Når synden mister sin alvor
Hans Erik Nissen - "Båndet" nr.2,2002
Når Guds ord taler om synden, bruges ord, som de fleste
prædikanter ikke vover at tage i deres mund.
Hvornår har du sidst hørt en synder beskrevet som et svin, der
vælte sig i sølet? Hvem taler i dag om dem, der beherskes af kødet
i smudsigt begær, om de hensynsløse og selvhævdende, om mennesker,
der er som umælende dyr, der skal omkomme på samme måde som
dyrene. De er vanærende skampletter, når de svælger i deres egne
bedragerier. Deres øjne er altid på kvindejagt og utrættelige, når
det gælder om at synde. De forfører ubefæstede sjæle, og deres
hjerter er opøvet i griskhed – forbandede som de er.
Hvem er det, Bibelen tegner et billede af med sådanne ord? Det er
blandt andet talrige af de såkaldte toneangivende
kulturpersonligheder. De er syndens tjenere og profeter, de er
djævelens børn, og de stiller sig til rådighed for ham og gør,
hvad han lyster. De lover frihed, men er selv slaver af
fordærvelsen. (Se f.eks.
2.Pet.2)
Dømmerne.
Vækkelsens børn fik mange navne. Et af dem var dømmerne. Dette
navn fik de, fordi de vovede at sige det samme om synden og
syndere, som Guds ord siger. Det gjorde dem ikke til populister,
men til sandhedsvidner. Deres ord og liv dømte verden og nåede de
ugudeliges samvittighed, fordi dommen dybest set ikke var deres,
men Guds.
Men hvor var prisen høj! Man så på dem som
verdens udskud og fejeskarn. Men de modstod fristelsen til at give
efter. De var hadet for navnets skyld. Deres ord var som salt i
åbne sår.
I dag er situationen en ganske anden. Guds folk
er blevet om ikke anerkendt så dog stuerent.
De kristne er i langt højere grad verden lig,
end tilfældet var med vækkelsesgenerationerne.
Saltet har mistet meget af sin kraft.
Er der noget, vi er bange for, er det at være det samme som
Paulus. Han var en duft af død til død for de vantro. De fleste
kristne tænker, at bliver vi det, så går det helt galt. Da vil
verden nemlig slet ikke høre på os. Det er muligt. Men der vil ske
noget andet: Nogle vil blive klar over, at de er fortabte, og i
angst for Guds hellige, fortærende ild og helvedes evige pine vil
de begynde at søge frelse.
De andre – dig selv.
Mange vil ikke dømme, fordi de ikke er bedre selv. Den holdning
kan umiddelbart synes at være et udslag af fromhed, men den er det
modsatte. Den er udtryk for et af Djævelens krumspring.
Ingen bliver frikendt, fordi man nægter at
kalde tingene ved deres rette navn. Synd er synd, hvad enten det
drejer sig om andre eller dig selv. Vil du ikke se synden i øjnene
hos dit medmenneske, bliver du blind over for den hos dig selv.
Alvor.
Vi er ikke kaldet til at udstille andres synd og elendighed, vil
du måske indvende. Hvis du dermed mener, at vi ikke skal sige det
om synden og synderen, som Bibelen siger, da har du uret.
Og dernæst: Det er slet ikke nødvendigt. Det
gør de nemlig selv. Mennesker fortæller om deres synd ligesom i
Sodoma. De skjuler intet. De sætter en ære i deres skam. Og de kan
gøre det uden frygt. Kristenheden som helhed er tavs.
Hvad gjorde Gud tidligere?
Han oprejste profeter, apostle og vidner, som var en plage for
deres samtid. Vi ved fra Åbenbaringsbogen, at han også vil gøre
det i den sidste tid. Det skal koste dem livet, og mennesker skal
sende hinanden gaver i glæde over, at man endeligt har fået lukket
munden på dem. Sådanne vidner bliver hørt, selv om de taler i en
afkrog. Deres ord er som sværd, der trænger ind til marv og ben.
Gennem deres ord oplever man en forsmag på dommens frygtelige dag,
da Guds og Lammets vrede skal åbenbares.
Men det var ikke alle, der forhærdede sig.
Nogle blev så rystede, at alt andet blev dem ligegyldigt mod det
ene: at blive frelst.
Vort kald er at bede Gud gribe ind, og mens vi
gør det, må vi selv vende om og tage Bibelens frygtelige ord i vor
mund. Der går nemlig også en vej fra mund til hjerte. Samtidig vil
vi erfare, at der er en dyb sammenhæng mellem syndens og frelsens
virkelighed. Når synden bliver, hvad den er: stor, da bliver Guds
nåde end mere overstrømmende rig.
Ægte syndenød og ægte frelsesfryd har begge rod i den sandhed, som
gør fri.