jeg frygter, at mange må sige: også hos os har
herlighedsforkyndelsen langt på vej sat os og vore behov i centrum
på bekostning af den forkyndelse, der skaber åndelig hunger og
tørst og gør korset til både vort hvilested og vort blivested.
Men vi er ikke uden håb. Vi har en Gud, som er
begyndelsen, som skabte i begyndelsen, og som begynder igen!